עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

חדש בעמק הצבאים: מתחם מגורים לצבים, שמוחזקים בבתים פרטיים בניגוד לחוק

מתחם מגורים לצבים, שנמצאים בסכנת הכחדה, נפתח בעמק הצבאים בירושלים. בחברה להגנת הטבע קוראים לציבור "להזדכות" על צבים המוחזקים בבתים: "הצבים הם חיות בר ומקומם בטבע. כליאת צב בבית או בגינה היא עבירה על החוק וגורמת לצב נזק בלתי הפיך"

פורסם בתאריך: 16.4.19 11:30

חדש בעמק הצבאים בירושלים: מתחם מגורים לצבים שהוחזקו בבתים פרטיים, בניגוד לחוק.  בפסח הקרוב יוקם בפארק עמק הצבאים מתחם מגורים ייחודי שיאוכלס בדיירים שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל ובעולם – צבים. בפארק הירושלמי קוראים לציבור להביא למתחם צבים שהם מחזיקים בביתם, על מנת לאפשר להם תנאי מחייה ראויים.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

"כשצב נלקח הביתה, הוא חווה משבר גדול", מסבירה יעל המרמן סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע. "בניגוד לנאמר בספרי ילדים, השריון אינו 'בית על הגב', אלא רק כסות קשה שמגנה על גוף הצבים מפני פגיעה. ביתו האמיתי של הצבים הוא הטבע, ועצם הלקיחה שמה אותם במצוקה עצומה ומהווה עבירה על החוק".

ראש העיר משה ליאון, מוסיף ואומר כי "שמירת ריאות ירוקות, החי והצומח, מהווים אבן רישא לתכנון העירוני. לצד הרחבת הבנייה ודאגה לזוגות הצעירים, מחובתנו לדאוג גם לאיכות חייהם. פארק הצבאים הוא מיזם ייחודי ששומר על ערכים אלה ויהיו עוד שכמותו בירושלים".


צבים (צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)

(צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)


בחברה להגנת הטבע מציינים כי "אם תשאלו כמעט כל ילדה וילד בישראל, הם יספרו כנראה שהחזיקו בעבר צב בבית, בחצר או בגן הילדים. והורים רבים רואים את הצבים כחיות מחמד 'קלות' שאפשר להאכיל רק בחסה ובשאריות מזון. צבים שבילו בשבייה ביתית או באוספים שלא נוהלו כראוי, לא יוכלו להשתלב חזרה בטבע במרבית המקרים, ואף עלולים להוות מפגע תברואתי לאוכלוסייה הקיימת. לצבים אלו צפויות בעיות בריאותיות חמורות – היעדר גישה למזונם הטבעי, שכולל מגוון עצום של צמחי בר, יכולה לגרום לרככת ועיוותים חמורים בשריון, קריסה של מערכת החיסון, צבירה של מחלות בדרכי הנשימה, כמות גדולה של טפילי מעיים, סלמונלה ורגישויות שונות".

צב היבשה המצוי נמצא בסכנת הכחדה בארץ ובעולם, אם המצב יימשך, ייתכן ובעתיד הקרוב הם ייעלמו לחלוטין. "גורמים רבים תורמים למצבם העגום של הצבים", מבהירים בחברה להגנת הטבע. "רכבי שטח וטרקטורונים היורדים מהשבילים ונוסעים בסבך דורסים רבים מהם, אשפה הנשארת בשטח מובילה לריבוי של עורבים, תנים, וכלבים משוטטים שטורפים צבים רבים בקרבת הערים. כל הגורמים האלו הם תוצאה ישירה של פעילות האדם, אבל בשנים האחרונות נעשה ברור שאנו מעלימים את הצבים בדרך ישירה הרבה יותר, כאשר אנו לוקחים אותם מהטבע ושמים קץ לחייהם כחיות בר".

ברשות הטבע והגנים מוסיפים ואומרים כי "הצבים הם חיות בר ומקומם בטבע הפתוח. כליאת צב בבית או בגינה היא עבירה על החוק וגורמת לצב נזק בלתי הפיך, לרבות איבוד היכולת לשרוד בטבע הפתוח. לכן חשוב לא לאסוף צבים מהטבע הביתה. אנו מברכים על מתחם המקלט החדש לצבים שהוחזקו בשבי, שנעשה בהיתר של רשות הטבע והגנים ועל פי חוק. לדיווח ומסירה של צב חזרה לטבע ניתן לפנות למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מישל

    המין האנושי בונה כובש הורס ומשמיד וכדי שלא ירגיש רגשות אשמה הוא מכריז חוקים ומשתדל להציל….איזה התנהגות אגואיסתית?!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר