יוחנן ויצמן, פעילות שבת בעין תלם (צילומים: שלומי כהן, אסף כהן)
יוחנן ויצמן, פעילות שבת בעין תלם (צילומים: שלומי כהן, אסף כהן)

צעדת השבת של חבר המועצה: ממקור ברוך לעמק הארזים כדי לבדוק שלא מחללים שבת בפעילות במימון העירייה

חבר המועצה יוחנן ויצמן צעד בשבת האחרונה מביתו בשכונת מקור ברוך עד לעינות תלם בעמק הארזים, רק כדי לבדוק שאין חילול שבת בפעילות לכל המשפחה שקיבלה מימון עירוני

פורסם בתאריך: 16.4.19 12:50

פעילות מיוחדת למשפחות צעירות בשבת מתקיימת בשבועות האחרונים בעינות תלם שבעמק הארזים במימון עירוני. על פניו נראה שמדובר ביוזמה מבורכת, אולם לטענת תושבי העיר שהגיעו לפעילות, באירוע מתקיימת גם סוג של כפייה דתית, כשאסור לחלל את השבת.



יתרה מכך, בשבת האחרונה צעד חבר מועצת העירייה יוחנן ויצמן (אגודת ישראל) מביתו שברחוב מנחם במקור ברוך עד לאתר הפעילות בעינות תלם, במטרה לבדוק שבפעילות אכן לא מחללים את השבת.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

"בשבועיים האחרונים ישנם פרסומים על הפעילות שמתקיימת בעינות תלם שבעמק הארזים", מציין בשיחה עם "כל העיר" אסף כהן, תושב העיר שהגיע לבילוי עם משפחתו. "בשבוע הראשון פורסם על פינת איפור, אבל כשהמאפרת הגיעה אמרו לה שאסור לאפר כי שבת. בנוסף, גם ביקשו לא לנגן בגיטרה. בשבת האחרונה היתה אמורה להתקיים פעילות יצירה וקיפול בלונים, אבל למקום הגיע חבר המועצה יוחנן ויצמן, וברגע שהוא הגיע העלימו את כל אביזרי היצירה מהשטח. ממש לקחו לילדים את החומרים מהידיים וגם ביקשו לא לנגן בגיטרות. מסתבר שהוא צעד במשך כמה שעות רק בשביל לראות שבקצה העולם לא מחללים שבת בפעילות שהעירייה תקצבה. זה הזוי".



ויצמן, מבחינתו טוען כי עיריית ירושלים התחייבה שלא לחלל שבת בצורה יזומה, זאת במסגרת המתווה שיצא תחת ידיהם של מנכ"ל העירייה היוצא עו"ד אמנון מרחב ועו"ד יצחק מירון. אולם הטענה הזו, כך לדברי כהן, מקוממת עוד יותר.

"זה בדיוק מה שהופך את הסיפור למטופש פי כמה", אומר כהן. "אם אוסרים לחלל שבת, אז למה מלכתחילה מזמינים את הפעילויות הללו? לא חבל על הכסף שמוציאים? מעבר לכך, עינות תלם זה לא מקום שמשפחות ירושלמיות יכולות להגיע אליו ברגל. זה מצריך נסיעה ברכב. פשוט לא מובן".

חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), מוסיפה בשיחה עם "כל העיר": "ידידי יוחנן ויצמן הוא איש עקרונות. השבת חשובה לו. חבריי ואני גם אנשים עם עקרונות, וגם לנו השבת חשובה. ההבדל – אנחנו לא כופה על איש את דעותינו, אנחנו לא מונעים מאף אחד ליהנות מהשבת בדרכו, ואילו יוחנן ויצמן – רוצה לכפות עלינו את מנהגי השבת שלו. בירושלים החרדים עדיין מיעוט, ולשמחתי פועלים בשבת עשרות מוסדות. חלקם, כמו מוזיאון ישראל, גן החיות, החניון בעין כרם ואחרים בתמיכת העירייה. עשרות עסקים פרטיים גם פועלים ואף פורחים. ההסכם הקואליציוני שעליו כל הסיעות חתמו מבטיח את הסטטוס קוו, כלומר המשך הפעילות המבורכת של תרבות, בילוי ופנאי בשבת לטובת הרוב המכריע של ירושלמים שאוהבים את השבת ורוצים את הזכות לבחור איך ליהנות ממנה. האמת, גם אם היינו מיעוט הייתי עומדת על זכות זו. נעשה כל מה שצריך כדי להבטיח את המשך החופש, גם בירושלים. עיר קדושה צריכה גם לקדש את חופש הבחירה, במיוחד בשבת".


יוחנן ויצמן (צילום: שלומי כהן)


ומה אומר ויצמן? בשיחה עם "כל העיר" הוא מדגיש כי "אני לא מבקש לכפות על איש דבר, כל אחד יכול לעשות במרחב הפרטי שלו מה שהוא רוצה בשבת ובכלל. הנושא הוא אך ורק המרחב הציבורי, שלגביו אין ויכוח בין נציגי הסיעות השונות בקואליציה העירונית, שחייבים לשמור במרחב הציבורי על צביון מיוחד בשבת".

"כדי לשמור על המצב הזה אני מוכן בהחלט ללכת גם יותר מארבע שעות", מוסיף ויצמן. "ישנם נוספים שמוכנים לסייע בעניין הזה. זו חובתנו כנציגי ציבור לשמור על כבוד השבת שהיא הנכס הלאומי הכי חשוב של העם היהודי. בהקשר הזה הוסכם ללכת על המכנה המשותף הכי נמוך, לפי הנוהל שהוצג דווקא כעמדת סיעת התעוררות, כפי שנמסרה לוועדת הסטטוס-קוו לירושלים של עו"ד מירון-מרחב, שהוקמה בקדנציה הקודמת, ולפיו, העירייה לא תקיים ולא תשתתף בפעילות של חילול שבת. כעת ישנם גורמים שמנסים לשחוק את ההסכמות הללו, והיה מצופה מנציגי התעוררות, שהם יהיו אלה שיעמדו על המשמר ולוודא שעמדתם משכבר תישמר בפועל. זעקות השבר של חלקם באים מהפוזיציה בה הם נתונים כעת ולא מאידיאולוגיה".

בהתעוררות מגיבים לדבריו של ויצמן ומציינים כי "לא נסכים שבירושלים תסתובב 'משטרת שבת' ונציגי המפלגות החרדיות יבחנו עם זכוכית מגדלת את תושבי ירושלים, האם הם מציירים עם טושים או לא. עלינו, כלל תושבי ירושלים, לגלות סבלנות וסובלנות האחד כלפי האחר, ובטח נבחרי הציבור שלה. אנחנו תומכים בשמירת הסטטוס קוו באירועים עירונים, שבמסגרתם לא נעשה שימוש באמצעי הגברה ורמקולים, אך מכאן ועד סגירת תושבי ירושלים בביתם – זאת עליית מדרגה ודחיקה נוספת של הציבור החילוני. עצוב לראות שגם הסיעות הפלורליסטיות נותנים יד להתנהלות הזאת רק כדי להמשיך ולהבטיח את הכיסא. רק לפני כמה חודשים הצהירו בקואליציה כי לא יהיה שינוי בסטטוס קוו – אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד, בזמן שוורטון משרטטת קווים אדומים ומוחקת אותם חדשות לבקרים, על תושבי ירושלים נאסר לצייר בשבת. כפי שאמרנו תמיד – יש לשמור על האיזון העדין בירושלים, ירושלים חייבת להיות של כולם. אחרת היא לא תהיה ירושלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עכשיו ששאר חברי המועצה ילמדו ממר ויצמן וייחלו גם לצעוד ברחובות העיר ברגל. אולי הם יראו איך אט-אט כל המדרכות מופקעות מהולכי הרגל ומהציבור והופכות למתקני אחסון למכוניות.

  2. רווק עם היגיון

    תושבי ירושלים החילונים, למה שלא תקימו אגודה חילונית. את הארנונה תשלמו ישירות אליה. היא תתמקח מול העירייה וגם תדאג לכם לפעילות לילדים ההיפראקטיבים שלכם בשבתות.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בושה וחרפה לאיש הזה.ראיתי אותו שם.מראה הזוי.הוא עצמו מחלל את קדושת השבת כשהוא עסוק בכפייה דתית פאנטית במקום להתחבר לקדושת השבת בביתו הפרטי.חוצפה שאין כדוגמתא..וזה פוגע לי ברגשות.כן.גם לנו יש רגשות ובעיקר חופש בחירה.

  4. שי

    כל הכבוד להרב ויצמן!!! אנחנו תושבי ירושלים מצדיעים עם כל העוצמה. אני לא נכנס האם זה צודק או לא, יש לי הסתכלות בזווית שונה קצת. יש לו אידיאולוגיה, והוא הולך עבורה כארבע שעות רגלית!!!! נראה חבר כנסת חילוני אחד!!! אבל אחד!!! שילך ארבע שעות עבור משחק כדור רגל או כל דבר אחר. זה מראה שזה באמת חשוב לו, ואם זה חשוב לו עד כדי כך, כנראה שצריך להתחשב בו קצת יותר.

  5. אנט

    מה כתבתי לא כתבתי זו פעם ראשונה
    ידוע לי ששהץבת כיף לנגן וזה עונג שבת

  6. אנט

    למה כותבים לי שהתגובה שלי כתובה כבר לא נכון יש 3 תגובות ואין אף אחד שלי מה נסגר אתכם

  7. גילעד

    א.בלי שינאה!!!!
    חייבים לכבד את כולם ובפרט את השבת!!!!
    זהו אכן נכס לאומי יקר מי שרוצה לשמור עליו מוזמן לצתרף
    ומי שלא שלא יהרוס !!!!
    כבודו של כל אדם מונח במקומו על אחת כמה וכמה השבת
    אני באה ממשפחה הטרוגנית על כל גווניה והסטטוס קוו
    נשמר יפה בשולחן אין חילול או זילזול באדם או במורשת שניהם שווים ואת שניהם חייבים לכבד יחד!!!!!
    אוהבת את כולם ובמיוחד את העם הנבחר העם היהודי!!!!
    מאת מסורתית שהמסורת חשובה לה ולעם ורק וכשתבינו שהמסורת היא חלק בלתי נפרד מהמורשת והעם שלנו
    המדינה והחיים כאן יהיו יפים וטובים לכולנו אנחנו עם אחד עםמארץ אחת ואין לנו ארץ אחרת כאן התחילה ותמשיך המורשת
    נ.ב.
    יש לי חברות מכל גווני הקשת והדת דעותיהם שונות משלנו כי הם משוייכים לאומות אחרות וככ יפה לראות איך שהם מכבדים באחד הגיבושים הציעו פלאפל מטעמי כשרות וזה בא מצידן שהבשר יהיה כשר ושלא יהיה בעייתי אז עדיף פרווה או חלב רק שאצלהם זה לא מקובל ואהוב תמיד יש אמצע פרווה שמתאים לכולם לא חלבי לא בשרי וגם לצימחוני וטבעוני….'.)

  8. מה.ה.

    יואיל בטובו יוחנן ויצמן להסביר לי בדיוק איך זה שמותר לו לעבוד בשבת?

  9. יהודה

    א:בטח אשתו זרקה את האדיוט מהבית.
    ב: על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים, אבל הטרול בטח לא יודע קרוא וכתוב…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר