כביש הכניסה החדש של ירושלים (הדמיה: קולקל קולקר אפשטיין אדריכלים)
כביש הכניסה החדש של ירושלים (הדמיה: קולקל קולקר אפשטיין אדריכלים)

כביש הכניסה החדש לירושלים: אושרה התוכנית להארכת הציר עם העדפה לתחבורה ציבורית

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה את התוכנית להמשך סלילתו של כביש 16 עד לרחוב הרצוג, תוך מתן העדפה לתחבורה הציבורית בירושלים

פורסם בתאריך: 6.5.19 11:45

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה את התוכנית להמשך סלילת כביש 16 – ציר הכניסה החדש של ירושלים, אך עם שינויים מהותיים בתוכנית. מדובר בפרויקט הארכת כביש 16 – ממוצא ועד צומת בבייט בגבעת מרדכי, לתוך ירושלים. התוכנית שאושרה כוללת חיבור של כביש 16 עם בגין דרום, בגין צפון וחניון חנה וסע במחלף בייט. כמו כן כוללת התכנית חיבור חדש עם שדרות הרצוג וביטול רחוב בזק.

במסגרת התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית, בראשות עו"ד עמיר שקד, תינתן העדפה לתחבורה הציבורית, תוך יצירת חיבורים ישירים של התנועה הבינעירונית לחניון חנה וסע. כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני כחודש דיירי השכונות גבעת מרדכי, רמת בית הכרם ורסקו, שמתגוררים סמוך לכביש מתנגדים לתוכנית הארכת הכביש. הדיירים, נאבקו נגד סלילת המשכו של הכביש והגישו את התנגדותם לוועדה המחוזית. הדיירים טוענים כי סלילת הכביש תוביל לעומס תחבורתי באזור ולפגיעה בקידום השימוש בתחבורה ציבורית.

"הוועדה בחנה בכובד ראש את הטענות שהוצגו בפניה והחליטה לקבל חלק מההתנגדויות", מציינים בוועדה, "וביניהם את ההתנגדות הנוגעת להמשך התנועה המהירה על גבי גשר וחיבורו ישירות לשדרות הרצוג".



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

הוועדה ציינה בהחלטתה כי "התוכנית הנדונה היא תכנית חשובה ומרכזית, וכי יש לה חשיבות רבה בפיתוח מערך התחבורה העירוני באופן התומך בייעדי הפיתוח של ירושלים, לרבות עידוד השימוש בתחבורה ציבורית. התכנית מציעה להסדיר את קליטת התנועה הבין-עירונית מכביש 16 ומאפשרת פיזור של התנועות הנכנסות ברחבי ירושלים. התוכנית נותנת מענה לצורך התכנוני והתחבורתי בהקמת כניסות נוספות לעיר, תוך שיפור והרחבת הממשק בין מערכת הדרכים הארצית לבין רשת הדרכים העירונית, ובפרט צמצום נסיעת תנועה עוברת של כלי רכב פרטיים בכבישים המקומיים באמצעות חיבור של התנועה הבין עירונית ישירות למערת התחבורה הציבורית, באמצעות חניון 'חנה וסע'".

כמו כן, הוועדה החליטה לאשר את התוכנית בכפוף לביטול הגשר המהווה חיבור ישיר של התנועה המהירה לשדרות הרצוג על. יחד עם זאת החליטה הוועדה כי החיבורים המוצעים של מערכת התנועה המקומית לשדרות הרצוג באמצעות יצירת צומת חדש, יוותרו כפי שהיו בתוכנית המופקדת. "משמעות ההחלטה היא כי החיבור לשדרות הרצוג יהיה מצומצם בהרבה מזה שהוצע קודם בתוכנית וכי התנועה שתעבור בדרך החדשה המוצעת בעמק הגן הבוטני תהיה רחוקה יותר מבתי שכונת גבעת מרדכי", מדגישים בוועדה. "הוועדה סברה כי התכנון המוצע יסיט תנועה רבה לבגין דרום, בגין צפון וחניון החנה וסע וכי תנועה מעטה באופן יחסי תמשיך עד לשד' הרצוג. הוועדה סברה כי השינויים הנדרשים בתכנית בהתאם להחלטתה יביאו לאיזון נכון יותר בין הצורך לקליטת התנועה הבין עירונית במערכת הכבישים המקומית, לבין שיקולים סביבתיים ואורבניים. הוועדה ציינה כי ההחלטה עולה בקנה אחד עם מדיניות הוועדה להקטנת נשואת הרכב הפרטי והעדפת תחבורה ציבורית".


כביש 16 (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)

כביש 16 (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)


בנוסף, קיבלה הוועדה את ההתנגדויות שנשמעו בעניין הפגיעה בגן חנצ'ה בשכונת גבעת מרדכי – הוועדה קבעה כי שטח הגן לא יקטן. עוד ציינה הוועדה כי ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם יועץ התנועה ויועץ הסביבה שלה ולאחר בחינת החלופות השונות אשר הוצגו בפניה.

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-בבאי ציינה כי "השינויים אותם מבקשת הוועדה לערוך בתכנית מייצרים איזון נכון בין עידוד השימוש בתחבורה ציבורית לבין מתן אפשרות להמשך השימוש ברכב פרטי, אשר בטווח הזמן הקרוב ימשיך להוות חלק ממערכת התחבורה (גם אם באופן מצומצם יחסית לנהוג כיום). מימוש כניסת כביש 16 לעיר בהתאם לשינויים עליהם הורתה הוועדה בהחלטה זו יאפשר פיזור של תנועת כלי רכב פרטיים הנכנסת אל תוך העיר, אך תפחית את מידת האטרקטיביות של תנועה זו ביחס למצב שהיה קיים בתכנית המופקדת".

עדיאל בן-שלום, יו"ר הוועדה הפיזית במינהל גבעת מרדכי, מברך על ההחלטה: "העמותה הקהילתית גבעת מרדכי מברכת על החלטת הוועדה המחוזית לבטל את האוטוסטרדה שתתוכננה להיבנות למרגלות שכונת גבעת מרדכי. אנו מברכים גם על ההחלטה להשאיר לתושבים את גן חנצ׳ה כשטח ירוק לטובת תושבי השכונה. יחד עם זאת אנו מדגישים שבתוכנית החדשה עדיין יש פגיעה בתושבי גבעת מרדכי אבל היא פחות דרמטית מהפגיעה בתושבי השכונה לו התכנית המקורית היתה יוצאת לפועל. אנו מבקשים להודות לראש העיר משה ליאון שתמך בתושבי השכונה לאורך כל הדרך וכן לוועדה המחוזית בראשות יו"ר הועדה עו"ד עמיר שקד ומתכננת המחוז גב' שירה תלמי באבאי על השינויים המהותיים שנעשו בתכנית לטובת כל תושבי ירושלים בכלל ותושבי גבעת מרדכי בפרט".

כביש 16, יהווה כניסה מרכזית נוספת לירושלים, ויחבר את כביש 1 ישירות לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטרים, והוא יכלול שתי מנהרות, תחת השכונות יפה נוף והר נוף, וכן שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך למרכז הרפואי שערי צדק). סלילתו צפויה להתחיל החודש – הכביש מתוכנן להיפתח ב-2023. עלות הפרויקט נאמדת בכמיליארד שקלים.

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. יודע דבר

    לא צריך עוד כביש אחד נוסף בירושלים! להשקיע רק בנתיבי תחבורה ציבורית, אוטובוסים ורכבת קלה.

  2. מהנדסת לעתיד

    צוות אב לתחבורה צריך לשמור על אופציית מנהרה תת קרקעית משערי צדק לשדרות הרצוג. בלי גשרים תמוהים, ביטול בינוי בטבע וביטול עמק הגן הבוטני. יש רכבת ושאטלים ולא יעיל ג'יפים בכביש מהיר לכותל!! (פקק תל אביבי משערי צדק-הרצוג-עזה-אגרון).

  3. ירושךמי

    חבל, כמה תושבים עוצרים את פיתוח העיר.
    עידוד תחבורה ציבורית צריך להיות בהוספה של תשתיות, ולא פגיעה ברכבים פרטיים.

  4. רוני

    עידוד תח"צ יפה מאד. אך שפרו את הקיים ואל תפגעו באנשים עם רכבים פרטיים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר