מתחם התחנה (צילום: דנה לוי)

מתחם התחנה פורח בשבתות האחרונות: האם זה שוב מציק לחרדים?

עשרות משפחות ירושלמיות, צעירים וצעירות פוקדים את המתחם מדי שבת. ההתעוררות הזו, כך נדמה, מפריעה לגורמים מסוימים שמנסים כעת להפסיק את פעילותו בשבתות. איך זה ייגמר?

פורסם בתאריך: 26.7.19 12:57

מתחם התחנה חווה בשבתות האחרונות פריחה מחודשת. לרגעים נדמה כי על המתחם המנומנם של לפני כחודשיים עברה מהפכה של ממש, ואת המקום פוקדים מדי שבת מאות מתושבי העיר – משפחות צעירות עם ילדים, צעירים וצעירות.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

במתחם, כידוע, פועלות מספר מסעדות ובתי קפה ופועלים בו גם פאבים וברים, בהם גם ‘המרפסת’ החדש, ‘הבוטקה’ המרענן ו’הטרמינל’ הוותיק יחסית. משפחות רבות שוכרות אופניים ויוצאות לרכיבה בפארק המסילה, אחרות מבלות במיני לונה פארק שפועל במתחם וישנם גם כאלה שמגיעים סתם כדי להסתובב וליהנות ממוזיקה טובה וממזג אוויר נוח כמיטב המסורת הירושלמית.

יחד עם זאת, יש לציין כי למרות שלפי ההיתר המקום פועל בשבתות, לא כל העסקים – המסעדות ובתי הקפה במתחם פתוחים בשבתות.

אלא שנראה שהמתחם התוסס ומרובה הבליינים מציק לדתיים, לפחות לחלק מהם. במכתב שנשלח בשבוע האחרון למ”מ וסגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), מחזיק התיק ויו”ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, עולה דרישה לפעול למען סגירת המתחם התוסס והמרענן בשבתות.

במכתב, שנשלח על ידי פורום תושבי ירושלים למען השבת, גוף שמאגד תושבי ירושלים משכונות שונות ברחבי העיר, ופרטיו הגיעו לידי “כל העיר” עולה, כאמור, קריאה חד משמעית להפסיק את פעילות המתחם בשבתות.

“אנו פונים אליך, כמי שמוביל והוביל את סיעת ‘דגל התורה’ במהלך מסע הבחירות האחרון, בו חרטתם על דגלכם בין השאר גם את שמירת השבת במרחב הציבורי בעיר, וכמי שעומד כיום בראש הוועדה המקומית לתכנון ובניה, בה אמור להתקיים הדיון הנוסף על מתחם התחנה, לפעול בהקדם על מנת לקדם את הדיון המדובר, לא להתמהמה ולא לאפשר לדבר לחמוק”, כתבו חברי פורום תושבי ירושלים למען השבת לראוכברגר. “נפלה לידיך הזדמנות לחיזוק צביון השבת בעיר, לשינוי המגמה הקיימת בירושלים בשנים האחרונות, ועיני כל תושבי ירושלים נשואות אליך לראות האם תפעל כמצופה או שמא חלילה תאבד הזדמנות יקרה זו”.

בשיחה עם “כל העיר” מסביר ברוך שכטר, חבר הפורום: “פנינו לאליעזר ראוכברגר, כמי שהבטיח שיפעל לחזק את השבת בעיר, על מנת שיפעל לשנות מגמה ולהפסיק את חילולי השבת במתחם התחנה. הבחירות האחרונות הראו כי רוב הציבור בעיר רוצה בשמירה על צביון העיר ועל השבת בה, ואנחנו מקווים שגם סגן ראש העיר יהיה קשוב לקולות האלו ויפעל לחזק את השבת במרחב הציבורי בעיר”.

הטריגר, יש לציין, הוא משיכת עתירה בנושא מתחם התחנה. העתירה, שהגיש לפני למעלה משנה חבר המועצה יוחנן ויצמן (אגודת ישראל) נגד העירייה וראש העיר הקודם ניר ברקת, נגעה באישור חורג שניתן בזמנו למתחם התחנה – אישור שניתן בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ולא בוועדה המקומית. את העתירה משך ויצמן בעקבות דברים ברורים של השופט בנושא החזרת הנושא לדיון בוועדה המקומית לתכנון, זאת במידה שתעלה דרישה כזו מהשטח.


אליעזר ראוכברגר


כזכור, לפני כשנה, כשנושא הפעלת מתחם התחנה בשבתות שוב עלה על סדר היום על ידי הנציגים החרדים במועצת העירייה – ועדת התכנון העירונית, ברוב של 15 חברי מועצה חרדים ודתיים מול 10 חברי מועצה, החליטה שלא לחדש את ההיתר לשימוש חורג למתחם התחנה בירושלים, שפועל בשבתות, מאז שנפתח ב-2013. יש שיטענו שמדובר היה במהלך פוליטי שבוצע כחצי שנה לפני הבחירות המוניציפליות לראשות העירייה ולמועצת העיר. לכן הנושא עבר להחלטתה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, שקבעה שיש לאשר את המשך ההיתר לשימוש חורג למתחם התחנה בירושלים, ולמעשה לאפשר את המשך הפעלת המתחם בשבתות.

כעת, כאמור, הנושא שוב עולה על הפרק, בעיקר הפעילות של המתחם בשבתות. חבר מועצת העירייה חיים כהן (ש”ס) מתייחס לנושא ואומר ל”כל העיר”: “אנחנו לא קיבלנו פניה בנושא מתחם התחנה. כשיפנו אלינו, נשאל את הרבנים כיצד לפעול. הרי זו לא שאלה פשוטה שאנחנו יכולים לקבוע, יש לנושא הזה השלכות. אנחנו צריכים להכיר ולדעת שאנחנו לא הרוב בעיר. את המושג סטטוס-קוו לא אנחנו המצאנו, אבל אנחנו כן צריכים להיצמד אליו. ברור שמי שצריך להכריע בסוגיה אלו הם הרבנים. מה שהם יגידו ויחליטו אנחנו נעשה”.

מנגד, בקרב הקולות החילונים במועצת העירייה מבהירים כי ילחמו למען המשך פעילות המתחם בשבתות. “מתחם התחנה חייב להמשיך ולפעול בשבתות על פי הסטטוס קוו הקיים בעיר”, מדגיש בנחרצות עופר ברקוביץ, יו”ר התעוררות וראש האופוזיציה
במועצת העירייה. “לצערי הקואליציה שבנה משה ליאון מדירה מחצית מהעיר, ואת כל נציגי הציבור הציוני, ומתנהלת בהתאם, תוך פגיעה באינטרסים של הציבור הכללי ובכרסום בשכונות המעורבות”.


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


ברקוביץ מוסיף ואומר: “אנחנו, התעוררות, לא נאפשר שום פגיעה במתחם התחנה, מתחם שהייתי שותף להקמתו, והוא אבן שואבת לתרבות ולפעילות עסקית משמעותית. יש במתחם מסעדות כשרות למהדרין לצד מסעדות הפועלות בסופי שבוע על פי חוק העזר העירוני. זהו סמל לשבת ירושלמית מכבדת לכולם”.



חברת הקואליציה לורה ורטון (מרצ) מדגישה אף היא כי “אין שום סיבה להביא את נושא פעילות מתחם התחנה בשבתות לדיון בשום מקום בעירייה. כפי שהובהר שוב ושוב בדיונים בפורומים שונים, לרבות במועצת העיר, אין לעירייה כל סמכות לקבוע מתי או איך עסקים פרטיים יפעלו. העסקים במתחם פועלים כולם עם רישיונות בתוקף, ואין כל הצדקה להתערבות בהם. יש אנשים קיצוניים, שכנראה נלחצים מכך שהעיר צומחת. אבל כפי שיש יותר בתי כנסת יש גם יותר עסקים פתוחים, יותר אירועי תרבות והפעילות החילונית מתרחבת – גם בשבתות. ניסיונות ההפחדה לא יצליחו, ומאמצים לעבור על החוק ולכפות על תושבי העיר אורח חיים מסוים ייכשלו. לכל אחד זכות ליהנות מהשבת בדרכו”.

מהעירייה נמסר: "מתחם התחנה יישאר פתוח בשבתות במסגרת הסטטוס קוו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שמעון

    "משפחות רבות משכירות אופניים", אשכרה? למי הן משכירות?
    הזוי שהשגיאה הזו השתרשה כל כך בשפה שלנו

  2. ליאת

    נראה שכל מה שעושה טוב לחילונים ולנאורות עושה רע לחרדים.
    ועצוב שעל הדרך הם הורסים את ירושלים!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר