מתחם התחנה, שוק מחנה יהודה (צילומים: דודי סער, ארנון בוסאני)
מתחם התחנה, שוק מחנה יהודה (צילומים: דודי סער, ארנון בוסאני)

הקרקס הפוליטי נדד ממתחם התחנה לשוק: מופע ראווה חרדי וחילוני לקראת הבחירות

פעם במתחם התחנה ופעם בשוק: הפופוליזם לא מת, הוא רק מתחלף: חרדים, חילונים, כולם נאבקים - בעיקר כדי להרוויח הון פוליטי. פרשנות

פורסם בתאריך: 6.6.18 10:05

סרק, סרק – מתחם התחנה ימשיך לפעול בשבת, אבל נראה שהקרקס הפוליטי נדד לזירת הבילויים התוססת של שוק מחנה יהודה. גם במקרה הזה, חמישה חודשים לפני הבחירות, יהיה מדובר בלא יותר מצעצוע של סיפור.

בחמישי שעבר החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לאשר את המשך ההיתר לשימוש חורג למתחם התחנה בירושלים, ובעברית – המתחם ימשיך לפעול גם בשבת. בפרקים הקודמים – ועדת התכנון במועצת העירייה, ברוב של 15 חברי מועצה חרדים ודתיים מול 10 חברי מועצה, החליטה שלא לחדש את ההיתר לשימוש חורג למתחם התחנה בירושלים, שפועל בשבתות, מאז שנפתח ב-2013. אין ספק שההחלטה שהתקבלה באולם מועצת העירייה צריכה להדליק כמה נורות אדומות מהבהבות, כאלה שצריכות לעורר את הציבור החילוני-פלורליסטי בירושלים, שחלקו הלא קטן מעדיף ביום הבחירות להישאר בבית מול ה-VOD.



רוב החילונים-פלורליסטים, שעוד נותרו כאן, ונותרו, בטח שנותרו, רוצים לשמור על הסטטוס קוו ועל מרקם החיים המשותפים בעיר. אף אחד לא רוצה פיצוץ. האם מישהו כאן נפל מהכיסא כשמלחמת השבת על מתחם התחנה שוב פרצה, ודווקא עכשיו – חמישה חודשים לפני הבחירות?

בסיפור הזה נרשמו רווחים פוליטיים משני צדי המתרס.

החרדים, שלא קופאים על השמרים, וגם בעצמם מחממים מנועים לקראת ה-30 באוקטובר 2018, הרוויחו קצת כותרות בעיתונות החרדית, כמגיני השבת בירושלים. גם עכשיו – המהלך הפופוליסטי של סגן השר יעקב ליצמן לסגור את השאלטר על מתחם הבילויים הפורה של שוק מחנה יהודה, זה בסך הכל חשיפת שריר, שטומנת בתוכה שיקולים פוליטיים קצרי וארוכי טווח, הרי מה עכשיו לליצמן ולשוק? דיירי המקום מתלוננים לא מאתמול על מפגעי רעש, לכלוך והתקנה פיראטית של בלוני גז – כאלה שאין כל ספק יש לטפל נקודתית ולצמצם כמה שיותר את הפגיעה בתושבים, אבל עבור ליצמן – נראה שכל מה שהוא רוצה זה לעשות קצת כותרות ולקדם את התמיכה הפוליטית במועמד שלו לראשות העיר, זה שאפילו לא הכריז – סגן ראש העיר יוסי דייטש.

וכן, לא צריך לטמון את הראש בחול – גם הנציגים הפלורליסטים, המועמדים השונים לראשות העיר, כולם, גרפו וגורפים לעצמם תמיכה פוליטית, שבעיקר באה לידי ביטוי בלייקים, בתגובות, בשיתופים, בציוצים ובריטוויטים. הרשת גועשת כבר כמה שבועות, איזה רעש. כולם נהנים, כולם מבלים.


מתחם הבילויים בשוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)

מתחם הבילויים בשוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)


אז בואו נעשה סדר, הסנריו היחיד שיכול לסגור את מתחם התחנה בשבת הוא כלכלי. מדובר בזירה עסקית, שהושקעו בה עשרות מיליוני שקלים – למקבלי ההחלטות יש אינטרס שהמתחם ישגשג, שהעסקים יניבו וימשיכו לשלם מסים, שמושקעים גם ברחוב החרדי, לא ככה? למעשה, רק אם החילונים והתיירים יפסיקו להגיע אל המתחם בשבת, אז בעלי העסק במקום יעשו חישוב מסלול מחדש לגבי הכדאיות הכלכלית של הביזנס. כל עוד יש כאן, ויש, ציבור שוחר תרבות חילונית בשבת – לא מתחם תחנה ולא יס פלאנט ולא קולנוע סמדר הנהדר ולא המסעדות הלא כשרות ולא עין כרם ייסגרו. כך גם שוק מחנה יהודה – זירת בתי האוכל והברים המשגשגת, שמושכת אליה כמגנט אנשים מכל הארץ, תמשיך לפעול ואפילו לצמוח.

מלחמות חרדים-חילונים בירושלים תמיד היו, עוד מתקופת טדי קולק, ונראה שמתחם התחנה ושוק מחנה יהודה לא יהיו מגרשי הקרבות האחרונים.

פשקווילים נגד חיי התרבות בשוק כבר נתלים ברחוב החרדי ומבעירים את השטח, מנגד פוסטים מרתיעים על "גניבת העיר מצד החרדים" זועקים מתוך הפיד. נדמה כי החרדים וגם החילונים פיצחו את הנוסחה לעוד קול בקלפי – לדבר לציבור בשפת הפחד – כי אין כמו בהלה טובה שתעורר אנשים מתרדמת מוניציפלית.


פשקוויל שנתלה אתמול ברחוב החרדי (צילום: שלומי כהן)

פשקוויל שנתלה אתמול ברחוב החרדי (צילום: שלומי כהן)


בסופו של דבר, מדובר בפעולות פוליטיות, שאין להן אחיזה של ממש – חמישה חודשים לפני הבחירות. אחריהן, כך או כך, ייטרפו המהלכים מחדש.

ניפגש לקפה בשבת במתחם התחנה, או לדרינק לילי בשוק.

תצאו להצביע.


מתחם התחנה הראשונה (צילום: דודי סעד)

מתחם התחנה (צילום: דודי סעד)


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוסי ממרכז העיר

    אני תושב חילוני במרכז העיר, אזור השוק הפך להיות אזור של הפקרות (ומדובר על כל המשולש שבין הרחובות כיח יפו אגריפס ובית יעקב ) באזור זה גרים אלפי אנשים שקנו את דירותיהם כשעוד היה משמעות לחוק ולתושב בעיר, הם לא יכולים לישון עד השעות המאד מאוחרות של הלילה הם סובלים מתופעות של אלימות ושכרות ומעשית צרכים בכניסות ומאחורי הבתים, רבים מעסקים אלה פועלים ללא רישיון וללא תשתיות (אפילו ללא שירותים לבאי המקום), אי אכיפת חוקי הרעש ואיכות הסביבה וההתעלמות מהחוק בכללו הינה תעודת עניות למשטרה לעיר ירושלים ולמדינה, פעילויות כאלה מתאימות בעיקר לאזורי תעשיה ולא למרכז העיר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר