טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)
טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)

מפקד המחוז החדש בכבאות ל"כל העיר": "אנחנו צריכים את עזרת הציבור בירושלים בטיפול המונע לשריפות"

טפסר ניסים טויטו, המפקד החדש של כבאות והצלה מחוז ירושלים, מדבר עם "כל העיר" על גל השריפות שפרץ בשבועות האחרונים בירושלים והסביבה. ראיון

פורסם בתאריך: 26.7.19 07:50

ממש לפני כחודש, שהחל גל שריפות בירושלים והאזור, נכנס טפסר ניסים טויטו לתפקידו החדש – מפקד מחוז ירושלים בכבאות והצלה. "נכנסתי בסערה לתפקיד החדש, היישר לאירועים הגדולים", מספר השבוע טפסר טויטו בשיחה עם "כל העיר". "ביום שנכנסתי לתפקיד פרצה השריפה הגדולה באזור אורה ועמינדב, ובשבוע שעבר התרחשו אירועים מורכבים בעיר, ביניהם שריפה בליפתא, ממש סמוך לכביש 1. אך כל זה הוציא ממני את הטוב ביותר. הצלחתי לגייס את כל הכוחות, ולכן אני מודה על ההזדמנות הזו להיות מפקד כבאות והצלה במחוז ירושלים . זה גם אפשר לי לגלות מהר את הטוב במפקדים, הלוחמים, וגם את ההתגייסות וההקרבה שיש בקרב לוחמי האש במחוז ירושלים, ומכאן יהיה רק יותר טוב".



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

ביום ראשון השבוע, 21.7.19, נכנס לתוקפו צו איסור הדלקת מדורות באזורים מיוערים ומיועדים לפורענות, שתוקפו עד 26.9.19, במטרה למנוע דליקות בחודשי הקיץ הלוהטים. לפי הצו מי שידליק מדורות יכול לעמוד לדין בגין עבירה פלילית, והעונש יכול להגיע עד ל-70,000 שקלים או עד חצי שנת מאסר.

רק השבוע פרצו שריפו סמוך לשכונות בית וגן וקרית היובל – מתנ"ס בית טיילור פונה. בשבוע שעבר השתוללו כשלוש שריפות בעיר – בוואדי סמוך לרמת אשכול, הגובל עם כביש 9. שבעה צוותי כיבוי ושני מטוסי כיבוי פעלו להשתלט על האש. ילדים ששהו בגן ילדים סמוך פונו מהמבנה.

ביום רביעי בשבוע שעבר פרצה שריפה נוספת בשכונת מלחה, במהלכה עשרה כלי רכב נשרפו בחניון עפר סמוך לגן הטכנולוגי במלחה. השריפה בכלי הרכב הפרטיים שחנו בחניון החלה בעקבות דליקה שפרצה בחורש סמוך, בעקבות תנאי השרב הכבד בעיר. למחרת, השתוללה שריפה גדולה בליפתא – האש התפשטה לעבר כביש 1 ולעבר מסילת הרכבת ירושלים-נתב"ג. בעקבות התפשטות דליקה כביש מספר 1 נסגר לסירוגין ופעילות הרכבת לנתב"ג הושבתה.

"על מנת למנוע שריפות אנו צריכים בין היתר את עזרת הציבור בטיפול המונע שריפות", אומר טפסר טויטו ל"כל העיר", "אסור להדליק אש בשטחים הפתוחים".


רב טפסר דדי שמחי, טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)

רב טפסר דדי שמחי, טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)


כיצד לוחמי האש אוכפים את הצו האוסר על הדלקת אש?

"ראשית, הצו הזה פורסם בעקבות האירועים האחרונים וגם בגלל הערכה וציפיות שהקיץ הזה יהיו סיכונים. במדינות מערביות מתקדמות בעונת הקיץ החמה, אוסרים על הדלקת מדורות בשטחים פתוחים. החשש שלנו הוא הסיכון שרובץ בפתח. לכן, הוחלט להוציא את צו הנציב כדי שבסוף נימנע מאסון, ובנוסף, לשמור על פנינות הטבע והשטחים הירוקים שנשארו לנו. אני חושב שכמו שבעבר היו מעשנים במקומות ציבוריים, ונעשה עם הציבור תהליך של הפנמה, והיום זה נראה חריג שמישהו יעשן במרחב הציבורי, כך אני סבור שבעוד כמה שנים יווצר אותו אפקט לגבי הדלקת אש בשטחים פתוחים ולא בטיחותיים".

"בנושא האכיפה אנו מתואמים עם משטרת ישראל, ומי שעובר על פי החוק צפוי לקבל קנס", מדגיש טפסר טויטו. "גם לשנות הרגלים מרובי שנים זה לוקח זמן אבל זה מחלחל לאט – לאט. זו תחילת תהליך בשינויי ההרגלים במדינה. ובשנים הבאות, אני מעריך ששוב יפורסם אותו צו, כי מזג האוויר לא הולך להטיב עמנו לפי הערכות. בנוסף, ניתן להדליק אש במקומות מוסדרים, לא ליד חורשות, עמדות מסודרות, ליד מקורות מים ובתנאי שאין חשש לחומרים דליקים הסמוכים לאתר".

"לאחרונה התמודדנו עם לא מעט שריפות במרחב המטרופוליני של העיר", ממשיך ומספר טפסר טויטו. "למציאות המבצעית הזו שנקלענו אליה מוקדם מאוד בשנה הנוכחית, יש מספר גורמים: הראשון הוא שכולם מבינים שיש התחממות, והערכים האקלימיים משתנים. זה נכון בכל העולם, ומיוחד במדינת ישראל בגלל שאנחנו ממוקמים באגן הים התיכון. הגורם השני, הינו החורף האחרון שתרם והביא לנו הרבה משקעים שגרמו להיווצרות של מטען אש חריג וגדול בשטח. המטען אש הזה, הוא כמו חומר דלק, וכשאנחנו מוצאים את עצמינו בימים חמים עם לחות נמוכה, חום, ורוחות חזקות לצד מטען אש גדול שמחכה לנו בשטח. מדובר בכמות גדולה של צמחיית העשבים שצמחו לממדים חריגים בזכות הגשם. כל זה טומן בחובו פוטנציאל סיכון גדול מאוד, ואם זה נדלק זה הופך לקטלני".


טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)

טפסר ניסים טויטו (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)


טפסר טויטו, 51, החליף את טפסר משה סויסה שפרש לגמלאות. לפני כן שימש טויטו סגן מפקד המחוז וראש אגף המבצעים במערך הכבאות מחוז ירושלים. הוא אב לשלושה ילדים, מתגורר ביישוב מכבים, אך מגדיר את עצמו 'ירושלמי לכל דבר ועניין'.

טויטו הוא מפקד שלא צמח בכבאות. 27 שנים הוא שירת בפיקוד ובמטה של חיל הצנחנים בצה"ל. לאחר שחרורו הוא עסק בתכנון אסטרטגי במשרד לביטחון פנים ולפני כחמש שנים נכנס למערך הכבאות הארצית ובהמשך מונה לשמש סגן מפקד מחוז ירושלים (סממ"ז) במערך הכבאות.

"מערך הכבאות כיום צומח ומתפתח ונמצא בעיצומה של מהפכה", אומר טפסר טויטו. "רק במחוז הכבאות של ירושלים ישנם מעל 300 לוחמי אש, ונובמבר הקרוב צפויים להילקט עוד לוחמי אש מהמגזר לטובת מזרח ירושלים".


שריפה בהר איתן סטף (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)

שריפה בהר איתן סטף (צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)


"הציבור חייב להבין שאנחנו נמצאים בעידן חדש". אומר טפסר טויטו. "העידן החדש הזה, ככל הנראה פירושו תופעה של מגה שריפות רחבות היקף. שנפגוש אותן באופן שכיח יותר. לכן, מדי שנה חווים שריפות גדולות באזורים כמו, עמינדב, ליפתא, יער ירושלים וכו'. המענה לנושא חייב להיות בשילוב זרועות ושיתוף פעולה מצד התושבים, ומצד העירייה שעושה המון. בשורה התחתונה, צריך להפנים ולשפר את המשמעת האזרחית. למשל, לנקות את העשבייה המסוכנת מסביבנו, להימנע מהשלכת פסולת דליקה וכו'. אין לי ספק שנמנע הרבה אסונות, אם אנחנו נמשיך בדרך הזאת".

"אנחנו במחוז מבינים היטב שאנו פועלים בסביבה אזרחית שהיא מורכבת ורגישה מאוד, ובעלת חשיבות לאומית לאור העובדה שמדובר בעיר הבירה", מסביר טויטו. "יש כאן ריכוז גבוה של מוסדות שלטון, ומוקדי ציבור לאומיים. ואנו מבינים שפגיעה בהם יש ערך ציבורי מעבר לממדי פגיעה ריאליים. ולכן, אנחנו במחוז ירושלים רואים אותו כמחוז מוביל בתחום הכבאות".



 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. אני

    בירושלים, הגורם הראשון שצריך לפנות אליו זו העיריה. יש שטחים גדולי של קוצים בשכונות שאינם נגזמים. פניות חוזרות ונשנות לעיריה אינן נענות. פנינו אין סוף פעמים למוקד 106 והסברנו שיש בשכונת גילה איזורים פתוחים עם קוצים, שצמחו פרא והגיע לגובה של יותר ממטר, והם מתפרסים על אזורים נרחבים ומהווים סכנה חמורה להתפשטות שריפות לכיוון בתי מגורים. חודשיים של הודעות והקוצים עדיין כאן. אחרי כחודשיים הגיעו שני פועלים, גזמו קוץ וחצי ונעלמו. באיזורים מסויימים בשכונת גילה, אם תפרוץ הדליקה, ולו הקטנה ביותר, יכולת ההתפשטות שלה עלולה להיות מטורפת בגלל שהקוצים היבשים מהווים דלק מצויין לאש ויובילו את האש לכלות איזורים שלמים כולל בתי מגורים. מה אמור לעשות האזרח הקטן? לשכור דחפור ולכסח את הקוצים? לא עזרו גם נסיונות להסביר שהרבה יותר פשוט לגזום את הקוצים לפני, מאשר לכבות שריפות אחרי. אולי מפקד המחוז החדש בכבאות יצליח איפה שנכשל האזרח הקטן, וישכנע את עובדי האגף הרלוונטי בעיריה לעשות את עבודתם – לפני שתפרוץ השריפה הבאה

  2. אלדד,תושב מלחה

    אדוני מפקד מכבי האש ירושלים:אתה רוצה סיוע הציבור?תן כתובת,טלפון,וקדם אותו בקביעות באתר שלכם,ברשימת הטלפונים,במדיה הירושלמית. נסיוני בנושא קשה: ניסיתי להתריע על סכנה בשכונתי. חייגתי למכבי האש בעיר. עברתי מעובד לעובד.כל אחד זרק אותי מאחד לשני. המוקד העירוני לא טיפל . השירות שלך לא נתן מענה!!! יעלה לך,כבוד המפקד,300 ש"ח לחודש,ומוקד יענה וידווח לך על כל פניה 24*7 !!!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר