תחנת לב הבירה, משטרת ירושלים (צילום: אמיל סלמן)
מגרש הרוסים בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

הוריו של צעיר עם אוטיזם טוענים: בננו הוכה על ידי שוטרים במגרש הרוסים

צעיר כבן 21 שמתמודד עם אוטיזם עוכב ביום ראשון לחקירה לאחר שתקף פיזית ומילולית פקח ברכבת הקלה. לטענת הוריו, בזמן שהותו בתחנת לב הבירה ולמרות שהם הציגו תעודה המעידה על מצבו הרפואי, התרחשה תקרית אלימה עם השוטרים ובנם נחבל בצווארו ובפניו. המשטרה: החבלות נגרמו לפני הגעתו לתחנה

פורסם בתאריך: 30.7.19 19:42

הוריו של צעיר ירושלמי כבן 21 שמתמודד עם אוטיזם טוענים כי בנם הוכה על ידי שוטרים בתחנת לב הבירה במגרש הרוסים ביום ראשון האחרון (28.7). הצעיר, יש לציין, שהה בתחנת לב הבירה בשל תלונה שהוגשה נגדו על ידי פקח של הרכבת הקלה. לטענת אביו של הצעיר, כפי שהן עולות מפרוטוקול דיון הארכת מעצר בבית משפט השלום, הוא ביקר את בנו בשעות הצהריים וביקש לשחררו בשל הבעיה הרפואית שממנה הוא סובל. השוטרים סירבו. כמה שעות לאחר מכן, הבחין האב בדיון בבית המשפט כי על פניו של בנו סימני חבלות.

במהלך הדיון להארכת המעצר, אביו של הצעיר ציין בפני השופטת קרן מילר כי כשהוא הגיע לתחנת המשטרה לבנו לא היו את כל החבלות בפנים. לדבריו הוא הציג בפני השוטר תעודה המוכיחה כי מדובר בילד שסובל מאוטיזם, ולכן ביקש שיתנהגו אליו בהתאם. לטענתו נאמר לו שהמשטרה תיצור עמו קשר. "כשהגעתי בלילה (לתחנת לב הבירה, טנ"נ) כי לא התקשרו אלי, הסתבר שהיתה תקרית נוספת שיכולה היתה להימנע אם היו נותנים לי לקחת אותו לפני הזמן. אני שומר עליו ויכול לשמור עליו", טען האב בבית המשפט והוסיף: "עם כל הכבוד יש פה אוטיסט, צריך להסתכל עליו כאוטיסט. אני לא מצדד בתגרה, לא מצדד באלימות; אם ניגשו אליו בצורה לא תקינה דברים יכולים לצאת מפרופורציה".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


במשטרה, מנגד, דוחים את הטענות הנוגעות לאלימות השוטרים. בתגובה לפניית "כל העיר" נמסר ממשטרת ירושלים: "החשוד נעצר בעקבות דיווח שהתקבל על תקיפה שביצע כלפי פקחים ברכבת הקלה תוך גידופים ואיומים שונים. במהלך חקירתו נשמרו זכויותיו במלואן, ובשלב זה לא הוצג לחוקר כל עדות או מסמך המעיד על מוגבלות שכלית כשלהי. בית המשפט שלח את החשוד למעצר בית בתנאים מגבילים והחקירה בעניינו נמשכת בימים אלו. המשטרה תמשיך בביצוע כל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת, הכל תוך הקפדה מלאה על זכויותיו של החשוד. באשר לחבלות על גופו של החשוד, שנבעו ככל הנראה כתוצאה מתקיפת הפקחים והגנה עצמית שלהם – הרי שיש לפנות בנושא לרכבת הקלה/חברת סיטיפס".

גם בסיטיפס דוחים את הטענות על אלימות מצד עובדי הרכבת הקלה ואומרים: "מדובר בטענות שקריות לגמרי".


נער עם אוטיזם הוכה (צילום: פרטי)

נער עם אוטיזם הוכה (צילום: פרטי)


האירוע כולו החל כאמור בשל תקרית אלימה בין הצעיר לבין פקח של סיטיפס ברכבת הקלה ביום ראשון האחרון, וזאת לאחר שהצעיר עלה לרכבת מבלי לתקף את כרטיס הנסיעה. הצעיר, כך לטענת הוריו, נלחץ ככל הנראה כאשר התבקש להראות את כרטיס הנסיעה במהלך הביקורת. בתגובה ובשל מצבו הרפואי הוא החל לצעוק, ולקלל את הפקח. בעקבות הצעקות והקללות, הוריד הפקח את הצעיר בליווי שוטרת מהרכבת והזמין לו משטרה.



מסרטון שהגיע ל"כל העיר", ניתן לראות את הצעיר צועק ומקלל את הפקח, גם באופן גזעני, תוך שהוא קורא לעברו: "ערבי מסריח"; "בן זונה". שוטרת, שהיתה לבושה בבגדים אזרחיים, ונסעה ברכבת התערבה באירוע וניהלה אותו ביחד עם הפקח. בסרטון נראה כי השוטרת דורשת מהצעיר להפסיק לצעוק ולקלל, ולבסוף נראה כי הצעיר יורד תחת השגחה בתחנת יפו (בסמוך לרחוב קינג' ג'ורג'), כשהוא מעוכב עד להגעת המשטרה. לאחר רגעים בודדים הצעיר אף מנסה לברוח.


נער עם אוטיזם הוכה (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)


הצעיר, כאמור, עוכב לחקירה ונלקח לתחנת לב הבירה. מתמונות שהגיעו לידי "כל העיר" נראים סימני אלימות על פניו של הצעיר ועל פלג גופו העליון. אביו טוען כי השוטרים בתחנה לא הבינו את מצבו של בנו שהתלונן כי האזיקים מפריעים לו. לטענת האב, כשהגיע לדיון הוא ראה את בנו חבול.

בדיון הארכת המעצר ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של הצעיר, שסובל כאמור מאוטיזם, בארבעה ימים – הבקשה נדחתה ושופטת בית משפט השלום קרן מילר החליטה על שחרורו למעצר בית בתנאים מגבילים, תוך התייחסות למצבו הרפואי.


תחנת לב הבירה, משטרת ירושלים (צילום: אמיל סלמן)

תחנת לב הבירה (צילום: אמיל סלמן)


אמו של הצעיר טוענת בשיחה עם "כל העיר" כי "ביום ראשון בני עלה על הרכבת, וכנראה לא היתה לו נסיעה או שהוא שכח לתקף. הפקח שעלה לרכבת ראה כי הוא לא תיקף את כרטיסו, בני הבין שהוא נכנס לבעיה והראה לו את תעודת הנכה שלו, הוא ביקש שהפקח ידבר עם אביו. בני נלחץ מאוד והחל לצעוק ולהשתולל ברכבת. כאשר הורד מהרכבת השוטרים הגיעו, מהפחד הוא החל לברוח, נתפס ברחוב קינג ג'ורג' ועוכב לחקירה. אביו קיבל דיווח מהשוטרים ומיד להגיע לדבר איתם. הוא הציג בפני השוטרים את תעודת הנכה שלו וביקש שיתחשבו במצבו. אבל כשהוא לא קיבל שום מידע על הילד לאורך היום, הוא חזר לתחנת המשטרה וראה אותו חבול. הילד מספר כי בסך הכל ביקש שישחררו לו את האזיקים מהידיים כי זה לחץ לו ומשם זה הידרדר לאלימות".

במשטרה, כאמור, דוחים את הטענות על אלימות כנגד הצעיר בתחנת לב הבירה וטוענים מנגד: "באשר לחבלות על גופו של החשוד, שנבעו ככל הנראה כתוצאה מתקיפת הפקחים והגנה עצמית שלהם – הרי שיש לפנות בנושא לרכבת הקלה/חברת סיטיפס".

מחברת סיטיפס נמסר בתגובה: "מדובר בטענות שקריות לגמרי. המקרה החל כשצעיר אשר נסע ברכבת החל להכות, להשתולל ולקלל ללא הפסקה בקר ברכבת, כל זאת רק בכדי להתחמק מקבלת דוח על אי תיקוף כרטיס כפי שדורש החוק. שוטרת אשר היתה נוכחת בקרון התערבה באירוע והשתלטה עליו, הוציאה אותו מהרכבת והאירוע כולו נוהל על ידי משטרת ישראל. במהלך כל השהייה בתוך הרכבת הצעיר לא ציין כלל שהינו עם נכות כלשהי ואף לא ביקש מהבקר ליצור קשר עם אביו. בנוסף, בקרי הרכבת הקלה הם בקרים מנוסים העוברים סדנאות שרות והדרכות ומונחים להתייחס לנוסעים בכבוד, בסובלנות ובמקצועיות. הבקרים נאלצים להתמודד עם לא מעט מקרים של אלימות פיזית ומילולית המופנית כלפיהם ויש להוקיע התנהגות שכזו באופן נחרץ".



שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, שעוסקת בשילוב וקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות ובנושא של אלימות שוטרים כלפי אנשים עם מוגבלויות, ביקשה להתייחס לדברים: "שוב אנחנו עדים לאצבע קלה, הפעם על הדק המעצר ושלילת החירות – ולרבות חשד לאלימות – מצד משטרת ישראל כלפי אנשים עם מוגבלות. לנוכח הריבוי היחסי של המקרים מהתקופה האחרונה, אשר בהם אנשים עם מוגבלות נפגעו בעימותים עם שוטרים, כעת כבר ברור שמדובר בתופעה שחוזרת על עצמה, המציבה סימן שאלה מדאיג מעל מחויבותה של המשטרה לנהוג בשוויון כלפי אנשים עם מוגבלות. זוהי אינה תופעה ייחודית לישראל, ובארצות הברית השכילו הערים הגדולות והמשטרה לערוך הכשרות מיוחדות לשוטרים כדי לצמצמה. גם בישראל החל תהליך דומה, וזוהי התפתחות מעודדת, אך המקרה החדש מוכיח כי דרך ארוכה עוד לפנינו. נדרש מאמץ עיקש ועקבי מצד ראשי המשטרה כדי לשרש יחס מפלה, וכדי להבטיח שהמפקדים והשוטרים בשטח אוחזים בכלים המקצועיים הטובים ביותר כדי לנהוג באנשים עם מוגבלות בשוויון, בהגינות ובכבוד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עילום שם

    שקר אחד גדול כל זה לא היה ולא נברא!!! האזרח עצמו התחיל לתקוף את הפקח ודבר שני האזרח אינו הציג את התעודה לפקחים!!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שקר אחד ענק הוא הרביץ ולא הפסיק לקלל ולצעוק קל לנפח קשה לאנשים לומר את האמת

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    משטרת ישראל שוב יישמה את התרבות האלימה שלה וכדי לחפות על כך הפעילה גם את תרבות השקר. זו פוגעת בכל החלשים: החל בילד בן 5, המשך באתיופים וכלה באוטיסטים. בפושעים של ממש כמובן חוששת לגעת.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר