ריכוז מתקני מיחזור נייר - נוה יעקב, השבוע (צילום: שלומי הלר)
ריכוז מתקני מיחזור נייר - נוה יעקב, השבוע (צילום: שלומי הלר)

עיר ללא מתקני מיחזור: מדוע עיריית ירושלים מוציאה את המכלים מהשכונות?

ל"כל העיר" נודע כי עיריית ירושלים החלה בפינוי מתקני המיחזור ברחבי העיר - הסיבה: המפעל להפרדת פסולת בעטרות יהיה אחראי מעתה למחזר את האשפה של הירושלמים

פורסם בתאריך: 25.7.19 08:06

בשבועיים האחרונים החלה העירייה לפנות את מתקני מיחזור הבקבוקים והנייר, שמוצבים בשכונות ברחבי העיר. הסיבה: ל"כל העיר" נודע כי מדובר במהלך עירוני לפיו מפעל להפרדת הפסולת בעטרות גרין-נט יהיה אחראי על מיחזור הפסולת של הירושלמיים, בכך, נטען בעירייה, יתפנו שטחים ברחבי העיר בהם הציבו את מתקני המיחזור עבור שימושים אחרים.

למעשה, עיריית ירושלים היא הראשונה שמפסיקה בארץ את המודל שקיים בערים רבות בעולם – שבו תושבים מפרידים בעצמם את הפסולת ומשליכים אותה למתקני מיחזור ייעודיים – נייר, בקבוקים, זכוכית. לפי המודל החדש-ישן – כל האשפה מושלכת לשקית אחת, ללא צורך להפריד פסולת ולמחזר, שהיא בסופו של דבר תגיע למפעל להפרדת הפסולת בעטרות.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

מפעל גרין-נט, כזכור, נפתח ב-2015 בעטרות בהשקעה של כ-100 מיליון שקלים, וכיום הוא מטפל בכ-2,000 טון פסולת ביום. אל המפעל מגיעה הפסולת של התושבים בירושלים – ושם היא מופרדת ללא מגע אדם לסוגים שונים – אלומיניום, ברזל, נייר וחומר אורגני, אלה הנמכרים ללקוחות בארץ ובעולם.


מתקן למיחזור בקבוקים (צילום: אייל טואג)


המהלך, יש שטוענים עלול לפגוע במודעות לשמירה על הסביבה בקרב התושבים – בעוד המגמה בעולם היא הפרדה במקור והימנעות מפלסטיק – בירושלים, כמו בערים אחרות בארץ, לא נרשמת קריאה לאיסור או מניעה של שימוש בכלים חד פעמיים. באופן כללי בעשורים האחרונים החלה לחלחל המודעות לבעיית איכות הסביבה והפסולות הביתיות שמיוצרת. כתוצאה מבעיה זו, הוחלט לטפל בפסולת והתקבלה החלטה על הפרדת הפסולת. התוצאה שהפסולת שאנו מייצרים ומשליכים לאשפה מנוצלת למטרות חיוביות, זאת במקום להוות גורם העלול לפגוע בסביבה.

כפי שפורסם לפני ארבעה חודשים ב"כל העיר", בתאגיד המיחזור אל"ה (איסוף למען הסביבה), שאחראי על איסוף ומיחזור בקבוקים – ציינו כי ירושלים נמצאת בגידול מתמיד במספר בקבוקי המשקה המשפחתיים שמועברים למיחזור. כך למשל, בשנת 2018 נאספו ברחבי ירושלים כ-734 טון בקבוקים משפחתיים וזאת לעומת כ-720 טון בשנת 2017.

יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג, מברך על המהלך: "קיימת חשיבות רבה למיחזור אשפה. הסיבה שישנם פחות פחי מיחזור במרחב הציבורי היא שכיום הפסולת מפונה באופן מרוכז למפעל מצויד במערכות אופטיות, המאפשרות לערוך את תהליכי המיון וההפרדה של הפסולת הביתית ולאחר מכן למחזר אותה. בזכות כך נמנע ביזבוז של משאבים חיוניים והדבר תורם אף לשיפור מרחב פני העיר".

בעיריית ירושלים מאשרים השבוע את הפרטים ל"כל העיר" ומוסרים כי "עיריית ירושלים מפנה את האשפה לאתר מחזור 'גרין-נט', מהמתקדמים במדינה, שם מתבצע מיון האשפה והעברת פסולת למיחזור. ברחבי העיר פרוסים 50 מרכזוני מיחזור. לאחרונה פונו חלק ממכלי האיסוף למיחזור נייר ובקבוקים, מהאזורים בהם יש ממילא מרכזוני מחזור, במטרה לשפר את חזות העיר ואת המרחב הציבורי. עיריית ירושלים מעניקה תשומת לב רבה לסוגיית המחזור והגנת הסביבה ולראיה, העיר מובילה זו השנה הרביעית ברציפות בשיעור מיחזור האשפה (מעל 42% בשנת 2018)"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה לא יודעים על כל שינוי שביצעה עיריית ירושלים. על-פי החוק, העירייה מחויבת לבצע הפרדת פסולת למיחזור על בסיס חוק איסוף ופינוי פסולת למיחזור, חוק האריזות וחוק פסולת אלקטרונית".





 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. ירושלמית

    עיר ללא מתקני מחזור משרה אווירה חרדית של ימי הביניים!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בקשתי כמה וכמה פעמים שיציבו ברחוב שלנו פחים מתאימים להפרדה וזה לא נעשה.
    עכשיו אני מבינה למה.
    באופן כללי חבל מאוד מאוד מאוד
    הפרדת פסולת היא חינוך נכון שהופך אותנו גם לצרכנים הרבה יותר חכמים.
    שוב חבל. שחתנו לנו להפריד יש הרבה פסולת שבמגע עם אוכל וטיטולים כבר לא תהיה שמישה

  3. לקחו לי את פח הניירות

    נשמע כמו קומבינת הרכבת הקלה. אז ביטלו קווי אוטובוס כדי להכריח אנשים לעלות לרכבת כדי שיהיו לה רווחים. עכשיו דואגים שהחברה תרוויח ע"י מיון של פסולת שניתן היה כבר לקבל אתה ממויינת. החברה בטח מקבלת תשלום לפי כמות הפסולת שהיא ממיינת אז דואגים לספק לה עבודה. דואגים שהפסולת תהיה מעורבבת כדי שניתן יהיה למיין חזרה. השטח שהתפנה מפחי הנייר לא באמת יהפוך לשטח עם ניצול טוב יותר. זה רק יסתום את פחי האשפה הרגילים ביותר נירות וקרטןנים.

  4. קומפוסט = מיחזור שאריות מזון

    יש חוק של הפרדת פסולת במקור, אבל לא מעניין אף אחד אם יש פתרונות קצה. כלומר – אנחנו חייבים להפריד למיחזוריות, אבל בסוף כמעט הכל במילא מגיע להטמנה. המיחזור היחידי שאנחנו יכולים לדעת שבאמת קורה הוא קומפוסט שאנחנו עושים בעצמנו בגינת הבנין. לפרטים פנו למהפח ירוק.

  5. ירושלמית מודאגת

    תכנית מוזרה, ולא חינוכית.
    האם מתכננים להוסיף פחי אשפה? הפחים הקיימים ממילא מפוצצים, ועכשיו כל הבקבוקים, נייר, קרטון, זכוכית ומתכת גם ילכו לפח. נשמע מוזר מאד, ורחוק מאד מכוונת החוק.

  6. ירושלמית

    ושוב עיריית ירושלים מפגרת בכל מה שקשור לאיכות הסביבה ומחזור. באמת שזה אבסורדי לגמרי. לא הגיוני שהעיר אוסרת על התושבים למחזר.
    ואם לרגע מצפים שנקנה את התוכנית המפוקפקת והלא הגיונית שלהם, הם צריכים להראות מאה אחוז שקיפות לגבי מה שקורה במפעל הזה.

  7. גן חיות מתורבת

    זה בושה מאז מר ראה חשבונות לאון אחראי על העיר הולך והופך את העיר חרדידת כמה שהבטיח לחרדים עיר מסריחה בלי פחי מחזור זבל בכל מקום

  8. Alice

    איך יהיה אפשר להפריד חומרים אחרי שהם עברו גריסה במשאיות הזבל שמרוקנים את הפחים?

  9. ירושלמית

    חבל מאוד. ראש העיר עושה שינויים בעיר כרצונו. חובה למחות . הרגלנו את הילדים להפריד פסולת ונעשו אף תכניות חינוכיות לאיסוף למען מטרות טובות והורסים הכל במחי יד.הפרדת בקבוקים ונייר המעורבים בפסולת רטובה ודאי לא עדיפה. מקווה שהתושבים יזכרו זאת בבחירות הבאות.

  10. רותם

    לקחו את ה"כלוב" לבקבוקי פלסטיק גם ממרכזונית המיחזור בעולי הגרדום… אז להגיד שמפנים מאזורים שבמילא יש בהם מרכזונית מיחזור זה חסר טעם אם גם מהמרכזונית עצמה מסירים את הכלוב למיחזור פלסטיק

  11. לא לצנזר את התגובה

    תמיינו בבית ותורידו לזבל כשזה ממויין. כך יקל על המיון במפעל. אגב לא הבנתי למה ראיינו את אופיר לאנג. איך הוא קשור? עוד חבר של אנשי המערכת של כל העיר?

  12. יעל רוזן

    מתי גם בירושלים יקחו אחריות על הסביבה? העובדה שאפשר למחזר בקבוקים רק בחנויות היא תקלה. מה לגבי מיכלי פלסטיק שהם ללא פיקדון?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר