ארוחת חג (צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE, פרטי)
ארוחת חג (צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE, פרטי)

הטור של רותי המאמנת: איך לשמור על הגזרה בחגים?

אנחנו לא מפסיקים לאכול גם כשאנחנו שבעים - ויש לזה סיבה. התזונאית אורית שמש ממליצה על הדרך הבטוחה לאכול טוב בחגים ובכל זאת לא לעלות במשקל

פורסם בתאריך: 24.9.17 20:35

הוואצאפ המשפחתי הוצף בהודעות על מה כל אחד ואחת מביא לארוחת החג. במשך ימים התכוננו, עמדנו בתורים של הסופר בזיעה רבה, בישלנו ואפינו את מיטב מאכלינו, לבשנו חולצות חג לבנות והגענו אל ארוחת החג הנכספת. ממש מרתון. שפע של אוכל שכנראה היה יכול להאכיל גדוד שלם הוגש לשולחן. נשמע מוכר?



אכן חגי תשרי כאן והם טומנים בחובם ימי חופש מהעבודה, זמן משפחתי יקר ו…סעודות חג בלי סוף. השפע קורץ לנו ואנחנו ממש לא מתאפקים (ויש לכך הסבר בהמשך). אז בכל זאת שומרים על הגזרה בתקופת החגים המאתגרת? הדיאטנית הקלינית אורית שמש עושה קצת סדר ומסייעת לנו לקבל כמה החלטות טובות לשנה החדשה.

 

אורית שמש (צילום: נעמי ים-סוף)

אורית שמש (צילום: נעמי ים-סוף)

המוקשים

יציאה מהשגרה, ארוחות, מפגשים משפחתיים בחיק הטבע או בבית שכוללים אוכל והרבה ואני בטוחה שתוכלו לסמן עוד אתגרים כאלה בתקופת החגים.

"כשמדברים על מוקשים בתקופת החגים, לרוב חושבים על הארוחות הארוכות, מרובות המנות והכמויות", אומרת שמש. "האוכל המאוד טעים שאנחנו מחכים לו והאלכוהול שיכול להתלוות לארוחה".

שורש הבעיה

למה אנחנו לא מפסיקים לאכול כשאנחנו שבעים? אז קודם כל אנחנו לא אשמים  -התשובה, מסתמנת, נעוצה באבולוציה.

"נועדנו לאכול כמה שיש", מדגישה שמש. "בעברנו – מה שהיה עכשיו לאכול, לא המתין לנו לאחר כך. רוב האנשים עדיין מופעלים משם. יש אוכל – אוכלים.

"כדי לאכול עד רמה של שובע בלבד ולא מעבר לזה, אנחנו צריכים להיות מרוכזים באכילה ובתחושות שלה", היא מסבירה. "זה לא פשוט. אנחנו ממשיכים לאכול כי יש מה, כי משעמם לנו, כי אין כוח לקום, כי מזמן לא טעמנו מהמנה הזו או כי לא נעים לא לטעום מהאחרת. כתוצאה מזה רובנו מסיימים את הארוחה 'מפוצצים' ונשבעים לא לאכול יותר בחיים. זה מחזיק עד הבוקר ואז בגלל שלא קמנו רעבים אנחנו ממשיכים לנשנש עד הארוחה הבאה באופן לא סדיר. הגלגל הזה חוזר על עצמו. שוב יותר מדי אוכל, שוב נשנושים עד הארוחה הבאה".



הפתרונות של אורית הדיאטנית שכל אחד ואחת יכולה ליישם:

1. סדר ארוחות – "קודם כל, כדאי להיצמד לסדר הארוחות גם בתקופת החגים. כן, זה אומר גם ארוחת בוקר וגם צהרים וגם ערב. בלי צומות בין לבין ובלי קיזוזים. אל תגיעו רעבים מדי לארוחה כדי להצליח לווסת את גודל המנה, לאכול מעט מכל דבר או להימנע מחלק מהמזונות שאינם 'מיוחדים' (למשל אורז או תפוחי אדמה שיש תמיד בכל ארוחה) לדאוג להרבה ירקות כדי לשבוע מהם, ולשתות הרבה מים".

2. סמנו את המלכודות – "אם אתם יודעים שקשה לכם באופן מיוחד אצל ההורים, נסו לחשוב על דרך שתעזור לכם להתמודד עם האוכל שאתם אוהבים שם או עם העומס הרגשי שנוצר באותה סיטואציה. אפשר לצאת לסיבוב עם הילדים או להיות בקצה השולחן כדי לא להגיע לאוכל יותר מדי בקלות, או אפילו לבקש מאימא לא לאפות את העוגה הספציפית שקשה לכם איתה".

3. רגע של מחשבה – "נסו למצוא רגע שקט לפני שאתם מתחילים לאכול ושימו בצלחת את מה שאתם באמת רוצים לאכול ואת הכמות שנראית לכם סבירה לרמת הרעב שלכם כרגע. אל תמלאו את הצלחת כל הזמן בעוד משהו. אל תוסיפו. תתמקדו במה ששמתם ותהנו ממנו".

4. פעילות גופנית – "אל תדלגו על שגרת הפעילות הגופנית שלכם גם בחגים, ואם אפשר תוסיפו עוד תנועה – הליכות, טיולים ברגל. השהות הארוכה בבית (שלכם או של חמותכם,לא באמת חשוב) לא מקלה על ההתמודדות עם האוכל".

לסיכום, כולנו מכירים את המשפט "אחרי החגים" אך כדי שלא תתקעו עם עוד 3-2 ק"ג לאחר התקופה המאתגרת הזאת התחילו כבר עכשיו!

"הסיכוי לרדת במשקל במהלך תקופת חגים כל כך אינטנסיבית הוא נמוך יחסית",מבהירה שמש. "שימו לעצמכם יעד לא להעלות במשקל. זה לא פשוט גם ככה, ואחרי החגים, היכנסו חזרה לשגרה שכוללת אכילה נכונה והתעמלות גופנית".

רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר