סיטיפס הרכבת הקלה (מימין), כפיר הרכבת הקלה (צילומים: באדיבות סיטיפס, באדיבות כפיר)
סיטיפס הרכבת הקלה (מימין), כפיר הרכבת הקלה (צילומים: באדיבות סיטיפס, באדיבות כפיר)

דעה | סיטיפס, סליחה

בשנת 2021, כשחברת 'כפיר' החליפה את 'סיטיפס' כמפעילת הרכבת הקלה, רבים בירושלים שמחו ונשמו לרווחה. הם חשבו שהגיע הסוף להתעמרות של הפקחים, שהגיעו עד לכנסת. כעת מתברר כמה כולם טעו. המחליפים לא פחות נוקשים, ואולי אפילו יותר. ומה אומרים בכפיר? "לא נגיב לכתבה" הם מסרו וזה אומר לא מעט | טור דעה

פורסם בתאריך: 5.9.23 21:39

נתחיל מהסוף, מיום ראשון האחרון. כבר סיימתי לכתוב את הטור הזה ואז הבחנתי בפוסט שפרסם איש יחסי הציבור הירושלמי פיני קבסה. "מה הייתם עושים אם בוקר אחד הייתם עולים הרכבת הקלה בירושלים. כמובן משלמים קודם לכן, לפני העלייה לרכבת, ובסופו של דבר הייתם נדרשים לשלם עוד 467 שקלים+15 אגורות.. בגין הנסיעה הזו? לא הועיל ערעור לחברת כפיר – שדחתה על הסף את הערעור בלי שום הסבר, וגם לא ערעור למשרד התחבורה – שפשוט לא ענה לערעור על הבקשה ההזויה לתשלום קנס למי ששילם כחוק נסיעה ברכבת הקלה. הבוקר התקשרה הגברת ממשרד עורכי הדין ושאלה בנימוס: 'איך אדוני ירצה לשלם את החוב?' אשמח לשמוע". לפוסט הוא צירף תמונת תצלום מאישור הנסיעה שלו ברכבת הקלה והודעת התראה לפני הגשת תביעה משפטית שהגיעה מטעם עורך הדין של חברת כפיר הרכבת הקלה בע"מ. לצערי, מצאתי ברשת, בעת האחרונה, סיפורים גרועים בהרבה משלו.

נרוץ אחורה בזמן, לחודש ינואר 2018. ועדת הכלכלה דנה בנושא תלונות של נוסעים על מתן קנסות שרירותיים של פקחי הרכבת הקלה הירושלמית. אז, סיטיפס היתה על הכוונת. במהלך הדיון, יוזמת המפגש חברת הכנסת לשעבר ("כולנו") וסגנית ראש העיר בעבר רחל עזריה ("ירושלמים"), טענה כי "עולות תלונות חוזרות ונשנות על אכיפה ברוטלית ולעתים אף לא מוצדקת של נוסעים ששילמו על כרטיס, אך לא תיקפו אותו מסיבות שונות במכשירי התיקוף ברכבת.. נציגי שירות לא נועדו להעניש, אלא לעזור". סגן ראש העיר ועו"ד יוסי חביליו, שייצג באותה תקופה נוסעים שתבעו את חברת סיטיפס על הקנסות הרבים, קבע כי "95 אחוז מהדוחות שניתנו לא מוצדקים כי לאנשים לא הייתה כוונה לרמות". יו"ר ועדת הכלכלה באותה העת, ח"כ איתן כבל (העבודה), הוסיף: "כשאומרים 'ביג לייק' למספר דוחות זה רוח המפקד שאומרת 'תטחנו את האזרחים'. העניין הזה חייב להשתנות".

בשנת 2021 קיבלה חברת 'כפיר' את המושכות במקום 'סיטיפס', והפוליטיקאים המקומיים קפצו מהתרגשות. "שנים חיכיתי לרגע שאפשר יהיה לומר: ביי סיטיפס! עידן תחבורתי חדש מגיע לירושלים", כתב אחד מהם בפייסבוק. עידן חדש?? הדוחות עדיין נערמים, הפנקסים של הפקחים עדיין מתמלאים, והאזרחים עדיין "נטחנים". תסתכלו מה כותבים על "כפיר" בתקשורת: בחודש מאי פורסם כי "יותר ויותר עדויות מצטברות על עימותים בין פקחי חברת 'כפיר' לבין תיירים תמימים שמתקשים או מתבלבלים בתיקוף נסיעותיהם ברכבת. תיירת פרצה בבכי לאחר שעוכבה בידי פקחים שהתייחסו אליה בתקיפות יתר", ולפני חודש – "בימים האחרונים הבחינו אזרחים בעדכון שבוצע בשיטת התיקוף לנסיעות ברכבת. השינוי שהגיע גורם לבלבול ומגדיל את הסיכויים למפגש לא נעים עם הפקחים".

 

 

המפגשים עם הפקחים בתקופה האחרונה הם באמת לא נעימים. עד שלא תחטפו דוח לא תבינו עד כמה אטומים חלק מפקחי הרכבת הקלה. האור האדום קפץ במכשיר הבדיקה של הפקח? זה כנראה יסתיים עם דרישה לתשלום מוגדל. אין שיח, אין דיבור, יש הענשה אוטומטית. אני בטוח שאין ירושלמי שלא ראה חוויות מלחיצות של נוסעים ששכחו לתקף, שלא הצליחו לתקף (ואף מילה על זה שיש לא מעט עמדות שאינן פעילות) או שלא הבינו עד הסוף את הכללים, ונאלצו לרדת מהרכבת מבוישים, מלאי דמעות. יש שיציינו שהם עברו "טראומה לכל החיים" ממפגש עם פקח, אחרי ההשפלה. התרגלנו לראות תיירים המומים בתחנות הרכבת הקלה. טעית? בעיה שלך. יש לך הסבר הגיוני? תגיש השגה. ואז – לך תחפש מי יאמין לך.

אנחנו הבעיה, הפסקנו להילחם. פעם הקימו פה ערוצי יוטיוב שמרכזים עדויות של נוסעים שלטענתם נפגעו מפקחי הרכבת הקלה, היום – נאדה. אתם מרגישים שמעבר מסיטיפס לכפיר שינה לטובה? שהאכיפה פחות נוקשה? למה לא מתקנים עמדות תיקוף מקולקלות? למה הדלתות של הרכבת נסגרות מהר כל כך (אני הספקתי להימחץ על ידי אחת בתחנה מרכזית)? למה חלק מהנהגים לא ממתינים שהנוסעים יעלו או ירדו בבטחה? למה תדירות הרכבות בלילות עולה לעיתים על 15 דקות? למה אנחנו מקבלים בשלווה את כל זה? איפה סגן ראש העיר ועו"ד יוסי חביליו?

אנחנו במרחק נגיעה מיום כיפור, ואני חושב שהסליחה שלנו, כירושלמים, צריכה להיות השנה מחברת סיטיפס. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. מהפוליטיקאים המקומיים אני מבקש דבר אחד – תתעוררו! הגיע הזמן שתלחמו שוב עבור הנוסעים הירושלמים. כמו שאתם נאבקים על תחבורה ציבורית בשבת רגע לפני הבחירות, כדאי שתילחמו על תחבורה איכותית גם בימות החול.

במהלך השבוע שעבר שלחתי בקשת תגובה על הטענות מדובר החברה. בנוסף, ביקשתי ממנו לדעת כמה דוחות חילקו פקחי הרכבת הקלה מאז שהחברה התחילה לעבוד בירושלים, כמה השגות נכתבו בתקופה זו, כמה תלונות הוגשו נגד פקחי הרכבת הקלה באותה תקופה, ובכמה מקרים הוזעקה משטרה לאחר קבלת הדוח. לאחר כשבוע בדיוק התקבלה התשובה: "מחברת כפיר הרכבת הקלה לא יגיבו לטור". כששאלתי למה בחברה מעלימים מידע חשוב מהציבור הדובר בחר שלא לענות.

אין שירות טוב מזה! עידן תחבורתי חדש הגיע לירושלים אומרים לכם.

סגן ראש העיר ועו"ד יוסי חביליו בחר שלא להגיב לטור זה.

  • הכותב, אלון סין משה, הוא ירושלמי מלידה, עיתונאי לשעבר (גם ב"כל העיר")

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. אהלן

    הסאונד הזה של המכשיר של הפקחים שעושה צליל כשהם מצמידים רב קו, ממש טראומטי בשבילי, אני שומע אותו ממרחק וכבר נדרך. לאן הגענו?

  2. חיה אברמסקי

    רוב הפקחים לא כולם ! רעים מרושעים אם תופסים משהו מתנפלים עליו ברשעות . גועל נפש . באוטובוס יותר טובים .
    צריך להחליף אותם פשוט 80% זבלים ומפלצות מרושעות

  3. ...

    בסוף אנחנו מדינת חוק… אם יוותרו לבנאדם שקנה כרטיס ולא תיקף, זה פריצה לזה שכולם פשוט לא יתקפו "כי הם שכחו וכמובן שלא היה להם כוונה לא לשלם"…
    אולי הצעד היותר נכון כדי לאזן פה זה שדוח ראשון יהיה רק אזהרה (אם באמת המצב הוא מצב שכביכול באזור האפור), ומהדוח השני זו תהיה טחינה רצינית יותר
    אבל טוב לדעת שבמקום אחד במדינה כן אוכפים את החוק ולא עושים מדיניות חלטורות. כן ירבו

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גועל נפש של פקחים אני נוסעת כיל יום בבוקר ובצהרים שבמהלך הנסיעה יש כמה וכמה פקחים שבודקים
    הפקח עדיין לא ירד מהרכבת וכבר מגיעה הפקח השני
    היחס שלהם על הפנים קרים כמו הנאצים
    חברת כפיר מזעזעת!!!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אדון שלוש נקודות, כנראה שאתה מאמין במה שנקרא מדינת משטרה.
    מניח שאתה בעד חוקי עונש מוות או כמו בעולם שלישי שיכרתו לך אצבע אם גנבת..

  6. אמא

    הילד שלי החליף את הרב קו כי הוא התקלקל ונשאר לו הכרטיס הישן בכיס
    הוא תיקף עם החדש ובטעות הביא לפקח את הישן ודפקו לו קנס אפילו שהוא הראה לו שיש עוד רב קו.
    לא מעניין את הפקחים האלה כלום, מה הם לא מבינים שילד בן 12 יכול לעשות טעות?
    פשוט רוע

  7. אגד עוד יותר זוועה

    ושלא נדבר על הפקחים של אגד שעולים בקבוצות של שבע פקחים מכל הדלתות ופשוט מתנפלים על נוסעים…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר