תוכנית ההרחבה - מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)
תוכנית ההרחבה - מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)

תוכנית האב הגרנדיוזית באזור מלחה-קטמונים: הדיירים פתחו במאבק חזיתי

תוכנית האב לאזור מלחה-קטמונים כוללת כמה תוכניות בנייה מסיביות, ביניהן הרחבת קניון מלחה והקמת מגדלי תעסוקה חדשים; הדיירים חוששים מקריסת התשתיות ומכאוס תחבורתי וטוענים כי לא נערך עמם הליך שיתוף ציבור; חבר הוועדה המחוזית עופר ברקוביץ דרש השבוע לערוך בפרויקט מספר שינויים תכנוניים

פורסם בתאריך: 8.8.19 08:07

תוכנית האב הגרנדיוזית להקמת שטחי תעסוקה ומסחר באזור מלחה-קטמונים נדונה השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה – מדובר בתוכנית בנייה מסיבית להקמת מגדלי תעסוקה ומסחר, הכוללת בתוכם את התוכנית השנויה במחלוקת להרחבת קניון מלחה. לתוכנית האב מתנגדים דיירים בשכונת מלחה, החוששים מכאוס תחבורתי ומקריסת התשתיות, בשל תוספת הבנייה האדירה באזור. הדיירים, שהקימו ועד פעולה, טוענים כי אף לא נערך עימם הליך שיתוף ציבור.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תוכנית ההרחבה - מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)

תוכנית ההרחבה – מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)


לטענת ועד הפעולה במלחה, בראשו עומדים טל הרמתי ודרור בקל: "תוכנית האב פסולה מיסודה – היא הוכנה 'במחשכים' והוסתרה מהציבור. למרות בקשות חוזרות ונשנות והבטחות שניתנו, המושג של 'שיתוף הציבור' לא קיים בכל הנוגע לתוכנית זו. תוכנית האב שהוכנה אינה מתייחסת כלל לשכונות הסובבות אותה דוגמת מלחה, פת, גוננים (קטמונים) ובית צפאפא. התוכנית לא כוללת ניתוח של עומסי התנועה באזור והחשש הוא שיהיה כאוס תחבורתי – לציבור במלחה אין אמון בתוכנית האב".


תוכנית ההרחבה - מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)

תוכנית ההרחבה – מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)


במלחה צפויות בשנים הקרובות עבודות תשתית רחבות ובנייה מסיבית. בין השאר במסגרת התוכנית להרחבת הקניון, ביוזמת קבוצת עזריאלי, שאושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בשנה שעברה, קניון מלחה יורחב בשטח של כ-100,000 מ"ר, מתוכם 15,000 מ"ר יוקצו למסחר. רוב השטח יוקצה לטובת תעסוקה ובית דיור מוגן, שיכיל 300 דירות עבור בני ובנות הגיל השלישי. מדובר בבנייה של שני מגדלים בגובה 109 מטרים – 33 קומות ומגדל נוסף בגובה 66 מטרים. בנוסף, מתוכנן לקום באזור מתחם "דפו" עבור הרכבת הקלה. המתחם מתוכנן להכיל כ-102 קרונות (51 רכבות) של הרכבת הקלה. התוכנית ממוקמת בין כביש בגין לרחוב בנבנישתי. שטח התוכנית כ-72 דונם.


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


במהלך הדיון בוועדה המחוזית שנערך ביום שני על תוכנית האב לאזור דרש חבר הוועדה, יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ (התעוררות), לערוך שורת תיקונים לתוכנית על רקע ביקורת התושבים.

ברקוביץ גיבה את טענת הדיירים כי לא נערך עימם הליך שיתוף ציבור, לדבריו, "שיתוף הציבור היה מאוד לוקה בחסר. לא יכול להיות שהרשות תסתיר את פרטי התוכנית מהתושבים, יש לשמוע את עמדת התושבים בנוגע לתוכנית האב".

אחת הבעיות בתוכנית האב היא הצפי להכבדה על עומסי התנועה בכבישים בשל הכמות הגדולה של כלי הרכב הפרטיים שיפקדו את האזור – עיקר הבעיה הוא בהליך הבידוק הביטחוני של הנהגים שיבקשו לחנות בחניונים התת-קרקעיים המתוכננים להיפתח. ברקוביץ דרש כי הליך הבידוק יתבצע דרך מגרשי החניה של קניון מלחה המורחב. "דרשתי וקיבלתי שהליך ההמתנה של כלי הרכב יתבצע בתוך השטח ובתוך המגרשים של קניון מלחה", מדגיש ברקוביץ, "כך הנתיבים בכבישים לא ייחסמו בכלי רכב הממתינים להיכנס לחניונים".


דפו הרכבת הקלה במלחה (הדמיה: צוות אב לתחבורה)

דפו הרכבת הקלה במלחה (הדמיה: צוות אב לתחבורה)


כמו כן, בשל הסמיכות לאזורי המגורים, ביקש חבר הוועדה ברקוביץ, "לבצע בדיקה כיצד ישפיעו בנייתם של הפרויקטים באזור על זיהום האוויר".

ברקוביץ מוסיף כי "קיים יתרון גדול בתוכנית – מרחב ציבורי ירוק שמחבר בין מלחה לקטמונים המעודד מאוד הליכתיות. דרשתי וקיבלתי שתהיה שתילה מוגברת של עצים בוגרים. אני דרשתי שיהיו גם תשתיות לאופניים – כחלק מהתכנון של כל המרחב הציבורי, שיהווה חיבור בין פארק המסילה לבין עמק הצבאים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "תכנית האב אושרה בוועדה המקומית לפני כשנה וחצי ובתחילת השבוע אושרה בוועדה המחוזית. בנוגע להתנגדות לתוספות המוצעות על קניון מלחה – מדובר בתכנית שלאחרונה הסתיימה תקופת הפקדתה, ודיון בהמלצת הוועדה המקומית בהתנגדויות צפוי ב-14.8. התוכנית הוכנה בהתחשב בשכונות והשטחים הסובבים אותה ויצרה את הממשקים הנדרשים עם השכונות והתנועות אליהן. מדובר במתחם המונגש ביותר מבחינה תנועתית, אשר ישורת על ידי קווי הרכבתהקלה, דרך בגין ודרך 39 הארצית החדשה. כחלק מהתהליך תתחשב התוכנית ויובאו בחשבון גם צרכי השכונות הסמוכות למתחם. התוכנית הוצגה לתושבים לפני כחודשיים ונקבעו עם התושבים המשך דרכי עבודה משותפות ללימוד וליווי התכנון באזור".



תוכנית ההרחבה - מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)

תוכנית ההרחבה – מלחה (הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)


 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ג׳ו

    ניגוד עניינים חמור – המשרד שהכין את תוכנית האב (בלי שיתוף התושבים)הוא זה שתכנן גם את ההרחבה של קניון מלחה !!! . במילים אחרות – תכנית האב משקפת את האינטרס של בעלי הקניון ולא של התושבים !

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר