רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)
רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)

למרות התנגדות מהנדס העיר – דירה אחת בקרית היובל תהפוך ל-50

ברחוב הנטקה בקרית היובל, שמורכב ברובו מ-1 עד 4 דירות פרטיות בשטח של חצי דונם, אישרה הוועדה המחוזית פרויקט שמכפיל את מספר הדירות ב-50. מהנדס העיר התנגד: "השכונה לא עומדת בעומס". גם במינהל הקהילתי ובעמותת יובלים 2041 מתנגדים. המחוזית: ציר הסעת המונים

פורסם בתאריך: 22.11.23 08:16

כשיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה? התחושה הזו מלווה את כל מדינת ישראל בערך מאז השבת הארורה של ה-7/10, אבל התחושה הזו מלווה את תושבי קרית היובל מזה שנים רבות, עשור לערך – מאז החלו לצוץ ברחבי השכונה תוכניות פינוי-בינוי כמו פטריות אחרי הגשם.

ועכשיו – עוד סיפור ששובר שיאים ושומט את הלסת – הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה באחרונה תוכנית בנייה בקרית היובל בניגוד לקריטריונים שהיא בעצמה קבעה והגדירה. וזה עוד לא הכל – התוכנית הזו אושרה בניגוד להמלצת מהנדס העיר ירושלים יואל אבן, שמתנגד לה.

מדובר על תוכנית פינוי-בינוי ברחוב הנטקה, רחוב שמורכב ברובו מ-1 עד 4 דירות פרטיות בשטח של חצי דונם. עכשיו על פי מדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה בירושלים, ניתן לקדם בשטח זה תוכנית עם מכפיל של פי 50 – זאת אומרת, כל דירה הופכת ל-50 דירות – רווח משמעותי לבעלי נכסים וחברות הנדל"ן.

אבל כלל הגורמים העירוניים הבינו שאין זו מדיניות הגיונית. שלא לכך התכוון המשורר. שהתוכניות הללו וההשקעה בתכנון אמורות להיות למבני השיכונים הישנים בקרית היובל ולא לדירות פרטיות שיהפכו ל-50. על כן, בשנה שעברה במסמך החלטות של הוועדה המחוזית לתכנון, בהסכמה ובהובלה של ועדת התכנון בעיריית ירושלים ומהנדס העיר ירושלים יואל אבן, נקבע שלא יהיה ניתן לקדם תוכניות כאלו בקרית היובל, וקבעה מקסימום של 25 דירות והשטח הנותר יופנה לתעסוקה.

בוועדת התכנון המקומית נקבע כי ״לאור היקפי המימוש הצפויים בקרית היובל יש לתעדף תוספת בניה באזורים שהוגדרו כתומים ואדומים בתוכנית האב ולהפסיק לקדם תוכניות באזורים שאינם מחייבים פינוי בינוי, כמו אזורי בנה-ביתך ובניה בלתי רוויה, למרות מיקומם על ציר הרכבת הקלה".

מהנדס העיר הוסיף התנגדותו לתוכניות בינוי נוספת על צריך הנטקה וקבע כי ״יש לדחות תוכניות בינוי על ציר הנטקה״. לדבריו, ״כמות התוכניות המקודמות בשכונה ומספר יחידות הדיור המוצע עולה בצורה משמעותית על התחזיות הכוללות של תוכנית האב, כולל מימוש בפועל של תוכניות בשכונה הנמצאים בשלבים של ביצוע והיתרי בניה".


רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)

רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)


והנה, למרות הדברים הללו – ועל אף התנגדות נחרצת מצד תושבי קרית היובל ומצד הוועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים, הוועדה המחוזית אישרה ממש בשבוע שעבר תוכנית פינוי-בינוי עם מכפיל של פי 50 ברחוב הנטקה.

המשמעות היא רווח יזמי ענק לבעלי הבתים הפרטיים ולחברות נדל"ן, שהזדרזו לחתום על הסכמי ייזום ובנייה עם בעלי הנכסים. מדובר בכ-40 בתים צמודי קרקע שעתידים להפוך לבניינים של 10 קומות כל אחד.

ד"ר עדי עמית, יו"ר עמותת יובלים 2041, אומרת שבעמותה מעודדים משינוי הגישה המתבטא בחוות הדעת האחרונות שהוציא מהנדס העיר ירושלים. יחד עם זאת, לדבריה, "בעמותה חוששים שחוות דעת אלו יכולות לסייע להפחית ביקורת עתידית על מהנדס העיר אך אינן מספיקות כדי למנוע את הכשל התכנוני. העמותה קוראת למהנדס העיר להפעיל את כל הכלים העומדים לרשותו כדי לשנות את ההתנהלות של מוסדות התכנון ולוודא שתוכניות הבינוי יתכנסו לכדי שכונה עתידית מתפקדת. מהנדס העיר יכול וצריך לגייס את ראש העיר ואת נציגי העירייה בוועדה המחוזית וגם להבהיר ליו"ר הוועדה המחוזית את גבולות שיתוף הפעולה על מנת שלא יאבד שליטה על עתיד העיר".

 

 

אסף שפנייר, חבר הנהלת יובלים ויו״ר הוועדה הפיזית בשכונה מוסר: ״זה לא יעלה על הדעת. אני לא מבין איך למרות כל ההמלצות וההבנה של כלל המערכת שקידום של תוכנית פינוי-בינוי כאלה בעייתיות ביותר, לבטח בכזה מכפיל, זה עדיין מאושר".

לדבריו, ״לכל הפחות הייתי רוצה לראות 50 אחוז תעסוקה בפרויקטים הללו. ואולי אף נחוץ יותר מכך – שימוש בהיקף הבינוי האדיר הזה לצורך שיפוי היזם של תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב אולסוונגר, וזאת על מנת להוריד את הציפוף של הבינוי הלא הגיוני שם. אני לא רואה איך תוכנית פינו- בינוי אולסוונגר מתקדמת ללא רעיונות מחוץ לקופסא, כי התוספת של שטחי בינוי מרשות מקרקעי ישראל לא נראית לי ריאלית כרגע״.

כוונתו של שפנייר היא יצירת מנגנון של קרקע משלימה, איזון בין התוכניות הצפופות בשיכונים עם עשרות יחידות דיור לבין מגרשים שבנויים בדלילות או כאלה עם צמודי קרקע, כמו בתוכנית של הנטקה.


רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)

רחוב הנטקה בקרית היובל (צילום: עמותת יובלים 2041)


יו"ר התעוררות וחבר הוועדה המחוזית לתכנון, אדיר שוורץ, שהגיש בקשה לדיון חוזר על התוכנית מוסר: "פשוט מתעללים בקריית יובל ותושביה. מדובר בעוד תכנית בשכונה שבה כבר אושרו אלפי יחידות דיור בלא כל התחשבות בתשתיות. העובדה שהתוכנית הובאה לדיון כעת, בזמן המלחמה, והרחק מתשומת הלב הציבורית, מעוררת תחושות קשות עוד יותר. כלל הרשויות חייבות להבין שאזרחי המדינה מצויים במשבר אמון עמוק עם המערכת, ועל כן מוטלת החובה על כל עובד ומשרת ציבור להיזהר כפליים בעניינים הללו. הגשתי בקשה לדיון חוזר ובכוונתי לעמוד על כך שהוא יערך במועד מתאים שיאפשר דיון ציבורי ראוי, כמו גם למילואימניקים את הזכות להתנגדות".

מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים נמסר: "בניגוד לנטען, אין מדובר בהריסת וילות על ציר הנטקה, אלא בהריסת וילות על ציר הסעת המונים, וזאת למימוש מדיניות התכנון המחוזית ואף הארצית, המעודדת תוספת יחידות דיור ושימושים מעורבים לאורך צירים אלו, לשם התמודדות עם משבר הדיור הארצי ולשם ניצול יעיל של תשתית ציבורית שהושקעו בה מיליארדים רבים של כספי ציבור.

"עם זאת, בחודש דצמבר 2022, החליטה הוועדה המחוזית על עדכון המדיניות וזאת על מנת לעודד קידום מתחמים בשטח משמעותי יותר וקבעה כי תוכניות אשר יציעו מימוש המדיניות עבור מבנה בודד יכללו 50 שטחים לתעסוקה. יובהר כי תוכניות שהוגשו ושהוחלט להפקידן בטרם שינוי המדיניות ממועד זה, קודמו בהתאם למדיניות הרלוונטית, וכי תוכניות שהוגשו או שהוחלט להפקידן לאחר עדכון המדיניות קודמו בהתאם למדיניות העדכנית".

באשר לסוגיית אולסוונגר, מהוועדה המחוזית נמסר כי "המגרשים של אולסוונגר לא צמודי דופן. זה לא יעבוד. הכל ייתקע. זה לא ישים. גם ככה בקושי רב מתמודדים עם תכניות ההתחדשות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שמריהו לוין הרחוב היפה בירושלים

    צריך לשמר את הבתים הפרטיים היפהפיים של רחוב שמריהו לוין, הצמוד להנטקה, ולא לתת לקבלנים חרדים להרוס אותם ולהפוך אותם לבניינים חסרי אופי .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר