פרויקטים מסוג התחדשות עירונית בגוננים, בגילה, בפסגת זאב ובתלפיות (צילומי הדמיה: אלי רכס אדריכלים, Totem, אי אל וויו פוינט בע"מ)
פרויקטים מסוג התחדשות עירונית בגוננים, בגילה, בפסגת זאב ובתלפיות (צילומי הדמיה: אלי רכס אדריכלים, Totem, אי אל וויו פוינט בע"מ)

שנת ההתחדשות העירונית – כ-17,000 יחידות דיור אושרו בירושלים

מינהל התכנון מפרסם את נתוני שנת 2023 בתחומי הדיור, התשתיות והתחבורה. על פי המינהל, ירושלים נמצאת כיום בתפוסה מלאה מבחינת המענה התחבורתי – ועל כן הוחל בקידום פרויקט מטרו. האם לא כדאי בינתיים להפסיק לבנות מגדלים בעיר?

פורסם בתאריך: 2.1.24 14:32

טוב, בטח כבר ידעתם את זה – אבל שנת 2023 שהסתיימה זה עתה היא שנת שיא באישורי הקמת יחידות דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית בירושלים. כך עולה מנתונים שמפרסם מינהל התכנון לסיכום השנה שעברה.

במחוז ירושלים אושרו 20,328 יחידות דיור – 16,928 מהן בירושלים עצמה – כולן בפרויקטים של התחדשות עירונית. הכי גבוה בארץ במרחק.
רק לשם השוואה – במחוז דרום כולו אושרו כ-33,000 יחידות דיור, רובן ככולן בפרויקטים חדשים (רבים מהם גם במסגרת 'דירה בהנחה' של משרד הבינוי והשיכון. ירושלים מדורגת 3 במספר היחידות שאושרו (אחרי מחוז דרום וצפון) – ובמרחק גדול בבחינת יחידות הדיור בהתחדשות עירונית.

"בעשור האחרון קודמה מדיניות המאפשרת ומעודדת את מיצוי הקרקע העירונית", נמסר ממינהל התכנון בהקשר של ירושלים. "מדיניות זו הבשילה בשנים האחרונות בדמות עשרות תוכניות של התחדשות עירונית וציפוף לאורך קווי הרכבת הקלה, ובדרך זו נוספו לעיר עשרות אלפי יחידות דיור, לצד מאות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים ציבוריים בעירוב שימושים, אשר הופכים את הרקמה העירונית לשלמה ומגוונת יותר, ומעניקה לתושבים איכות חיים עירונית אמיתית".

השיא בירושלים הוא לא היחיד שנשבר על ידי מינהל התכנון ב-2023. מהנתונים עולה כי נשבר שיא של כל הזמנים בתכנון יחידות דיור מאושרות – 168,370 יחידות דיור (לעומת 158,000 אלף יחידות דיור אשתקד).

במינהל התכנון מתייחסים גם לפרויקטים משמעותיים אחרים שמקודמים בימים אלה בירושלים, בראשם פרויקט המטרו. על פי מינהל התכנון, הנתונים שבידם מראים כי קווי הרכבת הקלה הקיימים ואלו המתוכננים – צפיים לתת מענה לביקושים רק עד 2030. כדי לא לעצור את בולמוס הבנייה וההתחדשות – מקודם המטרו, שעל פי מינהל התכנון "נדרש כדי לתת מענה תחבורתי משלים. כבר היום ירושלים נמצאת בתפוסה מלאה מבחינת המענה התחבורתי, משמע שכל אמצעי התחבורה בעיר ימצו את עצמם, ועל כן התחילו במינהל התכנון לבחון חלופות של הקמת מטרו".


תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)

תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)


מפת קווי הרכבת הקלה - האדום והירוק (באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

(באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


 

 

במקביל, במינהל התכנון ממשיכים לקדם את הארכת קו הרכבת ירושלים-תל אביב מתחנת יצחק נבון למתחם החאן. במסגרת הזו, הופקדה התוכנית הכוללת את המשך הקו כולל תחנה בצומת הרחובות קינג ג'ורג'-יפו. זאת, כדי להתאים את התחבורה הציבורית הארצית לביקושים הצפויים ולעודד את הגברת השימוש בתחבורה ציבורית בין המטרופולינים.

בנוסף, במינהל התכנון מקדמים תוכנית למסדרונות אקולוגיים, שגם היא תשפיע על ירושלים, לטובת שמירת הרצף של שטחים פתוחים בכל הארץ שיבטיחו רצף אקולוגי ברמה הארצית לטובת החי והצומח.

"בשנת 2023 המשכנו את המגמה להגדלת היצע יחידות הדיור המתכוננות, תוך מתן דגש על תמהיל מגוון של יחידות דיור הן בהיבט שייתן מענה לכלל האוכלוסייה והן בעידוד וקידום תשתיות והתחדשות עירונית", אומר מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח. "לצד זה, המשכנו בקידום עקרונות של איכות תכנונית ובהן הקמת שכונות ללא רכב המעודדות הליכתיות, שכונות מאופסות אנרגיה המעודדות ייצור אנרגיה לשימוש עצמי, תוכניות מותאמות אקלים להתמודדות עם תופעת החום העירוני והנחיות לטבע עירוני כך שתוכניות יכללו התייחסות למשאבי הטבע הנמצאים בתחומם.

"השנה אישר מינהל התכנון את התוכנית הסביבתית הגדולה ביותר מאז קום המדינה – פינוי מפרץ חיפה שתסיר את המפגעים המזהמים במטרופולין הצפוני . מתוך 168,370 יחידות מתוכננות, למעלה מ-20 אחוז אושרו בתוואי המטרו, מה שמניע את הפרויקט הלאומי צעד נוסף קדימה, ולמעלה מ-40 אחוז אושרו במסגרת התחדשות עירונית, בדגש על צפון ודרום הארץ. בכל הנוגע לשיקום הנגב המערבי, אני צופה כי מינהל התכנון יאשר בשנת 2024 כ-23,000 יחידות דיור כחלק משיקום דרום הארץ".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר