שכונת מנחת (צילום: שוש אברבוך)
שכונת מנחת (צילום: שוש אברבוך)

תוך ביקורת קשה על העירייה: בוטל פרויקט התחדשות עירונית במלחה הישנה

ועדת הערר המחוזית קבעה כי "החלטת העירייה התקבלה ללא תשומת לב ראויה לשכונה וערכייה היחודיים". העירייה: "בהחלטתה ביקשה הוועדה המקומית ללתת מענה לצרכי חיזוק וביטחון בבנייה ישנה". האם הדבר נותן פתח לביטול פרויקים נוספים?

פורסם בתאריך: 3.1.24 14:26

"החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים התקבלה ללא שעמדה בפניה כל התשתית התכנונית הרלוונטית וללא תשומת לב ראויה לשכונה וערכיה הייחודים" – בביקורת הנוקבת הזו ביטלה עו"ד שרית אריאלי-בן שמחון, יו"ר ועדת הערר המחוזית בירושלים, פרויקט התחדשות עירונית (תמ"א 38 מסוג הריסה ובנייה מחדש) בשכונת מלחה הישנה (מנחת ההיסטורית).

ועדת הערר קבעה כי הבינוי המוצע חורג משמעותית מהוראות התכנית הסטטורית השימורית החלה על המקרקעין, שנועדה לשמר את האופי הכפרי של השכונה, והיקף הבינוי שאושר פוגע באופיה ההיסטורי של השכונה.

מנחת (המלחה הישנה) סומנה כחלק מן "העיר ההיסטורית" בתכניות החיזוק לירושלים. ועדת הערר ביקרה את התנהלות הוועדה המקומית, על כך שההחלטתה התקבלה ללא שעמדה בפניה התייחסות רלוונטית של מתכנן המחוז כפי הנדרש.

 

 

 


שטח התוכנית (מתוך החלטת ועדת הערר)

שטח התוכנית (מתוך החלטת ועדת הערר)


זאת ועוד – ועדת הערר הביעה את מורת רוחה, כי על אף חלוף הזמן ממועד אישורה של תוכנית החיזוק בירושלים, לא גובשה על ידי הצוות המקצועי והוועדה המוקומית מדיניות תכנון ראויה לבחינת בקשות מכוח תוכניות החיזוק בשכונות המהווה גרעיני כפרים היסטוריים, שנבנו לפני שנת 1948.

ועדת הערר הנחתה את הוועדה המקומית לקבוע האם יש מקום להחלתה של תוכנית החיזוק בשכונה ההיסטורית, המתאפיינת בבנייה צמודת קרקע, כך גם, הורתה ועדת הערר לוועדה המקומית לגבש מדיניות תכנון למימוש בינוי מכוח תכניות החיזוק בכפריים ההיסטורים שנשתמרו בעיר.

עו"ד דקלה מוסרי טל, ממשרד 'מוסרי וטל עורכי דין', שייצגה את התושבים, מוסרת בתגובה: "מדובר בהחלטה חשובה בה התקבלה הטענה העקרונית לפיה יש לשמר את אופי הכפר ההיסטורי, ולא ניתן להתעלם מערכיו וחשיבותו, והיה על הוועדה המקומית להתחשב בנתונים אלה גם כשהיא דנה בפרויקט חיזוק. חשוב לציין שעוד בטרם ניתנה ההחלטה של ועדת הערר, הטענות שנטענו בערר שהגשנו בשם התושבים, נפלו על אוזן קשבת בוועדה המקומית ובמחלקת השימור של העיריה. ובחודש דצמבר פורסמה מדיניות חדשה לכפר ההיסטורי מנחת (וגם לעין כרם) לפיה חיזוק מבנים בתחום הכפר ייעשה ללא תוספת זכויות ושטחים מכוח תכנית 10038 ותמ"א 38. מדיניות זו כבר עצרה ותעצור פרויקטים לחיזוק, שאינם מותאמים ומתאימים לאופי הכפרים ההיסטוריים ותסייע באינטרס הלאומי של שימור אופיים וערכיהם".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "החלטת הוועדה המקומית לאישור הבנייה מכוח תמ"א 38 בשכונת מנחת ההיסטורית (מלחה הישנה) ניתנה לנוכח החשיבות שבחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה והוספת ממ"דים שחשיבותם ברורה לכל, זאת תוך מתן תשומת לב למלוא השיקולים הרלוונטיים וצמצום הבינוי שהתבקש במקור. בהחלטתה כאמור, ביקשה הועדה המקומית לאזן בין ערכיה הייחודיים של מנחת ההיסטורית לבין הצורך במתן מענה לצרכי חיזוק וביטחון בבנייה ישנה.

"על החלטת הועדה המקומית הוגשו שלושה עררים. אחד על על ידי מגיש הבקשה להיתר, במסגרתה ביקש להגדיל את זכויות הבניה והאחרים על ידי המתנגדים לבניה במסגרתם התבקש להורות על ביטול הבנייה. בסופו של דיון – ועדת הערר אפשרה למבקש ההיתר להגיש לעירייה את הבקשה בשנית, בצירוף השלמות שונות, וזאת לצורך דיון בוועדה המקומית. החלטת ועדת הערר התקבלה היום. אנו נלמד את ההחלטה ונבחן את משמעותה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר