מגדלים ליד קווי הרכבת הקלה - פרויקט "הדסה הקטנה" בקרית היובל (הדמיה: 3Ddesign‎)
מגדלים ליד קווי הרכבת הקלה - פרויקט "הדסה הקטנה" בקרית היובל (הדמיה: 3Ddesign‎)

ליד קווי הרכבת הקלה יצמחו עשרות מגדלים: אושרה מדיניות הבנייה החדשה בירושלים

לפי מדיניות הבנייה החדשה שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה - במתחמים מסוימים תתאפשר בנייה לגובה של 30-18 קומות, במתחמים היסטוריים - תישמר הבנייה הנמוכה. מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי ל"כל העיר": "אנו רוצים למתן קצת את המגדלים, שלא יפגעו במקומות שיש בהם רגישות היסטורית"

פורסם בתאריך: 10.4.19 17:16

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, אימצה ביום שני השבוע עדכון למדיניות הבנייה לאורך צירי הרכבת הקלה בירושלים. מדיניות זו תעודד התחדשות לאורך הצירים בבניה בגובה עד 10 קומות, עירוב שימושים עירוני ושיפור איכות הרחובות והמרחב הציבורי בעיר. זאת, לצד מתחמים מסוימים בהם תתאפשר בנייה לגובה של 30-18 קומות. במתחמים היסטוריים בהם קרן היסוד, חלק משדרות הרצל, עמק רפאים – תשמר בנייה נמוכה יותר.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים, מספרת בשיחה עם "כל העיר" כי "איפה שיש תחבורה והסעת המונים – צריך שיהיו המונים. יותר מרחב ציבורי – יותר יחידות דיור. התובנה הזו מלווה אותנו זמן מה בקידום תוכניות הרכבת הקלה, עוד מ-2016 הוועדה המחוזית בירושלים קיבלה החלטה ונתנה הנחיות איך אפשר לבנות לאורך צירי הרכבת הקלה – הקווים אדום, כחול וירוק. התפיסה היא מה שאנו רואים ברחוב יפו היום, דבר שיכול לאזן את השכונות ביותר תעסוקה, גיוון וחידוש".



"למעשה, אנו מביאים עדכון של מדיניות הבנייה", מדגישה תלמי-באבאי, לאחר שכבר עשינו שיתוף ציבור מאוד משמעותי ודיונים רבים. עשינו בדיקה עם העירייה ומהנדס העיר לאורך הצירים, וגילינו שחלק גדול מאוד מהמגרשים לאורך הצירים, הינם קטנים פחות מדונם בסמוך לצירי הרכבת. המדיניות של שנת 2016 לגבי הצירים לא היתה מספיק מעודדת. המדיניות החדשה מנסה להכניס למגרשים הקטנים תב"ע למרחב ציבורי, להנגשות ציבוריות, לנטיעת עצים ועוד. במדיניות החדשה אנו מבקשים לא לעודד מגדלים. בגלל שירושלים מיוחדת עם קו רקיע מיוחד, אנו לא רוצים לפגוע בו, דווקא אנו רוצים למתן קצת את המגדלים שלא יפגעו במקומות שיש בהם רגישות היסטורית. אנו רוצים לסדר את המרחב ולקבוע איפה קובעת מדיניות רכבת קלה, ואיפה קובעת תכנית אב או תכנית שימור. המטרה היא לייצר עירוניות טובה יותר ומרחב ציבורי הרבה יותר טוב, כמו רחוב יפו".


שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון (צילום: יח"צ)

שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון (צילום: יח"צ)


תלמי-באבאי מוסיפה ואומרת כי "המדיניות החדשה שאישרנו חשובה הן ליזמים שיוכלו לממש את הפוטנציאל בשטחים שלאורך הרכבת הקלה, והן לתושב שירוויח מרחב ציבורי איכותי עם מדרכות רחבות ובתי קפה. באמצעות המדיניות החדשה שמעודדת עירוב שימושים, תושב יוכל לעבוד, לגור ולבלות במקום אחד, ולהגיע לכל מקום בעיר באמצעות הרכבת הקלה".

במינהל התכנון מבהירים כי "עדכון המדיניות מתייחס למגרשים שאינם גדולים – בגודל עד 1.5 דונמים, המהווים את מרבית המגרשים לאורך צירי הרכבת הקלה. במסגרת העדכון אימצה הוועדה כלי מדיניות ייחודי של עקרונות לבניה נפחית. כלי זה מתבסס על קביעת גובה אחיד של 10 קומות, הגדלת שטח המבנה עד לקו הרחוב. האפשרות להעצמת הבינוי בהתאם למדיניות כרוך בד בבד עם הנחיות לשיפור ושדרוג המרחב הציבורי ובכלל זאת הרחבת מדרכות, יצירת מעברים להגדלת נגישות התושבים לתחנות הרכבת, יצירת כיכרות ושטחים פתוחים המשולבים בבינוי, יצירת מסחר שכונתי מגוון ושילוב שטחי תעסוקה ושטחי ציבור כדוגמת גני ילדים, מעונות יום ואחרים בבינוי. כן כלולות הנחיות ליצירת שטחים משותפים בבניין עצמו לרווחת הדיירים".


רחוב יפו (צילום: אמיל סלמן)

רחוב יפו (צילום: אמיל סלמן)


במינהל התכנון מוסיפים ואומרים כי "עדכון המדיניות נעשה תוך הליך שיתוף ציבור חסר תקדים בהיקפו בו היו שותפים בין היתר המנהלים הקהילתיים. במסגרת הליך שיתוף הציבור, נערך דיון פתוח מיוחד במליאת הוועדה בה הוצגו הרקע והעקרונות לעדכון המדיניות. בדיון זה נרשמה נוכחות רבה מצד הציבור הרחב, ובין השאר אנשי מקצוע, תושבים ובעלי עניין אחרים. החומרים שהוצגו במהלך הדיון הועלו לאתר האינטרנט של הלשכה לשם קבלת התייחסות הציבור. הערות הציבור הרחב והמנהלים הקהילתיים הועברו ללשכת התכנון, נבחנו על ידה וחלקן הוטמע בהחלטה זו".

יו"ר הוועדה, עו"ד עמיר שקד, ציין כי "מדיניות הבינוי לאורך הרכבת הקלה מאפשרת פיתוח עירוני בר קיימא בירושלים, תוך חיזוק השלד העירוני, חיזוק הקשר בין חלקיה השונים של העיר ואוכלוסייתה ומענה לצרכי הפיתוח השונים בתהליך מובנה ומדוד של התחדשות עירונית. המדיניות מעודדת גם את השימוש בתחבורה ציבורית וההסתמכות עליה וכפועל יוצא את הפחתת השימוש ברכב פרטי. שינוי הרגלים זה הינו בעל חשיבות עירונית ולאומית עליונה, ובהתאם לכך פועלת הוועדה המחוזית בשיתוף עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, תוך השקעה ציבורית אדירה לקידום מערך הסעת ההמונים בירושלים, ובמקביל לכך לציפוף הבנייה ולהפחתת תקני החנייה לאורך צירי הרק"ל. מדיניות הרק"ל מהווה נדבך משלים ומחזק לפיתוח זה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. נא פרסמו, ירדן

    הוועדה המחוזית בראשות עו"ד עמיר שקד אימצה… אך מי דחף (תרתי משמע)? יו"ר הועדה המקומית תורג'מן או קובי כחלון (האח של שר האוצר), ששניהם נזרקו בגלל פליליים.

  2. אייל

    ושטחים ירוקים, פארקים וגנים מישהו גם מתכנן ומקצה להם שטח או שהכל מונע מכסף
    ומתוכננים רק מגדלים מדרכות ובתי קפה ?
    העיר הזאת זקוקה לעוד ריאות ירוקות בכל שכונה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה דבר נכון לבנות מגדלים ליד צירים ראשיים והרכבת הקלה. עכשיו רק צריך שיבנו אותה…
    יש הרבה דרכים יצירתיות להביא להורדת נפח התנועה – כמו הקצאה שטחי מסחר בבניינים רבי קומות, ואפילו שילוב של מסגרות חינוכיות.
    חשוב לנטוע יותר עצים שעושים צל, ובכלל – ליצור שטחים מוצללים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר