קופת חולים מכבי (למעלה משמאל עם כיוון השעון), קופת חולים כללית, קופת קופת חולים לאומית, קופת חולים מאוחדת (צילומים: דוברות מכבי, דוברות כללית, יעקב-מתוך ויקיפדיה, דוברות מאוחדת)
קופת חולים מכבי (למעלה משמאל עם כיוון השעון), קופת חולים כללית, קופת קופת חולים לאומית, קופת חולים מאוחדת (צילומים: דוברות מכבי, דוברות כללית, יעקב-מתוך ויקיפדיה, דוברות מאוחדת)

צולחים את החורף בשלום: בקופות החולים החלו לחסן נגד שפעת

האם ניתן לקבל את החיסון במקביל לחיסון נגד קורונה? למי מומלץ להתחסן ומה כולל החיסון? בקופות החולים כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית בירושלים קוראים לכולם – בואו להתחסן

פורסם בתאריך: 8.10.21 07:36

כשנגיף הקורונה עדיין כאן והניסיון לחסן נגדו את כלל האוכלוסיה נמשך – בשבוע שעבר החלו בקופות החולים בירושלים (ובכלל) במתן חיסונים נגד שפעת. החיסונים ניתנים לכלל האוכלוסיה מגיל חצי שנה, בדגש על אוכלוסיות בחיסון, וניתן לקבל אותם גם במתחמי החיסונים נגד קורונה – ובכך לחסוך זמן יקר.

כידוע, עונות הסתיו והחורף מאופינות בתחלואת שפעת ובעיקר באשפוזים על רקע סיבוכי השפעת בבתי החולים. אם מוציאים לרגע מהמשוואה את חורף 21-20 (עליו ידובר בהמשך), הרי שמדי שנה נרשמת תפוסה גבוהה במחלקות האשפוז השונות במרכזים הרפואיים הדסה ושערי צדק (ובשאר המרכזים ברחבי הארץ), שעולה במרבית חודשי החורף על 100 אחוז. היוצא מן הכלל, כפי שפורסם בחודש ינואר האחרון ב"כל העיר", הוא החורף שעבר – שבו באופן כמעט בלתי נתפס נרשמו בבתי החולים 0 חולים בגלל סיבוכי שפעת.

הסיבה הוסברה כבר אז – בצמרת הרפואית בארץ מסבירים את התופעה בטענה כי השנה, בזכות שמירת הוראות המגבלות שהושתו על הציבור בשל נגיף הקורונה – ריחוק חברתי, עטיית מסכות, הקפדה על היגיינה והתקהלויות מועטות.

הקורונה, כידוע עדיין כאן, אבל ההפקדה על שמירת מרחק, עטיית מסיכה והתקהלויות ירדה בצורה משמעותית מהשנה שעברה, מה שמוביל לחשש מפני מקרים רבים של סיבוכים משפעת, אשר יובילו שוב לעומסים בבתי החולים.

כדי למנוע את העומסים הללו על הצוותים הרפואיים, שגם כך עובדים מאוד-מאוד קשה מאז פרץ נגיף הקורונה לחיינו, קוראים בכירי מערכת הבריאות בארץ לציבור לרוץ להתחסן נגד שפעת, מיד כמובן אחרי קבלת חיסון נגד קורונה שמקבל עדיין יותר חשיבות ודחיפות.

"בחורף 2022-2021 ישראל צפויה להתמודד עם תחלואה מקבילה של קורונה ושפעת עונתית", נמסר ממשרד הבריאות. "לא ניתן לצפות את חומרת תחלואת השפעת בחורף זה, ועל כן אנו ממליצים להתחסן נגד נגיף השפעת. השפעת עלולה לגרום לתחלואה קשה – דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה ואף למקרי מוות. החיסונים הם המענה הטוב ביותר להגנה על האוכלוסייה מפני המחלה, ואנו קוראים לציבור ללכת להתחסן".

***

כאמור, את חיסוני השפעת ניתן לקבל גם במתחמי החיסונים נגד קורונה שמפעילות קופות החולים, או לפחות בחלקם. ב'כללית שירותי בריאות' בירושלים מספרים כי "את חיסוני השפעת ניתן לקבל כמובן בכל סניף ברחבי העיר אבל גם במתחמי החיסונים נגד קורונה כמו למשל בסינמה סיטי. אנחנו גם ממליצים ומציעים למי שמגיעים להתחסן נגד קורונה להתחסן נגד שפעת, ויש לכך היענות. זה חוסך לאנשים את הזמן לגשת אחר כך לקופות החולים".

כללית, שהיא קופת החולים הגדולה ביותר מבחינת מספר המבוטחים – הן בירושלים והן ברמה הכלל ארצית – הזמינו כ-1.3 מיליון חיסוני שפעת אשר יעילים במלחמה נגד ארבעה זנים. "החיסון מיועד למטופלים מגיל חצי שנה", מדגישים בכללית ירושלים, "כאשר יש אפשרות גם לקבל במקום זריקה תרסיס חיסוני של וירוס מוחלש, אשר מיועד לגילאי 49-2 בלבד".


קופת חולים כללית, סניף לב תלפיות (צילום: דוברות כללית)

קופת חולים כללית, סניף לב תלפיות (צילום: דוברות כללית)


בכללית ירושלים, כמו גם במשרד הבריאות ושאר קופות החולים, שמים דגש על האוכלוסיות אשר נמצאות בסיכון, וזאת כדי למנוע סיבוכים מתחלואת השפעת. בין האוכלוסיות בסיכון שלהן מומלץ במיוחד להתחסן: גילאי 50+, פעוטות בגילאי חצי שנה עד שנתיים, מאושפזים כרוניים, נשים הרות ונשים לאחר לידה, חולים במחלות כרוניות ועוד. דגש מיוחד נוסף מושם השנה על ילדים בגילאי 12-3 וזאת מהסיבה שהם אינם מחוסנים נגד קורונה.

ד"ר יאן מיסקין, מומחה לרפואת המשפחה ראש חמ"ל קורונה העומד בראש היחידה ליעוץ למחלות זיהומיות בכללית מחוז ירושלים, מסביר: "אנחנו מתקרבים לחורף בעיצומו של הגל הרביעי של הקורונה ותחלואה גבוהה כאשר המשק פועל ומערכת חינוך עובדת. כל אלו תנאים להפצת השפעת בארץ. אני ממליץ להתחסן נגד שפעת וזאת על מנת למנוע תחלואה צולבת״.


מנהל מחוז ירושלים בכללית, מיכאל מישורי דרעי מקבל חיסון נגד שפעת (צילום: דוברות כללית שירותי בריאות)

מנהל מחוז ירושלים בכללית, מיכאל מישורי דרעי מקבל חיסון נגד שפעת (צילום: דוברות כללית שירותי בריאות)


מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית, מוסיף: "המשימה שלנו תחילה לחסן את האוכלוסיות בסיכון על מנת לספק להן הגנה ממחלת השפעת וסיבוכיה ולהרחיב בהדרגה ליתר הציבור. ניתן לעשות זאת במרפאות הכללית במחוז ירושלים ואני קורא לכולם להגיע ולהתחסן".

***

בקופת חולים מאוחדת מציינים כי הוזמנו כ-350,000 חיסוני שפעת, אשר יינתנו למבוטחי הקופה ברחבי הארץ. החיסונים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, הם כנגד ארבעה זנים של נגיף השפעת.

פרט לחיסונים הללו, במאוחדת מציינים כי מבוטחי הקופה בגילאי 65+ יקבלו חיסון 'High dose', אשר לדבריהם הוכח על פי מחקרים שונים כיעיל יותר עבור גילאי 65+. בנוסף, כמו בכללית וכמו בשאר קופות החולים, לקבל את החיסון בדמות תרסיס, אשר מתאימים לגילאי 49-2 בלבד.


קופת חולים מאוחדת, סניף הטורים (צילום: דוברות מאוחדת)

קופת חולים מאוחדת, סניף הטורים (צילום: דוברות מאוחדת)


"חיסוני השפעת יינתנו במקביל לחיסונים נגד קורונה", נמסר ממאוחדת ירושלים. "המטרה הראשונית היא לחסן את האוכלוסיות בסיכון ולהגן עליהן מפני סיבוכים אפשריים של השפעת. בכל מקרה – חשוב לומר שכולם יכולים לקבל את החיסון בכל רגע".

ד"ר דוד מוסינזון, סמנכ"ל רפואה ב'מאוחדת': "השנה חשוב במיוחד להתחסן נגד שפעת ממספר סיבות. ראשית, במהלך הקיץ הנוכחי היתה עלייה חריגה ובלתי צפויה בזיהומים נשימתיים שמאפיינים בדרך כלל את חודשי החורף. התוצאה היתה עומס משמעותי על מערכת הבריאות, שאנחנו בדרך כלל לא רואים בחודשי הקיץ ותופעה זו דווחה גם ברחבי העולם".

 

 

עוד מוסיף ד"ר מוסינזון: "המרכז לבקרת מחלות זיהומיות בארצות הברית (CDC) צופה כי לאור ההקלה בהגבלות וחידוש הטיסות הבינלאומיות, תהיה השנה עלייה בשיעור התחלואה בשפעת. שני ניתוחים ראשוניים חדשים השתמשו במודל מתמטי כדי לחזות את עונת השפעת הנוכחית ומצאו שצפויים להיות בארצות הברית 20 אחוז יותר מקרי שפעת מהרגיל. כאשר משלבים נתון זה עם מגפת הקורונה, הדבר עלול להוביל לעומס בעייתי מאוד על מערכת הבריאות".

***

מבוטחי מכבי שירותי בריאות בירושלים מוזמנים לגשת לסניפי הקופה ולקבל חיסון נגד שפעת. החיסונים, כך נמסר ממכבי, ניתנים במרפאות האחיות, במרכזים הרפואיים ובמתחמי החיסונים נגד קורונה, הפזורים ברחבי ירושלים – זאת בתיאום תור מראש על מנת למנוע התקהלות ולשמור על בטיחות החברים והצוותים.
אירית קובנט, מנהלת הסיעוד במחוז ירושלים והשפלה במכבי: "השפעת היא מחלה מסוכנת ומדבקת. על פי פרסומי ארגון הבריאות העולמי, כל שנה ישנם בין 5-3 מיליון מקרים קשים של תחלואה בשפעת. במיוחד בשנה זו, בה אנו מתמודדים גם עם נגיף הקורונה, ישנה חשיבות רבה לחיסון האוכלוסיות שנמצאות בסיכון. בשל שימוש במסכות ואמצעי הגנה נוספים, ראינו בשנה החולפת ירידה בתחלואת השפעת, אבל אל לנו להיות שאננים – מי שנמצא באוכלוסיות בסיכון צריך להתחסן לפני בוא החורף ולהגן על עצמו ככל הניתן. בהזדמנות זו אני קוראת גם למי שטרם התחסן נגד קורונה להגיע ולקבל את שני החיסונים במקביל".


קופת חולים מכבי בירושלים (צילום: דוברות מכבי)

קופת חולים מכבי בירושלים (צילום: דוברות מכבי)


בקופת חולים לאומית מזמינים את המבוטחים לגשת לסניף שבו הם מטופלים ולקבל חיסון נגד שפעת. יחד עם זאת, בלאומית מדגישים כי כדי למנוע התקהלויות לא רצויות במרכזים הרפואיים השונים – את חיסוני השפעת ניתן לקבל השנה בקביעת תור מראש בלבד.

בסך הכל הזמינה קופת חולים כללית כ-150,000 חיסוני שפעת רגילים ועוד 5,000 חיסוני תרסיס. בלאומית מציינים כי בשנה שעברה חוסנו כ-130,000 ממבוטחי הקופה, כאשר השנה הוצבה מטרה להגיע ליותר מחוסנים – עם דגש על ילדים מתחת לגיל 12 אשר אינם יכולים להתחסן נגד קורונה.

"לאומית שירותי בריאות חרתה על דגלה את קידום בריאות מבוטחיה", מציין פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה בלאומית. "אין ספק שהירתמות כל עובדי הקופה למשימה תוביל לעלייה משמעותית של מתחסנים בקרב לקוחותינו, אשר תאפשר להם חורף בריא יותר".

***

במשרד הבריאות מציינים כי השפעת, כידוע, היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף – Influenza. הנגיף תוקף את דרכי הנשימה והמחלה מתבטאת בחום, כאבי גרון, כאבי ראש, שיעול, נזלת, כאבי שרירים, חולשה ועייפות. זוהי מחלה מדבקת מאוד, כאשר התעטשות, שיעול ומגע ידיים לפני כן באף, בפנים או במישהו חולה עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם.

המומחים הרפואיים מזהירים מפני השפעת, שנחשבת למחלה קשה. המגפה עלולה להוביל לסיבוכים של דלקות באיברים פנימיים כמו בכבד ובכליות, ובמקרי קיצון אף עלולה להוביל למוות. לכן, הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני המחלה ולמנוע את הסיבוכים האפשריים שלה היא, כאמור, באמצעות חיסון נגד השפעת.

ממה עשוי החיסון? מדובר למעשה בנגיף המומת. כל החיסונים מומתים ומגיעים במינונים בודדים. אין בו שום דבר מסוכן שיכול לגרום לשפעת. מדובר בתרכיבים מומתים נגד ארבעה זנים, שלפי הערכת ארגון הבריאות העולמי הינם שכיחים השנה. למעשה, המומחים הרפואיים ממליצים כי כל תושבי ישראל מגיל חצי שנה צריכים להתחסן.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר