עין לבן, עין איתמר (צילומים: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור, אברהם שקד-רכז שמירת טבע בהרי יהודהף החברה להגנת הטבע)
עין לבן, עין איתמר (צילומים: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור, אברהם שקד-רכז שמירת טבע בהרי יהודהף החברה להגנת הטבע)

ירושלים – מעיינות סביב לה

בלי חול, בלי לחות ועם הרבה טבע ירוק ונופים מרהיבים - הנה כמה אופציות בילוי רטובות לימים החמים בירושלים ובהרים הסובבים אותה. הכניסה לכולם - חופשית

פורסם בתאריך: 17.6.22 07:40

הימים הולכים ומתלהטים, החום כבד ורבים מחפשים אופציות מילוט שכוללות בילוי עם מים קרירים וצוננים. אז בירושלים, כידוע, אין ים ובילוי משפחתי בבריכות העירוניות הוא עסק די יקר – אבל זה לא אומר שכאן, בעיר הבירה, אין אפשרויות. להיפך – יש, ואפילו לא מעט.

בירושלים ובסביבותיה יש לא מעט מעיינות, שיכולים לספק למטיילים את מבוקשם ועל הדרך גם ליהנות מהיסטוריה במיטבה עם מאגרי מים ומעיינות שסיפקו מים עוד מימי בית המקדש – לתושבי העיר, לעולי הרגל בדרכם לעיר, לגידול מזון ולטבע העשיר.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


"כל העיר" ערך עבורכם סקירה של המעיינות הנבחרים כדי שתוכלו לצאת ולטייל ובעיקר להירטב בחודשים החמים שעוד לפנינו, וכמובן שהכניסה אל המעיינות שברשימה שלפניכם היא חופשית וללא תשלום. אבל עוד לפני כן – חשוב לדעת כמה דברים על המעיינות הללו.

"המעיינות של ירושלים הם חלק בלתי נפרד מסיפור העיר ומנכסי הטבע העתירים שלה", מספרת נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת-קיימא שמוסיפה, "הרי ירושלים מהווים נכס לא רק לירושלמים, אלא לכל מרכז הארץ, וארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא קבעו את חשיבות שימור המעיינות, החורש והטבע כולו בראש סדר העדיפויות כשמכינים סדר יום ציבורי ירוק לקראת הבחירות לראשות העיר ולמועצת העיר בעוד שנה וחצי".

לדברי צור, "זה משתלב בתוכנית של העירייה להתמודדות במשבר האקלים, שבה המעיינות והיערות משחקים תפקיד מרכזי. שפע של מעיינות פירושו שפע של מבקרים ותיירים בירושלים, כי בחום הקיץ אין מזמין יותר ממקור מים צחים ונעימים".


עין לבן (צילום: אברהם שקד, רכז שמירת טבע בהרי יהודה, החברה להגנת הטבע)

עין לבן (צילום: אברהם שקד, רכז שמירת טבע בהרי יהודה, החברה להגנת הטבע)


עין לבן
אפשר לכנות את עין לבן "מלך המעיינות" של ירושלים. הוא פופולארי מאוד בקרב צעירים ואהוב על משפחות. הוא אחד הקרובים ביותר לעיר ונמצא במרחק קצר משכונות קרית מנחם, גבעת משואה ומלחה. במקום תמצאו שתי בריכות: האחת – בגובה של מטר וחצי שאף ניתן לקפוץ אליה מקיר אבנים, והשנייה, העליונה, הקטנה יותר שם הקטנטנים יכולים לשככך בה בהנאה. "זהו מעיין גדול ויפה ומאוד אהוב על תושבי העיר והסביבה. הוא רחב ידיים ויכול להכיל הרבה מטיילים", מתארת צור את המעיין.

דרכי הגעה: הגעה פשוטה יחסית, דרך החניה של גן החניות התנכ"י, ולאחר שעוברים את האקווריום מגיעים אל כביש צר עד להגעה אל המעיין במרחק קצר. תיקחו בחשבון שבסופי שבוע יש עומס רב על המעיין וקושי במציאת חניה, אבל זה שווה את זה.

עינות בוקר
מדובר באחד המעיינות היפים שיש להרי ירושלים להציע, והמקום אף עבר שיפוץ בשנים האחרונות כדי להכשירו. במקום יש שתי בריכות מים בגדלים שונים, ולמרות שהן לא גדולות במיוחד, גובה המים מאפשר טבילה צוננת בכל שעות היממה. ילדים אף יכולים ליהנות מנדנדה מפנקת להנאתם. לדברי צור, "מדובר באחד המעיינות
המטופחים ביותר שיש לירושלים להציע".

דרכי הגעה: הגישה למעיין היא מכיוון היישוב רמת רזיאל, ובשונה ממעיינות ירושלים האחרים, ההגעה מעט מסובכת, במיוחד למבקרים לראשונה במקום.


עין לבן (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)

עין לבן (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)


עין כסלון
לא הרחק מעיינות בוקר, שוכן עין כסלון. זהו מעיין קטנטן, אך עם אופי נהדר. אם עוד לא השתכנעתם, נספר גם שהמים שלו צלולים ונובעים אך תוך הבריכה הקטנה שבה אפשר לטבול. "אפשר להגדיר אותו כמעין רומנטי, בעיקר בלילה", אומרת צור בקריצה.

דרכי הגעה: נוסעים בכביש 395 לכיוון הכניסה לכסלון. כ-350 מטר לאחר הכיכר יש פניה לדרך עפר שמובילה לכיוון המעיין. הדרך אינה מסומנת ואורכה כשני קילומטרים.

עין מבשר
תופתעו לגלות שבמבשרת ציון יש מעיין קטן, שנמצא בתוך פינה קסומה שמאפשרת בילוי שקט ושלו לצד מים צוננים. אפשר להצטייד בפירות וליהנות ממקום מוצל בזכות עלי התאנה הרבים הנמצאים מעל הבריכה הקטנה. שווה ביקור, במיוחד שמדובר באחד המעיינות הפחות עמוסים באזורנו.

דרכי הגעה: המעיין נמצא כאמור במבשרת ציון ומגיעים אל רחוב אורן ולאחר כ-400 מטר מגיעים אל הכיכר, שם אפשר למצוא חניה בשפע בדרך אל המעיין הקטן.


עין מבשר (צילום: דינה פיימן ואריאל כהן-באדיבות רשות הטבע והגנים)

עין מבשר (צילום: דינה פיימן ואריאל כהן-באדיבות רשות הטבע והגנים)


עין חנדק
המעיין נמצא בסמוך למושב אבן ספיר שבהרי ירושלים, ונובע מתוך שתי נקבות ארוכות באורך 60 מטר שחצובות בסלע בגבהים שונים. "אני ממליצה לרחוץ במי הנקבות במיוחד בזו הארוכה", ממליצה צור.

הנקבה הארוכה יותר מלאה במים לאורך כל השנה, ונעים להתמקם סביבן ו"תחת עצי תאנה שמניבים פרי מעולה", לדברי צור, שמוסיפה: "ביער הסמוך למעיין שוכן הכותל הקטן – קיר אבנים חבוי ויפה, שמתנשא לגובה של כעשרה מטרים, ומשמש למעשה כסכר, שנועד לעצור את סחף הקרקע ולמנוע את בריחת מי המעיין. שווה קפיצה".

דרכי הגעה: לאוהבי הליכה, הגישה המומלצת היא דרך שביל ישראל הישן, כשהאפשרויות הן דרך שביל המעיינות מעין שריג או דרך מעיינות הסטף. אפשר להגיע גם דרך שביל הדסה שחופף לשביל ישראל, וזה בעיקר מומלץ למי שמגיע בתחבורה ציבורית. למגיעים ברכב – אפשר להחנות בכניסה לישוב אבן ספר ומשם ללכת כ-900 מטר בכביש הישן עד למעיין.

 

 

עין עוזי
בדומה לעין חנדק, גם עין עוזי שוכן בסמוך לישוב אבן ספיר. רק אחד משני המעיינות נובע במשך כל השנה, מי המעיינות נובעים לתוך בריכות אגירה ותעלות מים המאפשרות טבילה מרעננת בימים חמים. מסביב למעיין, מלבד הצמחייה הנאה של הרי ירושלים, תוכלו למצוא גם צמחיית נחלים יפה, ומכל עבר יקיפו אתכם קני סוף, שיחי פטל ופרחי ערברבה.

דרכי הגעה: כאמור, דרך הגעה דומה לעין חנדק ומהישוב אבן ספיר יוצא שביל מסומן באורך כמה מאות מטרים, שמוביל לחרבת סעדים, ובהמשך אל מעין עוזי.


עין איתמר (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)

עין איתמר (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)


עין איתמר
המעיין נמצא על יד ישוב אורה, והוא אחד מהמעיינות היפים ביותר בהרי ירושלים. אפשר למצוא שם בריכה עמוקה בגובה של מטר עד מטר וחצי, והמים שבה צלולים במיוחד. בנוסף, ישנם ספסלי אבן, שיאפשרו למטיילים לשבת בנוחות ולטבול את הרגליים גם מבלי להיכנס.

דרכי הגעה: נוסעים מצומת אורה בכביש 3877 עד לנקודה שהכביש מתעקל שמאלה ומבצעים פניית פרסה, שם יש ירידה מהכביש לדרך מסומנת בשחור. לאחר נסיעה של קילומטר, הכביש מתעקל שוב שמאלה ויש לפנות בחדות ימינה לדרך עפר המובילה למעיין, אך עדיף מהשלב הזה לעשותו ברגל שכן הכביש צר. אפשרות נוספת היא אפליקציית ניווט.

עין טייסים
המעיין האחרון בסקירה הוא עין טייסים. חובבי המים בטבע ימצאו בריכת אגירה יפה ומסודרת, שבה ניתן לשבת וליהנות מהשקט והצל המגיע מהצמחייה הרבה שבאזור. זוהי בריכה מלאכותית המתמלאת מתוך נקבה שבה המעיין מטפטף. לדברי צור, "המעיין עצמו מאוד יפה ומטופח, ההגעה למעיין מומלצת בכל זמן, בזכות מיקומו האטרקטיבי והנוף ההררי, ששופע בכל הטוב שיש לאזור ירושלים להציע".

דרכי הגעה: ההגעה למעיין היא מכיוון קיבוץ צובה, בשביל המסומן בירוק. למגיעים עם רכב – ניתן להתקרב עד למרחק של 200 מטר מהמעיין, ובאופן כללי מדובר בגישה נוחה. למיטיבי הלכת אפשר לציין שאת המסלול תוכלו להתחיל בהר הטייסים – בשביל המסומן בשחור היורד אל המעיין. אורך המסלול הוא קילומטר, אך הוא תלול מאוד. הבונוס – נוף מרהיב.


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר