בית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)
בית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

הסנגוריה הציבורית: עלייה בכמות העצורים המבקשים ייצוג

מדוח הסנגוריה הציבורית עולה כי בשנת 2016 חלה ירידה של שישה אחוזים בהליכים הפליליים בהשוואה ל־2015

פורסם בתאריך: 19.9.17 10:47

מדוח הסנגוריה הציבורית שפורסם השבוע עולה כי בשנת 2016 טופלו בעיר 14,853 הליכים פליליים, לעומת 15,802 מקרים בשנת 2015. לפי הדוח מדובר בירידה של כשישה אחוזים בטיפול במקרים. כמו כן, לפי הדוח במחוז ירושלים שיעור העצורים שפנו למשטרה על מנת לממש את זכותם לייצוג משפטי על ידי הסנגוריה הציבורית עמד בשנת 2016 על 51.4 אחוז, לעומת 48.7 אחוז מהעצורים בשנת 2015. שיעור הפניות מצד עצורים קטינים עמד על 92.3 אחוז, לעומת 90.8 אחוז ב־2015, ומצד עצורים בגירים (מעל גיל 18) – 41.4 אחוז ב־2016 לעומת 36.2 אחוז ב־2015.

מדי שנה, גם השנה סוקר הדוח את פעילות הסנגוריה הציבורית בשלל מישורים. אחד הנושאים שבהם התמקד הדוח הוא זיכויים בולטים בבתי המשפט ברחבי הארץ, ובמחוז ירושלים נרשמו גם כן כמה כאלו.
בין השאר בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה נאשם בביצוע מעשה מגונה בתלמיד. המעשים שיוחסו לנאשם אירעו, לטענת המתלונן, לפני יותר מ־20 שנים, אך בית המשפט קיבל את טיעוניו של עו"ד מיכאל עירוני, וזיכה את הנאשם בשל סתירות שהתגלו בדבריו של המתלונן.

נאשם אחר זוכה השנה בבית המשפט המחוזי מאונס וממעשה סדום בנערה שהועסקה על ידו בעבודות ניקיון כשהיתה בת 16. השופט קיבל את טענותיהם של עורכי הדין ארנון איתן ומיכאל עירוני מהסנגוריה, שטענו שדבריה של המתלוננת אינם בהירים, וקבע כי הנאשם יזוכה משום שלא ניתן לקבוע אם יחסי המין נעשו בכפייה. עד להחלטה, שהה הנאשם שנה וחצי במעצר.

 

בית משפט השלום בעיר זיכה נאשמת מעבירת הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. נגד האישה הוגש כתב אישום לאחר שבמשך חודש וחצי התקשרה כמה פעמים ביום למוקד 100, בטענה למטרדי רעש מצד שכניה. השופט קיבל את טענותיה של עו"ד טליה רם לפיהן לא מדובר במתלוננת שגרתית, ואף קבע, לאחר שמיעת השיחות (שהוקלטו על ידי הנאשמת עצמה), כי מוקדני המשטרה "עלבו, השפילו, ביישו ורמסו את כבודה של הנאשמת תוך שימוש בביטויים קשים". עוד ציין השופט כי הדרך של הגשת כתב אישום נגד הנאשמת במטרה להניאה מלפנות למוקד "מעוררת שאט נפש וזעזוע עמוק".

הדוח ממשיך ומרחיב בנושא מעצר קטינים, וקובע כי קטינים רבים נאלצים לשהות במאסר ובמעצר רק בשל מיעוט מקומות במעונות ייעודיים. בדוח נטען כי תקופת ההמתנה עד הכניסה למעונות אורכת חודשים רבים, וכי גם תקופת ההמתנה לחלופות המעצר המוסדיות (חלופות המיועדות ספציפית לקטינים) ארוכות מאוד – ולכן רבים מהם שוהים שבועות ארוכים בבתי סוהר של ממש.

בנוסף, הדוח מפרט תלונות על אלימות מצד שוטרים: לטענת אנשי הסנגוריה הציבורית, הנתונים שאספו מצביעים על חולשה בהתמודדות עם תלונות של אזרחים המלינים על אלימות שוטרים כלפיהם. "כאשר מדובר בתלונות הנוגעות לאלימות משטרתית, שיעור התלונות שנחקרו וכן שיעור התלונות שהסתיימו בהעמדה לדין פלילי או משמעתי, הינו נמוך יחסית", נטען בדוח.

הסנגור הציבורי במחוז ירושלים, עו"ד דורי פינטו, אומר: "המאפיינים הייחודיים, הכלליים והמשפטיים, של ירושלים מחייבים את הסנגוריה הציבורית במחוז להיות ערוכה לייצג באופן המיטבי מגוון רחב במיוחד של אנשים ושל הליכים. כך למשל, מצליחה הסנגוריה הציבורית להבטיח שלפחות אחד מהסנגורים הציבוריים התורנים יהיה דובר ערבית, ושהצוות שלה יכלול סנגורים ציבוריים ערביים רבים. לצד ההישגים המשפטיים הרבים, ממשיכים להטריד את הסנגוריה הציבורית בירושלים תנאי המעצר הקשים מאוד של העצורים בעיר, והתופעות החוזרות של אלימות שוטרים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר