סכר בית זית (צילומים: ארנון בוסאני)
סכר בית זית (צילומים: ארנון בוסאני)

וידאו – אל תפספסו: סכר בית זית בשיא תפארתו

ממש בימים אלו מתמלא המאגר לחלוטין, ומספק מראה מרהיב. צאו לטיול בסביבתו וגלו את אוצרות הטבע הנדירים שהוא מציע

פורסם בתאריך: 1.2.18 13:52

בכל חורף, אחרי כמה אירועי גשם משמעותיים, הקסם מתרחש: מאגר בית זית, שביום קיצי אולי לא נראה מרשים למדי, מתמלא – ומציג לעיני כול את אחת התמונות היפות ביותר שהרי ירושלים מספקים. הימים האלה, ימי שיא החורף, הם בדיוק אותם רגעים שבהם כדאי לארגן את הציוד, לקחת את המשפחה או כמה חברים ולחזות בפלא שעל צלע ההר: מאגר בית זית הוא קסם ירושלמי שהופך בחורף לבלתי נשכח.

"המאגר קיבל מנה יפה של מים בשבועות האחרונים, והתמלא בצורה מרשימה", מציין מי שמכיר היטב את המאגר הייחודי הזה – עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. "מקווי מים עונתיים הם סוג של נס שחוזר על עצמו כל שנה, וכך מאגר בית זית והבריכה שבהר חרת הסמוך: מהרגע שהבריכות האלה מתמלאות מגיעים אליהן ברווזים בתוך יום אחד, ואלו ברווזים שמגיעים מהקווקז, מרוסיה. זה פלא".

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

פיסת מים נוצצת למרחקים – וסביבה עוצרת נשימה

מאגר בית זית הוקם עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, על ידי הקמת סכר שאוצר את מי נחל שורק. אמנם מטרתו המקורית – להעביר חלק ממי הנחל אל מאגר מי התהום ירקון-תנינים – נכשלה, אך תושבי ירושלים והסביבה קיבלו מאגר עונתי יפהפה.

המאגר, כידוע, ממוקם בסמוך למושב בית זית ובמרחק של ק"מ דרומית למבשרת ציון. לאחר כישלון הפרויקט להעברת מי תהום למאגר ירקון-תנינים, הוחלט שלא להרוס את הסכר ולהפוך אותו לאטרקציה תיירותית בימות החורף. אכן, לאחר שיטפון הופך המקום למוקד טיולים ופיקניקים, עקב היותו האגם (גם אם מלאכותי) היחיד במרחב הרי ירושלים כולו. עם זאת, בשנים האחרונות ישנו לחץ הולך וגובר להסיר את הסכר, המונע את זרימתו הטבעית של נחל שורק, ופוגע במערכת העדינה של הצמחייה ובעלי החיים החיים בו.

זאת ועוד, בשנים האחרונות הוכשר בחלקו המזרחי של האגם מסלול אופניים, בין צומת כרם לצומת מוצא תחתית, המהווה חלק ממסלול סובב ירושלים. במקום ישנה תנועה ערה של מטיילים, ספורטאים ורוכבים, והוא הפך גם למוקד משיכה עבור בעלי חיים רבים ומקום שממנו אפשר ללמוד רבות על הדרך שבה פועל הטבע.

"ראשית מתפתחות במים האצות, שהן מרכיב חשוב מאוד במארג המזון האקווטי", מספר בלבן. "מי המאגר מלאים בחד-תאיים, סנדליות ואמבות למשל, שאוכלים את האצות הקטנות ומזינים הרבה יצורים גדולים יתר כמו זחלים של שפיריות וראשנים. מהם ניזונים ברווזים וטבלנים, שמסננים את המים. נמצאים במים גם דו-חיים כמו קרפדות ירוקות ואילניות. סביב המקווים האלה ישנה גם התפתחות של צמחי גדה – שיח אברהם טיפוסי מאוד לאזור, וכך גם ורד הכלב והתאנה, והם מושכים עופות, ציפורי שיר, קיחלים ועוד. סביב הסכר צומחת גם בתה, צמחייה טבעית טיפוסית להרי ירושלים, וכמובן יער אורנים, ובסמוך – צומח חקלאי, כרמים שניטעו על ידי תושבי המושב".



מאגר בית זית – פינות חמד נסתרות מן העין

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

1. שרידי השומרות (מבני שמירה קדומים) בחלק המזרחי של העמק, שנמצאות מרחק כמה דקות הליכה מהמאגר – וחשוב שלא לטפס או להיכנס אליהן, משום שהן אינן יציבות.
2. מחצבת הר חרת שסביבה אפשר לערוך סיור, כולל תצפית לתוכה, ולהיזהר כמובן שלא להחליק בנקודות המסוכנות
3. עין חרת – מעיין קטן שאמור להתחיל לזרום בעקבות מנת הגשם היפה שירדה באזור לאחרונה.



 

 

כל אלו, מבחינת רבים, הם רק הכנה (מרשימה בפני עצמה, כמובן) לדבר האמיתי: אזור מאגר בית זית הוא אזור המחייה של צבאים רבים, שהופכים את חוויית הטבע ממעניינת למרתקת ומסעירה. "מאגר בית זית ומחצבת הר חרת הסמוכה נחשבים אתרים מצוינים לצבאים, ובחורף אפשר לראות לא מעט עקבות בצורת לב – עקבות פרסותיהם של הצבאים", ממשיך לספר בלבן על קסמו של הטבע בסביבת סכר בית זית. "מרתק ומשעשע לראות את התנהגותם כשיורד גשם: הם נכנסים נגד כיוון הגשם, 'ברוורס', מתחת לעץ, מפנים את האוזניים לכיוון הקרקע ונשענים על הרגליים הקדמיות בגב קמור. כך הגשם מטפטף על הפרווה ולא חודר אותה. יש להם פרוות חורף סמיכה במיוחד, וכשהיא לא עושה את העבודה – הם מתנערים בחוזקה ומתייבשים".

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

זהו לא הפלא היחיד שמבטיחים הצבאים לצופה בהם בזמן הגשם: "הצבאים נחלקים לשני 'סוגי מתנערים' – כאלו שמתנערים מהאף, דרך הראש הכתפיים אל הטוסיק והזנב, ואחרים שעושים זאת מהזנב וטוסיק דרך הכתפיים והראש ועד לאף. אם יתמזל מזלכם, תוכלו גם לראות אותם סוחטים את האף ומנקזים מהפנים את כל המים שהצטברו עליהם", מספר בלבן.

החלק האופטימי פחות של הסיפור נוגע, כמובן, לנוכחות האדם באזור: מאחר שבשכונות הוותיקות וביישובים בוותיקים באזור מאגר בית זית מערך האשפה לא חסין נגד נבירה, הוא מושך חיות רבות ובעיקר טורפים: שועלים, תנים רבים ואף צבועים מפוספסים. מלבד המפגע התברואתי, הנגישות הזו לאשפה מאפשרת לטורפים להתרבות בקצב אופטימלי מבחינתם – "בדרך לזבל הם גם טורפים את העופרים, ולכן אנחנו רואים ירידה במספר הצבאים סביב הסכר, ביער ירושלים ובעמק ארזים בשנים האחרונות – וזה מאוד מדאיג אותנו", מציין בלבן.

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

סכר בית זית (צילום: ארנון בוסאני)

הרגעים הקסומים ביותר של מאגר בית זית

ובכל זאת, התכנסנו כאן כדי לחגוג את המראה החורפי הססגוני של המאגר, ולא נוותר על כך. לדברי בלבן, ישנם רגעים שבהם המקום מספק כמה מראות בלתי נשכחים: "אני הכי אוהב את ההשתקפויות במים. תמיד לאחר שהמאגר מתמלא אני מחכה ליום ללא רוח, מטייל על הגדה הצפונית שלו ומחכה להשתקפויות, אלו שמראות את בית זית ואת עין כרם כפול שניים – זהו רגע מדהים. בשעות הבוקר ישנם גם ערפילים לעיתים, וכשברווזים שוחים בתוך ההשתקפויות האלו זהו אחד מעשרת המבטים היפים ביותר בהרי ירושלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר