נשות הכותל, בראש חודש אייר בכותל (צילום: אירנה לוט)
נשות הכותל (צילום: אירנה לוט)

דעה | רוצות לבוא לכותל? בואו בשמחה ובתום לב – בלי פרובוקציות

כל אדם, מכל לאום ומכל סוג של אמונה, מתקבל בכותל בברכה, אבל קבוצת 'נשות הכותל' מגיעה למתחם עם פולחן שמנוגד לאמונה הכי בסיסית של המקום, בלי התחשבות ובלי אמפתיה | טור דעה

פורסם בתאריך: 30.6.20 10:39

בשבוע שעבר פורסמה ב"כל העיר" כתבה על מה שאירע בכותל המערבי עם נשות הכותל, ואני רוצה להשמיע גם את הצד השני. הצד שלנו – המתפללים המאמינים בכלל, והנשים המתפללת בפרט, שסובלות כל כך הרבה וכל כך בשקט (טוב, נכון, לא תמיד בשקט) מהקבוצה הזו, שקוראת לעצמה 'נשות הכותל'. הרי פלורליזם משמעו הכלת דעות שונות, לא כן?

א. יש בירושלים עשרות רבות של אתרי מורשת, מהם אתרים שמתאימים להתכנסויות המוניות. רק מקום אחד הוא מקום תפילה דתי, שריד של בית המקדש, ובו כבר מאות שנים באים אנשים, נשים וטף להתפלל על הגאולה, שהיא אמונה בסיסית בדת היהודית.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ב. כל אדם מכל לאום ומכל סוג של אמונה מתקבל בכותל בברכה ובאהבה גדולה ויכול להתפלל במילים שלו, על כל מה שחשוב לו, תוך כיבוד קדושת המקום וההנחיות לציבור.

ג. הקבוצה שקוראת לעצמה "נשות הכותל" מגיעה למתחם הכותל עם פולחן שמנוגד לאמונה הכי בסיסית המאפיינת את המקום הקדוש הזה. כי מדובר בשריד של בית המקדש, ונשים אלו, בדרך הפולחן שלהן, לועגות לאמונה זו. כל מה שקשור לתפילה על עבודת המקדש הן מחקו וזייפו, את הדברים הכי בסיסיים בתפילה, שקשורים לעיקרי האמונה היהודית, הן מחקו וזייפו.

ד. המשמעות של הזיוף הזה חמורה מאוד מבחינה הלכתית, כיוון שעל פי ההלכה היהודית, שינוי מהותי של הברכות הקאנוניות (הניסוחים שמוגדרים כברכה) שתוקנו על ידי הנביאים וחז"ל, מהווה הפיכתן ל"ברכות לבטלה" שאסורות משום "לא תישא את שם ה' לשוא". ולהלן ציטוט מתוך דברי 'הכלי יקר' (שמות כ, ז) על לאו זה: "ואם כן בדין נזדעזע כל העולם בשעה שאמר לא תשא כי כולם נוגעים בדבר העונש, וטעמו של דבר מבואר בלשון לא תשא שהוא לשון הגבהה כי דבר זה דומה לנושא האילן ומגביהו שודאי כל הענפים מזדעזעים עם האילן…".

ה. והמשמעות המעשית של הדברים היא שהן באות לכותל המערבי, מקום שיש בו קליטה רוחנית הכי גבוהה ותקשורת ישירה עם אלוקים, ועושות דווקא שם טקס פולחן שהוא אסור על פי היהדות, שהוא פוגעני.


ד"ר רינה אזולאי (צילום: אלבום פרטי)

ד"ר רינה אזולאי (צילום: אלבום פרטי)


 

ו. וכשמנסים לשכנע אותן להתפלל מתוך סידורים יהודיים, כמו כל הנוסחים היהודיים שמבוססים כולם על הברכות שתיקנו חז"ל ואנשי כנסת הגדולה – הן לא מוכנות לשמוע. הן פשוט לועגות על האמונה היהודית, לועגות על עבודת האלוקים, לועגות על המסורת שלנו. וכל זה בכותל – במקום הכי קדוש והכי יקר והכי קרוב לליבנו, הן באות ולועגות על קדושתו.

ז. ועוד לא הזכרתי את התנהגותן עם ספר התורה: הן עוברות על ההנחיות בכותל, הן מחללות את ספר התורה בצורה מאוד קשה, מכניסות אותו למקומות לא מכובדים, מכניסות אותו לתוך הבגדים, לפעמים מתפוצצות מצחוק כשהן קוראות מתוכו, ופוגעות ברגשות הדת הבסיסיים ביותר של כל מי שכן מאמין בקדושת התורה וכן מאמין במה שכתוב בה.

ח. וההתנהגות הזו היא התנהגות לא מוסרית גם לפי אמות מידה חילוניות. הגעת למקום קדוש? אנא כבד את קדושתו.

ט. ההתנהגות הזו מאוד מאוד מאוד פוגעת ברגשותינו, אנו, המאמינות והמאמינים, ושומרות המסורת ושומרי המסורת. הפולחן הפוגעני שלהן גורם לנו לחרדה גדולה כי הוא גורם להיפך ברכה בעולם, כך על פי מקורות היהדות, בגלל הזיופים שהן עושות לנוסחים של התפילה. ובנוסף, הן לועגות ותוקפות מילולית את המתפללות בכותל בצורה לא הולמת.

בלי שום מחשבה. שום מוסר. שום התחשבות. שום אמפתיה.

כגוף תקשורת שאיכפת לו מירושלים ואיכפת לו מהצביון המאחד והמכבד של העיר, הייתי מצפה שתוקיעו התנהגויות מעין אלו. הרי אחרי הכל אנחנו עם אחד, חיים כאן ביחד בעיר אחת, וראוי שנחיה בשלום ונכבד איש את רעהו. וכמו שאני לא נכנסת לתזמורת הסימפונית של ירושלים להפריע למוזיקה ולעשות "מה שבא לי" באמצע הקונצרט, וכמו שאף אחד לא נכנס לאצטדיון טדי כדי להפריע ו"לעשות מה שבא לו" באמצע משחק, כך אני מצפה שהקבוצה הזו לא תפריע לתפילה החגיגית המתקיימת במקום ותפסיק לבוא לחלל את קדושת הכותל עם פולחנים שמנוגדים לדת היהודית דווקא במקום הכי קדוש ליהדות.

י'. רוצות לבוא לכותל? בואו בשמחה ובתום לב להתפלל כמו כל אדם ואישה, ותתקבלו בשמחה ובאהבה גדולה. אבל אנא בלי פרובוקציות, ובלי לעשות במקום הכי קדוש לאמנותנו היהודית פולחנים שהם אסורים על פי הדת היקרה שלנו, האהובה על כולנו. יש דרך להתנהג במקום קדוש, ומן הראוי לכבד זאת.

* ד"ר רינה אזולאי, מרצה במחלקה למדעי המחשב במכון האקדמי לב




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נכון ביותר.
    כל הכבוד על השמעת הצד השפוי

  2. אני ואפסי עוד

    נקודת המוצא שלך שגויה, את מניחה שהפרקטיקה הדתית שלך היא הנכונה והיחידה, תפתחי קצת את הראש ותביני שהאמת לא ניתנה לדת אחת

  3. לאני ואפסי עוד

    לאני ואפסי עוד, נראה שלא קראת את המאמר הואיל וטענותיך אינן רלבנטיות לנאמר בו. כדאי שתקרא/י ואז תשאל/י אם משהו לא היה ברור. בהצלחה.

  4. אור

    אני ואפסי עוד- בוא ניקח את הדוגמה שהיא הביאה. האם מקובל שאני אחליט שבא לי לשיר ולדפוק על תוף אישי בכדי ללוות יצירה קלאסית בתור קהל של הפילהרמונית בבנייני האומה? לא? למה??? כי לשבת בשקט ולהאזין זו הפרקטיקה המוסיקלית היחידה במקום כזה??? נו, נו…

  5. עדי אלקיים

    כתבה שיקרית מגמתית ולא הולמת את כל העיר צריך לודה את אמיתות הכתבות לפני שמפרסמים

  6. משה

    ד"ר רינה אזולאי כל הכבוד, גם אני שראיתי את הכתבה שלהם הזדעזעתי תודה על השורות חזק מאוד!!

  7. רינה

    לעדי אלקיים –
    א. זה מאמר דעה ולא כתבה.
    ב. לוודא כותבים עם א.
    ג. כל מה שתיארתי מתועד ומוכח. האם תרצה/י פירוט נוסף על משהו?
    יום טוב לכולם.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    "הפולחן הפוגעני שלהן גורם לנו לחרדה גדולה כי הוא גורם להיפך ברכה בעולם, כך על פי מקורות היהדות", ואי שמירת שבת על ידי הלא מאמינים מונעת לדעת המאמינים את ביאת המשיח, אבל מה לעשות שמאמין לא יכול לכפות את השקפת עולמו על אחרים. "יש בירושלים עשרות רבות של אתרי מורשת, מהם אתרים שמתאימים להתכנסויות המוניות. רק מקום אחד הוא מקום תפילה דתי" – תפילת נשות הכותל היא לא התכנסות, היא תפילה.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אור, האנלוגיה לפילהרמונית שגויה. אתה לא יכול לתופף בזמן קונצרט לא בגלל שזו לא פרקטיקה מקובלת, אלא כי אם תעשה את זה נציגי הפילהרמונית יעיפו אותך. זכותם לקבוע מה אופי המופע שהם מעלים ולמה הם מצפים מהקהל שלהם.

  10. מרשמלו

    למשתמש האנונימי – האם אתה גם נלחם על זכותם של היהודים הפרימיטיבים להתפלל על הר הבית שבשליטת המוסלמים הנאורים?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר