גן ילדים, כיכר ספרא (צילומים: תומר אפלבאום, שלומי כהן)
גן ילדים, כיכר ספרא (צילומים: תומר אפלבאום, שלומי כהן)

מצטרפים למהפכה: שליש ממוסדות החינוך בירושלים עוברים לכלים רב פעמיים

עיריית ירושלים החליטה להצטרף למהפכת הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים. המהלך ייצא לפועל ב-448 גני ילדים וצהרונים ו-84 בתי ספר, אשר משתייכים לחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. איך זה יעבוד? הפרטים בפנים

פורסם בתאריך: 2.12.19 18:43

מהפכת הכלים הרב פעמיים מגיעה לירושלים: עיריית ירושלים החליטה להצטרף ליוזמה להפסקת השימוש בכלים החד פעמיים בצהרונים בגני הילדים ובבתי הספר העירוניים. המהלך יחל ב-448 גני ילדים וב-84 בתי ספר מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי (מתוך 1,673 גני ילדים ובתי ספר שפועלים בעיר).

בעיריית ירושלים מבקשים לציין כי בשבועות האחרונים פועל פיילוט של שימוש בכלים רב פעמיים בכ-50 גני ילדים ברחבי העיר. כעת, לקראת שנת הלימודים הבאה (תשפ"א) ייערכו בעיריית ירושלים להעביר את כל מוסדות החינוך הממלכתיים והממ"ד לכלים רב פעמיים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ל"כל העיר" נודע כי עלות ההשקעה בפרויקט הכלים הרב פעמיים מוערכת בכ-7-6 מיליון שקלים השקעה ראשונית – רכישת מדיחי כלים, רכישת כלים רב פעמיים וכו') – וכן עלות תחזוק שנתית של כמיליון שקלים.

יש לציין כי בנוסף להיערכות התפעולית, ולבקשת ראש העיר משה ליאון, הוכנה תוכנית חינוכית כוללת. בעיריית ירושלים מציינים כי "צוותי ההוראה בעיר קיבלו מערכי שיעור ייעודים לנושא חינוך לקיימות. בנוסף, במינהלים הקהילתיים מתקיימים פעילויות ייעודיות לילדים ולמבוגרים והסברה מתבצעת באופן שוטף".


משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


ראש העיר משה ליאון, אשר הוביל את המהלך למעבר לכלים חד פעמיים, מציין כי "ירושלים חרטה על דגלה חינוך לקיימות, ניקיון ולשמירה על המרחב הציבורי. לצורך כך בשנה החולפת הושקעו מיליוני שקלים בחינוך ובביצוע על מנת לראות תוצאות. היום אני שמח לבשר על כך שירושלים עולה שלב ועוברת לרב פעמי בכל גני הילדים והצהרונים במגזר הכללי בעיר, זהו צעד של ממש שמתווסף להשקעה הכוללת של מאות המיליונים שהשקיעה העירייה בשנה האחרונה בנושאים אלו. עוד נוסיף ונשתפר. מהלך העברה לשימוש ברב פעמי בשילוב מדיח כלים תורם רבות גם לחינוך הילדים וגם לבריאותו של הכדור עליו אנו חיים".

בעיריית ירושלים מסכמים ואומרים כי "היתרונות שברפורמה רבים, ביניהם, שיפור בריאות הילדים על ידי צמצום החשיפה שלהם לחומרים מזיקים הנפלטים מן הפלסטיק והחד פעמי; ניקיון ואיכות החיים במרחב הציבורי; הפחתה בכמויות הפסולת העירונית לאיסוף טיפול והטמנה; הפחתה בצריכת פלסטיק שאינו מתפרק וגורם נזק סביבתי; הקניית הרגלי אכילה נכונים בסביבה נעימה וביתית; חינוך ליחס של כבוד למשאבי כדור הארץ תוך חיבור למסרים של קיימות וניקיון הנלמדים במערכת החינוך".



כזכור, כפי שכבר פורסם, מהפכת הכלים הרב פעמיים הינה יוזמה גלובלית שהלכה והתפתחה במדינות רבות ברחבי העולם בשל המודעות ההולכת וגוברת לנזקים העצומים הנגרמים כתוצאה משימוש בכלים חד פעמיים. במדינות שונות הוחלט אף להטיל מגבלות שונות על השימוש בכלים חד פעמיים וכן ניתן דגש רב במערכות החינוך. בישראל, חשוב לציין, עדיין לא הוטלו מגבלות חוקיות כאלה ואחרות, אך המודעות קיימת ועל כן הוחלט על ידי עיריות מסוימות להפסיק את השימוש בכלים חד פעמיים.

ראשונה שהרימה את הכפפה היא עיריית תל אביב-יפו, שהודיעה בשבוע שעבר על הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים בגני הילדים ובצהרונים, וכי עד סוף שנת 2019 תיושם תוכנית להפחתה של השימוש בכלים חד-פעמיים בגנים ובצהרונים. אל תל אביב הצטרפה גם עיריית חולון, שהודיעה כי נערכת לקראת קיום פיילוט בצהרונים, במסגרתו הצוותים יעברו להשתמש בכלי אוכל רב-פעמיים. לכך ניתן להוסיף את עיריית הרצליה, שבה מתקיים מיזם "עיר ללא פלסטיק", שמטרתו להפחית את השימוש בפלסטיק חד פעמי במשרדי העירייה, במערכת החינוך, במוסדות הציבור ובבתי התושבים.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר