החגיגות ב"קדמא-ממילא" (צילום: אורן בן-חקון)
החגיגות ב"קדמא-ממילא" (צילום: אורן בן-חקון)

אופטימיות גדולה במטה ברקוביץ, שנערך בכל הכוח ל-13.11.18: "גם בסיבוב השני ננצח"

אחרי החגיגות, במטה המועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ, נערכים לקרב מול משה ליאון - ופועלים לפצח את אחוז ההצבעה הנמוך: "תושבי ירושלים מצטרפים לניצחון. העובדה שליאון לא הכניס אף מנדט למועצת העיר מראה בדיוק מה התושבים רוצים"

פורסם בתאריך: 2.11.18 08:04

בלילה שבין שלישי לרביעי, בשעות הקטנות של הלילה, באולם "קדמה ממילא" נרשמה אווירה של חגיגה אחת גדולה. עם התבהרות התמונה כי המועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ, יו"ר סיעת התעוררות, העפיל לסיבוב השני שייערך ב-13.11.18, מול משה ליאון, פצחו הפעילים, המתנדבים וברקוביץ בעצמו בחגיגות של שירים וריקודים. ברקוביץ, ממקימי תנועת התעוררות לפני כעשור ועם רזומה של עשייה עירונית ירושלמית, הצליח לזכות בכרטיס לגמר – לסיבוב השני והמכריע, כשהוא רותם לצידו ציבור מגוון של חילונים, מסורתיים, דתיים וגם חרדים-עובדים.



החגיגות ב"קדמא-ממילא" (צילום: אורן בן-חקון)

החגיגות ב"קדמא-ממילא" (צילום: אורן בן-חקון)


ביום רביעי לפנות בוקר, כשהתבררו תוצאות האמת, ונראה היה כי אחוזי ההצבעה בירושלים היו נמוכים מאוד, במיוחד בקרב הציבור הפלורליסטי בירושלים – אז החלה דאגה. על אף יום השבתון שהיה ביום הבחירות השבוע, נרשם אחוז הצבעה של 38 אחוז. נראה כי מרבית המצביעים העדיפו להישאר בבית או לצאת ולבלות, מבלי להקדיש כמה דקות להצבעה בקלפי.

לפי התוצאות לעופר ברקוביץ הצביעו 73,079 בעלי זכות הצבעה – המהווים כ-29 אחוזים; ולליאון הצביעו 81,426 בעלי זכות הצבעה – המהווים כ-33 אחוז.

לצד הניצחון על מועמד חזק כמו זאב אלקין, אין ספק שנרשמה סוג של אכזבה. כשהתברר כי בסיס הקולות של המועמד לראשות העיר ליאון הוא 75,000 מצביעי דגל התורה וש"ס, במטה ברקוביץ כבר החלו לפעול ביום למחרת – בעיקר כדי לפצח כיצד ב-13.11.18 הם מצליחים להוציא יותר מצביעים לקלפיות, על אף הקושי שהפעם לא יהיה שבתון.


עופר ודינה ברקוביץ בקלפי בבית הספר דוגמא בנחלאות (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ודינה ברקוביץ בקלפי בבית הספר דוגמא בנחלאות (צילום: אורן בן-חקון)


הצבעה בבית הספר דוגמא בנחלאות: " תחושות מצוינות בשטח"

ביום שלישי בבוקר התייצבו פעילי התעוררות ברחבי העיר – במטה המועמד לראשות העיר ברקוביץ סיפרו כי מדובר במערך המתנדבים הגדול ביותר בעיר, ואף בארץ.

בשעה 9:15 הגיע עופר ברקוביץ יחד עם רעייתו דינה ברקוביץ, לקלפי שבבית הספר דוגמא בנחלאות. לפני שנכנס לקלפי פגש ברקוביץ בשר לשעבר מסיעת הליכוד, דן מרידור, שכידוע הביע בו תמיכה.

לאחר שהצביע אמר ברקוביץ בבוקר ל"כל העיר": "אנחנו מרגישים תחושות מצוינות בשטח, מצביעי התעוררות יוצאים בהמוניהם לקלפי כבר בשעות הבוקר המוקדמות, אנחנו הולכים לנצח בסיבוב הראשון, אנחנו רק שני אחוזים מלנצח בסיבוב הראשון לפי הסקרים המוקדמים".


עופר ברקוביץ בסיור קלפיות

עופר ברקוביץ בסיור קלפיות


עוד הוסיף והתייחס ברקוביץ לקמפיין של אלקין נגדו, ואמר ל"כל העיר": "לגבי מי שאומר שמי שמצביע ברקוביץ מצביע ליאון – מדובר בעוד פייק ניוז מבית היוצר של זאב אלקין. חבל, מי שמצביע זאב אלקין לא יעלה לסיבוב השני ומבזבז את הקול שלו. אנחנו הולכים לנצח הערב, אם לא, אני מנצח את ליאון בכל סקר שאני ראיתי בסיבוב שני. אני משוכנע שגם בסיבוב שני אנחנו ננצח".

לאורך היום סייר ברקוביץ בקלפיות בשכונות ברחבי העיר – בנחלאות, בקרית היובל, בגילה, בפסגת זאב ובהר חומה. בהמשך הגיע ברקוביץ לכותל המערבי, התפלל והניח פתק. לקראת השעה 19:00 – כשנחשפו חלק מנתוני ההצבעה הנמוכים והמביכים לעיר בירה, במיוחד על רקע יום השבתון – ברקוביץ יצא בסרטון שקורא לכל מי שעוד לא הצביע לצאת אל הקלפיות.

בסביבות השעה 23:00 החלו לזרום לתוך אולם "קדמא ממילא" פעילים ומתנדבים של התעוררות – כולם נלהבים וחדורי מוטיבציה, ובעיקר בטוחים שברקוביץ ינצח באותו הלילה, כבר בסיבוב הראשון.

בשעה 23:20 הגיע ברקוביץ למתחם יחד עם רעייתו דינה, והתקבל בתשואות. ברקוביץ אמר כי ישנה אכזבה מסוימת מנתוני ההצבעה הנמוכים בכמה קלפיות בעיר, בהן הציפייה היתה גבוהה יותר.

בהמשך הוא הודה לפעילים על מאמציהם והאמונה שלהם בו. ברקוביץ נראה אופטימי והבטיח כי יביא את הניצחון, אם לא בסיבוב הראשון אז בסיבוב השני. הפעילים שמחו, רקדו והתחבקו. "אני לא מאמין שזה עומד להסתיים", אמר ל"כל העיר" אחד הפעילים המרכזיים במטה ברקוביץ, "כבר כמה חודשים אני מקדיש זמן להתנדבות במטה של ברקוביץ, וזה עוד כשיש לי עבודה. זה חייב להיגמר בניצחון".

"קודם כל אני רוצה להודות למתנדבים של התעוררות", אמר ברקוביץ לקול תשואותיהם של הפעילים, "אנשים מדהימים, כולם באהבה ואמונה למען ירושלים, למען תקווה לעיר הזו. למען חיבור ואחדות, וזה מסר מדהים, והניצחון הזה חברים כבר הושג. אני גאה בכל אחד ואחת, הפעילים והפעילות המדהימים שנמצאים פה שנלחמו עד שנייה האחרונה, המריצו אנשים, שכנעו בקלפיות, משקיפים על טוהר הבחירות ומוודאים שהבחירות האלה מתנהלות כסדרן. אנשים ופעילים שניקו את הקלפיות בסוף הזה ולא השאירו את הקלפיות מלוכלכות".


המבחן האמיתי: ב-13.11.18

ביום 13.11.18 יגיע רגע האמת. האם בהתאם להצהרותיו במהלך הקמפיין, ברקוביץ, אכן יכול לנצח בסיבוב השני? האם היה מקום לביסוס אלקטוראלי ממשי לטענה הזו, או שמא היו אלו סיסמאות קמפיין?

זה היה קמפיין בחירות מורכב. ארבעה מתמודדים נאבקו על שני כרטיסים לסיבוב השני. למרות הצהרותיהם החוזרות ונשנות כלפי חוץ, ולפיהן ינצחו כבר בסיבוב הראשון, הרי שמראש היה ברור לכל מי שמכיר מעט את דפוסי ההצבעה כי הבחירות בירושלים ילכו לסיבוב שני.

וכך, בעוד משה ליאון הביס את יוסי דייטש בקרב על הקול החרדי, עד כדי כך שעלה לסיבוב השני בזכות 75,000 מצביעי ש"ס ודגל התורה, זאת בעוד סיעתו שלו לא עברה את אחוז החסימה והשיגה כ-5,000 קולות בלבד, מובן כי עופר ברקוביץ וזאב אלקין נאבקו ביניהם על ציבור בוחרים אחר. עיקר הזרקור הופנה לקהלים הדתיים-לאומיים, המסורתיים והחילוניים. בקצרה: אלקין וברקוביץ נאבקו על מאגר הקולות הלא חרדיים.

לאורך הדרך, אחת הטענות העיקריות של מטה אלקין נגד ברקוביץ היתה כי הוא למעשה אינו יכול לנצח בסיבוב השני. אלקין אף העצים וטען בשלב מסוים כי הצבעה לברקוביץ כמוה כהצבעה לליאון, מאחר והיא משרתת את ליאון ומעניקה לו ניצחון על ברקוביץ בסיבוב השני. כך למשל הופק בידי מטה אלקין סרטון בו נראות שתי בחורות ירושלמיות, צעירות-חילוניות, משוחחות על הבחירות לראשות העיר. על פי התסריט שיצא ממטה אלקין – בעוד אחת מהן מספרת לחברתה כי בכוונתה להצביע לברקוביץ, עונה לה חברתה לשיח – אבל את מבינה שאת בעצם מצביעה לליאון?; כך גם הופקו מודעות וחומרים גרפיים שונים המבהירים לציבור את טענת אלקין – ברקוביץ לא יכול לנצח את ליאון, ומי שמעוניין לצאת נגד המועמד הנתמך בידי דגל התורה וש"ס, עדיף שיצביע לאלקין.

גם המועמדת רחל עזריה, שפרשה מהמרוץ בטרם הגיעה לקו הסיום, הסבירה במסיבת העיתונאים בהודעת הפרישה: למרות שברקוביץ יותר קרוב אלינו רעיונית, אני לא מאמינה שהוא יכול לנצח – כך הסבירה עזריה מדוע העבירה את תמיכתה דווקא לאלקין.

עופר ברקוביץ בכותל המערבי (צילום: אוליבייה פיטוסי)


בעניין זה אומרת עזריה היום: "אני מברכת את ברקוביץ וליאון על העלייה לסיבוב השני. במשך כל הקמפיין טענו כי אלקין הוא המועמד היחיד שיכול לנצח בסיבוב השני את המועמדים המנוהלים על ידי העסקנות החרדית. לצערי, המאבק כעת יהיה קשה מאוד".

במקביל, התבטא אלקין מספר פעמים על יכולתו לחבור בסיבוב השני לתוספת של קהל חרדי ולנצח כל מועמד אחר. אלקין הדגים את טענתו באמצעות סקרים וכן באמצעות קשריו עם קהל החסידים בעיר. בו בזמן, הדף ברקוביץ את הטענה נגד מועמדתו בדיוק באותו אופן. ברקוביץ חזר ואמר כי הצבעה עבורו אינה "בזבוז של קול" וזאת מפני שלפי הנתונים שהוא רואה אכן יעלה בידיו לנצח בסיבוב השני כל מועמד אחר.

גם לאחר סגירת הקלפיות, עם היוודע דבר עלייתו של ברקוביץ לסיבוב השני, הוא שב והצהיר: "על פי כל הנתונים שאני מכיר, אני מנצח כל מועמד אחר בסיבוב השני". נדמה כי ציבור גדול של בוחרים, שבכל מקרה לא היה רוצה למסור את המפתחות העירוניים לידי דגל התורה וש"ס, תלה ועדיין תולה תקוות רבות בברקוביץ. הציבור השתכנע מטענותיו של ברקוביץ כי הוא מועמד שיכול ללכת עד הסוף, ולכן נמנע ברובו מהצבעה אסטרטגית לאלקין. כאן אולי המקום להזכיר כי גם ברקוביץ עצמו קרא למתמודד אחר, יוסי חביליו, להסיר את מועמדתו, על מנת לאחד את השורות ולהגדיל את מאזן הקולות. חביליו, למרות פערים אידאולוגיים מסוימים מברקוביץ, אכן הסיר את המועמדות.

ברשימת 'התעוררות', חשוב לציין, מביעים אופטימיות גדולה גם היום, על אף התוצאות שנרשמו השבוע. "ביממה האחרונה, מאז פורסמו התוצאות הדרמטיות אנו עדים לסחף אדיר ואופטימי לכיוון עופר ברקוביץ. תושבי ירושלים מצטרפים לניצחון. העובדה שליאון לא הכניס אף מנדט למועצת העיר מראה בדיוק מה התושבים רוצים. תנועת התעוררות בראשות עופר ברקוביץ מחויבת רק לירושלמים ואנחנו נילחם לשמור על ירושלים מהעסקנים והקומבינות ונילחם כדי שירושלים תנצח. ביחד".

ב-13.11.18, ייערך הסיבוב השני בבחירות על ראשות העיר בין ברקוביץ לליאון. האם טענותיו של ברקוביץ על יכולותיו וכוחו בסיבוב השני אכן יעמדו במבחן המציאות? או שמא יתברר כי החלום שתיאר לקהל מצביעיו הרלוונטיים יתנפץ לרסיסים ויגרום לריסוק הציפיות שהורמו לגבהים אדירים.

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. נ.

    אל יתהלל חוגר כמפתח! לא יכולה לשמוע את האמירות השחצניות האלה! יש פער קטן אבל משמעותי בין ביטחון עצמי לשחצנות! מה עם קצת ענוה? אני לא אבחר ברקוביץ גם אם יהיה מתחרה יחיד!!!

  2. ירושלמי

    נגיד שברקוביץ ינצח, איך בדיוק הוא אמור להרכיב קואליציה? החרדים קיבלו 15 מנדטים, מאוחדים קיבלו 2 מנדטים. אריה קינג ממש לא בטוח שיישב איתו, אז איך בדיוק הוא יהיה ראש עיר?

  3. גיל

    רק משה ליאון – איש של עשייה, ולא צעיר מתלהבן.
    ירושלים צריכה ראש עיר חזק, ולא ילד קטן.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר