כביש 16 (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)
כביש 16 (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)

העבודות להקמת כביש 16: דיירים בשכונות הסמוכות חוששים מכריית המנהרות

האם שימוש בחומר נפץ לטובת כריית מנהרות במסגרת העבודות מסכן את בתי התושבים? כך נטען במכתב ששלח יו"ר התעוררות עופר ברקוביץ לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ

פורסם בתאריך: 17.8.19 19:06

העבודות לסלילת כביש 16 יצאו לדרך לפני כחודש, אך בשכונות מסוימות בירושלים – רמת מוצא, הר נוף ובית הכרם – עולה חשש כי כריית המנהרות עבור הכביש באמצעות חומרי נפץ תסכן חלק מהבתים.

התושבים פנו בנושא ליו"ר התעוררות עופר ברקוביץ, ששיגר השבוע מכתב לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ, שבו הוא קורא לשנות את שיטת הכרייה ולפעול בנוסף לבניית קירות אקוסטיים לאורך הכביש, זאת כדי להקל את הפגיעה באיכות החיים של התושבים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"כריית מנהרות יפה נוף, שמהווה חלק מהפרויקט, תיעשה תוך שימוש בחומרי נפץ", טוען ברקוביץ במכתבו לשר התחבורה. "החלטה זו בעייתית, שכן בתי השכונה נמצאים בהפרש גובה נמוך יחסית מעל תוואי המנהרות, מה שמועיד אותם לזעזועים קשים. כמו כן, חלק נכבד מבתים אלו נבנו לפני החלת תקנות הבניה החדשות נגד רעידות אדמה, מה שהופך אותם לבלתי עמידים לזעזועים שכאלו. ישנם בתים שנמצאים ממש בפתחי המנהרה ועלולים להיסדק ואף להתמוטט כתוצאה מהשימוש בחומרי הנפץ".



בהמשך המכתב מציין ברקוביץ כי "התייחסות לשכת מנכ"ל איכות הסביבה תומכת בעמדה שהצגתי ומציעה להשתמש בטכנולוגיית ה-TBM האלטרנטיבית לכרייה, במקום חומרי נפץ".

בשיחה עם "כל העיר" השבוע מסביר ברקוביץ כי "השימוש בחומרי נפץ מסכן את ביטחון המבנים בסביבת כביש 16 המיועד. אין סיבה להשתמש בשיטות ארכאיות, כשאפשר למנוע מהתושבים את הסיכון וההפרעות ולהשתמש בטכנולוגיות חדישות שהומלצו ע"י המשרד לאיכות הסביבה".

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", כביש 16 יהווה את ציר הכניסה החדש של ירושלים, ממוצא ועד צומת בבייט בגבעת מרדכי, לתוך ירושלים. אורך הכביש כחמישה קילומטרים, הוא יכלול שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות יפה נוף והר נוף, וכן שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך למרכז הרפואי שערי צדק).

בשל הסמיכות לשכונות מגורים, בפנייתו לשר התחבורה מבקש ברקוביץ לבנות בכביש קירות אקוסטיים, זאת על מנת למנוע פגיעה באיכות החיים. "תושבים רבים פנו אלי בנוגע לבניית קירות האקוסטיים", מוסיף ואומר ברקוביץ ל"כל העיר", "והדבר מתבקש כדי לשמור על איכות חייהם לאחר הקמת הכביש, כפי שנעשה בדרכים רבות אחרות במדינה. כנציג ציבור אני רואה חשיבות עליונה להיות קשוב ולשקול בכובד ראש את פניות הציבור, שלמענם ולרווחתם אנחנו מבצעים את תפקידנו".


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


יו"ר ועד שכונת רמת מוצא, עו"ד ערן אבולוף, מוסיף: "שכונת רמת מוצא קיבלה מכות קשות בשנים האחרונות. במקום שתנופת התשתיות ששוטפת את המדינה וירושלים תטיב גם עם השכונה, ההיפך הגמור קורה, והיא הופכת להיות מנותקת לחלוטין מירושלים ומהכבישים הראשיים. גשר מוצא החדש ניתק את השכונה מהיציאה מהעיר, והתחבורה הציבורית ממנה ואליה כמעט והופסקה לחלוטין. עתה תושבי השכונה נאלצים להתמודד עם גזירה חדשה – מנהרת כביש 16, שרק לפני זמן קצר נודע לנו שהגשר החדש והכניסה למנהרה, נעדרים מיגונים אקוסטיים. הדבר יגרום בוודאות למטרדי רעש וזיהום אוויר חמורים לבתי השכונה הסמוכים לגשר ולמנהרה, כמו גם לירידת ערך. תושבי השכונה נערכים למאבק משפטי כולל, ושמחים על ההירתמות של עופר ברקוביץ למהלך".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל מקדמים בימים אלה הקמת כביש 16 המהווה כניסה חדשה ומהירה לירושלים. עבודות כריית המנהרות מבוצעות בסטנדרטים גבוהים ביותר וכוללים מנגנוני בקרה הנדסית וניטור קבוע של כל המבנים ובתי התושבים הסמוכים לתוואי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. פולי

    שלא יזבל בשכל. האיש שתמך בסלילת הכביש שמחריב את הריאה הירוקה של מערב ירושלים ומשמיד בתי גידול לחיות שנכחדות מוכר לכם סיפור על המאמצים שלו לפעול. כתב מכתב שמעניין לסמוטריץ' את ה… אבל מתאים בהחלט לפרסום במקומון

  2. יאללה בלגן

    טוב שנזכרו. עשר שנים לפחות אחרי שהתחילו לדבר על הפרוייקט. ולא תחשוב שמדובר באיזה תושבים פשוטים, עניים ומרודים שחיים באותן שכונות, אלא מהאנשים המשכילים והמיודעים והמקושרים במדינה. לא עלה על דעתם בכל אותן השנים לפתוח איזה אתר תכנון ולעיין בתכניות ולהשיג השגות לפני שנבחר הקבלן ולפני שנבחרה שיטת הכרייה, ולפני שתונן הפיתוח הנופי.

  3. אני

    מה עם כריית המנהרות בצומת הגבעה הצרפתית?
    האם מישהו נתן דעתו על תושבי הגבעה שחופרים להם מנהרות מתחת לבתים?
    גם בגבעה הצרפתית המבנים נבנו בשנות ה-70.
    התושבים מבקשים שתילת עצים למניעת רעש וזיהום אוויר לאורך התוואי כבר שנתיים ונתקלים באטימות

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נראה שהם מריחים כסף. המיקום של הכביש ופתחי המנהרות רחוק מאוד מבתי התושבים. ואיפה הם היו עד עכשיו כשהכביש הראשי הקיים סמוך לבתים? וחוץ מזה המנהרות נחצבות עמוק בהר ולא רדוד.
    וזה גם מסביר למה אנחנו בתחתית הoecd פה אי אפשר להזיז פרוייקטים. כולם שמים מקלות בגלגלים. עד שפרוייקטים נדחים לשנים ותופחים לסכומים עצומים. עיין ערך הרכבת לירושלים ונחל יתלה.

  5. תושב השכונה

    מתבישים לפנות לשר ישירות בגלל שהוא לא מהמחנה שלהם.
    מה יעזור ברקוביץ. הוא בסך הכל עושה עליהם סיבוב קולות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר