הכנס בבית הכרם, הדמיה של התוכנית (הדמיה: משרד אדריכלים אדמה - ADMA; צילום: רון לרמן)
הכנס בבית הכרם, הדמיה של התוכנית (הדמיה: משרד אדריכלים אדמה - ADMA; צילום: רון לרמן)

תוכנית הענק בבית הכרם: המינהל והדיירים יוצאים למאבק

הסערה בשכונת בית הכרם - העירייה מקדמת את תוכנית "מרכז החיים", במסגרתה ייבנה מגדל בגובה 18 קומות ועוד חמישה בניינים בגובה 9 קומות; החשש: חלק מהשטחים לא ישמשו את דיירי השכונה ובאזור יווצרו עומסי תחבורה; כעת תנועת התעוררות יצאה בעצומה לצמצום היקפי הבנייה בפרויקט

פורסם בתאריך: 20.8.19 18:41

בשכונת בית הכרם מקודמת תוכנית "מרכז החיים" – אליה מתנגדים המינהל הקהילתי ודיירים רבים. מדובר בתוכנית לבניית מגדל בגובה 18 קומות וחמישה בניינים נוספים בגובה 9 קומות במגרש סמוך לתיכון זיו, שישמשו בין השאר לדיור מוגן, מרכז ספורט, גני ילדים, בית ספר יסודי, אודיטוריום, מעונות סטודנטים, בריכת שחייה ועוד. הדיירים מתנגדים להיקפי הבנייה בפרויקט, וחוששים כי במבנים ייעשה שימוש שלא לצורך תושבי השכונה. כמו כן, אחד החששות הגדולים של הדיירים הוא מעומס תחבורתי.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


לפני כשבועיים נערך כנס שיתוף ציבור, שבו הוצגו עיקרי התוכנית לתושבי בית הכרם. במהלך הכנס הביעו הדיירים את התנגדותם. בין השאר לכנס הגיעו גם נציגי עירייה, ביניהם יו"ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ (התעוררות), שלדבריו החל לפעול לשינוי התוכנית. ברקוביץ מספר כי פנה בנושא למהנדס העיר שלמה אשכול וביקש לצמצם את היקפי הבנייה המסיביים ולמצוא פתרונות לעומסי התחבורה, לדבריו. "מבני ציבור צריכים לשרת את התושבים ולא להעמיס עליהם", מציין ברקוביץ ל"כל העיר". "שיתוף הציבור בפרויקט לוקה בחסר. על העירייה לשתף את הציבור בתחילת התכנון ולא כשמסיימים, התושבים הם שותפים, ולא אויבים. נכון להגדיל את מעונות הסטודנטים, אך השטח צריך לשרת בראש ובראשונה את התושבים, בהקמת בריכה ומתקנים נוספים נדרשים".


הדמיה של תוכנית "מרכז החיים" בבית הכרם (הדמיה: משרד אדריכלים אדמה - ADMA)

הדמיה של תוכנית "מרכז החיים" בבית הכרם (הדמיה: משרד אדריכלים אדמה – ADMA)


השבוע פתחה תנועת התעוררות בעצומה. מי שעומד מאחוריה הוא רון לרמן, נציג שכונת בית הכרם בתנועת התעוררות, שאומר ל"כל העיר" כי "תושבי בית הכרם מברכים על הקמת בית ספר יסודי ומרכז ספורט עם בריכה שהיה חלום מאז שנות ה-90, זאת תהיה טעות לקדם כמות כזו של דיור מוגן ומבני חינוך שלא נועדו לתושבי השכונה ובלי הסכמת התושבים".

בין השאר בעצומה מודגש כי הדיירים דורשים להפחית בעומסי הבינוי ובמספר הקומות של הבניינים המתוכננים. כמו כן, הדיירים מבהירים כי הפרויקט צריך לשמש את תושבי בית הכרם, "בין אם מדובר במעונות לסטודנטים הרבים בשכונה או בדיור מוזל להשכרה לטובת זוגות צעירים, שמעוניינים לעבור לשכונה", כך נכתב בעצומה. בנוסף, הדיירים מבקשים להגדיל את מספר מקומות החניה המתוכננים בפרויקט באופן שישמש את האזור שנים קדימה. הדיירם טוענים כי התוכנית כוללת בנייה של 50 כיתות חדשות, ולדבריהם השכונה צריכה רק 20 כיתות.

"תושבי השכונה היו בהלם", כך מתאר דני טאובר, יו"ר ועדת התכנון במינהל הקהילתי בבית הכרם את הרגעים שבהם הוצגה התוכנית לתושבים בבית הכרם. "השטח אמור לשרת בעתיד את כל תושבי השכונה. קראנו לו 'מרכז החיים', ואמרנו לעירייה מהם הצרכים שהמרכז צריך להכיל. כשהתחילו בעירייה לתכנן את המרכז, עשו לנו תרגיל", טוען טאובר, "והחליטו להכניס לתוכנית תכנונים שאינם בעלי פונקציה שכונתית, התופסים יותר מחצי נפח. שטח חום, זה שטח שאינו למגורים, אבל אמור לשרת את התושבים – אנחנו רוצים חדר כושר, בריכה, ועוד. העירייה נותנת לנו מה שאנחנו רוצים, אבל ליד זה בונה מגדלים – העיקר לסמן וי על הבקשות של התושבים".


כנס הדיירים ונציגי המינהל הקהילתי בבית הכרם (צילום: רון לרמן)

כנס הדיירים ונציגי המינהל הקהילתי בבית הכרם (צילום: רון לרמן)


ד"ר אלישבע רגבי, תושבת השכונה, וממובילות קבוצת התושבים 'להציל את בית הכרם', שנאבקת למען תכנון נכון ושימור אופי שכונת בית הכרם, מוסיפה וטוענת כי "מרכז החיים זו תכנית גרועה בכל היבטיה שפוגעת בשכונה. אנחנו מברכים על בניית בתי ספר, מרכז הספורט, אודיטוריום – כל אלה צריכים להיות חלק מהשכונה ,אבל אפשר לעשות את זה בתכנון יעיל. מדובר בתוכנית ענקית בשטח גדול מאוד, שתשפיע על כל הסביבה, התוכנית הזו פוגעת בצרכי הציבור. לדוגמא: עומס בינוי והשיקול לדחוף כמה שיותר בנייה לשטח, לא משנה מהי ההשפעה שעלולה להביא לעומסי תנועה, אנחנו מתנגדים להיקף הבינוי ולעומסי התנועה שיגרמו למצוקת חניה, שכבר ממילא השכונה סובלת ממנה. צריך לגנוז את התוכנית ולהכין חדשה".

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים שמסרה בתגובה: "מדובר בתוכנית לטווח ארוך במתחם ציבורי עירוני אשר תמומש לאורך שנים לטובת שכונת בית הכרם, השכונות הסובבות והעיר כולה. התוכנית מבוצעת בשיתוף המינהל הקהילתי בית הכרם, התקיימה פגישה עם התושבים, נשמעו הערותיהם והתוכנית תיבחן בהתאם תוך שיפורה בהמשך תהליך התכנון. חשוב לציין כי אגף התכנון בעירייה מקדם תכנית לבינוי ופיתוח המתחם המיועד למבני ציבור סביב בית הספר זיו בשכונת בית הכרם. במתחם ניתן להוסיף שימושים ציבוריים ותתאפשר הקמת מבני ציבור כגון: בתי ספר, מתנ"ס, מרכז ספורט, גני ילדים וכדומה. בנוסף יתאפשר להקים במתחם דיור חברתי, מעונות סטודנטים, דיור מוגן ובתי אבות ודיור להשכרה מפוקחת. בהתאם לצרכים חברתיים בהם תבחר העיריה להתמקד. העירייה מקדמת כיום תכניות ובחינות לצרכים ציבוריים במתחמים ציבוריים בעיר לאור צרכי העיר ההולכת, נבנית ומתפתחת".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. דורית

    תושבי בית הכרם מפונקים כול דבר שמתכננים לעשות בשכונה הם מתנגדים.

  2. תוהה

    מעניין. דני טאובר עובד על התכנית הזאת כבר שנים ביחד עם העירייה ופתאום אומר "עשו לנו תרגיל". זה גם מה שהוא אמר על תכנית המתאר, שגם עליה הוא עבד יחד עם העירייה במשך שנים.

  3. ע

    ביתר מסירים את הכפפטת…
    על איזה כפפות מדובר, מזג האויר לא מצריך כפפות.
    אם כבר, תנו ללה פמיליה להסיר את הכפפות הם יעשו את זה יותר טוב.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר