נשות הכותל, בראש חודש אייר, (צילום: אירנה לוט)
נשות הכותל (צילום: אירנה לוט)

נשות הכותל: "הכותל הוא מקום קדוש גם לכאלה שאינם חרדים"

לרגל יום ירושלים ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל שנאבקות להקמת רחבה שלישית משותפת בכותל, אומרת: "במרוצת השנים הכותל הפך לבית כנסת חרדי; הכותל נמסר לעם ישראל כולו, לא אך ורק לחלק מהעם"

פורסם בתאריך: 22.5.17 11:45

"יום ירושלים הוא הזדמנות לשאול עד כמה אנחנו מרוצות ומרוצים ממה שקורה בכותל המערבי?" אומרת ענת הופמן ,יו"ר נשות הכותל וראשת המרכז הרפורמי לדת ולמדינה. "כמבקרת קבועה שם אינני יכולה להתרגל למראה הסבתות, שמתאמצות לטפס על כסא פלסטיק ולהציץ מעבר למחיצה על נכדן שעולה לתורה בעזרת הגברים. מציקה לי העובדה ששטחה של עזרת הנשים הוא רבע מזה של עזרת הגברים. כואב לי שאסור לנשים לקרוא בתורה, שנערות שהגיעו למצוות לא יכולות לציין את האירוע בטקס משמעותי שכולל עלייה לתורה, בעוד שאחיהן וחבריהן הבנים זוכים להעלות את ירושלים על ראש שמחתם בטקסי בר מצווה בכותל".

 

נשות הכותל, בראש חודש אייר בכותל (צילום: אירנה לוט)

נשות הכותל, בראש חודש אייר בכותל (צילום: אירנה לוט)

 

"לא החרדים נלחמו על שחרור הכותל לפני 50 שנה", מוסיפה ואומרת הופמן לקראת יום ירושלים, "צנחני צבא הגנה לישראל הם ששחררו אותו מידי זרים. צנחנים אלו ששחררו את הכותל, מקצתם היו שומרי מצוות ומקצתם שאינם שומרי מצוות. הכותל נמסר לעם ישראל כולו, לא אך ורק לחלק מהעם".

 

נשות הכותל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

נשות הכותל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

 

הופמן מדגישה כי "בטקסים הצבאיים והממלכתיים קיים איסור גורף על נשים, נערות, חיילות, אלמנות, אחיות שכולות או שרות בממשלה לדבר במיקרופון ובמערכת ההגברה. החנוכיה הממלכתית של מדינת ישראל מוצבת בעזרת הגברים ולכן רק גברים מתכבדים בהדלקת נרות חנוכה. רב הכותל הוא כמו 'שריף'. במרוצת השנים הפך את הכותל לחצרו הפרטית, המתנהלת כבית כנסת חרדי. למרות שבית המשפט העליון הכיר בפסיקותיו בזכות לשוויון בכותל, המציאות בפועל היא של אפליה והדרה.

 

ברכת הכהנים בכותל המערבי (צילום: נמרוד גליקמן)

ברכת הכהנים בכותל המערבי (צילום: נמרוד גליקמן)

 

כזכור, בינואר 2016 החליטה המדינה לבצע את מתווה הכותל, לפיו תוקצה רחבה שלישית בקשת רובינסון בכותל שתהיה משותפת לכלל הזרמים ביהדות ללא הפרדה מגדרית – גברים ונשים יוכלו להתפלל יחד. "זה אומר שאמהות יוכלו ללוות את בנן לתורה בבר המצווה, עיוורים שאינם מורשים להיכנס עם כלב הנחיה שלהם אזור התפילה יוכלו לעשות כן, או נכים עם כיסאות גלגלים ממונעים אף הם יוכלו להתפלל, וגם אנחנו נוכל להתעטף בטלית ולהתפלל בדרכנו", מבהירה לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל. "עד לרגע זה מדינת ישראל לא מילאה אחר ההחלטה שלה. אנחנו נשות הכותל עתרנו לבג"צ על מנת שמדינת ישראל תיישם את ההחלטה, אבל אחרי דחיות אין סופיות מצד המדינה בג"צ הורה להם שהתאריך האחרון בו הם חייבים להתייחס לעתירה הוא ה-4.6.17.

"צריך לזכור שהכותל הוא בהחלט מקום קדוש אך הוא קדוש גם לכאלה שאינם חרדים", מוסיפה זקס, "האזור החדש לא יהיה תחת חסותו של רב הכותל וגם לא יהיה חלק מהתקציב שלו".

 

***

 

הכותל בירושלים: סחבת בהקמת רחבת תפילה שלישית

החלופה למצעד הדגלים – הצעדה הירושלמית בפארק המסילה

זהבה גלאון: "מצחיק לחגוג 50 שנות שחרור, כשמתעלמים מהפלסטינים"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר