הרובע היהודי (צילום: אמיל סלמן)
הרובע היהודי (צילום: אמיל סלמן) צילום : אמיל סלמן הרובע היהודי צילום מביתם של מיכל ו משה ספדיה

מתיחות בעיר העתיקה – דיירים ברובע היהודי מתנגדים לפתיחה מחודשת של מסגד

אחרי 50 שנה ללא פעילות, מסגד הממוקם בסמוך לבית הכנסת החורבה משופץ לקראת פתיחה מחודשת בעוד כשבועיים. במינהל הקהילתי טוענים כי מדובר בהפרה של הסטטוס קוו

פורסם בתאריך: 25.11.19 08:12

פתיחה מחודשת של מסגד בלב הרובע היהודי, בסמוך לבית הכנסת החורבה, מאיימת לערער על יחסי השכנות הטובים בין התושבים היהודים לבין התושבים הערבים. לטענת תושבים ברובע היהודי ואנשי המינהל הקהילתי, המסגד לא היה פעיל ב-50 השנים האחרונות, ופתיחתו המחודשת בעוד כשבועיים מהווה הפרה של הסטטוס קוו העדין.

בשיחה עם "כל העיר" מספרת שושנה שה לבן, יו"ר מינהל קהילתי הרובע היהודי, על השתלשלות האירועים: "לפני כחודש שמנו לב שמתחילים לשפץ את המסגד. בדקנו את הנושא וקיבלנו תשובה שמדובר רק בשיפוץ של המבנה. אבל כעת אנחנו מבינים שהוא הולך להיפתח לתפילות".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"אותו מסגד", מוסיפה וטוענת שה לבן, "נבנה לפני מאות שנים בסמוך לבית הכנסת, וכ-50 שנה שלא היו שם תפילות. אנחנו לא מבינים למה צריכים לפתוח מסגד נוסף ממש באמצע הרובע? הרי יש כבר חדרי תפילה ברחוב היהודים בסמוך לשוק ויש מסגד פעיל ברחוב חב"ד".

המבנה קיים, למה זה מהווה בעיה מבחינתכם? הרי גם ברובע המוסלמי יש בתי כנסת.
"בבתי כנסת לא משתמשים בהגברה ולא בתאורה בוהקת. חשוב לומר, אין לנו בעיה שישפצו את המסגד, הבעיה היא שיש כאן מאבק פוליטי וזה קורה על חשבון תושבי הרובע היהודי. טורקיה, כמו שכולם רואים, משפצת הרבה מבנים בעיר העתיקה וכדי לגמד את ההשפעה של הטורקים, בישראל נותנים יד לווקאף לשפץ את המסגד, וכל זה מתנהל על הגב של תושבי הרובע".


המסגד שמשופצץ ברובע היהודי (צילום: פרטי)

המסגד שמשופצץ ברובע היהודי (צילום: פרטי)


"יש כאן הפרה ברורה של הסטטוס קוו", ממשיכה וטוענת שה לבן, "הוואקף מתכנן לקיים טקס פתיחה למסגד בעוד שבועיים – אבל השאלה היא אם יש להם אישורים? האם המשטרה מודעת? רשות העתיקות? צריך להתקיים תהליך מול הקהילה והתושבים כדי לוודא שהכל יתנהל בשקט ובלי מהומות. כל התהליך הזה מתנהל בלי שקיפות. דיברתי עם ראש העיר, שהפנה אותי ליועץ שלו לענייני מזרח ירושלים אבל אף אחד לא יודע מה קורה. אני חושבת שזה גם קורה מעל ראש העיר, בלי תיאום מול אף גורם וזה לא מקובל".



מנגד, חברת מועצת עיריית ירושלים ד"ר לורה ורטון (מרצ) סבורה כי יש לאפשר את פעילות המסגד ברובע היהודי. "מדובר על מסגד קיים שנפתח כעת מחדש, וברור שזכותם של בעלי המקום לעשות זאת", אומרת ורטון ל"כל העיר". "יתרה מזאת, על פי חוק השמירה על המקומות הקדושים, תשכ"ז-1967, חובה לשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות והעונש על מי שפוגע במקום קדוש הוא שבע שנות מאסר. כמובן שיש לשתף וליידע תושבים על פי חוק על כל שינוי או בקשה לשינוי תכנוני וניתן היה לצפות להודעה כלשהי על פתיחה מחדש, אבל מהמעט שידוע לי מדובר במהלך חוקי לגמרי. יש בירושלים אוכלוסיות מגוונות וצריך לכבד אותן".



מעיריית ירושלים נמסר כי "מדובר בעבודות שיפוץ ותחזוקה של מבנה קיים אשר אינן טעונות בהיתר בנייה. אין הדבר קשור לעירייה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין שיוויון בין מקומות קדושים ליהודים ולגויים

  2. איציק

    מי שרוצים לגור בשייח ג'ראח, הר הזיתים, סילוואן, הרובע הנוצרי והרובע המוסלמי נשמעים מאוד מוזר כאשר הם מדברים על סטטוס קוו .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר