הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילומים: נדב־בן אוד, דוברות המשטרה)
הפגנות החילונים והחרדים בשבת (צילומים: נדב־בן אוד, דוברות המשטרה)

במגמת התחרדות? ירושלים הדרדרה בדירוג החופש העירוני

לפי מדד החופש העירוני של תנועת 'ישראל חופשית' - ירושלים ניצבת במקום ה-14 מתוך 21 ערים ברחבי הארץ - מדובר בירידה של חמישה מקומות לעומת השנה שעברה; בעיריית ירושלים דוחים את תוצאות המדד: "ירושלים אינה במגמת התחרדות ולא חל שינוי לעומת שנים עברו"

פורסם בתאריך: 25.12.19 08:08

הציבור החילוני בירושלים ממשיך להילחם על החופש הליברלי כנגד הכפייה הדתית, אך נראה כי בשנה האחרונה ירושלים הדרדרה במדד החופש העירוני. לפי המדד של תנועת ישראל חופשית – ירושלים ניצבת במקום ה-14 מתוך 21 ערים במדד החופש העירוני. מדובר בירידה של חמישה מקומות לעומת השנה שעברה. במקום הראשון במדד ניצבת תל אביב ובמקום האחרון – בני ברק, שנחשבת לעיר המרסנת ביותר.

מדד החופש העירוני, שנוסד על ידי עמותת ישראל חופשית, נערך זו השנה השנייה על ידי התנועה החילונית, שפועלת בין השאר להבטחת הפלורליזם והחופש במרחב הציבורי. התנועה מובילה מאבקים, ביניהם קידום תחבורה ציבורית בשבת וחופש בחירה בנישואין.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


המדד בוחן את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן – מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר. לפי המדד העיר החופשית ביותר הינה תל אביב שניצבת במקום הראשון עם הציון 77 מתוך 100, למקום השני והמכובד הגיעה מודיעין השכנה עם הציון 70. עוד עקפו את ירושלים במדד – חיפה שהגיעה למקום ה-6, עכו שהגיעה למקום ה-7, וחדרה במקום ה-13. כאמור, במקום ה-21 והאחרון ניצבת העיר בני ברק עם הציון הנמוך ביותר.

לפי 'ישראל חופשית' ירושלים הגיעה למקום ה-14 לצד העיר רחובות, שקטפו יחדיו את הציון 33 מתוך 100. מישראל חופשית נמסר כי "בשנה האחרונה החופש בירושלים המשיך להתערער ולהתדרדר. מאבקים (אלימים לעיתים) ממשיכים לסעור בעיר – על פתיחת בתי קולנוע וצירי תנועה בשבת, על קיום אירועים בהפרדה מגדרית ועל אופי אירועי הגאווה בעיר. עיריית ירושלים תומכת כיום – באופן מוגבל, במצעד הגאווה השנתי ובחלק מפעילויות הבית הפתוח לגאווה וסובלנות הפועל בעיר, אך רק לאחר פסיקה של בג"צ בנושא".

יש לציין כי הדירוג של ירושלים ירד לאחר ששירות ההסעות בשבת הופסק לפני כחודשיים באופן זמני. "שירות 'שבוס' הפסיק לפעול בתוך העיר", נמסר מישראל חופשית, "וניתן להתנייד אל מחוץ לעיר רק באמצעות מוניות שירות. הציבור החילוני והליברלי בעיר ממשיך להילחם על החופש שמתאפשר בעיר כנגד כפייה דתית – בעוד העירייה מהווה חלק מהבעיה יותר מאשר מהפתרון".


מדד החופש העירוני לשנת 2019 של תנועת ישראל חופשית

מדד החופש העירוני לשנת 2019 של תנועת ישראל חופשית


הציונים שניתנו לכל עירייה בדוח נקבעו על סמך קריטריונים שונים, שבכל אחד מהם ניתן לעיר ניקוד מסוים. כך למשל: לקריטריון תחבורה ציבורית בשבת ישנה אפשרות לזכות עד 17 נקודות; מסחר בשבת יכול לזכות עד 15 נקודות; תקציבי דת, שירותי דת, וכניסת עמותות למערכת החינוך הממלכתית – יכלו לזכות את העיריות עד 13 נקודות; יחס לקהילת הלהט"ב והדרת נשים זיכו עד 10 נקודות; פלורליזם דתי זיכה עד 9 נקודות; קבורה אזרחית עד 7 נקודות; מועצה הדתית, ולנוהל עריכת אירועים בהפרדה מגדרית העניקו אפשרות ציון עד 6 נקודות, כאשר לקריטריון מורכבות מסבסוד רחבה בהפרדה בבריכה העירונית זיכה במספר הנמוך ביותר עד 4 נקודות במקסימום.

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר מציין כי "מדד החופש העירוני לשנת 2019 מוכיח לנו את מה שכולנו כבר מרגישים – לראשי הערים יש השפעה דרמטית על סוגיות רבות ומגוונות מעולם הדת והמדינה, חלקם בוחרים לקחת את העמדה המנהיגותית ולהוביל שינוי, וחלקם כנראה יצטרכו לקבל ניעור מהתושבים בעירם כדי להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. נגמרה התקופה שבה נבחרי ציבור ברמה המקומית יכולים להסתתר מאחורי אמירות נבובות על חוסר יכולת להנהיג את העיר בגלל ממשלה כזו או אחרת שלא מאפשרת להם. ולשמחתנו גם הציבור הישראלי רואה ומגיב לשינויים האלו כל יום".

בעיריית ירושלים דוחים את תוצאות המדד וטוענים כי הציונים בו מופרכים: "המדד המדובר מושפע מאג'נדה ידועה מראש של חבריו", נמסר מהעירייה לפניית "כל העיר", "ירושלים אינה במגמת התחרדות ולא חל שינוי לעומת שנים עברו. מעבר לכך חלק מהציונים מופרכים. כך למשל ניתן ציון אפס במדד של נוהל אירועים בהפרדה בטענה שאין נוהל כזה, כאשר יש נוהל כזה. או הציון אפס לגבי המועצות הדתיות בגלל שיש ממונה מטעם השר, כאשר הדבר אינו נתון כלל לשיקול דעתה של העירייה. ואלה רק חלק מהדוגמאות שמרכיבות את המדד ומפריכות אותו בו בעת".





תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אזרח מאוכזב

    אוי ואבוי.
    ירושלים עיר שהתחרדה מאוד לצערנו הרב,
    ראש עיר כמעט חרדי והעיקר טוענים בעירייה שאין החרדה.

  2. עובד

    עוד תנועה ישראל חופשית שעושה מחקרים הזויים להצדיק פעילות ובעיקר שמוציאים דוחות

  3. מצחיקה התגובה של העירייה

    אם העיר לא התחרדה עוד יותר,
    אייך זה שכמעט כל הקאוליציה של העיר מורכבת מחרדים? אייך זה שראש העיר נבחר על רוב מוחלט של חרדים?
    עזבו צריך להסתובב כמעט בכל שכונה בעיר,ולראות שיותר ויותר חרדים נכנסים לשכונות שבעבר היה רוב מוחלט של חילונים/מסורתים/דתים
    היום יותר חרדים נכנסים לשכונות האלו.
    העיר הזו בעתיד הלא רחוק תהיה חרדית ברובה המוחלט עם דתיים שגם הם הופכים בשנים האחרונות להיות סוג של חרדים,עם שכונות יוקרה שבהם יהיה קצת חילונים מסורתים.
    השאלה האם ככה המדינה רוצה שעיר הבירה של המדינה היהודית ציונית תהיה,עם רוב מוחלט חרדי?
    הבעיה עם עיר חרדית ידועה,פחות אוכלוסיה חזקה,פחות מיסי ארוננה מהתושבים,יותר שרותי נקיון לעיר פשוט צריך להסתכל על שכונה חרדית מבחינת שמירת סביבה ונקיון אז ככה כל העיר תראה.
    העיר הזו דועכת,זאת מגמה שרק הולכת ומחמירה.
    כנראה שהעיר הזו תהפוך לשטעטל גדול .קשה מאוד לחיות בשכנות של חרדים.לא יעזור יחסי הציבור שראש העיר והערייה מנסה לעשות לעצמה שהם שיוויונים ופתוחים.
    מעניין שהם קופצים אומרים שהעיר לא מתחרדת,זאת התשובה שגם הם יודעים את המשמעות של עיר שמתחרדת,אם התחרדות היתה דבר חיובי,בעירייה לא היו ממהרים להכחיש אלה להפך להתגאות בה.

  4. אס

    לא התדרדרנו… התקדמנו
    אתם התדרדרתם איבדם מוסר ודרך ארץ..
    מקומות בילוי לילדים "גאים" בני 17 ו18 שנמצאים אם בני 50 ו60 +… זוהי התדרדרות

  5. דתי לייט

    רוב הקרטריונים זה קשור לדת. זה אומר שהעיר פחות דתית אז יש יותר חופש. ? חופש=חילוניות? דת= כבילות וחוסר תנועה?
    ארגון מוזר והסקר הוא הזויי ואנטי דת מובהק.
    לא כל מקום שיש בו דת זה אומר שכולם כבולים. תצאו מהסטיגמות

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ירושלים במגמת החשכה, עם דתיים פנאטים חשוכים מה יש לצפות..פוגעים בכל תחומי החיים..

  7. בבבבבב

    כן, ירושלים השתנתה. בשביל חילונים היה פה שמח יותר בשנות ה-90' 80' 70'. זאת לא נוסטלגיה, אלא אמת. אין מה לעשות… חרדים, מכבד אותם, אבל היחס למרחב הציבורי, וכל דבר שנמצא מעבר למפתן בית הכנסת/ישיבה – הוא הפקר. תעברו פעם בשכונה חרדית, תבינו.

  8. ירושלמי

    מתגעגע לירושלים של פעם בתקופת טדי קולד

    פניה של ירושלים ב2020 במגמת התחרדות קשה
    כבר כיום מרגישים שירושלים זה חרדים וערבים
    העיר דועכת ברמה חברתית ציבורית בקיצור
    לא כיף בירושלים

  9. אזרח שנימאסה עליו העירייה

    האשמים במגמה הזו של היתחרדות שכונות רבות בירושלים ,הינו ראש העיר הנוכחי שמוותר מראש על גזילת בתי ספר ומוסדות תרבות לטובת החרדים . אם תימשך אדישות החילונים בבחירות הקרובות ,יאלצו החילונים והצעירים המחפשים תעסוקה ,לעקור לערי הלווין ולנטוש את הבירה . ניראה אז מי יהפוך ל" חמורו של המשיח " ויפרנסם וישלם במקומם מיסים
    וארנונה…!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר