הכותל המערבי (צילום: ארנון בוסאני)
הכותל המערבי (צילום: ארנון בוסאני)

יום ירושלים 2020 – 919,400 תושבות ותושבים מתגוררים בעיר

יום ירושלים ה-53 מצוין השנה בצל משבר הקורונה - לפי נתוני מכון ירושלים למחקרי מדיניות - 36 אחוזים חרדים, 33 אחוזים חילוניים, 31 אחוזים דתיים; פער של 20 אחוזים בין שכר הגברים לבין הנשים בירושלים; ומגמת הירידה במאזן ההגירה השלילי נמשכת. כל הנתונים

פורסם בתאריך: 22.5.20 07:37

היום, שישי, 22.5, יום ירושלים ה-53 לאיחוד מערב ומזרח העיר ייזכר, כמו חג העצמאות, ככזה שצוין באופן מצומצם בצל משבר הקורונה. מנתונים של מכון ירושלים לחקר מדיניות, אשר מתפרסמים מדי שנה לקראת יום ירושלים, אוכלוסיית העיר מונה 919,400 תושבות ותושבים אשר מהווים 10 אחוזים מאוכלוסיית המדינה. ירושלים ממשיכה להיות העיר הכי גדולה בארץ – כפול מאוכלוסייתה של העיר תל אביב-יפו ופי שלושה מאוכלוסייתה של העיר חיפה.

לפי הדוח ירושלים היא העיר היהודית הגדולה ביותר בישראל עם 569,900 תושבים יהודים ואחרי, והיא גם העיר הערבית הגדולה ביותר עם 349,600 תושבים ערבים.

לפי החלוקה הדמוגרפית למעשה 62 אחוזים מהאוכלוסייה בירושלים היא יהודית ו-38 אחוזים ערבית. מאז 1967 הפער רק מצטמצם – מנתוני הדוח עולה כי לפני 53 שנים, 74 אחוזים מהאוכלוסייה בירושלים היתה יהודית ו-26 אחוזים ערבית; בשנים 1980 וב-1990 – 72 אחוזים מהאוכלוסייה בעיר היתה יהודית ו-28 אחוזים ערבית; בשנת 2000 – 68 אחוזים מהציבור בירושלים היה יהודי ו-32 אחוזים ערבי; כ-20 שנה לאחר מכן, כאמור, צמצום היחס בין האוכלוסייה היהודית בירושלים לבין האוכלוסייה הערבית, צועד בקצב מואץ.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 16"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ומה בנוגע לפילוח האוכלוסייה היהודית בירושלים? הציבור החרדי בירושלים עדיין הינו הרוב – 36 אחוזים מהתושבים הם חרדים, לעומת זאת 33 אחוזים חילוניים ו-31 אחוזים דתיים. מדובר בתמונה שאינה משקפת את המגמה הארצית, לפיה רק 10 אחוזים מהאוכלוסיה היא חרדית, 24 אחוזים היא דתית ו-66 אחוזים היא חילונית.

בדוח נכתב כי בפילוח האוכלוסייה היהודית בירושלים – שלושה אחוזים מהיהודיים חיים במשקי בית מעורבים, שבהם רמת הדתיות של בני הזוג היא שונה, כמו למשל דתי וחילונית או חילוני וחרדית.


אופי הזהות היהודית בירושלים

אופי הזהות היהודית בירושלים

כמות אוכלוסיה בירושלים

כמות אוכלוסיה בירושלים


יש לציין כי בירושלים מתגוררים 84,400 תושבים מעל גיל 65. זוהי האוכלוסייה המבוגרת הגדולה ביותר בישראל, אבל הם מהווים רק 9 אחוזים מתושבי העיר, בהשוואה ל-15 אחוזים בתל אביב ו-20 אחוזים בחיפה.

בנוסף, לפי הדוח מספר התלמידים בעיר עומד על כ-286,900. מספר זה עולה על מספר תושבי חיפה – 283,600 תושבים. כמו כן, לראשונה עלה מספר התלמידים במערכת החינוך הממלכתית דתית בירושלים (31,700 תלמידים) על מספר התלמידים במערכת החינוך הממלכתית בעיר (30,800 תלמידים).


נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש העיר משה ליאון, השבוע במתחם התחנה (צילום: נעם מורנו)

נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש העיר משה ליאון, השבוע במתחם התחנה (צילום: נעם מורנו)


הנשיא ריבלין: "ירושלים היא מיקרוקוסמוס לקיומנו כאן"

מרבית נתוני השנתון מעודכנים לסוף שנת 2018. "המשמעות", מציינים במכון ירושלים לחקר מדיניות, "זוהי נקודת הסיום של עשר שנות כהונתו של ניר ברקת כראש העיר, ונקודת הפתיחה של ראש העיר הנוכחי משה ליאון.

השנה התייחס נשיא המדינה ראובן ריבלין לדוח השנתי של מכון ירושלים לחקר מדיניות: "השנתון הסטטיסטי של מכון ירושלים למחקרי מדיניות עוסק בכל רבדיה של ירושלים, בכל שכונותיה. מזרח ומערב, חדש וישן, דתי וחילוני, יהודי וערבי. זו ירושלים האמיתית ואל לנו לשכוח אותה, ירושלים של מטה. כפי שמצוין בשנתון, ירושלים היא העיר החרדית הגדולה ביותר, וגם העיר שבה מספר התושבים הערבים הגדול ביותר. ירושלים היא גם עיר 'צעירה' במונחים דמוגרפיים, אחוז הצעירים בירושלים הוא גדול בין היתר בגלל הגידול הדמוגרפי בציבורים הערבי והחרדי. הצעירים האלו הם המחר. ירושלים היא מיקרוקוסמוס לקיומנו כאן, דווקא כאן, בעיר המורכבת מכל העושר הדמוגרפי של מדינת ישראל, צריך למצוא דרך ליצור שיח, לחבר, לשתף פעולה. אני מבקש להודות לאנשי המכון על עבודתם המסורה לשקף את תמונת המציאות. המאבק העיקש, המתמיד, להבנת המציאות ולהנגשתה לציבור, הוא חשוב במיוחד. תודה לכם".

ליאור שילת, מנכ"ל מכון ירושלים למחקרי מדיניות, מוסיף ומציין כי "הנתונים הדמוגרפים שאנחנו מפרסמים היום בשנתון ירושלים מצביעים על כך שירושלים של היום היא תמונה מקדימה לתחזיות הדמוגרפיות לישראל בעוד שניים או שלושה עשורים. במובן הזה ירושלים יכולה להיות מעין 'מעבדה לאומית' לתפיסת ארבעת השבטים של הנשיא ריבלין. בירושלים יש לנו הזדמנות לייצר שיתופי פעולה חדשים ולשכוח פרדיגמות ישנות, כדי להוביל את כל ישראל למציאות טובה יותר עבור
כל תושביה".


גשר המיתרים בלילה (צילום: אלטרנטיבה 1)

גשר המיתרים בלילה (צילום: אלטרנטיבה 1)


מאזן ההגירה – שלילי

בדוח מכון ירושלים לחקר מדיניות מצוין כי מגמת הירידה במאזן ההגירה השלילי נמשכת, זו השנה השנייה. למעשה, מאזן ההגירה עומד על 6,000-, הקטן ביותר מזה עשור. מתוך היוצאים מהעיר, 46 אחוזים עברו ליישובים במטרופולין ירושלים. עוד לפי הדוח מספר הנכנסים לירושלים הוא הגבוה ביותר שהיה אי פעם – 12,800 אנשים.

ראש העיר ירושלים משה ליאון מתייחס לנתון ההגירה השלילי ומדגיש כי "המהפך בהגירה השלילית זוהי בשורה משמחת ומעודדת, נמשיך ונשקיע גם בשנים הקרובות. העיר ירושלים ממשיכה לצמוח לטפס מעלה מעלה גם בנתונים המספריים. אנו ממשיכים לראות בלימה בהגירה השלילית וכניסה של יותר ויותר משפחות צעירות ואנשי הייטק לעיר. בשנים הקרובות נמשיך לפתח את הדיור, הכלכלה, התעסוקה והחינוך ולקדם את ירושלים בכל המדדים למען תושבי הבירה ומדינת ישראל כולה. זה עניין של זמן עד שירושלים תהפוך לעיר האטרקטיבית ביותר בישראל".


אוכלוסיה יהודית וערבית בירושלים

אוכלוסיה יהודית וערבית בירושלים

שיעור פריון בירושלים

שיעור פריון בירושלים


המשפחה הירושלמית

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) משק בית ירושלמי מונה 3.84 נפשות בממוצע, לעומת הממוצע הארצי – 3.24 נפשות.

ההכנסה ברוטו למשק בית בירושלים עומדת על 17,094 שקלים, כאשר 71 אחוזים מהכנסה זו מקורה בעבודה ו־29 אחוזים מקורה מקצבאות ומתמיכות, מפנסיה ומקופת גמל והון.

ההכנסה נטו למשק בית בירושלים (לאחר ניכוי תשלומי חובה) היא 14,464 שקלים וההוצאה 11,707 שקלים – פער של 23.6 אחוזים.

לפי נתוני דוח מכון ירושלים שיעור הפריון של נשים יהודיות בירושלים עומד על 4.4 ילדים – מדובר בעלייה לעומת השנים הקודמות, ונשים ערביות במזרח העיר – 3.2 ילדים, הפעם מדובר בירידה.


הר חוצבים (צילום: אופק צילומי אוויר)

הר חוצבים (צילום: אופק צילומי אוויר)


מרכז התעסוקה השני בגודלו בארץ

ירושלים, לפי נתוני הדוח, היא המרכז הכלכלי השני בגודלו בישראל: לפני הקורונה בעיר עבדו 349,000 מועסקים (9 אחוזים מכלל המועסקים בישראל), לעומת 425,000 בתל אביב (11 אחוזים) ו-179,000 בחיפה (5 אחוזים).

במטרה להניע את גלגלי הכלכלה הירושלמית נפגשו השבוע הנשיא ריבלין וראש העיר ליאון במתחם התחנה הראשונה, שוחחו עם בעלי העסקים וביקרו במרכז הסיוע המיוחד לנפגעי משבר הקורונה שנחנך לפני כשבועיים.

יש לציין כי הדוח על ירושלים מתייחס גם לתעסוקת גברים חרדים: בעיר ישנם 16,700 גברים חרדים מועסקים. בגילי העבודה העיקריים שיעור ההשתתפות עומד על 45 אחוזים.

יחד עם זאת נרשמת עלייה במספר המועסקים המגיעים לירושלים מתל אביב: בשלוש השנים האחרונות המספר עמד על 2,100 .השנה הוא עלה ב-34 אחוזים ל-3,000 איש ואישה. מספר הירושלמים שעושים את הכיוון ההפוך לא עלה בשנה האחרונה.

אתגרי תעסוקת המחר בעקבות שינויים טכנולוגיים בשוק: כ-190,000 מועסקים נמצאים במשרות בסיכון גבוה או בינוני להיעלמות/שינוי בעקבות התפתחויות טכנולוגיות. 80 אחוזים מהגברים הערבים המועסקים (כ-55,000 איש), וכשליש מהנשים החרדיות המועסקות (כ-10,000 נשים), מועסקים במקצועות אלו.

אחוז שרידות העסקים הגבוה בישראל: 57 אחוזים מהעסקים בתחומי ההיי-טק שנולדו בשנת 2013 הצליחו לשרוד במשך חמש שנים, לעומת 51 אחוזים בישראל, 48 אחוזים בתל אביב ו-55 אחוזים בחיפה.

תעשיית ההיי-טק

לפי נתוני עיריית ירושלים בעיר קיימות 405 חברות היי-טק פעילות. 18 אחוזים מהן, נמצאות בשלב מחקר ופיתוח, לעומת 13 אחוזים בישראל. בחמש השנים האחרונות נרשמת גדילה משמעותית בתעשיית הבינה המלאכותית בירושלים: מספר החברות עלה ב-166 אחוזים, מ-30 ל-80. ב-2019, מעל 60 אחוזים מההשקעות בעיר היו בפיתוח הקשור בבינה מלאכותית.

עיסוק במדעי החיים וב-COVID19 – הקורונה: כ-33 אחוזים מחברות ההיי-טק עוסקות במדעי החיים. מתוכן, 44 בבריאות דיגיטלית, 41 במוצרים בריאותיים ו-38 ברוקחות. לפחות 14 חברות עוסקות ב-COVID19.

יש לציין כי בירושלים ל-56 אחוזים ממשקי הבית יש רכב אחד לפחות, לעומת זאת בתל אביב ל-68 אחוזים ממשקי הבית יש רכב אחד לפחות, בחיפה – 64 אחוזים והנתון הארצי עומד על 72 אחוזים ממשקי הבית שמחזיק בלפחות רכב אחד.

וכמה משפחות מחזיקות במחשב ביתי? בירושלים – 64 אחוזים ממשקי הבית מחזיקים במחשב ביתי, בתל אביב – 86 אחוזים מהמשפחות ובחיפה – 82 אחוזים, כאשר הנתון הארצי עומד על 77 אחוזים.


שכר ממוצע לחודש עבודה

שכר ממוצע לחודש עבודה


פערי השכר המגדריים

בירושלים נרשם פער שכר בין גברים לבין נשים, אך כזה שנמוך יותר לעומת הפער בערים הגדולות בארץ. בירושלים נרשם פער של 20 אחוזים בין שכר גברים ונשים, לעומת 33 אחוזים בישראל, 32 אחוזים בתל אביב-יפו ו-35 אחוזים בחיפה.

יחד עם זאת המשכורות הממוצעות, הן של נשים והן של גברים, בירושלים נמוכות יותר. לפי הנתונים – בירושלים משכורת ממוצעת של גבר היא 9,600 שקלים ברוטו בחודש, לעומת אישה ירושלמית שמרוויחה 7,800 שקלים ברוטו בחודש; בתל אביב – המשכורות ממריאות: גברים מרוויחים בממוצע 15,300 שקלים ברוטו בחודש, ואישה תל אביב משתכרת – 10,500 שקלים ברוטו בחודש; בחיפה – גבר מרוויח בממוצע 13,800 שקלים ברוטו בחודש ואילו אישה חיפאית – 8,900 שקלים ברוטו בחודש.

גם לעומת הנתונים הארציים ירושלים נמוכה יותר – משכורת ממוצעת של גבר ישראלי עומדת היום על 12,600 שקלים ברוטו בחודש, ואילו אישה ישראלית – 8,500 שקלים ברוטו בחודש.

מהדוח עולה כי אחוז הנשים המועסקות במשלח יד הייטק בירושלים (5.1 אחוזים) נמוך במעט מזה של הגברים (7 אחוזים) בעוד שבתל אביב ובחיפה הפער הוא כמעט כפול בין נשים לגברים.

כמו כן, השתתפות של נשים חרדיות בהייטק גבוה מאוד ביחס לישראל: 10 אחוזים מהמועסקים בהייטק הם חרדים, מתוכן 80 אחוזים נשים חרדיות.


בנייה בירושלים (צילום: יובל טבול)

(צילום: יובל טבול)


הדירות – עדיין יקרות

מדוח הלמ"ס עולה כי בירושלים 58 אחוזים מתגוררים בדירה שבבעלותם,34.1 אחוזים מתגוררים בדירות שכורות והיתר בדירות חינם, במעונות סטודנטים ובדירות בדמי מפתח.

לגבי מחירי הדיור: לפי דוח מכון ירושלים לחקר מדיניות – ירושלים במקום השני במחיר הדירות החדשות בערים מעל 100,000 תושבים (אחרי תל אביב), ובמקום השלישי במחיר הדירות יד שנייה (אחרי תל אביב וכפר סבא).

לדוגמא, לפי נתונים המעודכנים לשנת 2019, לפני משבר הקורונה, המחיר הממוצע של דירת 4-3.5 חדרים יד שנייה בירושלים היה 2.10 מיליוני שקלים, לעומת זאת מחיר ממוצע של דירה כזו בתל אביב עומד על 3.3 מיליון שקלים ובחיפה 1.3 מיליון שקלים. הממוצע הארצי הינו – 1.6 מיליון שקלים.

שכר הדירה החודשי בירושלים הינו כ-3,100 שקלים בממוצע והוא נמוך מהממוצע הארצי (כ-3,300 שקלים).

בדוח מצוין כי בשנת 2019 החלה בירושלים בנייתן של 2,500 דירות. מספר הדירות שהחלה בנייתן בשנה זו נמוך בהשוואה לשנת 2018 , שבה החלה בנייתן של 2,900 דירות.

בנוסף, בשנת 2019 הסתיימה בירושלים בנייתן של 2,700 דירות. מספר זה גבוה בהשוואה לשנת 2018, שבה הסתיימה בנייתן של 2,200 דירות, אך נמוך בהשוואה לשנים 2017-2016, שבהן הסתיימה בנייתן של 3,900-3,100 דירות.


מחירי דירות בירושלים

מחירי דירות בירושלים

בעלות על מחשב ורכב

בעלות על מחשב ורכב


עיר ענייה

אין ספק כי בירושלים ישנם מוקדי עוני – לפי נתוני מכון ירושלים לחקר מדיניות המעודכנים לשנת 2019 בירושלים 27 אחוזים מהיהודים נמצאים מתחת לקו העוני, לעומת הנתון הארצי – 15 אחוזים. במזרח ירושלים – שיעור העוני עומד על 59 אחוזים, לעומת 47 אחוזים מהערבים שמתגוררים ברחבי המדינה.

כעת, עם משבר הקורונה, ולאחר שלמעלה ממיליון ו־200 אלף אנשים איבדו את עבודתם ברחבי מדינת ישראל, נדמה כי הנתונים רק יחריפו.


מרכז העיר (צילום: אורן בן-חקון)

מרכז העיר (צילום: אורן בן-חקון)


מזרח ירושלים

עד משבר הקורונה, אחוזי האבטלה במזרח ירושלים היו נמוכים מאוד בקרב ערבים וערביות שיוצאים לעבוד: אחוז האבטלה בקרב גברים ערבים בגיל העבודה העיקרי עומד על 3 אחוזים ,כמו בישראל; אחוז האבטלה בקרב נשים ערביות באותם הגילאים גם הוא עומד על 3 אחוזים, לעומת 5 אחוזים במדינת ישראל.

לצד זאת, מספר הסטודנטים הערבים צמח – נרשם גידול של 25 אחוזים במספר הסטודנטים הערבים באוניברסיטה העברית בירושלים, גידול של 52 אחוזים במספר הסטודנטים הערבים במכללות אקדמיות בירושלים. סך הכל מדובר בגידול של 33 אחוזים סטודנטים ערבים במוסדות האקדמיים בירושלים.


תחולת העוני בישראל ובירושלים

תחולת העוני בישראל ובירושלים

לינות תיירים בירושלים לעומת תל אביב ואילת

לינות תיירים בירושלים לעומת תל אביב ואילת


תיירות

לראשונה, לפי נתונים המעודכנים לשנת 2019, לפני משבר הקורונה, ירושלים עקפה את אילת במספר חדרי מלון – 11,100 והיא המובילה בכל הארץ.

זאת ועוד, ב־2019 נמשכה מגמת העלייה במספר התיירים במלונות תיירות בירושלים: 1.26 מיליון תיירים לנו במלונות תיירות בירושלים וצרכו 4.17 מיליון לינות. כעת, אחרי משבר הקורונה, על עיריית ירושלים והממשלה לפעול בכל הכוח להחזיר את התיירות הירושלמית לשיאה.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ירידה במאזן האגירה?!

    צריך לבדוק לעומק מה אומרים המספרים,
    כמה חילונים מהגרים מהעיר,כמה משפחות חזקות עוזבות את העיר
    מצד שני כמה זוגות צעירים של חרדים מהגרים לעיר,בנוסף צריך לחשב במספרים שלכל משפחה חרדית יש הרבה יותר ילדים
    כך שבסופו של דבר העיר הולכת ונהיית יותר ענייה,יותר חרדית,
    שלא יבלבלו את המח,אלמלא הסיועהעצום שהעיר מקבלת מהמדינה בנוסף לכל מרדי הממשלה שממוקמים בעיר וגם משלמים ארוננה גבוה
    אז העיר הזו היתה בפשיטת רגל,כי החרדים או לא משלמים ארונה,או משלמים ארונה מופחתת,ורוב הנטל הוא על המגזר העיסקי,והחילונים.
    העיר הזו נכבשה ממזמן על ידי החרדים,הפוליטיקאים אוהבים לקשקש על חשיבותה של העיר,אבל בעצם הפקירו אותה,החרדים מבריחים מהעיר את האוכלוסיה החזקה,פשוט קשה עד בילתי אפשרי לחיות איתם,אני מכיר את זה מקרוב.ולא אני לא נגד דת,אבל הם פשוט פוגעים באכות החיים שלך ברגע שהם נכנסים לשכונה או בניין מגורים.אי אפשר לחיות איתם בשכנות,
    מספיק לראות את הרכב הקואליציה של העירייה,לאון אמנם עושה רושם של ראש עיר די טוב,אבל הוא נבחר על ידי רוב חרדי,הקואליציה שלו חרדית,והאוכלוסיה שנותנת בעיר את הטון זה החרדים,אז הוא די נשלט על ידם.
    מה שקורה בירושלים זאת מגמה ארצית,רק שבירושלים זה יותר בולט,בגלל הרוב החרדי של האוכלוסיה בעיר.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכתבה מושקעת ומביאה את רוב הדברים בצורה שניראת אמיתית ונכונה אבל חסר דבר אחד ביחס לערים האחרות והוא חשוב מאוד
    מה היחס לתקציבים שהמדינה מעבירה ללערים לכל נפש העיר תישאר ענייה עד שלא יסדירו את התקציבים
    חבל שהמדינה לא מתייחסת לעיר כאל עיר הבירה ומרימה את חרושלים כמו שאמור להיות

  3. פנחס פיליפ

    מכיר את התנועות של הנוער הדתי…. הם מתדפקים על שערי התנועה ליציאה בשאלה כל יום… מחפשים את הדרך החדשה לחיות ללא פחד של ה"ברק מהשמיים" אם ידליקו אור בשישי-שבת. או ללבוש מכנסי גינס כחולות ולהסתיר את הפיאות מאחורי האוזן. נמאס לשמוע על צעירים הקוראים עיתון בהסתר בישיבות מתחת לשמיכה באישון הלילה.. חולמים על שיחר עם בחורה,, לא יודעים אפילו איך להתנהג עם המין השני… הכל בהחבא ובמסתור… ילדים שהוריהם קראו עליהם שבעה כי התנתקו מהדת…. ממש אומללים… ראו את המתרחש ברובעים הדתיים ברחבי הארץ…. בואו להיפגש עם פעילי "הילל" ברחבי הארץ לשאול עיצה ולקבל הדרכה (מגיל 18 ומעלה בלבד). ובהצלחה בכל אשר תפנו בנות ובנים בואו לחגוג את סדר פסח בקיבוץ חילוני ורק כדי שלא תרגישו שאתם לבד במאבק….. בהצלחה שוב….

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר