מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)
מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)

מתחם הקרקע המזוהמת בבית הכרם: החלו עבודות השיקום בעלות 5 מיליון שקלים

23 שנה לאחר שנסגר מפעל התעשייה הצבאית בבית הכרם, שהותיר אחריו קרקע עם ריכוזים גבוהים של זיהום - השבוע החלו עבודות השיקום, במתחם הוצבו אוהלי ענק; החברה המבצעת מדגישה: "באף שלב משלבי הפרויקט לא נשקפת לציבור כל סכנה במהלך העבודות"

פורסם בתאריך: 2.9.20 18:17

בקרקע המזוהמת בבית הכרם, שבה פעל עד לפני 23 שנה מפעל התעשייה הצבאית, החלו השבוע עבודות שיקום נרחבות. בשטח הוצבו אוהלי ענק, שבתוכם מבוצעות העבודות בעלות של כחמישה מיליון שקלים. הצפי לסיום העבודות – נובמבר 2020.

מדובר בעבודות לפינוי הקרקעות והאדמה המזוהמת במתחם תע"ש, שמתפרס על שטח כולל של כ-42 דונם. כזכור, בשטח פעל בין השנים 1997-1951 מפעל "נץ" של תע"ש, אשר ייצר מגוון מוצרי מתכת והוביל לזיהום חמור של הקרקע, בין היתר בתרכובות אורגניות מוכלרות, מרכיבי דלקים ומתכות כבדות. עם סגירת המפעל ועד היום בוצעו שורה ארוכה של סקרי קרקע וגזי קרקע ואף פונתה בעבר קרקע מזוהמת מהאתר. עד כה הקרקע המזוהמת לא פונתה מחשש כי העבודות יובילו לפליטת חומרים מסוכנים. לאחר עבודות הפינוי – בשטח מתוכנן לקום בין השאר פרויקט נדל"ני.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)

מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)


מבדיקת "כל העיר" עולה כי החשש העיקרי של התושבים הוא שהעבודות יובילו לפליטה של חומרים מסוכנים. "כל העיר" פנה לחברה לשירותי איכות הסביבה, שמסרה כי שיטת העבודות בשטח מורכבת משלושה שלבים: השלב הראשון – הוצאת קרקע. מדובר בחפירת הקרקע המזוהמת באמצעות ציוד מכני הנדסי כבד (באגר/שופל), הקרקע המזוהמת, לדברי החברה, תעבור לטיפול ביעדי קצה.

בשלב השני, כך נמסר ל"כל העיר" מחברת שירותי איכות הסביבה, כי ייערך סקר וידוא ניקיון: "דיגום קרקע מדפנות החפירה ושליחת הדוגמאות לאנליזת מעבדה", מציינים בחברה. "הרחבת חפירה בהתאם לממצאים ועד להגעה לקרקע אשר עומדת בערכי הסף הנדרשים".

בשלב השלישי של העבודות יבוצע מילוי בורות בקרקע נקייה: "לאחר פינוי כל הקרקע המזוהמת, ימולאו הבורות בקרקע נקייה", מדגישים בחברה.


מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)

מתחם תע"ש, השבוע (צילום: שלומי הלר)


האם במהלך חודשי העבודות הזיהום עלול לדלוף ולהגיע לבתי התושבים? מהי ההמלצה שלכם לתושבים שמתגוררים בסמוך?
"יש להבחין בין זיהום גז הקרקע ולבין זיהום הקרקע באתר", נמסר מהחברה לשירותי איכות הסביבה. "בשלב זה מסולקת קרקע מזוהמת בלבד. יש להדגיש כי באף שלב משלבי הפרויקט לא נשקפת לציבור כל סכנה במהלך העבודות. אנו נוקטים במירב האמצעים הקיימים על מנת שלא לפגוע בבריאותם ובאורח חייהם של התושבים, ובכלל זה: גידור האתר, קירוי חלק ממוקדי החפירה, ביצוע בדיקות איכות האוויר וצמצום מפגעי האבק באמצעות כיסוי מטען המשאיות, ריבוד דרכי נסיעה, הרטבה וכו'".

בחברה לשירותי איכות הסביבה מוסיפים ומוסרים השבוע ל"כל העיר" כי "פרויקט שיקום קרקעות תע"ש בית הכרם הינו חלק מפרויקט לאומי לשיקום קרקעות מזוהמות ששם לו למטרה להכשיר את הקרקעות באופן שלא יהווה סיכון לסביבה ולבריאות התושבים באופן בטוח ומהיר, ובכך לשפר את רווחת התושבים ואיכות חייהם. ועדה מקצועית בין משרדית שהוקמה לצורך הפרויקט, הכוללת נציגים מטעם המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ורשות מקרקעי ישראל, החליטה על ביצוע פרויקט שיקום הקרקע בבית הכרם לאור ממצאי סקר קרקע מקיף שבוצע במקום אשר הצביע על מספר מוקדים בהם קיימת קרקע מזוהמת. הזיהומים בקרקע חורגים מערכי הסף מבוססי הסיכון לבריאות הציבור, כפי שמפורסמים באתר המשרד להגנת הסביבה. על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, יש לפנות קרקעות מזוהמות אשר חורגות מערכי הסף, וכך מבוצע גם באתר תע"ש בית הכרם. הטיפול הינו חפירה ופינוי קרקע מזוהמת לאתרי קצה המורשים בקליטה וטיפול בקרקעות מזוהמות. בשיטה זו מתבצע השיקום בזמן קצר אשר מספק ודאות מוחלטת באשר לשיקום האתר".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שראל גילשון, בשם וועד מתחם תע"ש

    המשרד להגנת הסביבה מכיר ברמת הסיכון הגבוה ומודע לזיהום בשכבת הסלע (עד למי התהום בעומק של 100-200 מטר). המשרד יודע שכל עוד שכבת הסלע לא תטוהר – לא תתאפשר בנייה במקום. המשרד מודה שבשלב הזה עדיין אינו יודע איך לטפל בשכבת הסלע ומחפש מומחים בעלי נסיון ספציפי בכל העולם.

  2. בכל מה שקשור לנדלן

    והמינהל הקהילתי של בית הכרם שותק….
    מעניין למה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר