קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)
קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)

בחירות לעירייה בזמן מלחמה? עמדת צה"ל מעמידה בספק את אפשרות קיום הבחירות

במסמך עמדה מעודכן שהועבר למשרד הפנים מלשכת הרמטכ"ל מצוין כי 3,983 משרתי מילואים מתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות בישראל, כשעל חלק מהם לא ניתן יהיה לוותר. עוד עולים קשיים בתפעול הבחירות בזמן המלחמה. לאחר קבל המכתב - שר הפנים משה ארבל פנה לראש הממשלה בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא

פורסם בתאריך: 24.12.23 10:34

מועד הבחירות לעיריית ירושלים (ולכלל הרשויות המקומיות בישראל) ממשיך לעורר ויכוח סוער ונוקב בזירה. הבחירות, כפי שכבר פורסם בעבר ב"כל העיר", עתידות להתקיים על פי חוק ב-30.1.2024 (וזאת לאחר שהן נדחו מה-31.10.2023), אולם רבים קוראים לדחות אותן פעם נוספת – ל-27.2.2024 (כפי שמתיר החוק שעודכן).

יצוין כי נגד קיום הבחירות בסוף חודש ינואר הוגשו עתירות לבג"ץ, בהן של רשימות המתמודדות בבחירות בירושלים – 'מאוחדים בראשות אריה קינג' ו'האיחוד הירושלמי בראשות יוסי חביליו'.

עד כה, נקראו הקריאות הללו לדחיית הבחירות בעמידה בצורה של שר הפנים משה ארבל, שנתמך על ידי סיעות משמעותיות רבות בכנסת, בהן הליכוד, המחנה הממלכתי, יש עתיד ואחרות. ארבל גם הסביר שיש משמעויות רחבות היקף לדחיית הבחירות. יחד עם זאת, בנאום בכנסת ציין השר ארבל כי ההחלטה אינה שלו עצמאית וכי הממשלה, אם תרצה, יכולה להחליט על דחיית הבחירות, כשלדעתו יש הכרח להסכמה רחבה ככל הניתן.

אולם למרות דברים אלה, נייר עמדה מעודכן שיצא מלשכת הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי מעמיד בספק את האפשרות לקיים את הבחירות במועדן. מהנתונים שמפורטים במסמך עולה כי 3,983 משרתי מילואים מתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, בהם 70 משרתי מילואים את מתמודדים לתפקיד ראש עירייה או רשות מקומית. בנוסף, במסמך העמדה העדכני של הרמטכ"ל נכתב: "ישנם משרתים המתמודדים בבחירות, שמטעמים מבצעיים לא ניתן יהיה לשחררם".

עוד מצוין במסמך המעודכן מלשכת הרמטכ"ל: "שחרור משרתי המילואים המתמודדים בבחירות לרשויות יבוצע בהתאם לצרכים המבצעיים ולהתפתחות זירות המלחמה. ככל שהנסיבות המבצעיות יאפשרו זאת, הם ישוחררו על מנת שיוכלו לממש את זכותם להיבחר. בחינה זו מתבצעת בימים אלה ותושלם בהקדם. יצוין כי על פי פקודות הצבא על מתמודד בעת שירות מילואים פעיל חל איסור לעסוק בתעמולת בחירות, זאת עד לשחרורו משירות".

 

 

 

מעבר לכך, מסמך הרמטכ"ל מתייחס גם לאופרציה של קיום הבחירות בזמן מלחמה, כמו למשל "יש להיערך לאפשרות של מימוש זכות ההצבעה מחוץ לגבולות ישראל, ככל שמשיקולים מבצעיים ומשיקולי שמירה על שלום המשרתים לא ניתן יהיה לאפשר הוצאת המשרתים משטח הלחימה בתוך רצועת עזה לצורך הצבעה".

בנוסף, ישנה בקשה להרחיב את מגוון אמצעי הזיהוי שאיתם יוכלו הלוחמים להצביע, להאריך את ההצבעה המוקדמת בצה"ל ל-8 ימים, ולהרחיב את האוכלוסיות הכשירות להתמנות כחברי ועדה בקלפי צבאית לאור הגידול המשמעותי בהיקוף הסד"כ ובהיקף הקלפיות.

המסמך הזה של הרמטכ"ל מעמיד, כאמור, בספק רב את האפשרות לקיום בחירות בזמן המלחמה במועד שנקבע – 30.1.2024. לאור המסמך העדכני הזה, העביר שר הפנים ארבל בקשה לראש הממשל הלקיים דיון דחוף בממשלה בנושא מועד הבחירות.

ממשרד הפנים נמסר: "לאחר קבלת עמדה עדכנית ומפורטת מלשכת הרמטכ״ל אמש בסוגיית הזכות לבחור ולהיבחר בקרב חיילי המילואים, שר הפנים פנה לראש הממשלה בבקשה לקיים דיון בישיבת הממשלה היום אליו יוזמנו נציגי צה״ל אשר יפרטו בפני השרים את המצב העדכני והממשלה במליאתה תכריע בסוגיית מועד הבחירות אחר קיום הדיון".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר