משה ארבל (למעלה משמאל עם כיוון השעון), אריה קינג, קלפי בירושלים (צילומים: גדעון שרון/לע''מ, שגיב כהן)
משה ארבל (למעלה משמאל עם כיוון השעון), אריה קינג, קלפי בירושלים (צילומים: גדעון שרון/לע''מ, שגיב כהן)

הכאוס סביב הבחירות לעירייה: עוד עתירה הוגשה לבג"ץ; האם צה"ל בכלל ערוך?

רשימת 'מאוחדים' בראשות סגן ראש העיר אריה קינג עתרה לבג"ץ נגד קיום הבחירות ב-30.1.2024, וזאת אחרי עתירה דומה שהוגשה על ידי רשימת 'האיחוד הירושלמי' בראשות סגן ראש העיר יוסי חביליו. וגם - על פי פרסום ב'ישראל היום' צה"ל הודיע למשרד הפנים כי אינו ערוך לקיום הבחירות במועדן

פורסם בתאריך: 18.12.23 12:22

הבחירות לעיריית ירושלים ורוב מכריע של הרשויות המקומיות בישראל (למעט יישובי קו העימות בצפון הארץ ובדרומה אשר פונו מבתיהם) ממשיכות לעורר סערה, כשעוד ועוד קולות קוראים לדחות אותן פעם נוספת – מעבר ל-30.1.2024 וזאת בצל המלחמה.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בשבוע שעבר עתרה רשימת 'האיחוד הירושלמי' בראשות סגן ראש העיר יוסי חביליו לבג"ץ כנגד קיום הבחירות. דיון מקדמי בעתירה צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב, 21.12.2023.

אתמול, ראשון, הוגשה עתירה נוספת לבג"ץ על ידי מתמודד בבחירות בירושלים – סגן ראש העיר אריה קינג, שעומד בראש רשימת 'מאוחדים'. ברשימתו של קינג, כך מצוין גם בעתירה, 5 מגויסים למילואים מתוך העשירייה הראשונה.

העתירה של 'מאוחדים' הוגשה נגד שר הפנים משה ארבל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והיועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה. בעתירה נטען כי מטה הבחירות של קינג, כולל מועמדים, משותק עם כ-90 אחוז מגויסים בצו 8. בעתירה דורש קינג לדחות את הבחירות בחודש – לתאריך 27.2.2024, בתקווה שעד אז תסתיים המלחמה.


אריה קינג - מאוחדים

אריה קינג – מאוחדים


בעתירתו מציין קינג כי מיד עם החלטת שר הפנים משה ארבל לקבוע מועד בחירות חדש, הח"מ פנה אליו במכתב עליו חתומים עשרות לוחמי מילואים שמתמודדים במערכות הבחירות לרשויות המקומיות ברחבי הארץ, בבקשה לדחות את הבחירות לאחר סיום המלחמה. "על פי חוק", נכתב בעתירה, "ניתן לדחות את הבחירות ל- 27 בפברואר 2024 ואף מעבר לכך ללא בעיה מיוחדת, אך השר ארבל בחר בכל זאת להתעלם מפניותיי החוזרות ונשנות". עוד צוין בעתירה כי הותרת מועד הבחירות ב-30 בינואר 2024 מהווה פגיעה קשה בעקרון השוויון ובזכות להיבחר, ובשל כך למעשה השר ארבל, משפיע על תוצאות הבחירות הצפויות, שכן הציבור המגויס יפגע בצורה בלתי סבירה וצודקת".

לטענת קינג, עפי שהיא מובאת בעתירה, "מדובר בהחלטה בלתי מידתית ובלתי סבירה לחלוטין שפוגעת בעותר וברשימתו בצורה יוצאת דופן בהשוואה לשאר הרשימות המתמודדות למועצת העיר בירושלים. בכך למעשה נפגעות בצורה קשה זכויותיה המוקנות של חברי רשימת 'מאוחדים בראשות אריה קינג'".

עוד צוין בעתירה כי "הנפגעים העיקרים הם מי שמגויס, שמסכן את חייו, לא רואה את בני משפחתו, שעסקיו נפגעו וחייו השתבשו ובנוסף מנוע לקיים מסע בחירות כמו יריביו, מנוע מלהתראיין, לפגוש תושבים וליצור קשר עם עיתונאים וזה בהוראה של מטה הבחירות של צה"ל שמגביל אותם.
"כל מהותו של הליך הבחירות הוא בשקיפות ובהפקדה על שוויון הזדמנויות של המועמדים ושל רשימת המועמדים והחלטתו של ארבל שלא נמנעה על ידי עו"ד בהרב מיארה, מערערת את יסודות הדמוקרטיה השוויונית ולכן על בית המשפט לקבל את העתירה".


משה ארבל (צילום: גדעון שרון/לע''מ)

משה ארבל (צילום: גדעון שרון/לע"מ)


יצוין כי למרות העתירות ועל אף הביקורת שנשמעת כנגד קיום הבחירות גם מחברי כנסת וחברי ממשלה, אלוף פיקוד העורף שחרר הודעה לפיה יש לקיים את הבחירות במועד כדי לשמור על מהלך חיים תקין ככל הניתן. ברשימת 'מאוחדים' מתייחסים לדברים ואומרים: "אלוף פיקוד העורף בחר להתעלם לחלוטין מהעובדה הבסיסית שמילואימניקים שמועמדים בבחירות לרשויות המקומיות ומוצבים בכל החזיתות לא יכולים לקחת חלק בקמפיין הבחירות ולא התייחס לחוסר השוויון הזועק שבו ישנם מגזרים שמגויסים באופן ניכר בהשוואה למגזרים שאינם מגויסים כלל".



 

 

***

וכאן עולה השאלה האם צה"ל בכלל ערוך לקיים את הבחירות במועדן, גם לאור הלחימה וגם בשל העובדה שרבבות בוחרים ובוחרות פוטנציאלים מגויסים בעת הזו, זאת מעבר למועמדים ולמועמדות בבחירות.

יש לציין כי לפני כשבוע וחצי פנה "כל העיר" לדובר צה"ל" בנושא, אך נמסר כי הנושא בבדיקה וטרם גובשה החלטה.

יחד עם זאת, על פי פרסום ב'ישראל היום', בפגישה שנערכה בין קצינת הבחירות הראשית של צה"ל לבין המפקח הארצי על הבחירות וצוות משרד הפנים, נאמר כי צה"ל אינו ערוך לבחירות בעת הזו.


חגית משה (צילום: רמי זרנגר)

חגית משה (צילום: רמי זרנגר)


בעקבות פרסום הכתבה, שוב חזרה ועלתה הדרישה לדחות את הבחירות – גם מצד נציגות בכנסת וגם בקרב מועמדים בבחירות בירושלים.
כך למשל, סגנית ראש העיר חגית משה מוסרת: ״לא רק הצבא אינו מוכן לבחירות ומרוכז כולו בשגרת המלחמה. מועמדים, צוותי הקמפיינים וגם רבים מהמצביעים הפוטנציאליים נמצאים בחזיתות השונות ומרוכזים כל כולם בהגנה על המדינה. קיום הבחירות בתוך שיא הלחימה הוא לא רק אתגר תפעולי אלא מעשה לא צודק שיביא לחוסר שוויון מובהק בין האוכלוסיות השונות בעיר ועלול להפלות לרעה דווקא את האוכלוסיות שיותר מתגייסות ונותנות למען המדינה, וזאת לטעמי פגיעה חמורה בדמוקרטיה שעוד תביא לפרימת הקרע שהיה בעם מלפני המלחמה״

לדברי סגנית ראש העיר משה, ״שר הפנים משה ארבל הוכיח שהוא יודע לקבל החלטות טובות למען תושבי ישראל, אני מקווה שיקבל עוד החלטה אחת טובה ויודיע על דחיית הבחירות לאחר המלחמה".

בנוסף, חברת הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) שיגרה בעקבות הפרסום ב'ישראל היום' מכתב ליו"ר ועדת הפנים שבו היא מבקשת לקיים דיון דחוף בנושא דחיית הבחירות לרשויות המקומיות.

בין היתר מצוין במכתב כי הצבא צריך 10,000 חיילים לקיום יום הבוחר אך לא ברור אם הוא מסוגל להעמיד סד"כ כזה בעת מלחמה. בנוסף, ההיערכויות הלוגיסטיות דורשות משאבים אשר כרגע קשה מאוד להקצותם.


קלפי בירושלים

קלפי בירושלים


"הנתונים העולים מן הכתבה בישראל היום", כך ח"כ וולדיגר במכתבה, "מעלים צורך ראשון במעלה לקיים דיון על המועד העומד במחלוקת שקבע משה ארבל, שר הפנים, וזאת כדי שחיילי צה"ל בכלל והמועמדים עצמם, לא ייפגעו מהחלטת השר ובכך יזוהם ההליך הדמקורטי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המפקח הארצי על הבחירות וצוותו נפגשו עם קצינת הבחירות הראשית של צה"ל בנושא הבחירות הקרובות לרשויות. במהלך הפגישה, היא הדגישה כי למרות אתגרי התקופה צה"ל נערך לביצוע המשימה כנדרש, בצורה שתאפשר לכלל המשרתים בסדיר או במילואים להצביע".

ממשרד הפנים נמסר: "נוכל לאשר כי המפקח הארצי על הבחירות וצוותו נפגשו עם קצינת הבחירות הראשית של צה"ל והסגל הבכיר שלה. הישיבה הייתה עניינית להבטחת הליך הצבעה יעיל ובטוח לכלל המשרתים בצה"ל. המפקח הארצי שמח לשמוע את קצינת הבחירות הראשית מבהירה כי למרות האתגרים – צה"ל נערך לביצוע המשימה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר