דרך חיים בר לב (צילומים: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')
דרך חיים בר לב (צילומים: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

רחוב אחד ביום – הכבישים המשובשים של ירושלים: הפעם – דרך בר לב

צומת בר לב-לוי אשכול, מהצמתים המרכזיים של ירושלים, על כביש 1 העירוני בנקודת חיבור משמעותית, עבר בשנים האחרונות ריבוד מחדש מספר פעמים לטובת התאמה לרכבת הקלה. התוצאה? לא מלהיבה כפי שניתן לראות. ומה הפתרון של העירייה? נכון - עוד ריבוד: "יתבצע ריבוד במסגרת סיום העבודות בגשר הגבעה הצרפתית", אומרים בכיכר ספרא

פורסם בתאריך: 14.3.24 08:12

"ריבוד אספלט שבוצע טוב, על פי כל הכללים, אמור להחזיק לפחות 10 שנים. בכל המקומות שזה פחות – יש לפרק את הכביש מתחתית המבנה ולבצע מחדש", כך קובע שלמה יהושע, מודד בענף הפיתוח עם למעלה מ-40 שנות ניסיון בתחום, מנהל קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח'.

עיריית ירושלים, כפי שפורסם ב"כל העיר" לא אחת וכפי שעולה כמעט בכל ראיון עם ראש העיר משה ליאון או מנכ"ל העירייה איציק לארי, משקיעה מאות מיליוני שקלים בשדרוג ובנראות המרחב הציבורי. תחת זו, כך על פי נתוני העירייה, בוצעו בשנתיים האחרונות כ-150 שדרוגי רחובות וכבישים (חלקם יותר מפעם אחת, אבל מי סופר?).

אולם, בחלק משמעותי מהמקרים, אחרי שנתיים ושלוש – הכבישים נראים מיושנים, מלאים בסדקים, מלאים בבורות ובחלקם אך נראה כי מישהו הגיע וביצע סתימה נקודתית של בור. התוצאה – מסלול מכשולים עבור כל אחד שרוצה שרכבו יעבור את הנסיעה בשלום.

אחד המכשולים הגדולים ביותר נמצא, ככל הנראה, בצומת שדרות חיים בר לב-שדרות אשכול. ציר מרכזי ביותר על אחד הכבישים המרכזיים בעיר (כביש 1 העירוני). "הצומת רובד מספר פעמים לטובת התאמה לרכבת הקלה", אומר יהושע ומוסיף: "מה שיצא להם זה סלט לא מקצועי של "טבח" מתלמד בלי השגחה של ה"שף" , כל ה"אוכל" חזר למטבח מבלי שיגעו בו".

יהושע, שיצא למסע בעקבות הכבישים המשובשים בירושלים, מוסיף אומר ל"כל העיר": "אני שומע אנשים שמתפלאים – אומרים שהכביש הזה או הרחוב הוא רובדו מחדש ולא מבינים מדוע יש סדקים ובורות. אז אני אומר – ריבוד לא פותר בעיות. מזה שנים אני מתריע בפני כל הדרגים בעירייה שישנו את החשיבה, שיבצעו עבודה כמו שצריך – מהיסוד".

יהושע, כפי שניתן להבין, צועק את נושא התשתיות בירושלים כבר שנים. זו גם הסיבה שהוא החליט לפתוח את קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח'. בעבר, כך הוא סיפר ל"כל העיר", הוא הציע לתת שירות חינמי לעירייה בנושא, אך החליט לוותר על "התענוג" כשהבין שלא מתייחסים להערותיו המקצועיות.

יהיו שיטענו – מה ניתן לעשות? במה אשמה העירייה? לדברי יהושע הפתרון מאוד פשוט – עבודה מקצועית ולפי כל הכללים והתקנים. "אספלט אמור להיות על מבנה מאושר של לפחות 40 ס"מ ויותר מצעים/אגו"ם מהודקים בשכבות, כשהדבר תלוי בנפח התנועה בציר, באם ישנן מערכות כמו ביוב או ניקוז בתחום הכביש, חייבים למלא על הצינורות חומרים מתאימים למניעת שקיעות ועוד", הוא מסביר. "בירושלים זה לא המצב כנראה. בהרבה כבישים שחודשו בשנתיים-שלושה האחרונות רואים אספלט סדוק ושקוע כי הביסוס לא תיקני".

כך או כך, אין טוב ממראה עיניים – והתמונות שמובאות כאן מדברות בעד עצמן. המדגם של יהושע כולל כמה מהצירים המרכזיים בירושלים – בצפון, במרכז ובדרום. התנאי לבדיקת כביש/רחוב מסוים הוא פשוט – עבר שדרוג או שבוצעו בו עבודות בטווח של שלוש שנים אחורה.
הרשימה שמופיעה כאן חלקית (ומפורסמת כסדרת כתבות באתר "כל העיר"). בתפריט? רחוב סיירת דוכיפת בפסגת זאב. רחוב אגריפס בנחלאות (שבו הודתה העירייה הלכה למעשה שהעבודה בוצעה לא טוב וכי הקבלן נדרש לבצע אותה בשנית, על חשבונו), רחוב הנביאים במרכז העיר, שדרות לוי אשכול ועוד.

הכבישים, כפי שניתן לראות, מלאים מהמורות, סדקים ובורות. סוג של מסלול מכשולים עבור כל מי שחיי המדף של הרכב חשובים לו. המשותף לכל הרחובות? כאמור, בכולם בוצעו עבודות בטווח של שלוש שנים אחורה.


צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')


צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')


צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')


 

 

ומה אומרים בעיריית ירושלים? בהתייחסות ספציפית לשדרות לוי אשכול נמסר כי "יתבצע ריבוד במסגרת סיום העבודות בגשר הגבעה הצרפתית". טוב, נו, לפחות הם עקביים.

עוד נמסר מהעירייה: "עיריית ירושלים, על פי מדיניות ראש העיר משה ליאון, גאה במהפכה שהיא מחוללת ברחובות ירושלים. לאחר שנים רבות של הזנחה. העירייה פועלת בשנים האחרונות לשינוי פניה של עיר הבירה מהקצה לקצה. שינוי זה בא לידי ביטוי בטיפוח, ניקיון ותחזוקת המרחב הציבורי וכולל, בין השאר, פיתוח תשתיות חדשות, שדרוג רחובות, ברוב המקומות על בסיס תוכנית עבודה רב-שנתית ובמקומות אחרים בדרך של חידוש אספלט ושיפור משמעותי בנראות, תחזוקת תשתיות קיימות, כבישים ומדרכות, גשרים והתקנה או החלפת תאורה בכל שכונות העיר. במהלך השנתיים האחרונות (2022-23) שודרגו למעלה מ-150 כבישים ברחבי העיר. חברות בקרה ואבטחת איכות פועלות בכל הפרויקטים, במטרה לוודא איכות וביצוע בהתאם לתוכניות.

"מטבע הדברים, בעיר הגדולה בארץ יש רחובות רבים בהם נדרש טיפול יסודי (חלקם מוצגים בשאילתה). לא ניתן לשדרג את כולם בעת ובעונה אחת, אך גם תורם יגיע. כאמור, העירייה פועלת בהתאם לתקציב ולתוכנית עבודה מוסדרת לשדרוג רחובות וטיפול בכבישים ובמדרכות, ובכלל זאת במבנה ובתשתית".

"אנו מעודדים את הציבור לפנות אלינו, ככל שיש מפגעים הדורשים טיפול, באמצעות המוקד העירוני 106", מסכמים ואומרים בעירייה. "אנו מתייחסים בכבוד ובכובד ראש לכל פנייה וכולן יטופלו בהתאם".


צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')


צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')

צומת בר לב-לוי אשכול (צילום: שלמה יהושע, קבוצת הפייסבוק 'ירושלים בעיות פיתוח')


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר