תוואי הרכבת הקלה ברחוב יפו - מגרש החניה הפרטי של המשטרה (צילומים: ברחובות שלנו)
תוואי הרכבת הקלה ברחוב יפו - מגרש החניה הפרטי של המשטרה (צילומים: ברחובות שלנו)

החניה והנסיעה על תוואי הרכבת הקלה: המשטרה עושה מה שהיא רוצה, והעירייה לא עושה דבר

המשטרה הפכה את הציר לעורק תנועה ראשי ולמגרש חניה אחד גדול ומקומם, בטענה לנסיעות מבצעיות. והעירייה? מסרבת לאכוף. המשטרה: "נסיעת רכבי משטרה בציר מייצרת הרתעה ומניעה"

פורסם בתאריך: 10.5.24 08:52

כמה פעמים עברתם ברחוב יפו ולא נתקלתם בנסיעה או בחניה של רכב משטרה על תוואי הרכבת הקלה? כנראה שהמספר הוא אפס, שכן בשנה האחרונה הפך המקטע שבין התחנה המרכזית לכיכר ספרא לעורק תנועה מרכזי של רכבי משטרה, והמרחב – בעיקר מהדויקה ועד כיכר ציון, למגרש חניה גדול ומקומם.

"כל העיר" פנה בחודשים האחרונים מספר פעמים למשטרת ירושלים וביקש להבין כיצד הפך תוואי הרכבת לעורק תנועה מרכזי עבור רכבים, בזמן שהנסיעה בו אסורה לאף אחד אחר? יתרה מכך – בחודשיים האחרונים משטרת ירושלים מבצעת אכיפה נוקשה כנגד רוכבי אופניים – רגילים וחשמליים – על התוואי (כולל בשבתות אגב) בטענה שהם מסכנים את שלום וביטחון הציבור.

הטענה של המשטרה נגד סכנה של רוכבי האופניים יכולה היתה להתקבל אלמלא הנסיעות התכופות של רכבי משטרה על הציר, שלא לדבר על העובדה שבאזור השוק ובאזור כיכר ציון, כך על פי עדות של מספר רב של תושבים, השוטרים מעמידים את רכב המשטרה בצד הדרך לטובת קניות, קפה או ארוחה.


חניית רכבי משטרה בדודיקה (צילום: ברחובות שלנו)

חניית רכבי השוטרים בדוודיקה (צילום: ברחובות שלנו)


בנוסף, בשבועות האחרונים תועדו מספר רכבי משטרה שהם חוסמים לחלוטין את הרכבת הקלה, בזמן שבחלק מהפעמים הנהג/שוטר בכלל לא נמצא באזור. באחד המקרים – של שוטר שאינו ירושלמי ועובד במרחב – הוא חזר אחרי דקות עם שקיות מהשוק. במענה לפניית "כל העיר" נמסר כי השוטר יוזמן לבירור, אך בהמשך – כש"כל העיר" ביקש לדעת מה העלה אותו בירור ואיזה עונש קיבל השוטר – לא נמסרה תשובה.

פרט לנסיעות על תוואי הרכבת, הציר הפך, כאמור, גם לחניון עבור רכבי משטרה. האזור המקומם ביותר הוא בכיכר הדוידקה, שם – ליד פסל הדוידקה – חונים במהלך היום ובכל זמן נתון 5 ולמעלה מכך רכבי משטרה. הסיבה – אם לא ידעתם – בבניין כלל ישנה תחנה של משטרת התנועה. "בעיות" החניה באזור הדוידקה ידועות – אז מה יותר נוח מלהעמיד את הרכב בצורה שכזו? במיוחד לאור העובדה שעיריית ירושלים מסרבת, שלא לומר חוששת, לבצע אכיפה כלשהי כנגד רכבי משטרה.


ניידת חוסמת את הרכבת הקלה (צילום: ברחובות שלנו)

ניידת חוסמת את הרכבת הקלה (צילום: ברחובות שלנו)


לא מתעדים

לפני כחודשיים פורסמה ב"כל העיר" כתבה מקיפה בנושא, שמתארת את הכאוס התנועתי שנוצר על תוואי הרכבת הקלה, את הדוחות שניתנים לרוכבי אופניים ואת החניה האסורה של רכבי משטרה. בתגובה לדברים נמסר, בין השאר, מעיריית ירושלים: "העירייה תפנה למפקדי משטרת ישראל הרלוונטיים במטרה שיבחנו את הטענות ויפעלו לכך שהנסיעה והחניה על תוואי הרכבת תהיה אך ורק לצרכים מבצעיים קצרים".
אולם מתברר שאין שום תיעוד לפנייה שכזו. עמותת 'תוכנית מגירה' הגישה באחרונה בקשת חופש מידע מעיריית ירושלים, שבו ביקשה – לאור תגובת העירייה ל"כל העיר" – את התכתובות בין העירייה למשטרה לנושא, כמו גם את תשובת המשטרה בנוגע לפנייה של העירייה.

תופתעו (או שלא) לגלות שאין תיעוד כזה. "פניית עיריית ירושלים למשטרת ישראל וכן תגובת משטרת ישראל לעיריית ירושלים נעשו בעל פה בלבד ולא קיים מידע אחר כהגדרתו בחוק חופש המידע".

 

 

"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים וביקש לברר פרטים אודות השיחות בעל פה. כמה שיחות כאלו בוצעו בנוגע לנסיעת וחניה רכבי משטרה על תוואי הרכבת? מהן התשובות שמסרה המשטרה? באיזו דרגים בוצעו הפניות – האם ראש העיר פנה למםקד המחוז? האם ראש מינהל תפעול פנה לקצין המבצעים של המשטרה?

והעירייה? נראה שהיא ממשיכה להתחמק מלתת תשובות בעניין, ועוד יותר מכך חוששת לאכוף את עבירות התנועה והחניה שמבצעת המשטרה בשטחה.


(צילום: ברחובות שלנו)

(צילום: ברחובות שלנו)


"עיריית ירושלים מקיימת קשרי עבודה הדוקים ומקצועיים עם משטרת מחוז ירושלים", נמסר מעיריית ירושלים במענה לפניית "כל העיר". "סוגיות שונות נדונות במספר ערוצים ולא תמיד נדרש או מתבצע הליך פורמלי של רישום ותיעוד. אכיפת המשמעת על שוטרי משטרת ישראל אינה בתחום סמכותה של עיריית ירושלים ואנו סמוכים ובטוחים שמשטרת ישראל תחדד את נהלי נסיעת הניידות על תוואי הרכבת הקלה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מתוקף תפקידה, משטרת ישראל אמונה על שלום הציבור ובטחונו, בהם עשרות אלפי אנשים המטיילים, קונים, עובדים ומבלים, ברחוב יפו בירושלים. מציאות זו מחייבת גם נסיעתם של ניידות ורכבי משטרה ברחוב יפו עצמו בזהירות הנדרשת, שכן הוא מהווה עורק תחבורה מרכזי, הומה קהל ומשמעותי בירושלים.


הנהג תכף ישוב - ניידת חוסמת את הרכבת הקלה (צילום: ברחובות שלנו)

הנהג תכף ישוב – ניידת חוסמת את הרכבת הקלה (צילום: ברחובות שלנו)


"פעילותם הרגלית והרכובה, הגלויה והסמויה של השוטרים והמפקדים לאורכו של רחוב יפו, הביאה במהלך השנה האחרונה ומדי יום לסיכולן, מניעתן ואכיפתן של מגוון עבירות, בהן עבירות ביטחוניות, עבירות פליליות ועבירות בתחום התעבורה – פעילות שבזכותה תושבי האזור והמבקרים בו יכולים לעבוד, לבלות ולחיות בבטחה וביטחון.

"נסיעת רכבי משטרה בציר מייצרת הרתעה ומניעה, הרחבת הכיסוי המשטרתי במרחב, קיצור זמני תגובה, אפקטיביות ונגישות למקומות שלא ניתן להגיע אליהם במהירות באזור זה.

"ההנחיות בנושא אופן הנסיעה של רכבי משטרה בציר זה המשתלב עם פסי הרכבת, מועברים ומוכרים לכל השוטרים והמפקדים, וככל שיש חריגות הן נבדקות ומטופלות בהתאם".

באשר לטענות אל אכיפה כנגד רוכבי האופניים נמסר מהמשטרה: "בשל ריבוי תאונות בהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים לסוגיהם במהלך שנת 2023 בירושלים, הגבירה המשטרה בחודשים האחרונים את האכיפה בנושא ברחבי ירושלים לרבות בציר הרכבת הקלה ברחוב יפו. ניתוח תאונות אלו שחלק ניכר מהם ברחוב יפו, העלה כי מדובר בתאונות שנגרמו בשל התנהגות ורכיבה חסרת אחריות מצד אותם רוכבי דו גלגלי תוך פגיעה ברכבת, בכלי רכב ובהולכי רגל.

"האכיפה מבוצעת כלפי רוכבים שמבצעים עבירות תנועה במקומות שונים בעיר, הן במדרכה והן בכביש או בציר הרכבת הקלה.
נמשיך בביצוע אכיפה של עבירות תנועה הפוגעות במשתמשי הדרך, מסכנות את הרוכבים או גורמות לתאונות דרכים".

 

תגיות:

תגובות

3 תגובות
  1. שרון כהן

    לא רק עם הרכבים המשטרתיים כל השוטרים נוסעים בשביל לא לעמוד בפקקים של עירייה גרמה עם 10000 רמזורים שהתקעה בטבריה רכבת גם עם הרכבים הפרטיים הם נוסעים בטווי הרכבת ושמים על כולנו ז** פשוט בושה זה לא משטרת ישראל זה פושעת ישראל לא עומדים ברמזורים באדום עוקפים מצד שמאל בכל הפניות בשביל לא לעמוד בתור ואין עם איש מה לדבר ככה זה ששר משטרה פושע עבריין ככה כל השוטרים שגם ככה הם עבריינים

  2. בועז

    בלבלול מוח. לעירייה בהחלט יכולת אכיפה מול רכבי משטרה.
    זה בעיה רצינית גם באזור מגרש הרוסים שם במשך שנים רבות המשטרה הרשתה לעצמה לחנות על מדרכות בלי דין ובלי דיין ובעבר אף פניתי ל106 ולא היה בכלל מענה.
    זה לא סוד שאנו במדינת משטרה ואבוי למי שיציק או יעיר לאיזה קצין או מפקד על השטויות שהוא עושה.

  3. ניר

    הצחקת אותי… איפה ראית את המשטרה נותנת דוחות למטורפים עם האופניים וקורקינטים?? המשטרה מגיע פעם ביובל ומיד אחרי שהיא נעלמת הכל חוזר לקדמותו.זו סכנת נפשות לחצות את רחוב יפו ליד הדוידקה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר