שוק מחנה יהודה (צילום אסף קרלה)

ראש השנה בפתח: שוק מחנה יהודה ערוך ומוכן לחג

רגע לפני ערב ראש השנה הסוחרים בשוק הירושלמי ערוכים לקראת גל הקניות הגדול שצפוי בשבוע הבא. מחריימה ועד גפילטע פיש, מהיין ועד הפיצוחים, כתבה מעוררת תיאבון

פורסם בתאריך: 14.9.17 14:59

ממש עוד כמה ימים וכולם ישבו יחדיו לסעודת ראש השנה, כשהשולחן עמוס כל טוב והאוויר מריח כמו שנה חדשה ומרגשת שעומדת בפתח. אבל חג בירושלים הוא לא באמת חג אם את הקניות לקראתו לא עשיתם בשוק מחנה יהודה, וגם השנה נראה שהסוחרים מוכנים לבואכם ושהקניות בשוק יכללו את המגוון האתני והתרבותי הרחב שאפשר למצוא בעיר. מחריימה ועד גפילטע פיש, מהיין ועד פיצוחים, כל מה שאתם צריכים לקנות בשוק מחנה יהודה.

אליהו נחמיה ממשקאות נחמיה (צילום נדב-בן אוד)

התחלנו את הסבב בשוק בחנות המשקאות של האחים נחמיה (רחוב אגריפס 73). החנות הוותיקה שמשרתת את הגרון הירושלמי כבר יותר מ־40 שנה מוכיחה שהקשר וההיכרות עם הלקוחות היא מרכיב חשוב בהצלחה וזאת במיוחד לקראת החגים. מלבד היינות והמשקאות שתוכלו לקנות יש גם מארזי חג יפים ומרשימים של משקאות יוקרתיים שכוללים גם צנצנת דבש או כוס המיועדת לאותו משקה. לדברי הסוחרים זה יכול להתאים בתור מתנה למישהו אחר, אבל גם לפינוק בשבילכם אם אתם רוצים. הוויסקי ג'ק דניאלס בטעם דבש שמגיע עם כוס עולה 109 שקל, וודקה 'ואן גוך' בטעם רימון מגיע גם הוא עם כוס ועלותו 129 שקל.
אליהו נחמיה, חלק ממשפחת נחמיה האגדית האחראית לשיכרונם של רבים מבני העיר, אומר ל"כל העיר": "זה תלוי בתקציב, בסוג הארוחה ובאירוע. אם מדובר במשפחה שלא שותה הרבה יין, לא צריך להשקיע יותר מ־50 שקל לבקבוק של יין אדום ויש הרבה דברים שיתאימו להם מצוין. היתרון להגיע לחנויות היין בניגוד לסופר ולרשתות זה שיש מענה לכולם ושאנחנו מבינים את הלקוחות. חשוב מאוד להתאים את היין לארוחה ולאנשים ופה יש מענה להכל. לקראת החג יש מבצעים ומתנות. בשבוע של החג יהיו גם טעימות של יין בחינם ככה שכולם מוזמנים להגיע וליהנות איתנו".

אחרי ששתינו קצת וחייכנו הרבה, החלטנו שהגיע הזמן ללכת ולהצטופף בין האנשים בשוק. לא רחוק מהאחים נחמיה, ממש בכניסה לשוק הסגור מצד שמאל מצאנו את ירון צדקיהו, השריד האחרון ל'מעדני צדקיהו' הוותיקים של העיר. העסק הזה קיים כבר משנת 1967 ומאז הם מלווים את ההוויה הירושלמית וכמובן שגם להם ולאנשים שעומדים מאחוריה יש חלק בזהות ובתרבות שרכשנו לעצמנו בעיר. שיחה קצרה עם ירון צדקיהו, שמוכן כבר לקהל הלקוחות שיגיע לחגים, חושפת בפנינו את העובדה שאולי לא צריך לעבוד כל כך קשה על הבישולים לחג. ב'מעדני צדקיהו' תוכלו למצוא תוספות מוכנות כמו מג'דרה, אורז, תפוחי אדמה וסוגים שונים של ממולאים וכמובן שתוכלו גם לקנות את המנה הראשונה ואת הסלטים המיוחדים שמציעים לכם בבסטה.

ירון צדקיהו (צילום נדב-בן אוד)

"אנחנו בכל שנה עושים משהו לכבוד החג בשביל לעשות אווירה מיוחדת", מספר צדקיהו. "פעם היו לוחות שנה, אבל היום עם הפלאפונים כבר לא צריך אותם, אז השנה אנחנו מחלקים תיקים כאלה שיקבל כל לקוח לא משנה בכמה הוא קונה. אנחנו מכירים את הירושלמים ויודעים שלא באים לשוק בשביל תמונות אלא בשביל המחיר, הטעם והחוויה".
אז ההמלצה שלנו למעדני צדקיהו היא בעיקר בגזרת הסלטים. עם מבחר גדול מאוד של סלטים טעימים שמתאים גם למחירים שונים, צדקיהו צריכה להיות בין התחנות הראשונות בשוק. בסלטים הפשוטים תוכלו לקנות חומוס, טחינה, חציל במיונז ועוד ב־30 שקל. עבור 48 שקל תוכלו לקנות סלטים כמו מטבוחה, גזר מרוקאי, סלק ועוד. הסלטים הטעימים והמיוחדים ביותר שכוללים בין היתר גם סלט ארטישוק, אבוקדו, סלט ביצים, סחוג ביתי משובח ובטטה יעלו 60 שקל, אבל הטעם בהחלט שווה את הכסף. כמובן שלא נפרדנו בלי ברכה קטנה מצדקיהו לכבוד החג: "מאחל לעם ישראל שנת בריאות ושיהיה להם מספיק כסף לגמור את החג למרות שקשה".

שוק מחנה יהודה (צילום: לאון לואי בלנקליידר)

כמה מטרים בודדים משם, מצד ימין – מאפיית דובדבן. קשה לפספס. רק נעמדנו בפתח החנות וכבר פיתחנו את התגובה הפבלובית המלווה בריר ובעיניים גדולות, שמשוטטות בין שלל העוגיות והעוגות. לקראת ראש השנה מציעים לכם במאפייה עוגות דבש מסוגים שונים כמו אגוזים, שקדים, רגילה וכדומה וזאת בסביבות 24 שקלים. אם כבר קצת נמאס מדבש אז לא לדאוג כי הרוגעלכים של המקום, גם השם שלהם נודע למרחקים ומלבדם יש גם עוגיות שמרים ב־44 שקל לקילו. בגלל חיבה אישית ורבת שנים לעוגת גבינה, לא עמדנו בפיתוי ונוכחנו לגלות שגם על זה לא פסחו במאפייה. יש כמובן מגוון רב של תוספות וציפויים לעוגה כמו ריבה, אוכמניות, פירורים, יש אפויה ויש קרה והמחיר עבור כל התענוגות האלה נע בין 36 שקל לפס או 60 שקל עבור העוגות הגדולות.
גיא לוני ממאפיית דובדבן ממליץ בעיקר על מה שהוא אוהב במיוחד. "אני אוהב הרבה דברים ומגוון", מסביר לוני, "אני דואג לאכול כל פעם משהו אחר גם כדי לבדוק את הסחורה וגם כי זה טעים. יש לנו הרבה מאוד דברים מאוד טעימים וזה אחרי 18 שנה של היכרות עם השוק והקהל הירושלמי והטעם שלו".

שוק מחנה יהודה (צילום אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)

אחרי שהעמסנו סלטים, יינות וקינוחים, המשכנו לכיוון השוק הפתוח ועברנו דרך הבסטה 'שלמה דגים' כדי שנהיה לראש, אתם יודעים, ולא לזנב. הבסטה של שלמה נמצאת בפנייה הראשונה ימינה אם נכנסים לשוק הפתוח מרחוב אגריפס. מה שרץ חזק בחג – קרפיון לגפילטע פיש וסלמון לחריימה. "יותר אנשים לוקחים קרפיון בשביל הגפילטע פיש, אבל לקציצות דגים אני אוהב תערובת עם לוקוס וסוגים שונים", אומר שלמה דן. "ובשביל דג בתנור כדאי לקנות סלמון (90 שקל), שאמנם מחירו יקר יותר, אבל קשה להתחרות בו מבחינת הטעם והאיכות. אם אתם ממש רוצים לגוון, אתם יכולים גם להכין קציצות דג ובשביל זה אתם יכולים להשתמש בדג לוקוס או בכל מיני סוגים שונים של דגים". אחרי ההסבר הקצר, נפרדנו משלמה אבל לא לפני שנתן ברכתו לקראת החג: "שיהיה חג שמח לעם ישראל ושיאכלו הרבה דגים".

נועם יונה בחנות "אורגנו" (צילום נדב-בן אוד)

בינתיים, מצאנו ברכה בכל צעד שהלכנו אז המשכנו עם הדרך והגענו לשוק העיראקי. שם הפירות והירקות הכי טובים שאפשר למצוא וגם התחרות הכי בריאה בין הירקנים. כולם מציגים את המחירים לעיני הקהל הרחב ואתם רק צריכים לעשות סיבוב אחד הלוך חזור בשביל להחליט איזה רימון אתם רוצים לקנות, בכמה כסף וממי. אחרי שקנינו כמה פירות וירקות טריים וטובים, נכנסו לחנות 'אורגנו' שנמצאת שם כבר 11 שנה ודיברנו עם נועם יונה שמכיר כל לקוח שקונה אצלו כבר שנים. הריח בחנות בלתי ייאמן והיחס לא פחות משובח.
מבין השקדים מציעים את השקד 'חסן הענק' במחיר של 58 שקלים ולדבריו, זה נמכר ב־70 שקלים בכל מקום אחר. שאלנו אם גם אצלו נקבל מתנה או איזה פינוק לחג, אבל התפיסה של יונה נשמעת קצת יותר ריאלית, "כשאתה מחלק חולצות וסלים זה נחמד", אומר יונה, "אבל השנה רצינו לגלם את המתנה שלנו בתמורה אמתית אז העדפנו להוריד מחירים למוצרים מסוימים". בחנות 'אורגנו' תוכלו למצוא מגוון רחב של תבלינים, שמנים, סוגי דבש, קפה ועוד ואל תופתעו אם בסוף תישארו שם יותר זמן משציפיתם וכשתגיעו, דעו שיונה מוכן לקראתכם כבר הרבה זמן, "אנחנו בהכנות כבר כמה ימים אבל מוכנים. אני מאחל שיהיה לכולם, לכל המגזרים שנה טובה, שנתחיל אותה חיובית עם מחשבה חיובית ומילים חיוביות".

פיצוחי מחנה יהודה (צילום: נדב-בן אוד)

רגע אחד לפני שפונים לבשרים, הלכנו חזרה לשוק הפתוח ושם עצרנו ב'פיצוחי מחניודה'. המבחר של הפיצוחים נראה אין סופי אבל יש להם הרבה יותר מרק פיצוחים שם. פגשנו שם את רפאל פיטוסי שהסביר לנו על הסוגים השונים של המטעמים שיש להם להציע. אחת המציאות המפתות במיוחד הם תמר המג'הול שניתן לרכוש שם במחיר מבצע לקראת החג. מלבד התמרים, הפיצוחים והגרעינים הם באמת הגאווה שלהם שכן הם בעצמם קולים את המוצרים. תוכלו למצוא שם למשל שקד סורי, קשיו מעושן, בוטן סורי ועוד. גם בלקוואות תוכלו למצוא שם במחיר של 65 שקל לקילו. אבל אנחנו מאז ומתמיד מצאנו את עצמנו נמשכים לחלבה ובואו נודה בזה, זה לא ירושלים ולא שוק מחנה יהודה אם לא לקחתם קצת חלבה לקינוח. שני הטעמים הנבחרים שהפתיעו אפילו אותנו היו החלבה וויסקי (89 שקל) והחלבה נוגט (75 שקל) נראה טעים וחוויתי וכמו משהו שיסגור לנו את הפינה הזאת בראש השנה ואולי אפילו לשבור איתה את הצום בצאת יום כיפור.

קצביית מגזימוף (צילום נדב-בן אוד)

ועכשיו, החלק הזה בכתבה לא מומלץ לטבעונים, אבל בהחלט הגענו לגולת הכותרת של כל חג בישראל – הבשר. בשוק הפתוח הלכנו לכיוון רחוב יפו, לקראת הסוף פנינו באחת הסמטאות והגענו לרחבה הגדולה שבה במהלך היום יש ירקות מכל טוב ובלילה הקזינו דה פריס הופך להיות במרכז הסצנה. שם מצאנו את הקצבייה 'מגזימוף ובניו' שמנהלים התאומים לבית משפחת מגזימוף.
נסים מגזימוף אומר כי המלצת הבית לקראת החג היא צלי כתף מספר 5 במחיר של 85 שקל לקילו. באופן כללי ההמלצה היא לקנות בשר טרי ולא קפוא וזה לא רק בשביל הטעם. בשרים נוספים שתוכלו למצוא שם הם צלעות כבש, סטייקים טובים, בשר טלה ועוד הרבה דברים שאפשר לבשל. את העין שלנו משכה במיוחד חתיכה עסיסית של אסאדו בלי עצם שמחירה 54 שקל. בתחום העופות יש כמובן פרגיות, חזה עוף, כרעיים ועוד מני דברים טובים, אבל בשביל להבין באמת תצטרכו לבוא ולראות את הקצביה הזאת שפועלת באותו מקום משנת 1950.
אז חגי תשרי דורשים הכנות רבות ולפעמים הם כאב ראש לא קטן אבל אם כבר לחגוג אז לחגוג בכיף ואם לקנות אז רק בשוק מחנה יהודה. איפה שהאווירה והמחירים הכי טובים ואפשר להריח את ירושלים בכל פינה. שנה טובה וטעימה.