תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

הצצה ראשונה: תחנת הרכבת המהירה ירושלים-ת"א

החל ממרץ 2018 נוכל להגיע מירושלים לתל אביב ברכבת מהירה בתוך כ־30 דקות. הרכבת החשמלית, שצפויה להכיל כ־1,000 נוסעים, תחצה גשרים ומנהרות במהירות של 160 קמ"ש

הקטר שיוביל את הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

הקטר שיוביל את הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

בין הרים ובין סלעים תטוס הרכבת בקרוב מאוד. על גבי 8 גשרים ובתוך 5 מנהרות. מסלול הרכבת, יהיה מירושלים ועד תחנת הרצליה. אורך המסלול מבנייני האומה לתחנת ההגנה בת"א נאמד ב־57 ק"מ והוא יארך כ־30 דקות. קו הרכבת המהירה לירושלים נחשב למגה פרויקט לאומי. הוא מהגדולים ביותר במדינה ובתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. מטרתו לחבר את השפלה עם ירושלים. קו הרכבת צפוי לשפר את מצבה התחבורתי של ירושלים ולאפשר לאלפי תושבים הנוסעים מדי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לאזור גוש דן. את הפרויקט מלווים לאורך השנים, כ־700 מהנדסים ומאות אנשי מקצוע מחברות שונות. הפעילות מתבצעת במשמרות סביב השעון. אנשי רכבת ישראל טוענים, שיעמדו בלוחות הזמנים ובפסח הבא הרכבת תפעל. עלותו של הפרויקט כשבעה מיליארד שקלים. תוואי המסלול, כולל שלושה מקטעים שאורכם הכוללת 57 ק"מ. שני המקטעים הראשונים משמשים כיום את קו הרכבת מת"א למודיעין ואורכם כ־19 ק"מ. המקטע השלישי והחדש, יוצא מכפר דניאל לכיוון ירושלים. במסלול החדש חמש מנהרות ושמונה גשרים. מכיוון שהרכבת חשמלית ולמניעת עומס, הקפידו המתכננים שתוואי המסילה יהיה בזווית שיפוע קטנה במיוחד כשלושה אחוזים ובכך למנוע עומס על המנועים. לאור זאת, הרכבת, תגיע לתחנת יצחק נבון בבניני האומה בירושלים, לעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה. הנוסעים בירושלים, ירדו לרציפים באמצעות דרגנועים ומעליות.


תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)


זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים, יעמוד על 30 דקות בלבד, כאשר המהירות המתוכננת תעמוד על 160 קמ"ש. באשר לתדירות, הכוונה להפעיל ארבע רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא.

הדמיה תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

הדמיה תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)


הפרויקט כולל חמש מנהרות, חלקן כפולות, באורך כולל העומד על כ־38 קילומטרים וכן 8 גשרים כפולים באורך כולל של כשבעה וחצי קילומטרים.

גשר ומנהרה בתוואי הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

גשר ומנהרה בתוואי הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)


המנהרות – 5 מנהרות במסלול המנהרות נכרתו באמצעות מכונת TBM (Tunnel Boring Machine) שפעלה במשך 24 שעות ביממה ובקצב כריה של 22 מטר ביום וכ־500 מטרים בחודש.

מסלול קו הרכבת המהיר לירושלים (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

מסלול קו הרכבת המהיר לירושלים (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

מנהרה מס' 1 – מלטרון עד שער הגיא. המנהרה באורך של כ־3.5 ק"מ.
מנהרה מס' 2 – משער הגיא לנחל יתלה, מדובר בשתי מנהרות, באורך כולל של 1,200 מטר.
מנהרה מס' 3 – מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון. המנהרה נחשבת לארוכה ביותר בישראל. שתי מנהרות באורך של כ־11.6 קילומטרים, בין נחל יתלה ועד לנחל חלילים, מזרחית למבשרת ציון.
מנהרה מס' 4 – מאזור הכניסה לירושלים (גינות סחרוב) ועד לרציפי תחנת הרכבת 80 מטר מתחת לפני הקרקע (תחנת יצחק נבון- האומה). המנהרה אחודה, ובתוכה צמד מסילות רכבת באורך של כ־2.6 ק"מ, אשר מתפצלת בחלקה המזרחי לשתי מנהרות המגיעות אל שתי אולמות התחנה שהינם באורך כולל של כ־320 מטרים.



הגשרים: 8 גשרים לאורך תוואי הרכבת בפרויקט הקו המהיר לירושלים.
גשר 6 – אורכו של הגשר כ־1,250 מטר, וזהו הגשר הארוך ביותר בישראל. הגשר נבנה בסמוך למחלף לטרון מעל נחל איילון. זהו גשר כפול כאשר על כל מסילה תיסע רכבת לכיוון אחר.
גשר 8 – אורכו 155 מטר. הוא עובר מעל נחל יתלה. הגשר מתחיל בקצה המזרחי של מנהרה 2 המובילה מכיוון עמק איילון ומסתיים בכניסה למנהרה 3. לצורך שמירה מרבית על אזור נחל יתלה, הגשר הכפול בוצע בשיטת היציקה המאוזנת והוא עומד על ניצב מרכזי אחד בלבד, כל זאת על מנת למזער פגיעה בערכי טבע ושמורות נוף.
גשר 10 – הגשר הינו הגבוה ביותר בישראל כ־95 מטרים ובאורך של כ־980 מטרים. מיקומו מעל עמק הארזים הסמוך לשכונת רמות בירושלים.


גשרים ומנהרות בתוואי הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

גשרים ומנהרות בתוואי הרכבת (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

חושבים ירוק- פרויקט הרכבת, נבנה במחשבה על סביבה ירוקה ושמירה על הנוף הטבעי. אנשי רשות שמורות הטבע, ושוחרי איכות הסביבה עקבו בדאגה אחר שלבי הביצוע. הם דרשו להקפיד על הנוף ועל בעלי החיים באזור. אנשי הרכבת מציינים כי התהליך היה מורכב וכרוך בעלויות רבות. בסמוך לתוואי הקפדנו לכסות באדמה טבעית ואיך לשתול עצים וצמחים רבים ובכך השלמנו את הנראות הטבעית במקום.

 



תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

העבודות להקמת תחנת הרכבת המרכזית בירושלים על שם יצחק נבון (תחנת האומה), עומדות לקראת סיום. הן כוללות את כריית הפיר הראשי והמערכת התת קרקעית שהיא בעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה, וחיבורה לאולמות הרציפים התת קרקעיים. התחנה העילית, המתפרסת על שטח של 72 אלף ממ"ר תוביל לתחנה הקרקעית שבה רציפי הרכבות. התחנה מתאפיינת במבנה תת קרקעי מודרני, המורכב ממנהרות, מסדרונות ופירים. המבנה כולל ארבעה רציפים באורך של 320 מטרים כל אחד. מבנה התחנה העילי מתאפיין בטכנולוגיית בנייה חדשנית. הנוסעים יעלו וירדו למבנה התחנה באמצעות שלוש מעליות גדולות וארבעה דרגנועים, שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים או התחתונים, של התחנה. כל מעלית מכילה 33 נוסעים. המערך הבטיחותי של התחנה, תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות מחמירות ביותר והוא נותן מענה לשהותם של כ־4,000 נוסעים בבטחה בעת ובעונה אחת. בסמיכות לתחנה, יבנה מתחם חניה שיכיל 1,200 חניות תת קרקעיות. תדירות תנועת הרכבות בשלב ראשון מתוכננת ל־4 רכבות לכל כיוון בשעה.

תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

תחנת הרכבת החדשה (צילום: באדיבות רכבת ישראל)

, תודה על הרשמתך.
עתה אשר את קבלת הדיוור במייל וקבל את הידיעות החמות בעיר למייל שלך
אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אביבה

    פירגון חזק לשר התחבורה!! פעילות מבורכת בקו הרכבת הזה ובהרבה פרוייקטים בכל הארץ. בשר הוא ביצועיסט ממדרגה ראשונה בתוך ממשלת הליכוד ובראשות ביבי, יבורכו כולם על העבודה. התשקורת והסמולנים ימשיכו לנבוח ולחפור והרכבת נוע תנוע.

  2. אלון

    מילא אתם עושים העתק הדבק מהודעה לעיתונות – לפחות תערכו אותה לפני ההעלאה. טעויות מביכות של פיסוק ודקדוק ומעברים לא הגיוניים בין גופים.
    עצוב, אבל הרמה שלכם נמוכה. מאוד.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד חיכינו שנים רבותת לרכבת מהירה במיוחד לילדינו החיילים.
    שאלה
    האם רציף הרכבת במלחה נשאר?
    והאם דרכו נוכל להגיע גם לישובי המרכז.
    חשוב לנו תושבי דרום ירושלים שכונות ארמון הנציב הר חומה גילו בית צפפה קטמונים תלפיות וכו. להיות נגישים באזורינו ולא לנסוע עם רכבים או להסיע את ילדנו לצפון ומרכז ירושלים.
    באזורינו דרום ירושלים אין רכבות פנמיות יש רק אוטובוסים עמוסים.

  4. נוסעת קבועה

    כמה זמן תארך הכניסה לתחנה? כולל בידוק בכניסה וכל הדרך עד לרציפים? היום אני מגיעה עם אוטובוס לפתח התחנה המרכזית ותוך פחות מחמש דקות אני כבר על האוטובוס לת"א.
    האם השירות בקו 480 ימשיך לפעול גם כשהרכבת תפעל, כך שתדירות הנסיעות לת"א לא תפחת מכפי שהיא כיום? באמת היא שהשירות לת"א כיום מצוין. כל מה שחסר הוא נצ"מ על כביש מס' 1,למרות שאפילו בלעדיו, עם הנתיב המהיר, הנסיעה נוחה מאד. מקווה שהרכבת לא תרע את המצב הקיים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר