מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: צוריאל פנש, איתי בלסון)
מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: צוריאל פנש, איתי בלסון)

גן החיות התנ"כי: המוקד של המשפחות הירושלמיות

בחופשות, בחגים, בשבתות וסתם ביום חול - עבור המשפחות הירושלמיות - חילוניות, דתיות, חרדיות וערביות גן החיות התנ"כי הפך לאטרקציה חווייתית ונגישה

פורסם בתאריך: 20.9.18 10:37

כמעט ואין משפחה ירושלמית שלא ביקרה, לפחות פעם אחת, בגן החיות התנ"כי. המתחם הפך לאחת האטרקציות הכי פופולאריות לבילוי מהנה למשפחות – בחופשות, בחגים, בשבתות וסתם ביום חול. הורים וילדים, מרחבי ירושלים – חילונים, דתיים, חרדים, ערבים, כולם – פוקדים את גן החיות התנ"כי, שבו נערכות פעילויות רחבות למשפחות.



"גן החיות התנ"כי זה מקום פתוח, רחב ידיים, במרחק נסיעת אוטובוס מכל נקודה בעיר, ובו שלל אטרקציות", מתאר יורם עוזרי, תושב גבעת משואה, אבא לארבעה ילדים וחבר בוועד ההורים העירוני. "המקום הזה מהווה להורים מקום מפלט משאון העיר ומהמרוץ היום יומי. זה מקום בילוי עשיר ומגוון גם לילדים וגם להורים".



מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: צוריאל פנש)

מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: צוריאל פנש)

"גן החיות בהחלט מהווה מקום המתאים לכל האוכלוסיות בעיר. חילונים, ערבים, דתיים-לאומיים, חרדים. כל אחד מוצא את מקומו", מציינת סיגל קליין מ"כל העיר", אמא לשלושה ילדים, תושבת גבעת משואה. "המשפחות החרדיות לא מגיעות בשבת, אז מגיעים יותר משפחות חילוניות. החרדים מגיעים בחול המועד, כשיש חופש בחגים, בזמן שכל אחד מטייל במקום אחר. יש הרמוניה בין כולם, מכיוון שבעלי החיים מהווים שפה משותפת, כולם מתחברים אליהם. בנוסף, זה סוג של חינוך לאהבה ולכבוד כלפי בעלי החיים בחיינו, אני חושבת שזה מאוד חשוב שכל האוכלוסיות מגיעות למקום הזה".

סיגל קליין (צילום: פרטי)

סיגל קליין (צילום: פרטי)

"מה שכיף בגן החיות – המקום זמין כל הזמן", מסבירה קליין. "אני מלווה את גן החיות במשך 22 שנה, הגיל של הבת הגדולה שלי, שהיא בעצמה נהנית להגיע אליו ולבלות בו, עד היום. זהו מקום לפעילות שאפשר להגיע אליו לחצי שעה בשעות הפנאי כשריק. אפשר לערוך שם יום בילוי מלא, ואפשר גם להגיע לעשות פיקניק. בכלל, אני ממליצה להגיע לגן החיות בעונות החורף והסתיו – בתקופה הזו בעלי החיים יותר פעילים, החיות יותר דומיננטיות, לעומת עונת הקיץ כשהאריה יושב ולא זז. בחורף הוא יסתובב ויהיה פעיל. בנוסף, כל הזמן דברים מתחדשים ומתרחשים בגן החיות. זה מתחם שוקק חיים, מקום בילוי אופטימלי לכל המשפחה".

מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: איתי בלסון)

מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים (צילום: איתי בלסון)

קליין, שפעילה בכמה קבוצות פייסבוק של הורים ברחבי הארץ, מספרת: "אני תמיד ממליצה על גן החיות כאטרקציה לכל המשפחה. זו חוויית טבע, מאחורי כל חיה עומד סיפור. זה מרתק. הבת שלי, בת 22, נהנית להגיע לשם בכל פעם. אני רואה במקום הזה יתרונות רבים וכמקור בילוי לכל המשפחה, גילאים ולכל המגזרים ולכן גן החיות התנכ"י כל כך פעיל ופופולרי ברחבי הארץ, ולא רק בעיר".

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

מיכל פישמן-רואה, אמא לשלושה ילדים, מתגוררת בגבעת מרדכי – מנהלת את קבוצת הפייסבוק לאמהות הכי גדולה בירושלים – "אמהות ירושלמיות (והסביבה)", ובעלת הטור השבועי ב"כל העיר" – "אמא ירושלמית", מדגישה ואומרת כי "גן החיות משמש ללא מגדר, דת או גזע. זו אטרקציה משפחתית. ילד יאהב חיות, לא משנה איפה הוא גדל. זה משהו שמושך אותו. מה היופי של גן החיות? מדובר בנקודת מפגש ללא הבדלים. לא משנה כמה משפחה תבלה בגן החיות, אף פעם לא יימאס ממנו, לכן כל כך אוהבים לחזור אליו, בכל פעם מחדש. גן החיות עצום בגודלו, אפשר לבלות בו כמה שעות, בכל פעם בשטח אחר. בילוי חד פעמי לא מספיק, צריך להגיע כמה פעמים כדי להנות מכל פינות גן החיות ולמצות עד הסוף".

גן החיות הוא סמל ירושלמי?

פישמן-רואה מבהירה כי "אני לא יודעת אם גן החיות הוא סמל, אך הוא בהחלט חלק מהווי העיר. בוודאות. זה אחד מהמקומות שידוע, כילד וכמבוגר, תבקר בהם שוב ושוב. בגלל שהוא מקום גדול ומגוון, אף אחד לא שבע ממנו. בנוסף, הוא מאוד שמור ומטופח וגורם לך לחזור אליו. מקום שמטפח ומגדל בעלי חיים, זו זכות שהוא קיים".

משפחת קליין מבלה בגן החיות (צילום: סיגל קליין)

משפחת קליין מבלה בגן החיות (צילום: סיגל קליין)

מנגד, קליין אומרת כי "גן החיות הינו בהחלט סמל של העיר, אני חושבת שחד משמעית, בכל הארץ מקשרים את גן החיות התנ"כי לעיר, מלבד הכותל ושאר המקומות. הייתי במגוון גני חיות בארץ וזה בהחלט לא אותו הדבר. נותנים בעיר שלנו כבוד לחיות, וזה בהחלט סמל ירושלמי, אני גאה בו. גן החיות מגן על בעלי החיים מפני הכחדה ולא מנצל אותם, לא לוקח אותם מהטבע וכולא אותם שם. המטרה שם היא ללמוד על בעלי החיים, זהו מוסד ירושלמי דומיננטי וחזק".

עוזרי מוסיף ואומר כי "גן החיות התנכ"י מציב את ירושלים – לא רק בהקשר של דת, מוזיאונים, אוניברסיטה מעולה ומשרדי ממשלה ,אלא גם כעיר חיה ותוססת אשר יש בה אפשרויות בילוי מגוונות המתאימות לכל סוגי האוכלוסייה בעיר. דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, למבקרים תושבי העיר ולבאים מחוץ לירושלים, תיירים וכו'. כשמזכירים את ירושלים, עולות מחשבות על הסמלים הברורים של העיר, כגון: כותל, שוק מחנה יהודה, מגדל דוד ועוד. לא כולם ישר חושבים על גן החיות. חשוב להבין שכאשר המצב הכלכלי בירושלים היה קשה, גם מצב החיות בגן היה בכי רע – כאשר נותק הר הצופים, לאחר מלחמת השחרור, הועתק גם גן החיות, וכאשר סבלו תושבי ירושלים מההפגזות, סבלו גם החיות מירי הירדנים. חלק גדול מהן לא שרד את המלחמה. כעת, עם שגשוגה של העיר, זוכה גם גן החיות לעדנה".

מתוך גן החיות התנ"כי בירושלים

ילדים בפינת הליטוף (צילום: איתי בלסון)

גן החיות, כאמור, בניגוד לרוב המקומות בעיר פתוח בשבתות ובחגים לכלל הציבור. זהו בין המקומות היחידים בעיר, שלמרות הפעלתו בחגים ובשבתות, השקט נשמר ולא נשמעים סביבו קולות קיצוניים, הקוראים לסגירת המתחם בשבתות וחגים. "יש ימים שהחרדים מציפים את גן החיות, וזה תענוג לראות את זה", מתארת קליין. "דווקא בגן החיות הצליחו להגיע לסטטוס קוו, מתוך האהבה לבעלי החיים. זה פועל בשבת וזה זורם בצורה מושלמת, ואין בעיות בכלל. מי שמקבל את העניין, מגיע ללא בעיות ומבלה במקום".

משפחת קליין מבלה בגן החיות (צילום: סיגל קליין)

משפחת קליין מבלה בגן החיות (צילום: סיגל קליין)

עוזרי אומר כי "גן החיות התנכ"י הינו בין המקומות המעטים הפועלים בשבת, אשר מאפשרים לאוכלוסייה שאינה שומרת שבת לצאת לבילוי משפחתי מהנה ומעשיר. הגן מהווה אבן שואבת גם למשפחות אשר מתגוררות מחוץ לעיר ירושלים ושהיום היחיד בשבוע בו הן יכולות לבקר בעיר ובגן החיות הינו יום שבת. מיקומו של הגן – בפאתי ירושלים ורחוק מהשכונות החרדיות ואינו מהווה "מכשול" לחרדים. אין בו ובפתיחתו מטרד לחרדים. צריך לזכור כי ירושלים, למרות היותה בירת ישראל ובירת העם היהודי, איננה עיר הומוגנית, יש להתחשב גם באוכלוסייה שאינה יהודית ודתית. חשוב מאוד לשמור על גן החיות פתוח בשבתות וחגים, לטובת ילדינו ולמען עתיד ירושלים".

לסיכום, מוסיף עוזרי ומדגיש כי "אי אפשר להתעלם מהעובדה שעובדי גן החיות, המדריכים וצוות הגן כולו מושתת על הירושלמים, עם מיוחד במינו. יש לנו פנינת חמד, בואו כולנו נשמור עליה יחדיו".


מה הופך את גן החיות התנ"כי לאתר התיירות המוביל בירושלים?

שי דורון, מנכ"ל גן החיות התנ"כי: "אנחנו נמצאים היום בצמרת גני החיות העולמית"


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר