פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)
פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)

הצצה לפנינת הטבע הפראי בצפון ירושלים: עשרות צבאים, שועלים ושפני סלע חשופים למפגעי ביוב ופסולת

מטיילים רבים פוקדים את הוואדי, שממוקם סמוך לפסגת זאב, ונהנים ממראות הטבע הפראי ומחיות הבר. אולם, מתברר כי המקום אינו מתוחזק ונרשמת בו הזנחה - ביוב זורם ופסולת. עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע: "מטיילים מדווחים מהשטח על מפגעים, בעיקר פסולת מפיקניקים שמסכנת את בעלי החיים"

פורסם בתאריך: 1.2.19 06:42

פנינת הטבע הנסתרת בצפון ירושלים, סמוך לפסגת זאב, מושכת אליה בסופי השבוע האחרונים לא מעט מטיילים. מדובר באתר טבע פראי, שאינו מתוחזק – המקום צמוד לאתר הטבע העירוני נחל זמרי, שנחנך ממש לאחרונה. השטח עשיר בצבאים, שפני סלע, שועלים ועוד, ובימים אלה אפשר ממש להאזין לזרימת הגשמים שעוברת במתחם. אולם, מטיילים רבים מתלוננים על מפגעי ביוב ופסולת, שעלולים לפגוע בבעלי החיים.





פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)

פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)


עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מספר בשיחה עם "כל העיר" כי "בספירה האחרונה נספרו כ-200 צבי ישראלי במקום, מדובר באחת מהאוכלוסיות הגדולות של צבי ישראלי בבירה. ישנם כמה סיבות לסיכון אוכלוסיית הצבאים – היא כלואה ואין לה לאן לנוע, וממערב הכל בנוי. פיתוח הכבישים ובניית שכונות והגדר שמצד שני מגנה עליהם מפני ציידים. בנוסף, כלבי בר שבאים ממזרח העיר לטרוף את הצבאים ושפני הסלע".

כמו כן, מכיוון שהוואדי אינו מונגש לציבור והינו אזור יבש יחסית, לצבאיים אין מקורות מים לשתייה. לדברי בלבן, הצבאים מקבלים נוזלים מהצמחיה ויודעים להתמודד עם שטח ללא גישה למים, "צבאים כעקרון מקבלים נוזלים מהצמחיה שהם אוכלים ומהטל שיש עליה בבוקר. אם יש מים הם שותים, אבל הם לא חייבים לשתות. צבאים יודעים להסתדר היטב אם אין מים בכלל. אין צורך לייצר נקודות שתייה מלאכותיות כמו לכלבים וחתולים".

"מטיילים מדווחים מהשטח על מפגעים, בעיקר פסולת מפיקניקים שמסכנת את בעלי החיים", מוסיף בלבן. "הפסולת זו הסכנה הכי גדולה לחיות. על מנת לשמור על הטבע האותנטי ועל החיות – אין להשאיר פסולת, מכיוון שזה מביא שועלים והם אוכלים את העופרים. הפסולת מושכת מינים מתפרצים, שמסכנים את הצבאים", מבהיר בלבן.




פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)

פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)


"נחל זמרי, נחל פרת עליון ונחל ענתות – אלו נחלים שנמצאים בין השכונות הצפון מזרחיות בירושלים לגדר הביטחון", מוסיף ואומר בלבן, "מדובר באחד משטחי הטבע היחידים שנותרו ממזרח העיר. בסקר שעיריית ירושלים ערכה מדובר באחד מהאזורים אשר בעלי ערך רב לעיר מבחינת טבע. היום עושים מאמץ לבנות ולפגוע, כמה שפחות בטבע".


 


פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)

פנינת הטבע בפסגת זאב (צילום: איציק נוריאל)


גם מורן בביאן תושבת השכונה, הפעילה למען נחל זמרי והנגשת הטבע בשכונה, מתארת: "נחל זמרי הינו אזור גדול. חשוב לנו לשמור על הוואדי ולטפח אותו. יש לציין כי באזור הזה אנשים נמנעים מלהסתובב שם מאשר באזור נחל זמרי, מכל מיני סיבות. בתכנית בניית פארק הטבע בנחל זמרי, ישנם אזורים שלא ניגע בהם, כמו הוואדי, האזור הזה לא יתפתח. זו דרך אחת לשמור על המקום אותנטי. מה שכן, באזור הוואדי ישנם מי ביוב זורמים וכתוצאה מכך, המים מזוהמים והצבאים לפעמים שותים משם. לכן הפעילים שלנו בקשר עם חברת הגיחון בנושא זה. השאיפה שבני האדם לא יתערבו יותר מדי לחיות הבר".



 


פארק הצבאים גרסת צפון ירושלים: נחנך אתר הטבע העירוני נחל זמרי


 

הבהלה בצפון ירושלים: שועלים משוטטים בשכונות ונכנסים לחצרות הבתים


בשורה לאוהבי החתולים בירושלים: תקציב עירוני שנתי בסך 100 אלף שקלים עבור פינות האכלה ומזון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר