מפת מרכז העיר - אזור נקי מרכבים מזהמים, רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)
מפת מרכז העיר - אזור נקי מרכבים מזהמים, רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)

השלב הראשון: מרכז העיר נקי מרכבים מזהמים; הצעד הבא – כל ירושלים

לפי התוכנית של המשרד להגנת הסביבה, שנאמדת בהשקעה כוללת של כעשרה מיליון שקלים - רכבי דיזל מזהמים לא יורשו להיכנס למרכז העיר כבר בספטמבר 2019. התוכנית הגדולה: להרחיב את השטח לרחבי ירושלים

פורסם בתאריך: 28.3.19 08:19

משנה לשנה זיהום האוויר בירושלים מחמיר. למרות שבמרכז העיר רחוב יפו הפך להיות ירוק – הרכבת הקלה היא כלי תחבורה לא מזהם, נראה כי ברחובות הסמוכים, כמו למשל רחוב אגריפס, נמדדים ערכי זיהום אוויר גבוהים במיוחד – בעיקר בשל מעבר אוטובוסים מזהמים.



ברחבי ירושלים נרשם עומס תחבורתי כבד המאופיין במספר אוטובוסים גדול הממונעים בדיזל – בין השאר בשל העובדה שאחוז המשתמשים באוטובוסים בעיר גבוה משמעותית – 35 אחוז ביחס לשאר חלקי הארץ – 20 אחוז. כמו כן, במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי ישנו מאמץ יתר של כלי הרכב בשל המבנה הטופוגרפי של העיר, אשר מביא לפליטת מזהמים מוגברת.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

ממצאי ניטור האוויר של המשרד להגנת הסביבה מצביעים כי תושבי מרכז העיר חשופים לזיהום אוויר תחבורתי גבוה. זיהום אוויר תחבורתי כולל חשיפה לחומרים הבאים: תחמוצות חנקן וחנקן דו־חמצני, חלקיקים נשימים עדינים הקטנים מ־2.5 מיקרומטר, תרכובות אורגניות נדיפות (בנזן, פורמאלדהיד 1 בוטאדיאן) ופוליארומטיים.



במטרה לצמצם את זיהום האוויר בירושלים נקבעה בחודש מאי האחרון החלטת ממשלה הכוללת בין השאר הפעלה של "אזור נקי" מרכבי דיזל מזהמים במרכז העיר, התקנה של כ־100 מסנני חלקיקים על אוטובוסים דיזל וכלי רכב מזהמים והפעלה של עשרה אוטובוסים חשמליים בעיר. עלות התוכנית: כעשרה מיליון שקלים.

המשרד להגנת הסביבה יסבסד התקנת מאות מסנני חלקיקים באוטובוסים ובמשאיות שאינם עומדים בדרישות חוק העזר. "במימון המשרד יתחילו לפעול 10 אוטובוסים חשמליים על ידי חברות התחבורה הציבורית הפועלות בירושלים", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה, "פעולות אלה יובילו להפחתת זיהום האוויר בעיר".

מתי זה צפוי לקרות? בספטמבר 2019 צפויות לצאת לדרך העבודות להתקנת מצלמות במרכז העיר שיתעדו כלי רכב מזהמים שלא יותרו להיכנס. בתחילה יישלחו אזהרות לנהגים, אולם בהמשך הם צפויים להיקנס.


שוני גולדברגר, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה


"הוחלט על הקמת אזור מופחת פליטות זיהום אוויר הנקרא LEZ (Low Emission Zone)", מציין שוני גולדברגר, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה. "תחילה זה יהיה רק במרכז העיר ובשלב השני נרחיב אותו לשטח יותר גדול, בשאיפה לכל העיר".

"מדובר יהיה בשטח שבו אסור לרכבים, שהוגדרו מראש שיש  להם פוטנציאל גבוה לזהם, להיכנס לאזור", מסביר גולדברגר "אזור כזה קיים כבר בחיפה, וזה משהו שמאוד מקובל בערים גדולות בעולם. אנחנו רוצים ליצור השפעה הולכת וגדלה על כל המרחב של ירושלים, כדי שרכבים כאלה לא יכנסו למרכז העיר ולא יכנסו בכלל לעיר. כך שזה מתחבר לתוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר בתחבורה. זה אמור להיכנס לפעולה בספטמבר הקרוב. זה ישפיע מאוד לחיוב על הפליטות בתחבורה לירושלים, ויתרום לאיכות חיי התושבים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עו''ד

    בס"ד
    יש למנוע זהום סביבתי בדחיפות בערים נוספות כמו רמת גן , גבעתי'ים ועוד וכל סוגי הזיהום כמו קרינה וכו'

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רק חבל שהרכבים שכן ייכנסו ייזהמו את האוויר בחיפוש אחר חניה שבמקום להעלות את מחירה, החליטו בעירייה בפרץ של פופוליזם לתת ממנה שעה אחת בחינם. חבל.

  3. דד

    לשים רק אוטובוסים חשמליים. ישפרו את רמות הרעש. בנוסף לאסור על משאיות לצפור – מכת עיר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר