צבים בעמק הצבאים (צילום: החברה להגנת הטבע)
צבים בעמק הצבאים (צילום: החברה להגנת הטבע)

עמק הצבים | התגייסות מדהימה: הציבור החזיר 100 צבים לטבע הירושלמי

בהמשך לפרסום ב"כל העיר": הציבור נענה לבקשתה של החברה להגנת הטבע והחזיר השבוע למעלה מ-100 צבים שהוחזקו בבתים פרטיים בניגוד לחוק - הצבים הובאו לעמק הצבאים בירושלים: "הצבים - חיה מוגנת הנמצאת בסכנת הכחדה בישראל ובעולם - חיים כעת במתחם מגורים ייחודי ומקבלים תזונה ראויה"

פורסם בתאריך: 24.4.19 15:35

התגייסות מדהימה: רק בשבוע שעבר קראה החברה להגנת הטבע לציבור להביא צבים, שמוחזקים בבתים פרטיים בניגוד לחוק, לעמק הצבאים בירושלים – וכבר השבוע הוחזרו למעלה מ-100 צבים. הצב היבשתי, כידוע, נמצא בסכנת הכחדה, ועל כן החברה להגנת הטבע פתחה בפרויקט "הזדכות" מיוחד, שקורא לכל מי שמחזיק צב בביתו להביאו לעמק הצבאים בירושלים.

"הצבים הם חיות בר ומקומם בטבע", מסבירה יעל המרמן סולר, מנהלת פארק הצבאים מטעם החברה להגנת הטבע, "כליאת צב בבית או בגינה היא עבירה על החוק וגורמת לצב נזק בלתי הפיך".



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

בחברה להגנת הטבע מציינים כי "בדומה למבצעי הזדכות על ציוד צבאי, בהם אין עונשים ולא שואלים שאלות, כך גם בפארק עמק הצבאים הירושלמי – יותר מ-100 צבים הובאו בשבוע האחרון לפארק, מה שיאפשר להם תנאי מחייה ראויים. הצבים – חיה מוגנת הנמצאת בסכנת הכחדה בישראל ובעולם – חיים כעת במתחם מגורים ייחודי ומקבלים תזונה ראויה".


צבים בעמק הצבאים (צילום: החברה להגנת הטבע)

צבים בעמק הצבאים (צילום: החברה להגנת הטבע)


עשרות משפחות הביאו צבים השבוע לעמק הצבאים. "יש המביאים צב או שניים שנותרו בביתם לאחר שהובאו לגן הילדים או נאספו מהכביש, רגע לפני שנדרסו", מספרת המרמן סולר. "אולם כמה משפחות הביאו 7-5 צבים ומשפחה אחת ממרכז הארץ אף הביאה יותר מ-30 צבים שהוחזקו יחד במכלאות מאולתרות, ארגזים, בגינה ובמחסן. הם הגיעו בהרכב מלא – 3 דורות ב-3 מכוניות: סבא, סבתא, ילדיהם ונכדיהם – והביאו עימם 30 צבים שהוחזקו במכלאה בחצר מעל 30 שנה. זה התחיל כשסב המשפחה מצא כמה צבים פגועים והחליט להצילם. הוא שיכן אותם במכלאה בחצר עד שהתחזקו והחלו להתרבות. את הבקועים הוא גידל זמן קצר, את חלקם שיחרר חזרה לטבע וחלקם השאיר, כך שבמשך שנים גדלה הכמות והצטברו יותר מ-30 צבים, שהואכלו בפירות, ירקות ועוד, שפגעו בצבים וגרמו להם למחלות שונות. הם סיפרו כי ברגע שראו את הכתבות בתקשורת ומתוך דאגה אמיתית לצבים, החליטו להביאם אלינו".



עומר דראל, בן שירות בפארק עמק הצבאים ויוזם הפרויקט, מסביר שהרעיון נולד מספירה שערך בפארק, במטרה לכמת את הצבים: "לאחר הספירה התבהרו לי שני דברים: כמות הצבים בפארק קטנה, ועדיין מצבם טוב בהרבה מהצבים בטבע בארץ. אחרי שיחות עם חוקרים בתחום ומומחי החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, התברר לי שהקושי הגדול ביותר לצבי היבשה המצויים – למעט אובדן בתי גידול – הוא איסופם מהטבע ע"י אלפי ישראלים. ‌לפרויקט הקטן שיזמתי עבור צבי אזור ירושלים, יש הזדמנות ליצור תפנית בעתיד המין כולו בישראל".


צבים בעמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

צבים בעמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


"מרגש לראות את ההתגייסות של הציבור למען אוכלוסיית הצבים בארץ", אומר ראש העיר משה ליאון, "בשבוע האחרון הגיעו מעל 100 צבים למרכז הטיפול החדש שהוקם. תמשיכו להביא את הצבים לעמק הצבאים, אני מבטיח שתוכלו להגיע לבקר אותם שוב בכל זמן שתבחרו. הטבע והחי הם חלק מהזהות של ירושלים. נמשיך לשמור עליהם למענם ולמעננו".

ברשות הטבע והגנים מוסיפים ואומרים: "הצבים הם חיות בר ומקומם בטבע הפתוח. כליאת צב בבית או בגינה היא עבירה על החוק וגורמת לו נזק בלתי הפיך, לרבות איבוד היכולת לשרוד בטבע הפתוח. לכן חשוב לא לאסוף צבים מהטבע הביתה. אנו מברכים על מתחם המקלט החדש לצבים שהוחזקו בשבי, שנעשה בהיתר של רשות הטבע והגנים ועל פי חוק. לדיווח ומסירה של צב חזרה לטבע ניתן לפנות למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*".

צבים בעמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

מרחב המחייה החדש של הצבים בעמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר