תמר ויהודה כדורי ז"ל, זירת רצח בני הזוג כדורי ז"ל, ניצב דורון ידיד (צילומים: אוליבייה פיטוסי, מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)
תמר ויהודה כדורי ז"ל, זירת רצח בני הזוג כדורי ז"ל, ניצב דורון ידיד (צילומים: אוליבייה פיטוסי, מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)

תיק כדורי: האם מפקד משטרת ירושלים אובד עצות?

למעלה מארבעה חודשים חלפו מרצח בני הזוג תמר ויהודה כדורי ז"ל בארמון הנציב - ולמשטרת ירושלים, בפיקודו של ניצב דורון ידיד, אין אף חשוד. מתי יפוצח תיק החקירה?

פורסם בתאריך: 23.5.19 10:04

מי רצח את בני הזוג תמר ויהודה כדורי ז"ל בדירתם שבארמון הנציב בירושלים? למעלה מארבעה חודשים חלפו מאז הרצח המזעזע, ולחוקרי הפרשה אין קצה חוט, אין אף חשוד במעצר. מיום גילוי הרצח, 13.1.19, ביקשה משטרת ירושלים להאריך את צו איסור הפרסום על פרטי החקירה כמה פעמים, אולם נראה כי המשטרה, בראשות מפקד המחוז החדש ניצב דורון ידיד, שמונה לפני שלושה חודשים לתפקיד, הגיעה לשלב שבו היא אובדת עצות.

נדמה שהימ"ר (היחידה המרכזית) במשטרת ירושלים, שחוקרת את פרשת הרצח נקלעה למבוי סתום. מי יפצח את תעלומת הרצח בארמון הנציב ומתי יילכד הרוצח או הרוצחים?



תמר כדורי ז"ל, יהודה כדורי ז"ל (צילומים: מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)


"מפקד המחוז יכול במקרה זה לתת דגשים או משאבים נוספים", אומר בשיחה עם "כל העיר" עו"ד יהודה שושן, מהסנגורים הפליליים המוכרים בירושלים, "הוא אינו מקבל את ההחלטות בחקירה, הוא לא מחליט את מי לעצור ואת מי לא. המידע רק מובא לידיעתו. המדיניות במעצרים אינה של מפקד המחוז".

בני הזוג כדורי, בשנות ה-70 לחייהם, נמצאו ללא רוח חיים ב-13.1.19 בביתם שברחוב מרדכי אלקחי, כשסימני אלימות קשים על גופם. את כוחות ההצלה והמשטרה הזעיקו בני משפחה של בני הזוג, וזאת לאחר שלא שמעו מהם כמה ימים.

כיממה לאחר גילוי גופותיהם של בני הזוג כדורי בביתם, ב-14.1, עצרו חוקרי הימ"ר חשוד ברצח. מעצרו של החשוד הוארך מספר פעמים, אך לאחר שמוצתה החקירה בעניינו החליט בית המשפט לשחרר את החשוד. אחרי שבועות ארוכים של חוסר ודאות, התגבשה במשטרת ירושלים ההערכה כי הרקע לרצח של בני הזוג הינו פלילי.

בהמשך לכך נעצרו שני בני משפחה בחשד לביצוע הרצח. בתחילת חודש מרץ החליטה המשטרה לשחרר ממעצר את החשוד המרכזי ברצח, ואשתו של החשוד המרכזי שוחררה שבועיים קודם. עורכי הדין שי לוי, גיא מימון ושלמה לוי, שייצגו את קרוב המשפחה שנעצר, אמרו כי "עוול בלתי נסלח נגרם לחשוד ובני ביתו". יש לציין כי באחרונה הוסרו המגבלות שהוטלו על שני קרובי המשפחה של בני הזוג כדורי, אשר נחשדו בביצוע המעשה ואף שהו מספר ימים במעצר.

עו"ד שושן מבקר את התנהלות המשטרה במעצר החשודים. "כמו בתיקים רבים אחרים, ידה של המשטרה קלה מאוד על ההדק", טוען עו"ד שושן, "בעיקר כאשר ישנו לחץ ציבורי ומעורבות של התקשורת, שיוצרת לחץ כבד על מקבלי ההחלטות. קבלת ההחלטות למעצר אדם יכולה לנבוע, ממידע מודיעין, שלא בהכרח הוצלב ונבדק, מנוכחות במקום ובזמן הלא נכון, מניתוחי תקשורת או מעדות המעלה חשד וכו'. כל אלו לא בהכרח מצדיקים מעצר של אדם. אך גישת המשטרה כיום היא קודם לעצור ואז לבדוק את חוזק ואמיתות החשד".


עו"ד יהודה שושן (צילום: ליאור דסקל)

עו"ד יהודה שושן (צילום: ליאור דסקל)


עו"ד שושן, שבעצמו שירת בעבר בשורות המשטרה והפך לפני למעלה מעשור לסנגור, טוען כי "בשלב מעצר הימים המשטרה מציגה לשופט עמדה חד צדדית, ללא יכולת של הסנגור לבקר את הראיות. מוגש לשופט דוח סודי ועל בסיס טיעוני הצדדים השופט, שגם הוא בשר ודם, מחליט אם לשחרר או לעצור את החשוד. הכלל הוא שככל שהתיק חמור יותר כך, הדוח הסודי מנופח יותר והשופט יחשוש מלשחרר".

לדברי עו"ד שושן, "גם במקרה של חקירת רצח בני הזוג כדורי – רק שבריר של ראייה וקצה חשד מביאים למעצר בתקווה שחקירת החשוד תוליד הודאה במעשה, או תסבכו בגרסה ש'חייבת בדיקה' והמשך מעצר".

יחד עם זאת, מדגיש עו"ד שושן ואומר כי "שחרורם של עצורים בהסכמת המשטרה אינו מעיד בהכרח שהחשודים חפים מפשע. לעתים זהו אקט חקירתי לצורך השגת ראיות בחקירה סמויה. לא כל רצח מפוענח באופן מידי, לעתים חולפות שנים עד שנתפס האשם. נדרשת מהחוקרים: יסודיות, סבלנות, תחכום חקירתי, יצירתיות והמון מזל. באופן אישי איני מאמין בפשע המושלם".


עו"ד קובי קמר (צילום: פרטי)

עו"ד קובי קמר (צילום: פרטי)


גם עו"ד קובי קמר, מהסנגורים הפליליים המוכרים והוותיקים בעיר, מציג בשיחה עם "כל העיר" ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בחקירת רצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב. "חוסר ההצלחה לפענח את רצח בני הזוג כדורי הוביל את המשטרה לעשות טעויות", אמר קמר וטען כי "המשטרה היתה בלחץ וגרמה לעוול גדול לבני משפחת כדורי שנעצרו על ידה".

"התחושה היא שמטרת המעצר היתה לנסות לדלות פרטים דרך זה שישברו אותם, אבל הבעיה היא שתרגילים שכאלה פוגעים בחקירה. במעצר, מן הסתם, הטיחו החוקרים בבני המשפחה פרטים מוכמנים ולמעשה גילו חלק מהקלפים שהיו להם. מהניסיון שלי, שימוש בתרגילים כאלה נובע מלחץ ומוביל בדרך כלל לאיבוד כיוון של המשטרה".

עו"ד קמר, יש לציין, אינו מייצג או ייצג את בני המשפחה ולא אף אחד אחר שקשור בתיק. הביקורת שלו נובעת מהניסיון הרב שהוא צבר בעבודה על תיקים פליליים. "הביקורת העיקרית שלי היא על העוול שגורמת המשטרה לאנשים, במקרה הזה בני המשפחה של הזוג כדורי", ממשיך ואומר עו"ד קמר, "הבעיה היא גם בבית המשפט, שלרוב הולך עם כל בקשה של המשטרה ומשתמש אף הוא במושג 'חשד סביר' – מושג שלדעתי הוא אבי אבות הטומאה, כי החשד הסביר הזה הוא פעמים רבות לא יותר משמועה או האשמה של פלוני כנגד אדם אחר".


ניצב דורון ידיד (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ניצב דורון ידיד (צילום: אוליבייה פיטוסי)


החשש הגדול של המשטרה הוא שתיק רצח בני הזוג כדורי ז"ל לא יפוענח. גם כעת ישנם תיקי רצח שטרם נפתרו, אחרים פוצחו בעידן זה בזכות התפתחויות הטכנולוגיות הקשורות במדע הראיות הפורנזיות.

לדוגמא אחת מפרשות הרצח בירושלים שלא פוענחה שנים היא של הנערה נועה אייל ז"ל, שנאנסה ונרצחה באכזריות בפברואר 1998 ביער רמות. 16 שנה לאחר הרצח – ב-2014, נלכד הרוצח, דניאל נחמני, וזאת בעקבות טכנולוגיה חדשה שמאפשרת איתור נאשמים על ידי בדיקות דנ"א של קרובי משפחה. ממש השנה, בחודש ינואר, הורשע נחמני ברצח נועה אייל ז"ל. מי היה מאמין לפני 21 שנה שהרוצח של נועה אייל ז"ל ייתפס בזכות דנ"א של קרוב משפחה שנעצר.


מיקי לוי (צילום: עופר וקנין)

מיקי לוי (צילום: עופר וקנין)


במרחק של 19 שנה מניצב דורון ידיד – מי ששימש מפקד משטרת המחוז בירושלים בתחילת שנות ה–2000 היה מיקי לוי, כיום חבר כנסת מסיעת כחול-לבן. "אני מבקש להזכיר את רצח נועה אייל ז"ל ורצח ורדית בקרקנוט ז"ל. שני תיקים ששנים המתינו לפיצוח. התיקים עברו ממפקד מחוז למפקד מחוז. זו היתה צוואה שהשארנו, תיקים כאלה ימשיכו לחיות עד אין קץ".

לוי מדגיש כי בתיקי רצח קשים לפיצוח הוחלפו מדי פעם צוותי החקירה. "יש להחליף כל כמה חודשים את הצח"מ, צוות החקירה המיוחד, על מנת לחשוב מחוץ לקופסה וכדי למצוא כיוונים חדשים וכדומה. בשורה התחתונה, אני סומך על משטרת מחוז ירושלים – על החוקרים, על קציני החקירות. מדובר במקצוענים".


זירת רצח בני הזוג כדורי ז"ל (צילום: אוליבייה פיטוסי)

זירת רצח בני הזוג כדורי ז"ל (צילום: אוליבייה פיטוסי)


האם הרצח הכפול בארמון הנציב יפוצח רק בעוד מספר שנים בעקבות התפתחות טכנולוגית? פרופ' יוסי אלמוג, לשעבר ראש המחלקה לזיהוי פלילי במשטרה, קצין משטרה בדימוס בדרגת תת ניצב, וכיום פרופסור לכימיה פורנזית במכון לכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים, מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "אי אפשר לתת לזה תשובה חד משמעית כי אנחנו לא יודעים מה יש בתיק, מהן הראיות הפורנזיות. בשני מקרי הרצח שפוענחו לאחרונה – נועה אייל ז"ל ו-ורדית בקרקנוט ז"ל היו ראיות פורנזיות. בתיקים אלו לא היה דוגמאות חומר של הרוצח, ולכן לא היה ניתן לבצע את ההשוואה. עד שיעשה טעות, ואז אפשר היה לפענח. יכול להיות שתיק יפוצח בלי ראיות פורנזיות, אם תהיה ראיה מודיעינית – אם מישהו יספר שהוא ראה משהו בעוד עשר שנים או מחר. אבל לפעמים צריך לחכות עד שהעבריין יעשה טעות וישאיר עוד פעם את הסימנים שהוא השאיר, עד שיגלו אותו".

"לדוגמא, כולם זוכרים את האנס הסדרתי מגוש דן בני סלע", מזכיר פרופ' אלמוג את הפרשה שהסעירה את המדינה בשנות ה–90. בשנים אלו התלוננו נשים על מקרי אונס קשים, שבוצעו באותה שיטה, אולם האנס לא נלכד. "בני סלע השאיר דוגמאות דנ"א שלו בזירות, אבל הוא לא היה ב'אוסף' (המאגר המשטרתי). במז"פ קשרו בין המקרים, אבל לא ידעו למי זה שייך, עד שהוא נתפס על חם. אז לקחו ממנו דגימה והצליחו לקשור אותו לתשע זירות אונס".

"במקרה דומה נוסף, לפני עידן הדנ"א הפורנזי – ב–1982 נרצח זקן ערירי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב. לא היה חשוד. טכנאי זיהוי פלילי הצליח להפיק מהחלק הפנימי של דלת הכניסה טביעת אצבע, שלא היתה שייכת למנוח ולא לאף אחד מוכר. 12 שנה מאוחר יותר עצרה המשטרה אדם לאחר שאשתו התלוננה עליו שהוא היכה אותה, ולקחו ממנו טביעות אצבע ואז נרשמה הצלבה. ב-1993 טביעת האצבע שלו עלתה בחיפוש ובינגו. הסתבר שהוא הרוצח מרחוב נחלת בנימין".

לגבי פרשת רצח כדורי מדגיש פרופ' אלמוג כי "אני לא יודע מה יש בידי המשטרה, לכן אי אפשר לתת על זה תשובה. אם אין בידי המשטרה שום ראיה פורנזית כיום אז אין דרך לפצח את זה, אלא אם תהיה הלשנה או מודיעין. ללא ראיות פורנזיות אין למה להשוות. אם יש ראיות פורנזיות – צריך לחפש חשוד מתאים. כמו למשל טביעת נעל. יש לא מעט מקרי רצח מהעבר בלתי מפוענחים שהיו ראיות, אך לא כאלה שהניבו פירות".


פרופ' יוסי אלמוג (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של אוניברסיטה העברית בירושלים)

פרופ' יוסי אלמוג (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של אוניברסיטה העברית בירושלים)


פרופ' אלמוג מזכיר את אחד ממקרי הרצח שזעזע מדינה שלמה ב-1982 של נאוה אלימלך ז"ל, ילדה בת ה-12 מבת ים. גופתה נוסרה וחלקיה נמצאו במקומות שונים. "מצאו את ראשה צף, אחר כך מצאו חלקי גוף אחרים שנוסרו", מתאר פרופ' אלמוג, "החוקרים הצליחו לקבוע באיזה מסור נוסרו חלקי הגופה, וההנחיות היו לחפש מסורים אצל חשודים. פעולות אלו בוצעו במז"פ של הסקוטלנד יארד בלונדון. הרצח הזה לא נפתר עד היום. במקרה זה מצאו ראיה פורנזית, אבל לא מצאו את ההתאמה".

"מבחינתי פשע מושלם זה פשע שלא הצליחו לפענח, ושלא שיצליחו לפענח לעולם", מסכם פרופ' אלמוג. "לדאבוני, יש רשימה לא קצרה של פשעים חמורים שלא הצליחו לפענח אותם, אפילו שהיו ראיות, אבל לא נמצאה התאמה לחשודים ולא הביאו לתוצאות, כאלה יכול להיות שיפענחו בעתיד".



תגובת משטרת ירושלים: משקיעים את כלל המשאבים

תגובת משטרת ירושלים לפניית "כל העיר": "מאז אירוע הרצח מבצעת משטרת ישראל פעולות חקירה נרחבות תוך שימוש בכלל המשאבים והאמצעים הנדרשים במטרה לפענחו והחקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים. במסגרת החקירה נבדקו מספר כיווני חקירה, מטבע הדברים אנו מנועים מלפרט אודות מהלכי החקירה וממצאיה, שעה שהיא עודנה מתנהלת תחת צו איסור פרסום. במסגרת פיקוח וניהול החקירה מבוצעות ישיבות והערכות מצב סדורות בראשות מפקד המחוז. המשטרה משקיעה את כלל המשאבים ופועלת בגוון שיטות. נציין כי רק לאחרונה פענחה משטרת מחוז ירושלים 2 מקרי רצח מורכבים מלפני 2 עשורים. המשטרה תמשיך לפעול ולפענח מקרי רצח ופשיעה חמורה בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותה מכוח החוק, במטרה אחת ויחידה: להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".



 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שלומי

    זה לא רצח מוזמן מקצועי כי רוצח מקצועי לא רוצח באכזריות כי הוא לא מכיר את הנרצחים והוא יודע לרצוח במקצועיות.
    אני דוייחתי למשטרה על חולת נפש שדיברה על זה שתמי תמות יום לפני הרצח. החוקר הטיפש צחק עלי.
    מסתמכים על איכון טלפון כאשר קל מאוד להשאיר את הטלפון בבית.
    שיבקשו מבית משפט אישור לפוליגרף וימצאו את האשם, במקום לחשוב שהם שרלוק הולמס.
    ויכול להיות שהרוצחת היא סידרתית.
    מספר החולים בסכיזופרניה הוא אחוז אחד מהאוכלוסיה אבל הם רוצחים פי 15 מאדם בריא, מכאן כי יש 15 אחוז סיכוי שהרוצח סכיזופרני.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר