רכבל לכותל (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
רכבל לכותל (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

למרות עשרות ההתנגדויות: תוכנית הרכבל לכותל אושרה

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום, שני, להעביר את הפרויקט השנוי במחלוקת להקמת רכבל לכותל לאישור הממשלה; לתוכנית מתנגדים ארגוני ירוקים, קבוצות תחבורה, העדה הקראית, אדריכלים ותושבים

פורסם בתאריך: 3.6.19 19:41

היום, שני, אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) להעביר את התוכנית להקמת הרכבל לכותל לאישור הממשלה. לתוכנית מתנגדים עשרות פעילים וגופים ביניהם ארגוני ירוקים, העדה הקראית, תושבים בדרום העיר, אדריכלים, מתכננים וארגוני תחבורה. המתנגדים מתריעים מפני עומסי תנועה כבדים. מנגד מתכנני הפרויקט השנוי במחלוקת טועני כי הרכבל ייתן מענה לכ-3,000 נוסעים בשעה לכל כיוון בארבע דקות.



הוות"ל ציינה כי "המטרה העיקרית ליישום פרויקט הרכבל לאזור הכותל ולשירות האגן הדרומי של העיר העתיקה, היא לאפשר את שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכתוצאה מכך, להקל באופן משמעותי על הגודש התנועתי הבלתי נסבל הקיים היום בשגרה, וקל וחומר בימי חג ומועד. יחד עם זאת, הרכבל אינו מהווה הפתרון היחיד שייתן מענה לעומס התחבורתי באזור, והוא חלק ממערך כולל של פתרונות משולבים שיזינו את הרכבל ויפחיתו את תנועת כלי הרכב באזור".


תחנת הרכבל לכותל (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

רכבל לכותל (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)


התוואי של הרכבל הינו 1.4 ק"מ והוא כולל כ-73 קרונות. ההערכה של הוועדה היא שבממוצע מבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים, "אומדן שגדל מדי שנה. מבין המערכות להסעת המונים, מערכת הרכבל המוצעת מספקת קיבולת של כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון".

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" ישנם מתנגדים רבים לבניית הרכבל בעיר, הנושא מעלה המון בעיות מורכבות ומסתבר שפוגע במגוון אנשים. בין המתנגדים לבניית הרכבל הינה העדה הקראית. לטענתה מעבר הרכבל חולף מעל בית העלמין העתיק של הקהילה הקראית. דבר הגורם לחשש לחילול ולטומאת המת. יזמי התוכנית – הרשות לפיתוח ירושלים, פנו לעדה הקראית על מנת לקרות את בית הקברות, אך הקהילה מתנגדת למהלך ופתחה במאבק.

עמותת עמק שווה מסרה בתגובה לאישור התוכנית כי "ההסבר שהרכבל נחוץ לשם הסרת המפגע החזותי של 'חומת האוטובוסים' בסמוך לחומות העיר העתיקה הוא אחיזת עיניים. מה שבטוח לחומות העיר העתיקה וחזותן הוא לא יעזור. לצערנו בוחרת הוועדה לתשתיות לאומיות להתחבא מאחורי חומות של תירוצים במקום להגיד את האמת כהווייתה – פרוייקט הרסני זה בא לעולם כדי לשרת את עמותת אלע"ד. למרות שהרכבל אושר בוועדה, המאבק שלנו לא הסתיים ואנו נמשיך להילחם על התכנית וירושלים גם בבית המשפט. אנו מקווים שהממשלה הבאה או שר התיירות הבא יצילו את כבודה ומעמדה של ירושלים ויבטלו את התכנית".

הרשות לפיתוח ירושלים נמסר כי "אישור התוכנית בוועדה הלאומית לתשתיות, לאחר שמיעת כלל ההתנגדויות, הנו אבן דרך משמעותית בקידום פרויקט חשוב זה. שילוב הכוחות ושיתוף הפעולה שבין העירייה לבין משרד ירושלים ומורשת יחד עם משרד התיירות אפשרו תהליך תכנון מסודר ואת קידומו המוצלח לטובת ציבור מגוון שחי בעיר ומבקר בה. בשבוע שבו מצוין יום ירושלים, זכתה העיר במענה תחבורתי ותיירותי הכרחי. כחלק מתפיסת הפיתוח של העיר, הרכבל יאפשר הפחתה משמעותית בעומסי התנועה סביב העיר העתיקה ויגביר את הנגישות לאזור עבור תושבים, תיירים וסוחרים כאחד".


סרטון המתנגדים לתוכנית הרכבל של עמותת עיר עמים


יו"ר הוות"ל, זאב בילסקי, ציין: "מדובר בתוכנית שמביאה בשורה של ממש לעיר ירושלים. התוכנית מאפשרת נגישות זמינה ונוחה עבור באי העיר העתיקה והכותל. התוכנית תביא לביטול 'חומת האוטובוסים' שנמצאת באופן קבוע בכניסה לעיר העתיקה, והפיכת המרחב למרחב ציבורי ונעים באחד המקומות המתויירים ביותר בישראל ובעולם".



מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי רדאעי, הוסיפה וציינה: "התוכנית עתידה להביא למהפכה בירושלים, בשיפור משמעותי בנגישות לעיר בעתיקה, ותאפשר הבאת המונים לאתרי התיירות המרכזיים בעיר העתיקה וסביב לה. זאת, תוך קיצור זמני ההגעה למקומות הקדושים וצמצום משמעותי של עומסי התנועה באזור הכותל המערבי, יחד עם שיפור הנגישות לשכונות ורובעים במזרח העיר. כל זאת תוך שימור והגנה על חומת העיר ואתרים ארכיאולוגים באזור".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. יוגב

    השחיתות עוברת כל גבול הכל למטרה לפתח את מתחם התחנה כי היזמים מעוניינים לחזק את המקום מבחינה עיסקית ואו לא

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה יכער את העיר העתיקה ויהרוס את הנכס התרבותי, הדתי והתיירותי מספר אחת של מדינת ישראל!!!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ברקת היה ראש עיר מושחת!
    ניסה גם להעביר את הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים ללא שום הצדקה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר