הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

האם תוכנית הרכבל לכותל תישאר על הנייר? העדה הקראית נאבקת נגד מעבר התוואי מעל בית העלמין

העדה הקראית פתחה במאבק נגד הרכבל לכותל, שמתוכנן לעבור מעל בית העלמין העתיק של הקהילה, מחשש לחילול ולטומאת המת: "לא ניתן יהיה להקים את הרכבל מבלי לפגוע פגיעה אנושה באמונה היהודית-קראית"

פורסם בתאריך: 27.2.19 20:46

האם תוכנית הרכבל לכותל תישאר על הנייר? העדה הקראית מתנגדת למעבר הרכבל לכותל מעל בית העלמין העתיק של הקהילה, מחשש לחילול ולטומאת המת.

הרכבל, לפי התוכנית, הרכבל ייצא ממתחם התחנה הראשונה, יחצה את גיא בן הינום וימשיך עד לכותל – מדובר בכ-1,400 מטרים. הפרויקט צפוי לפעול ב-2021. אך, בתוואי זה נמצא גם בית הקברות העתיק של העדה הקראית. יזמי התוכנית – הרשות לפיתוח ירושלים, פנו לעדה הקראית על מנת לקרות את בית הקברות, אך הקהילה מתנגדת למהלך ופותחת במאבק.



לפי האמונה היהודית-קראית הפעלת רכבל מעל חלקות הקברים עלולה להוביל לטומאת המת, ותגרום לחילול בית העלמין. במכתב ששוגר על ידי מנכ"ל עמותת היהדות הקראית שלמה גבר, לרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) נכתב, "לא ניתן יהיה להקים את הרכבל מבלי לפגוע פגיעה אנושה באמונה היהודית-קראית, באדמת בית העלמין, ובמשפחות האבלות של נפטרים בעבר ובעתיד. כיוון שמטבע הדברים לא ניתן להזיז את בית העלמין המשמש לקבורת קראים כבר מהמאה התשיעית ולא נסכים כי יעבור מעל אדמתנו – לא יהא מנוס מהסטת קו הרכבל לנתיב אחר".


בית הקברות הקראי (צילום: עמק שווה)

בית הקברות הקראי (צילום: עמק שווה)


כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר" להקמת הרכבל ישנן התנגדויות, חלקן מצד ארגונים ירוקים, אך לא רק. מתנגדים אחרים טוענים כי הפרויקט יפגע בנוף האורבני, כמו כן, זה לא יפתור את בעיית הפקקים שתיווצר באזור מתחם התחנה. כמו כן, מיקומו שנוי במחלוקת – במסגרת הפרויקט יוצבו עמודי הרכבל במזרח העיר והקו עצמו יעבור מעל האזור. בתוך כך, עדיין לא ברור האם הרכבל יפעל בשבתות עבור הציבור החילוני בארץ והתיירים הרבים הפוקדים את העיר.



מלבד העדה הקראית ומשפחות מהעדה שיקיריהן קבורים בבית הקברות ומביעים התנגדות לתכנית. מאות כבר הצטרפו להתנגדות ציבורית של ארגון עמק שווה, גם התאחדות האדריכלים מתכוונת להגיש התנגדות והמועצה לשימור אתרים העבירה ביקורת חריפה על התכנית. ארגון הארכיאולוגים 'עמק שווה' המוביל את ההתנגדות לתכנית טוענים כי "הקראים אינם רק עוד קהילת מיעוטים בתולדות ירושלים, זוהי קהילה שמהמאה השמינית לספירה היתה חלק בלתי נפרד מחיי התרבות והאמונה של העיר. בית הקברות הקראי הוא מהעדויות המעטות שנשארו מקהילה זו".

"תוכנית הרכבל לפגוע בו היא דוגמא נוספת מדוע הרכבל פוגע במרקם העירוני ותושביה לא צריכים אותו. נראה שכל בר דעת יודע שגם התיירים באים לראות עיר רבת דתות ועדות. לא רכבל העיר ותעשיית התיירות צריכה אלא שימור בעיר המיוחדת ביותר בעולם. אם תכנית הרכבל היתה עוברת בהליכי התכנון הרגילים, ירושלים לא הייתה מאפשרת לזה לקרות. העובדה שהתכנית הופקדה תוך כדי שהיא מתכוונת לחלל את בית הקברות הקראי מוכיחה שלא רק הרכבל הוא נטע זר בירושלים, אלא גם היזמים".

מהרשות לפיתוח ירושלים נמסר בתגובה: "פרויקט הרכבל – החל מימיו הראשונים, מתנהל עקב בצד אגודל, בשקיפות, תוך שיתוף מתמיד של הציבור וניהול מפגשים שוטפים עם קבוצות ייחודיות שלהן נדרשת תשומת לב מיוחדת, בהן נציגי הקראים. לצערנו, בחרו נציגי הקראים להפסיק חד צדדית את הפגישות עם הגורמים המקצועיים כבר לאחר המפגש הראשון. נשמח כמובן אם יחזרו לנהל דיון עמוק ויסודי בדבר מתן הפתרונות האפשריים לעניינם".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. גרבואה בריבואה

    נראה לי שטותי עצם המיזם עצמו 200 מיליון בשביל מיזם כזה טיפשי. 1400 מטר? מה זה חוסך?

    אני חושב שכדאי לעשות מנהרה במחיר הזה מהכניסה לעיר עד לכותל ישירות. מה עוזר 1400 מטר חחחחחחחחחח

    אם יש לקראים בעיה עם המיזם- שיביאו הוכחות מהתנ"ך למה אסור להקים רכבל שם. אין טומאת מת אם מישהו חוגג באויר מעל איזור הקבורה לא היה דבר כזה ומעולם לא נשמע כזה דבר.

  2. אדם

    מטורף איך שארגונים קטנים וקטנוניים מסיתים דתות נגד פרוייקטים שאמורים לשרת את כלל הציבור לטובת כולם.
    מדובר על יוזמה יפה וטובה, למה להתנכל לה?
    מה זה הרוע הזה?
    למה כל הזמן לתקוע מקלות בגלגלים כשמנסים לפתח את העיר?
    אלו לא אוהביה של העיר, הם לא מנסים להביא פתרונות ורעיונות, רק להקשות עוד ועוד ועוד ועוד

  3. גרבועי

    אדם- הפרוייקט נשמע מאוד מעניין אבל לא שווה את 200 המיליון

    אני חושב שבגלל שזה סכום ענקי צריך לעשות הצבעה של כל האזרחים ובטוחני שהרוב יגידו שעדיף להשקיע הכסף בדברים יותר מועילים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר