מתחם הארזים בבית הכרם (הדמיה: פרוס אדריכלים)
מתחם הארזים בבית הכרם (הדמיה: פרוס אדריכלים)

הוועדה המחוזית: תושבי בית הכרם נאבקים בדיונים נגד תוכנית המתאר

במהלך השבוע נערכים בוועדה המחוזית הדיונים המכריעים בנושא תוכנית המתאר לבניית אלפי דירות בבית הכרם. הדיירים, שחוששים מעומסים על תשתיות התחבורה, נאבקים על הבית: "לא מבינים את הרצון להתנפל ולהרוס את השכונה, תחת מכבש של לחצים ושל לו"ז דחוס"

פורסם בתאריך: 6.3.19 15:46

הדיונים המכריעים על תוכנית המתאר לשכונת בית הכרם נערכים בימים אלה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.. מחר, חמישי, צפוי להיערך הדיון האחרון בנושא התוכנית השנויה במחלוקת, ולאחר מכן הוועדה צפויה לקבל החלטה.



תוכנית המתאר הגדולה – 16000, כוללת בנייה מסיבית של אלפי יחידות דיור בשכונת בית הכרם. הדיירים חוששים כי התוכנית תוביל לקריסת התשתיות ולעומסי תחבורה חריגים בשכונה. כמו כן, התושבים חוששים כי התוכנית לא מתייחסת כראוי לעצים הרבים בשכונה.

לאורך השבוע הציגו התושבים את התנגדותם בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. ביניהם הציגו אדריכלים ומתכננים, שמתגוררים בשכונה. בין המתנגדים – חברת הקואליציה העירונית ד"ר לורה ורטון (מרצ), שאומרת ל"כל העיר": "בית הכרם, שבנייתה החלה בשנת 1922, לא מסוגלת לשאת את העומסים שתכנית המתאר מטילה עליה. אנשים כמובן בעד בנייה בממדים סבירים וגם מעוניינים לפתח מקום לדורות הבאים, אבל לא בצורה שתיצור קשיים שכולם יסבלו מהם. יש רחובות מאוד צרים עם בנייה בשני הצדדים – אי אפשר יהיה להתאים את התשתיות או להסתדר עם הדרישות התחבורתיות של אלפי יחידות דיור נוספות. השכונה מלאה בבתים ועצים לשימור אבל לא בוצע סקר עצים כפי שמתחייב".



"ההליך מאוד פגום", מדגישה ורטון, ,"בזמנו התוכנית נדחתה על ידי הוועדה המקומית ולצערי בגלל בעיות שונות התיקונים הרבים טרם הוכנסו או זכו להתייחסות. דיברתי עם יו"ר הוועדה סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר ואחרים, שחשבו כולם שיש מקום לתת ארכה לתושבים. משום מה בקשתנו לא נענתה והדברים הובאו מוקדם מדי לוועדה המחוזית. אני מאוד מקווה שאנשי המקצוע במחוזית יראו ויבינו שהתכנית מלאה שגיאות, סתירות, וחסרים ויחזירו את התכנית לעבודה בעירייה. השכונה מתפתחת בצורה יפה במשך כמעט 100 שנה, אני לא מבינה את הרצון להתנפל ולהרוס אותה, תחת מכבש לחצים של לו"ז דחוס".

מדובר בתוכנית שתשתרע על שטח של כ-930 דונם, ותכלול תוספת מסיבית של כ-4,000 דירות חדשות. בין שאר התוכניות – תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב הארזים בבית הכרם. מדובר על פרויקט פינוי-בינוי ענק, במסגרתו ייבנו בשטח שבין רחוב הארזים לרחוב איש שלום 401 יחידות דיור.


בית הכרם (צילום: Hovav)

בית הכרם (צילום: Hovav)


בפרסום בנושא ב"כל העיר" בשבוע שעבר הגיבה העירייה לדברים ואמרה בין השאר כי "הכנת התכנית ארכה זמן רב מאחר ותואמה לכל אורך הדרך עם הוועדה הפיזית והמינהל הקהילתי של בית הכרם, אשר חלק מנציגיו התחלפו עם השנים. לאחר שהתכנית הופקדה להתנגדויות על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, הוגשו התנגדויות שונות לתכנית. עיקר ההתנגדויות הוגשו על ידי בעלי קרקע פרטים וגם מספר טענות כלליות שהוגשו על ידי המינהל הקהילתי. הוועדה המקומית ערכה מספר ישיבות ארוכות לשמיעת ההתנגדויות ולגיבוש עמדתה המפורטת. החלטת הוועדה המקומית התקבלה לפני כשנה וחצי והיא התייחסה לכל הטענות בצורה מפורטת. חלקו של העיכוב בן השנה וחצי מאז המלצת הוועדה המקומית נבע מבקשתו של המינהל הקהילתי לקבל זמן נוסף לבחון את מסמכי התכנית ולהעלות הצעות, אולם בחלוף הזמן לא הגיע שום מסמך חדש מהמינהל הקהילתי. לעניין התנועה – מדובר על תכנית המשורתת היטב על ידי תחבורה ציבורית, כולל קו רכבת קלה המתפקד והנותן מענה לתוספת יחידות הדיור בשכונה, והמתבסס בראש ובראשונה על התחבורה הציבורית. לעניין המגדלים – התכנית מאפשרת בינוי של עד 12 קומות בלבד, מכוח התכנית, באמצעות היתרי בניה וזאת בחלק המערבי בלבד של שדרות הרצל, כאשר כל הבניה ממזרח לשדרות הרצל הוגבלה ל-4/5 קומות בלבד. כל בניה גבוהה מכך, על ציר הרצל, תצריך הגשת תכנית מפורטת נוספת שתיבחן לגופו של עניין".

בנושא העצים, טענו בעירייה כי "הוועדה המקומית המליצה לקבל את ההתנגדויות לעניין תוספת הנחיות השומרות על העצים והצמחייה וביקשה להוסיף להוראות התכנית את הסעיף: 'תנאי להיתר בנייה יהא ביצוע סקר עצים'. הוספו הוראות ברורות בנושא שימור עצים, עקירתם, נטיעת עצים חדשים וצמחיה, שימור גדרות ועוד. אלו מהווים חלק משמעותי ביותר מהשכונה וממאפייניה ומהאיכות המעניקה לתושביה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוסף האוסף

    מה עוד חשוב לדעת לפני פינוי בינוי?
    בחלק גדול מהמקרים פרוייקט פינוי בינוי מאפשר לעשות סדר בבפריטים שבתכולת הדירה וכן להפיק רווח אלטרנטיבי שניתן להפיק מהחפצים שאין בהם עוד צורך. הדבר נכון בעיקר בדירות של אנשים מבוגרים. ככל שיש בדירה פריטים ישנים כמו תקליטים, ספרים, עיתונים ישנים או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שמדובר על פריטי אספנות בעלי ערך כספי. אם אתם רוצים לדעת כיצד להעריך את תכולת הדירה באופן עצמאי חפשו בגוגל "פינוי דירה יוסף האוסף" וקבלו מאמר מדוייק שמסביר איך להעריך באופן עצמאי את תכולת הדירה. 

  2. ג'רי היימן - אדריכל ומתכנן ערים

    מסמכי התכנית שהופקדו על ידי הועדה המחוזית ביום 15.07.2016 מצביעים על חוסר מקצועיות משוועת. העירייה והמחוזית הסתירו מן הציבור את הפגמים הרבים בתכנית. הפקדת תכנית 16000 הייתה שימוש לרעה בסמכות העירייה והמחוזית. שומרי הסף ישנו בעמידה במשך שנים, דבר המצביע על הפרת אמונים. אישור התכנית הזאת בכל צורה שהיא יביא לחורבן שכונת בית הכרם שהיא עדיין אחת השכונות הטובות והיפות של ירושלים הודות לתכנון המצוין של האדריכל המקורי ריכרד קאופמן, שתכנית 16000 מבקשת לדרוס את כל הטוב בו ברגל גסה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר