מתחם הארזים בבית הכרם (הדמיה: פרוס אדריכלים)
מתחם הארזים בבית הכרם (הדמיה: פרוס אדריכלים)

משכונה ירוקה לצפופה ופקוקה? תושבי בית הכרם פותחים במאבק נגד תוכנית המתאר לבניית אלפי דירות

תוכנית המתאר לבנייה מסיבית של אלפי דירות בבית הכרם עולה השבוע לדיונים מכריעים בוועדה המחוזית: הדיירים חוששים מעומסים על תשתיות התחבורה ומפגיעה בסביבה הירוקה

פורסם בתאריך: 24.2.19 18:15

תוכנית המתאר הגדולה – 16000, לבנייה מסיבית של אלפי יחידות דיור בשכונת בית הכרם, תעלה השבוע לדיונים מכריעים בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. הדיירים חוששים כי התוכנית תוביל לקריסת התשתיות ולעומסי תחבורה חריגים בשכונה. כמו כן, התושבים חוששים כי התוכנית לא מתייחסת כראוי לעצים הרבים בשכונה והם חוששים כי אלו ייכרתו. הערב, ראשון, מקיימים הדיירים כנס תושבים בהול במטרה לצאת למאבק נגד אישור התוכנית.



מדובר בתוכנית שתשתרע על שטח של כ-930 דונם, ותכלול תוספת מסיבית של כ-4,000 דירות חדשות. בין שאר התוכניות – תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב הארזים בבית הכרם. מדובר על פרויקט פינוי-בינוי ענק, במסגרתו ייבנו בשטח שבין רחוב הארזים לרחוב איש שלום 401 יחידות דיור.

דני טאובר, יו"ר הוועדה הפיזית במינהל קהילתי בית הכרם, מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "אנחנו בוועדה הפיזית דנו בנושא כבר הרבה שנים, סיכמנו משהו והבעיה המרכזית מבחינתנו שהמלל שבסוף הוגש לא משקף את מה שסיכמנו. יש הרבה בעיות קטנות, יחד עם נושא העצים – שם יש בלאגן שלם. לפי התוכנית כל קבלן יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, אין דרך לעשות עליהם בקרה".

נגה לבציון-נדן, יו"ר מינהל קהילתי בית הכרם, מבהירה כי "התוכנית שהופקדה לא מוכנה, הרבה דברים חסרים. התושבים לא פועלים לבד, אלא בגיבוי מלא של המינהל".


בית הכרם (צילום: Hovav)

בית הכרם (צילום: Hovav)


חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), תושבת השכונה, שמתנגדת לתוכנית המתאר המוצעת, אומרת כי "הרעיון של הכנת תוכניות מתאר הוא חיובי, אך לצערי היישום לוקה בחסר. התכנית 16000 לבית הכרם איננה כוללת סקר עצים, למרות היותה של השכונה שכונה ירוקה עם עצים ותיקים וייחודיים מיום הקמתה השכונה משנות ה-20 למאה הקודמת. לפי התכנית שהוצגה בוועדת התכנון, יש אפילו כרסום בגן לזכר הנופלים במלחמת העצמאות. יש טעויות רבות לגבי מבנים לשימור, כוונות להוסיף אלפי יחידות דיור למרות שהתשתיות בשכונה, לרבות רחובות צרים, בקושי מתאימים לגודל האוכלוסייה של היום. לצערי, מוסדות התכנון לא אפשרו מתן הארכה כדי לתקן את הטעויות הרבות ומתעקשים לקדם את התוכנית מול התנגדות רחב מאוד מצד תושבים ובעלי מקצוע. מעבר לכך, יש בעיר ניסיון מר לאחר ההתעלמות של ועדות התכנון מתכנית המתאר לרחביה, למשל, שהושקעו בה משאבים רבים. בכל זאת יש גורמים גם מעל העירייה שבאטרף של בנייה, כנגד כל התחשבות בתושבים, בטבע ובהיסטוריה. אין לי ספק שנצטער על חלק מהצעדים שנוקטים בהם היום ואעשה כל מה שביכולתי לרסן את הלחץ".



כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר" בשכונות דרום העיר – קרית היובל, קרית מנחם ועיר גנים מקודמות מספר תוכניות של התחדשות עירונית – בסך הכל צפויות להיבנות עד לשנת 2025 כ-7,000 דירות. המינהל הקהילתי והתושבים חוששים כי התשתיות אינן ערוכות לכך. הזינוק בכמות התושבים עלול להוביל לכאוס תחבורתי, עומסים אדירים בכבישים, ובמוסדות החינוך ופארקים. גם בקטמונים חוששים מפגיעה בתשתיות, בעקבות תכניות ההתחדשות העירונית – מדובר בפרויקטים להקמת מגדלים, שיגיעו ל-19 קומות – תוספת של אלפי יחידות דיור שייבנו תוך עשור.

מהעירייה נמסר בתגובה: "תכנית המתאר לשכונת בית הכרם קודמה על ידי אגף התכנון תוך בחינה כוללת של נושאי התכנון השונים, לרבות פרוגרמה לשטחים ציבורים פתוחים, מבני ציבור ותנועה. הכנת התכנית ארכה זמן רב מאחר ותואמה לכל אורך הדרך עם הוועדה הפיזית והמינהל הקהילתי של בית הכרם, אשר חלק מנציגיו התחלפו עם השנים. לאחר שהתכנית הופקדה להתנגדויות על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, הוגשו התנגדויות שונות לתכנית. עיקר ההתנגדויות הוגשו על ידי בעלי קרקע פרטים וגם מספר טענות כלליות שהוגשו על ידי המינהל הקהילתי. הוועדה המקומית ערכה מספר ישיבות ארוכות לשמיעת ההתנגדויות ולגיבוש עמדתה המפורטת. החלטת הוועדה המקומית התקבלה לפני כשנה וחצי והיא התייחסה לכל הטענות בצורה מפורטת. חלקו של העיכוב בן השנה וחצי מאז המלצת הוועדה המקומית נבע מבקשתו של המינהל הקהילתי לקבל זמן נוסף לבחון את מסמכי התכנית ולהעלות הצעות, אולם בחלוף הזמן לא הגיע שום מסמך חדש מהמינהל הקהילתי. לעניין התנועה – מדובר על תכנית המשורתת היטב על ידי תחבורה ציבורית, כולל קו רכבת קלה המתפקד והנותן מענה לתוספת יחידות הדיור בשכונה, והמתבסס בראש ובראשונה על התחבורה הציבורית. לעניין המגדלים – התכנית מאפשרת בינוי של עד 12 קומות בלבד, מכוח התכנית, באמצעות היתרי בניה וזאת בחלק המערבי בלבד של שדרות הרצל, כאשר כל הבניה ממזרח לשדרות הרצל הוגבלה ל-4/5 קומות בלבד. כל בניה גבוהה מכך, על ציר הרצל, תצריך הגשת תכנית מפורטת נוספת שתיבחן לגופו של עניין".

עוד נמסר מהעירייה: "לעניין העצים – בדיון בהתנגדויות הוועדה המקומית המליצה לקבל את ההתנגדויות לעניין תוספת הנחיות השומרות על העצים והצמחייה וביקשה להוסיף להוראות התכנית את הסעיף: 'תנאי להיתר בנייה יהא ביצוע סקר עצים'. הוספו הוראות ברורות בנושא שימור עצים, עקירתם, נטיעת עצים חדשים וצמחיה, שימור גדרות ועוד. אלו מהווים חלק משמעותי ביותר מהשכונה וממאפייניה ומהאיכות המעניקה לתושביה. סקר העצים יתייחס לכל העצים בחלקה ובתחום של שני מטרים מחוץ לתחום החלקה. הסקר יכלול הנחיות אדריכל נוף המתייחסות לאופן שימור העצים והצמחייה, סוגי עצים לנטיעה בחזיתות השונות והחלפה של עצים זקנים כתנאי למימוש הבינוי במגרשים השונים. תכנית הנטיעות ושמירת העצים תממש את הצורך בשימור החזות הירוקה של המגרש כחזית אשר בה נטועים עצים בוגרים האופייניים לשכונה, בשטח קרקע, ללא תכסית תת"ק. כמו כן, תכנית הנטיעות תתייחס לצורך לשמר ולשחזר את שורות העצים ההיסטוריים שבין מגרשי המגורים בשכונה ההיסטורית. הסקר יובא לפקיד היערות לצורך מתן חוות דעת וממנו ייגזרו הנחיות לתכסית המבנה והחניה)".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מראית עין

    המינהל הקהילתי עצמו, ערך את התוכנית עם העירייה. אלה שמרואיינים בכתבה הם אלה שהכינו את התוכנית עם העירייה ונתנו את הסכמתם. התושבים לא ידעו על התוכנית וכשנאמר להם להגיש התנגדויות למחוזית זו היתה הפעם הראשונה שהם שמעו על התוכנית הזאת. המינהל לא רצה להתנגד לתוכנית ויצר קבוצת פעילים שהיא כאילו נאבקת בתוכנית אבל איכשהו לא יוצא מהמאבק שלהם כלום. הכל הצגה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר