יעקב בן אלול והעובד מוסטפא ב"קאלו" (צילום: מתוך הטוויטר של אנשיל פפר)
יעקב בן אלול והעובד מוסטפא ב"קאלו" (צילום: מתוך הטוויטר של אנשיל פפר)

לקיחת תעודת הכשרות מ'קאלו': האם הירושלמים יפגינו סולידריות?

נציג של המועצה הדתית לקח את תעודת הכשרות בעקבות סירובו של בעלי מסעדת 'קאלו' כי הטבח מוסטפא יפסיק לטגן - ברשת קוראים לירושלמים ולירושלמיות לצאת ולאכול במסעדה שפועלת ברחוב דרך בית לחם 31

פורסם בתאריך: 29.6.20 14:46

ברשתות החברתיות נרשמות קריאות מצד הציבור בירושלים להגיע למסעדת "קאלו", שברחוב דרך בית לחם 31, כדי להפגין סולידריות ולאכול במקום שהבוקר נלקחה ממנו תעודת הכשרות.

לפי פרסום של כתב "הארץ" אנשיל פפר, נציג של המועצה הדתית הגיע לקפה-מסעדה הבוקר ולקח פיזית את תעודת הכשרות של המקום. הסיבה? בעלי הקפה 'קאלו', יעקב בן אלול, סירב לדרישת נציג המועצה הדתית כי הטבח מוסטפא יפסיק לטגן חביתות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"היתה כאן איזושהי התנהלות לא נעימה, בין המשגיח הראשי לבין העובד שלי", מספר בן אלול ל"כל העיר", "ומכיוון שהוא לא כיבד את העובד שלי ואמר שהוא לא יכול לעבוד כאן ולהדליק את המכשיר והוא רוצה לקחת את התעודה, אז אמרתי לו 'אם אתה לא מכבד את מה שקורה פה אני לא יכול לכבד אותך. אתה צריך לכבד את הבן אדם שאתה מדבר אליו לפחות'. אז הוא אמר לי 'אני לוקח את התעודה'. נתתי לו את התעודה ובזה זה נגמר".

בן אלול מוסיף ומסביר כי נציג מחלקת הכשרות ביקש "שהעובד לא ידליק את האינדוקציה. אמרתי לו בשביל זה אני נמצא כאן ואני מדליק אותה, ואלה החוקים כאן והוא יודע (העובד) שהוא לא מדליק. אנחנו בסך הכל חיים פה ביחד כולנו, כבר 25 שנה שיש למסעדה תעודת כשרות. בסוף אמרתי לו 'אתה רוצה את התעודה? קח אותה'".

"בואו לבית הקפה קאלו, דרך בית לחם 31, לחזק את הבעלים שעומדים איתן מול השחיתות והגזענות של המועצה הדתית", כך כותבת בדף הפייסבוק שלה חברת הקואליציה בעיריית ירושלים לורה ורטון (מרצ). "הדבר החשוב: לחזק את אומץ הלב האזרחי של בעלי המקום, שלא נכנעו ולא ויתרו, למרות האפשרות שהדבר יפגע בפרנסתם .בכל זאת, בירושלים, התעודה עדיין חשובה לאחוז מסוים של השוק. אז יאללה, לקאלו, שיידעו כולם שמי שעומד על עקרונות יקבל חיזוק".

כמו כן, ל"כל העיר" נודע כי ורטון פנתה ליו"ר המועצה הדתית יהושע ישי וכתבה לי בין השאר כי "היום בבוקר משגיח כשרות מטעם המועצה הדתית לקח ושלל את תעודת השרות של מסעדת קאלו. זאת, כי המשגיח דרש לא לאפשר לטבח ערבי לבשל. ככל הידוע לי, דרישה כזאת אינה חלק מדרישות לתעודת כשרות רגילה. אודה לך על בדיקת הנושא בדחיפות, והחזרת התעודה עם התנצלות אם אכן נעשתה טעות".

בינתיים, כאמור, נרשמות ברשת קריאות מצד פעילים חילוניים, אך לא רק, לצאת ולאכול במסעדה הוותיקה של קאלו שבשכונת בקעה.

בתחילת החודש היה זה עסק פלאפל התאומים בגבעתיים – לאחר שהרבנות הסירה את תעודת הכשרות של המקום הגיעו לעסק, שפעיל כבר 42 שנה בעיר, אלפי סועדים מרחבי הארץ כדי לתמוך בעסק שבחר לוותר על התעודה.

מהמועצה הדתית נמסר בתגובה: "טכנולוגיה שהוכנסה על ידי הרשת למטבח הפכה הלכה למעשה את האוכל ל'בישולי עכו"ם' האסור באכילה על פי דיני ההלכה. הנושא הוסבר לבעל העסק ועם כל האמפתיה אין באפשרותנו לשנות את כללי ההלכה. נשמח להשיב את תעודת הכשרות עם תיקון והסדרת המכשור הרלוונטי".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

44 תגובות
  1. ירושלמית חילונית

    דווקא עכשיו נלך לאכול שם..הם לא יחליטו השבילנו איפה לאכול

  2. להיות יהודי כשר ושמח

    האם שומר הכשרות ביקש שהערבי לא יבשיל חביטות כי הטבח צריך לדעת מה ההבדל בין ביצה מופרית ובין ביצה לא מופרית! אתם יודעים מה ההבדל?
    או שזה לא חשוב לכם מה אתם אוכלים? כי אז באמת לא צריך תעודת כשרות.
    תעודת כשרות ניתנת למיסעדה על מנת שאדם שומר מצוות ידע שיש אחריות שמה שהוא אוכל זה כשר.
    וניראה ששומר הכשרות לא היה מוכן לכחת את האחריות ולומר לכל עם ועדה שהתבשילום כשרים.
    הקריאה ההמונית לכולם לרוץ ולאכול במסעדה זו לא חוכמה. צריך לשאול למה????
    אתם נגד דתיים ודת!
    אבל הדת והדתיים שומרים אותכם.
    ניקח לדוגמה את החביטה, אם הטבח אין לו מושג מה ההבדל בין ביצה מופרית ובין ביצה לא מופרית, אז החביטה שאת/אתה אוכלים יכול להיות שהיא לא כשר.
    צריך לבדוק את הבמה לפני שמתכננים אותה.
    כשרות לא מקבלים בגלל שיודעים לבשל, כשרות מקבלים רק אם את/אתה יודעים לבדוק מה מבשלים,
    כן לקבל תעודת כשרות, צריך לילמוד לנהל מטבח קשר, זה המינימום.
    עכשו אם באמת לא מפריע לכם לאוכל אוכל מבושל שזה לא בטוח שהוא כשר או לא כשר. אז באמת מי צריך את התעודה? ובשביל מה?
    תתחילו לילמוד למה? לפני שאתם יורים.
    ואלי גם תשמרו על הבריאות, כי לא מכניסים לפה כל דבר אוכל. יש דברים שמזיקים לבריאות.
    אז בתאבון לאוכל בריא.
    דרך אגב ביצה מופרית היא לא כשרה.
    אז עכשו ברור למה תעודת הכשרות נלקחה.
    כל ישראל ערבים זה לזה
    תהיו בראים יום שמח וכשר

  3. שושנה

    אין תעודת כשרות לא אוכלים.
    אין אימון בכשרות המזון במסעדה, היום טיגון מחר חזיר

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לקאלו. תותח. יש אופטימיות שפויה בעיר.

  5. חילוני בעד המשגיח

    אני טבח חילוני במסעדה כשרה, ואני מבין לגמרי למה הורידו את התעודה, מכיוון שמדובר פה על אינדוקציה, וכל פעם שמרימים את המחבת האינדוקציה מפסיקה לעבוד, וכשמניחים היא שוב מתחילה לעבוד, ולפי ההלכה גוי לא יכול להדליק אינדוקציה כמו שאסור לו להדליק כל תנור אחר, זה ההלכה שום דבר לא חדש, אז למה "כל העיר" משמיצה סתם! למה גברת וורטון ממר"צ משמיצה את הרבנות.. למה לעשות סתם שנאה למה??

  6. חן

    איפה תגובת המועצה הדתית?
    הבאתם סיפור חלקי, זה לא אמין.
    לא אוכלת בלי תעודת כשרות.

  7. אנונימי

    תגובה ללהיות יהודי כשר ושמח:
    קודם כל ולפני הכל, תכתוב בלי שגיאות כתיב.
    אח"כ נדבר על המוסר של הרבנות שמתבסס על כסף.
    תשלם ואז נדבר.
    אז אני בטוח שקאלו שומר כשרות. רק שאין לו תעודה.
    לא התעודה חשובה.
    המוסר חשוב ובטח שלרבנות חסר מוסר

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני אוכל במקימות טעימים. יהיה טעים נאכל. לא יהיה לא נאכל.

  9. חיים

    אתם קוראים לעבירה על החוק. בושה. אין תעודה לא אוכלים בפרט כאשר לא יהודי מבשל בהצהרה תוך פגיעה ורמיסת תושבי העיר הדתיים. אנחנו לא אוויר!!!! גם לא בעיתון הזה…

  10. משה

    מאוד מעניין למה אין את תגובת הרבנות בכתבה….וגם מה הגיב יהושוע ישי לגברת לורטון…..אולי כי אתם מעדיפים להטעות ולהסית את הציבור נגד הרבנות ? מה סתם כך ביום בהיר בא משגיח ולוקח תעודה ? אהה ושכחתם לכתוב שהוא גם ניסה לסחוט עוד כסף מאדון קאלו המסכן והתמים…

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האם ידעתם שבעל המסעדה החזיק במקום אינדוקציה שכאשר מרימים את המחבת היא נכבית ואז יוצא שכל פעם הגוי מדליק את האש ככה שהבישול במקום הוא בישול על ידי עובד שאינו יהודי וזה נחשב לבישול עכו"ם שגם בכשרות רגילה לא תופס וזה הכשלת הציבור והונאה בכשרות.
    וכל היפי נפש שלא מעניין אותם בכלל כשרות יכשילו את ציבור המאמינים.
    וגברת לוטן מהעיריה שברוב חוצפתה החליטה שהיא מבינה פתאום בכשרות ביקשה שהרבנות תתנצל על דבר שהיא אמורה לעשות וזה לדאוג לציבור שכן רוצה כשרות.
    הדבר הבסיסי זה לשמוע שני צדדים ובמקום להיות נחמדים ולהראות טוב בעיני האנשים את פשוט מכשילה את הרבים.
    מעניין ששנים לא נגעו בכשרות ופתאום החליטו להוריד.
    ובעל עסק יקר אתה לא רצית את הכשרות כדי לצאת גבר גבר עם העובד שלך דמעניין אם הוא היה עושה אותו דבר בשבילך.
    אבל ימים ידברו ואתה כמו ילד טוב תבקש כשרות בחזרה כמו כל הגיבורים תתבייש לך.
    לעולם לא נדרוך אצלך במסעדה צבוע ושקרן אחד

  12. דוד

    מצטער את יקר עד שלא יחזירו לך את התעודה לא נוכל להמשיך לאכול אצלך

  13. אבי

    מה לא ברור לפי ההלכה אסור לגוי להדליק את האש בכשרות מינמלית .היות ומדובר באינדקציה שזה חשמלי וברגע שמורדים את המחבת האידקוציה מפסיקה תהפעלה שלה אז זה נוגד תהלכה .ואם בעל הבית קפה לא מוכן לצייות להוראות ההלכה אז אין תעודה

  14. ש,

    הדיווח לוקה בחסר, מכיון שהדלקת האש של הבעלים בבוקר יום העבודה אינה יכולה להחשיב את הטיגונים כ"בישול ישראל" כשר ע'פ ההלכה, מכיון שפיתרון כזה תקף רק לגבי מסעדות המשתמשות בגז או כירה חשמלית, שההדלקה הראשונה נשארת כל משך יום העבודה, במסעדת קאלו הכניסו אינדוקציה מי שלא מכיר מדובר במכשיר בישול מהיר עם משטח זכוכית, הפועל באופן שהאש נכבית אוטומטית, עם הסרת המחבת, ואז מדליקים מחדש בכל טיגון, במטבח כזה חייבים טבח יהודי שיטגן בעצמו, ולא ניתן לאשר עובד טיגון שאינו יהודי, כמו שמאשרים למסעדות עם כיריים גז או חשמל ( רגיל) כי הבישוללא ייחשב כ"בישול יהודי" הנדרש ע"פ ההלכה בכדי שהאוכל ייחשב ככשר,

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בית קפה קאלו הינו מוסד בינלאומי שהאוכל בו מעולה. פרשת מגבילי הכשרות בירושלים צריכה להיבדק לעומק. ברור שמשגיח הכשרות לא ביקש תוספת ״במזומן״ נראה שזה מאבק כח ברבנות. ובכן המקום כשר והאוכל מצויין ובקרוב גם התעודה תוחזר.

  16. מוטי

    האם כל עסק בקשיים העיתון נותן לו במה או שרק כשיש ריח של דת?

  17. אוראל

    אל תצפה לקבל יותר מידי גיבוי עבור מריבה טיפשית בניכם…הרבנות היא אכן גוף דרקוני אבל מנגד לא יפה ללכלך על גוף ששיתפת איתו פעולה יפה 30 שנה

  18. אלי

    כל העיר יצאתם לא הוגנים לקחתם צד נגד הדת והמשגיח עשה בדיוק מה שכתוב בהלכה ומי שלא רוצה הכשר לא חייב לפחות להביא את תגובת הרבנות

  19. בן יוסף

    דמגוגיה זולה – כל הכבוד למשגיח שהקפיד על ההלכה
    ומנע משומרי הכשרות מלהיכשל בבישול עכ"ום ועוד.
    אין כשרות – לא אוכלים שם.

  20. דנה

    כל העיר כרגיל אתם מייצגים את הרפורמים ואת מחרבי הדת! לא אןכלים לא כשר אנחנו יהודים!!!! יש עכשיו נגיף חדש מסין שפעת חזירים הקורונה מעטלפים אתם לא מבינים שכל החיות הטמאות ועל האוכל לא כשר גורם למחלות ומטמטם את הנשמה

  21. יודית

    מי ששומר על כשרות זקוק לתעודה המעידה (בכל מקרה כך זה אמור להיות)על כך שכללי הכשרות נשמרים. בישול או הדלקת אש על ידי יהודי זה חלק מזה, גם אם זה לא מוצא חן ומסתדר עם אמות המוסר של מרצ. אני כלקוחה שומרת כשרות אומרת תודה ללקוח. ולא. אין לי שום דבר נגד מוסטפא. אני פשוט שומרת כשרות!

  22. יודית

    שנציגת מרצ תאכל איפה שבא לה
    שומרי כשרות זקוקים לתעודה ולשמירה על הלכות כשרות

  23. יודית

    מי ששומר על כשרות זקוק לתעודה המעידה (בכל מקרה כך זה אמור להיות)על כך שכללי הכשרות נשמרים. בישול או הדלקת אש על ידי יהודי זה חלק מזה, גם אם זה לא מוצא חן ומסתדר עם אמות המוסר של מרצ. אני כלקוחה שומרת כשרות אומרת תודה למשגיח. ולא. אין לי שום דבר נגד מוסטפא. אני פשוט שומרת כשרות!

  24. ליאת

    נשמע לא נעים, אבל אין כאן גזענות. אתם לא עומדים בדיני הכשרות.
    לצערי אני ומשפחתי לא נוכל להגיע אליכם כל עוד כך..

  25. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לכל המתלהמים יש פסק הלכה של גדולי הדור שמאפשר שימוש באינדוקציה ע״י שאינו יהודי כל עוד כבל החשמל הוכנס לתקע החשמל על ידי יהודי. עובדה שהמשגיח של הבקר קיבל את העובדה המפקח של המשגיח הוא שלקח את התעודה. אז…תבדקו לפני שאתם חורצים דינים

  26. להיות יהודי כשר ושמח

    תגובה לאנונימי
    כאן ; להיות יהודי כשר ושמח.
    התשובה שלך לזה שיש לי שגיאות כתיב, רק מראה כמה אתה אדם שלילי.
    יש לי דיסלקציה ואם היה לך קצת אנושיות, היתה שופט לכף זכות.
    אתה הבנת יפה מאוד את תוכן התגובה שלי.
    וזה מספיק.
    אם היתה בן תורה לא היתה כותב תגובה עם בקורת שלילית.
    שהשם יחונן אותך בדעת ובתבונה.

  27. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני לא מבין אף אחד לא מחייב אותכם בתעודת כשרות מה עכשיו אתם תופסים טראמפ על הכשרות בשביל הפרסום

  28. אבי גל

    אין תעודת כשרות, לא אוכלים !!

    אין קשר לסולידריות, צריך תעודת כשרות וכן זה עולה כסף.
    כמו שבעל עסק, קונה רשיונות למחשבים שלו (נכון אפשר גם בלי, אבל אם תתפס אז…), כמו שדואגים להביא חשמלאי מוסמך שיתחזק את העסק ולא סתם מישהו שיודע לחבר מנורה, כן גם כאן יש צורך במי שמבין את העבודה ומוסמך לעשות אותה כראוי !!!

    אם אין תעודת כשרות, לא אוכלים !!!

  29. Joe

    מצחיק אותי שברגע שזה מגיע לכשרות הכל מותר כמו שלא תגיד לנציג הכבאות איך לעשות את העבודה שלו והם מונופול הרבה יותר חזק ככה גם לא תחליט למישהי מה כשר ומה לא. בהחלט זכותך להוריד את הכשרות אבל אנחנו נצטרך לאכול במקום אחר

  30. יעל

    טוב לדעת שהם לא מכבדים את כללי הכשרות, ברור שלא נגיע לשם לקנות! בעךי המקום צריכים להבין שהתעודה מייצגת עבורינו השגחה על הכללים שחשובים לנו, אם הוא חוסך בכח אדם כי אין לו מי שיטגן לפי הדרישות שצ הכשרות זה בעיה שלו, שישא בתוצאות

  31. יוסף

    מדהימים אותי כל אלו שמגיבים פה ומסבירים שהבעיה בקאלו היא עם בישול של גוי שהיא בעיה הלכתית ובגלל שזה באינדוקציה ואז מוסטפא כל פעם כאילו מדליק מחדש אז זה לא בסדר…..כן ואם יהודי מדליק את הגז בבוקר וכל היום מוסטפא מבשל על האש כמו שמקובל בכל המסעדות זה סבבה? בדיוק כמו עירוב חצרות עם חוט דבילי שמקיף את העיר ואז אפשר לסחוב מקרר מצד אחד לצד שני של העיר בשבת ( לא מה פתאום זאת לא עבודה – יש חוט הרי) ועלק מכירת חמץ לפני פסח. אתם ממש נאמנים לעקרונות שלכם וכל עוד תוכלו לעקם פינה אתם עושים את זה ללא היסוס כי המשגיח חתום על זה. מה קרה לקחו לכם את השכל הישר ושמו בבויידם או שהתרגלתם כל כך לומר אמן שלא שמתם לב על מה אתם עונים?
    תפסיקו לעבוד על עצמכם ותגדלו קצת אומץ לחשוב.

  32. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מוכרחים להמשיך לטגן מוכרחים להמשיך לטגן את המסעדה הזאת אי אפשר להפסיק

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר