טיפול באומנויות לביטוי רגשי. מכללת דוד ילין { צילום: אילוסטרציה לשם הדגמה של טיפול באומנות (המצולמת היא שחקנית)
טיפול באומנויות לביטוי רגשי. מכללת דוד ילין { צילום: אילוסטרציה לשם הדגמה של טיפול באומנות (המצולמת היא שחקנית)

טיפול רגשי באומנויות שעושה נפלאות

מרכז התרפיות להורות ומשפחה של מכללת דוד ילין שם לעצמו מטרה להנגיש את הטיפול הרגשי באומנויות לילדים ובני נוער בקשת רחבה של מצבים רגשיים וקשיים התנהגותיים כולל הדרכה ויעוץ להורים. במרכז מעל 300 מטופלים, שבשנת הלמודים הקרובה ייהנו מהחדרים החדשים, שנחנכו השבוע במעמד יו"ר הוועד המנהל, פרופ' יונתן הלוי ופרופ' יוסף פרוסט. בקרוב: גם טיפולים למבוגרים

פורסם בתאריך: 4.8.21 13:39

חרדה, דיכאון, משברים במשפחה, בעיות ביחסים בין אישיים הם גורמים המשפיעים במידה רבה מאוד על חייהם של ילדים ובני נוער בתחומים רבים. נגיף הקורונה הוביל למצבים חדשים ולהקצנה בהתנהגות של ילדים ובני נוער. רבים מסתגרים בבית, מבלים שעות רבות במסכים וניכרים שינויים משמעותיים בהרגלי השינה והאכילה. רבים אחרים, איבדו עניין בלמידה ובחברים ומסרבים לשתף פעולה עם המורים. תופעות נוספות ששכיחותן עלתה הן התנהגויות של כעס כלפי ההורים והאחים, חוסר חשק לחיות ודימוי עצמי נמוך. סימפטומים אלה עשויים להוביל לגידול משמעותי בהתנהגויות סיכון, נטייה לאובדנות, חרדות קשות, טראומות ומשברים.

במרכז התרפיות להורות ומשפחה של מכללת דוד ילין, אשר נפתח בחודש ספטמבר 2019, זיהו את הצורך באזור ירושלים והסביבה במתן מענה רגשי לילדים ובני נוער. צוות מומחים של המכללה אשר רואים בעבודתם שליחות, פיתחו מודל ייחודי לטיפול באמצעות אומנויות לילדים ובני נוער. חדרי המרכז שודרגו לאחרונה ומציעים טיפול ייחודי באמצעות אומנויות, במסגרת פרטנית או קבוצתית, בשיתוף מלא של ההורים ובמחירים נוחים. הטיפולים המוצעים כוללים מספר תחומים: טיפול באמנות חזותית, ביבליותרפיה, טיפול בתנועה ובמחול, טיפול במוזיקה וטיפול באמצעות בעלי חיים.

מנהלת המרכז, ד"ר תמר אקסלרד-לוי, מומחית בבריאות הנפש של ילדים ונוער, מספרת על תרומת המרכז לכל המשפחה: "טיפול נפשי באמצעות אומנות הוא תחום בפסיכותרפיה שמציע דרכים בלתי מילוליות לביטוי ושינוי רגשי. באמצעות הכלי הלא מילולי ילדים ובני נוער מבטאים את הקושי ובשלב הבא, מוצאים את הדרך להתמודד עם הקושי ולחזק את יכולותיהם. המטפלים שלנו מלווים ע"י מומחים בכירים והשתלמויות שבהם הם לומדים כיצד להתאים ולדייק את העבודה לכל מטופל באופן אישי.

בינואר 2020 התחלנו לקבל משפחות במרכז והיום אנו מטפלים במעל 300 מטופלים. ההחלטה לפתוח מרכז טיפולי בתוך המכללה נבעה מכך שבמכללה ישנם לימודים ברמה גבוהה מאוד לתואר שני בתרפיה באומנויות. החלטנו לחבר בין הידע האקדמי והקליני ולבנות מקום שיספק שירותי טיפול באיכות גבוהה ובמחירים נוחים לקהל הירושלמי. בטקס שהתקיים בשבוע שעבר שיבח יו"ר הוועד המנהל במכללה, פרופסור יונתן הלוי, את המודל שפיתחנו, שמקיים קשר בין האקדמיה לטיפול הקליני ומייצג דרך עבודה דומה לזו של מערכת הבריאות". נשיא המכללה, פרופסור יוסי פרוסט, ציין את הקיפי הפעילות והקמת המערך הנרחב בשנה מאתגרת ובזמן קצר כל כך מאז בספטמבר 2019".

גוזרים את הסרט. פרופ' יונתן הלוי וד"ר תמר אקסלרד-לוי

גוזרים את הסרט. פרופ' יוסף פרוסט וד"ר תמר אקסלרד -לוי | צילום: יחידת הצילום וההסרטה של מכללת דוד ילין

איך פועלת שיטת הטיפול?

"אנו בוחרים, אחרי סינון קפדני, כ-15 סטודנטים מצטיינים שמלווים את המשפחות והילדים. לכל סטודנט מוצמד מנטור בכיר מתחום המומחיות שלו, שמדריך את הסטודנט במפגש שבועי ובהכשרות מקצועיות ייעודיות. הכשרה זו נעשית כתוספת ללימודי סטודנט בתואר שני. הטיפולים מותאמים לצרכי המטופל. לפני תחילת הטיפול ההורים מגיעים לפגישת אינטק (איסוף מידע) לבדיקת התאמה, חשיבה על סוג הטיפול ולקביעת מטרות טיפול. אם המטופל הוא מתבגר/ת הם מוזמנים לפגישה ובניית המטרות נעשית יחד עימם. הטיפולים מותאמים לתו השעה, למשל, בעת הסגרים בקורונה המטפלים עברו הכשרה מקיפה להעברת טיפולים בזום ועשו דברים מרגשים מאוד".

כיצד שומרים על הקשר עם המשפחה?

"טיפולים בילדים מחייבים פגישות עם ההורים. אחת לארבע פגישות מתקיים מפגש כזה על מנת לשמוע איך הילד מתנהג ביום יום שלו ומשוחחים עם ההורים על הנושאים בהם הילד עוסק אצלנו, תוך שמירה על אתיקה מקצועית. הגישה שלנו היא שכאשר ההורים מעורבים הצלחת הטיפול גדולה יותר. ההורים ממלאים שאלונים בשלוש נקודות זמן במהלך הטיפול ואלה מסייעים לנו לדייק את מצבו של הילד, לזהות מה עובד ומה עובד פחות ולעקוב אחר השינויים ההתנהגותיים שלו. בנוסף, אנחנו מעצימים את ההורים כדי שהם יוכלו לטפל בילדיהם. לכל ההורים יש גם את הטלפון שלי והם מוזמנים לפנות אליי בכל עת".

באילו מצבים אתם מטפלים?

"מצבים של חרדה, מצב רוח ירוד, יחסים בין אישיים, קשיים בהתנהגויות חברתיות, בעיות רגשיות וקשיי תפקוד בשגרה היום יומית. כמו כן, אנחנו מתמחים בייעוצי הורים, הדרכות וליווי הורים ובקרוב נטפל גם במבוגרים".

מה משך הטיפול?

"מי שמגיע אלינו מקבל 30 טיפולים, פעם בשבוע למשך 45 דקות".

למה דווקא 30 טיפולים?

"על פי המחקרים, לילדים שבסך הכל הייתה שגרת חיים תקינה ובזמן מסוים החלו לחוות קושי בחיי היום יום שלהם, יספיקו כ- 30 עד 40 מפגשים בכדי שהם יעברו שינוי רגשי בתוך הטיפול, ויהיו מסוגלים להעביר אותו הביתה או לבית הספר. אני חברה ב'החברה לחקר הפסיכותרפיה', משתתפת בכנסים ואחד התפקידים שלי הוא לעדכן את הידע המחקרי ולשפר את מודל העבודה שלנו".

איך המחירים?

"היעדים שלנו הם לגייס תרומות כדי לאפשר מלגות לאלה שידם אינה משגת. בעיקרון, המחיר הוא סביר לחלוטין: 180 שקלים לשעת טיפול. התורים בקופות החולים לטיפול פסיכולוגי וטיפולים באומנויות באזור ירושלים ארוכים מאוד ואנו מציעים מענה איכותי ומיידי. אגב, חלק מקופות החולים מוכנות להשתתף בעלויות ולסבסד חלק מעלויות הטיפול".

טיפול באומנויות לביטוי רגשי. מכללת דוד ילין

חדרי טיפול חדישים בדוד ילין | צילום: יחידת הצילום וההסרטה של מכללת דוד ילין

מה הייתה תרומתכם בתקופת הקורונה?

"לצד הטיפולים האישיים והעלייה בפניות אלינו, זכינו במכרז של השירות הפסיכולוגי החינוכי בירושלים לטיפול באומנויות ב-15 בתי ספר יסודיים בעיר. עבדנו ביחד עם התחנות של השרות הפסיכולוגי, הפסיכולוגים החינוכיים, היועצות ומנהלי בתי הספר ונחשפנו לעד כמה הקורונה פגעה בילדים. אני שמחה לומר כי בתי ספר רבים דיווחו כי הטיפול באומנויות  שניתן בתוך בתי הספר סייע רבות לתלמידים וכי הטיפולים היוו עוגן רגשי משמעותי לילדים ולבית הספר בשנה כל כך קשה. עוד ציינו צוותי בתי הספר כי יש יתרון גדול בעבודה שאינה מילולית לילדים שמתקשים להתבטא מילולית או חוששים לעשות זאת והם עושים זאת בנוכחות מטפל שיודע איך לעבוד עם התכנים שעולים.

התגובות החיוביות הגיעו גם מההורים, כפי שכתבה לנו השבוע אמא של אחד המטופלים: "אני כותבת כדי לשבח את המטפלת באמנות ד' (שם בדוי) שעבדה עם בננו ע' (שם בדוי). ע' הגיע לטיפולה של ד' בגלל קשיים בוויסות רגשי והתפרצויות בכיתה. ד' קשרה איתו קשר מצוין, והוא שמח מאוד להגיע למפגשים איתה. היא נתנה לו מקום חם ונעים בתוך בית הספר, תחושה שמישהו רואה אותו באופן מלא ושם לב לצרכים שלו. נתנה לו חופש רב בבחירת החומרים שאיתם הוא רצה לעבוד, היא התאימה את עצמה אליו, נפגשה איתנו ההורים והייתה מאוד קשובה אלינו'".

מי נמנה על צוות ההקמה וההיגוי?

"על הצוות הטיפולי במרכז נמנים ראש המסלול לטיפול במוזיקה – ד"ר חוה וייס, יחד עם ד"ר אדוה פרנק-שוובל. על תחום הביבליותרפיה אחראיות ראש המסלול – ד"ר בלה שגיא וד"ר מיכל שמחון. ראש המסלול לתנועה – ד"ר אורית וייסמן מרכזת את התחום יחד עם המדריכה הבכירה גליה כרמיאל. בתחום האומנויות פועלות ד"ר עופרה קמר ומיכל אוליצור מנהלות המסלול. על תחום בעלי החיים מופקדת ד"ר גילי פרגאי ובתחום הייעוץ ההורי – מיקי גרבר ודקלה אורן. על הפעילות השוטפת מופקדים דינה מלמד – מרכזת הפעילות, צחי שדה – מרכז תוכניות  בתי ספר והדרכות הורים ושקד גרוס – מלווה תחום מחקר ושיווק".

יו"ר ועד המנהל פרופ, יונתן הלוי | צילום: יחידת הצילום וההסרטה של מכללת דוד ילין

יו"ר ועד המנהל פרופ, יונתן הלוי | צילום: יחידת הצילום וההסרטה של מכללת דוד ילין

תוכניות לעתיד?

"בשנה הבאה אנחנו מתרחבים. נעבוד עם הרווחה בירושלים עם קבוצות בשם 'פוסט קורונה' שמטרתן לסייע לילדים לחזור ללימודים בצורה מיטבית בהיבט הלימודי, החברתי והרגשי לצד הקורונה. קבוצה נוספת מיועדת לאימהות שילדיהן הוצאו מהבית ומטרתה לסייע להן לבנות קשר מיטיב עם הילד/ה שהוצאו מחוץ לבית. בנוסף, נתחיל לעבוד עם ילדות ונערות בסיכון בפיתוח יכולות, מודעות עצמית ויחסים בין אישיים. וכן, בקרוב יעלה לאוויר אתר מרכז התרפיות ובו מידע עשיר ומעודכן אודות המרכז".

אז אם אתם מרגישים בצומת דרכים, מזהים קושי אצל ילדכם, מתלבטים כיצד לסייע להם להרגיש טוב יותר, אתם מוזמנים לפנות למרכז התרפיות להורות ומשפחה של מכללת דוד ילין ולקבל מענה מידי לצרכים הרגשיים שלכם ושל ילדיכם במסגרת טיפולית מעצימה ותומכת.

לפרטים: דיאנה – רכזת הפעילות – 053-2712409

למעבר לעמוד הפייסבוק – מרכז התרפיות של מכללת דוד ילין לחצו כאן

למעבר לאתר המכללה לחצו כאן


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר