היחמורים חזרו לטבע (צילום: גן החיות התנ"כי)
היחמורים חזרו לטבע (צילום: גן החיות התנ"כי)

שבו הביתה: עשרה יחמורים צעירים שנולדו בגן החיות התנ"כי שוחררו לטבע

היחמורים שוחררו לשמורת נחל שורק שבהרי ירושלים, במסגרת פרויקט מיוחד, הנעשה בשיתוף פעולה של גן החיות התנ"כי ורשות הטבע והגנים. הווטרינרית הראשית בגן החיות ד"ר נילי אבני מגן: "השבת היחמורים לטבע בישראל, הוא אחד המקרים המוצלחים ביותר של החזרת מין שנכחד לטבע"

פורסם בתאריך: 2.3.22 14:55

היחמורים חזרו לנוף הישראלי. השבוע, שני, שוחררו לטבע עשרה יחמורים, שנולדו בגן החיות התנ"כי: שלוש נקבות ושבעה זכרים. היחמורים שוחררו לשמורת נחל שורק שבהרי ירושלים, במסגרת פרויקט מיוחד, הנעשה בשיתוף פעולה של גן החיות התנ"כי ורשות הטבע והגנים. במסגרת הפרויקט, מושבים היחמורים לנוף הישראלי.

"היחמורים ששוחררו לטבע הם בני שנה וחצי", מציינים בגן החיות התנ"כי ומדגישים כי "מדובר בגיל שבו ניתן להרגילם לחיים עצמאיים, מחוץ לגן החיות. במהלך השבתם לטבע, היחמורים עוברים בדיקות וחיסונים, ומוצמד להם קולר עם משדר GPS. השנה, לראשונה, אובזרו גם הזכרים עם קולר מעקב מיוחד. עם תום הבדיקות מוסעים היחמורים לשמורת נחל שורק, בית הקבע החדש שלהם. בשלושת השבועות הראשונים ימצאו היחמורים הצעירים בתוך מתחם אקלום מיוחד, זאת על מנת שיוכלו להסתגל לחיים בטבע. בסיום תקופת ההתאקלמות, יפתח שער המתחם המיוחד והיחמורים יצאו אל מרחבי הטבע בנחל שורק".

הווטרינרית הראשית בגן החיות התנ"כי, ד"ר נילי אבני מגן: "במהלך השנים, שחררנו לנחל שורק למעלה מ-180 פרטים. בארבע השנים האחרונות, אנחנו רואים עופרים שנולדו בטבע כדור שלישי, לאימהות שאף הן נולדו בטבע. זה נתון מדהים שמוכיח לנו שהאוכלוסייה מתבססת. השבת היחמורים לנוף הישראלי, הוא אחד המקרים המוצלחים ביותר של החזרת מין שנכחד לטבע".

לדברי ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים: "השחרור הוא מרגש ומיוחד ואחד מרגעי השיא של גרעין הרבייה. יחד עם זאת, אתגר חשוב ומשמעותי לא פחות הוא השמירה על בית הגידול והפיקוח שיאפשרו את התנאים המיטביים להתבססותו של מין נכחד המושב לטבע. המאבק לשמירת הקישוריות בין השמורות והגנים בעזרת תכנית המסדרונות האקולוגיים ויצירת מעברי בעלי חיים עיליים וייעודיים באה לשרת גם חיות גדולות כיחמור פרסי הדורש שטחי טבע גדולים ורציפים כדי לשרוד ולבסס אוכלוסייה טבעית".

ל"כל העיר" נמסר כי "היחמורים שחיו בעבר בארץ ישראל ואף נזכרים בתנ"ך, נכחדו בראשית המאה שעברה. לפני כארבעים שנה הובאו מספר קטן של יחמורים לישראל מגרמניה ומאיראן לגרעין הרבייה הראשון שהוקם בשמורת החי בר כרמל בניהול רשות הטבע והגנים, כאשר בהמשך הועברו ממנו מספר פרטים לגרעין רבייה נוסף שהוקם בגן החיות התנ"כי בשיתוף עם רשות הטבע והגנים. בשנות התשעים החל פרויקט השבתם לטבע הישראלי מגרעין הרבייה בשמורת חי בר כרמל לשמורות באזור הגליל העליון ובשנת 2005 החלה ההשבה לטבע בשמורת נחל שורק של הפרטים שנולדו ובגרו בגן החיות".

עוד נמסר כי "בתוך כך, רשות הטבע והגנים החלה לפני מספר שנים גם להשיב יחמורים מגרעין הרבייה בשמורת חי בר כרמל לשטח טבעי פתוח בפארק הכרמל. מבדיקות שהתבצעו נראה שאוכלוסיית היחמורים בנחל שורק הצליחה להתחמק מהשריפות האחרונות שפקדו את האזור ואף אחד מ-110 הפרטים החיים שם לא נפגע".

 

"פרויקט השבת היחמורים נחשב להצלחה חסרת תקדים, ובזכותו הושבו מאות יחמורים לטבע הישראלי", עוד מציינים ומדגישים בגן החיות התנ"כי. "כיום ניתן למצוא עופרים שהם דור שלישי ליחמורים שהושבו לטבע בעבר. ברחבי הארץ חיה כיום אוכלוסייה יציבה של יחמורים, באזורי השחרור השונים כאשר הערכות נעות בין 400-500 פרטים".

יש לציין כי מדי שנה ב-3 במרץ מציינים ברחבי העולם את יום החי בבר העולמי (World Wildlife Day). ביום זה מדינות רבות החתומות על אמנת CITES משתפות את הציבור בפעילותן בנושא השנתי. היום העולמי לשמירת החי בבר נועד כדי לחשוף את הציבור למגוון החי והצומח שעל פני כדור הארץ ולהעלות את המודעות לצורך בשימורם. בהחלטה זו מחזק האו"ם את ההצהרה בדבר ערכן הרב של חיות הבר ומכיר בתפקיד החשוב של אמנת CITES במאמץ להבטיח שהסחר הבין-לאומי לא יפגע בשרידותם של מיני חיות בר.

מזי מגנאג'י מוסקוביץ מנהלת אגף הסברה ברשות הטבע והגנים: "השבת בעלי חיים לטבע היא מהלך מרגש מאוד ומשמח לראות חיות בר שנעלמו מנופי ארצנו שבים אל הטבע הישראלי. גם כאן אנחנו חייבים את המודעות וההתגייסות של הציבור הישראלי ואנחנו מחברים אותו לנושא באמצעות תכניות הסברה, חינוך וקהילה לצד סיורים ופעילויות בשמורות הטבע ברחבי הארץ. מתוך המודעות הציבורית יגיעו החיבור והאהבה ומשם גם השמירה וההגנה על חיות הבר".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    טבע זה בית? נראה לכם? טבע זה לגמרי בחוץ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר