(צילום: דוברות המשטרה)

מהומות בירושלים: שוטרים פרוסים ברחבי העיר

עימותים אלימים במספר מוקדים ביניהם עיסאוויה, סילוואן ושועפאט - רעולי פנים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה

פורסם בתאריך: 20.7.17 20:43

בשעות האחרונות נרשמות מספר התפרעויות במזרח ירושלים, וזאת על רקע הסדרי האבטחה החדשים בהר הבית. בסילוואן, מדווחים במשטרה מספר רעולי פנים יידו אבנים לעבר השוטרים. אין נפגעים. בצד הפלסטיני מדווחים על שלושה הרוגים בהתפרעויות.

בעיסאוויה היו הפרות סדר של כמה עשרות רעולי פנים המיידים אבנים, בקבוקי תבערה וירי זיקוקין בכינון ישיר לעבר הכוח ובמעבר שועפאט כוח משטרה פיזר מפירי סדר שיידו אבנים ובקבוקי תבערה.

מוקדם יותר היום, שישי, החל משעות הבוקר נכנסו עשרות מתפללים להר הבית וקיימו את תפילת הצהריים בהר הבית. מהמשטרה נמסר כי במקביל, התגודדו מוסלמים במבואות העיר העתיקה, צלאח א דין, רוקפלר וראס אל עמוד וקיימו שם את התפילה. בסיום התפילה ותחילת פיזור המתפללים הם החלו ליידות אבנים לעבר הכוחות ופוזרו תוך שימוש באמצעים. המשטרה ממשיכה בהיערכות המוגברת באזור אגן העיר העתיקה והמבואות.

***

“העיר העתיקה פתוחה ובטוחה לכולם”, אומר השבוע בשיחה עם “כל העיר” סגן ניצב אבי כהן, סגן מפקד מרחב דוד, וזאת על רקע הכוננות וההיערכות המתוגברת של משטרת ירושלים באזור הר הבית והעיר העתיקה. “יש למעשה מערכים של שוטרים בכל הנקודות ובכל הצירים שמובילים לעיר העתיקה ובתוכה, אני קורא לכל מי שרוצה לבוא לעיר העתיקה, שירגיש הכי חופשי והכי בטוח לבוא לפה”.

 

גלאי מתכות בהר הבית (צילום: אוליבייה פיטוסי)

(צילום: אוליבייה פיטוסי)

איך אתם פועלים לאפשר את ביטחונם האישי של המבקרים בעיר העתיקה?

“המוטו הוא לאפשר לכל מי שרוצה להיכנס להר הבית להתפלל, ולעשות זה תחת בדיקה. בבדיקה”, מדגיש סנ”צ כהן, “אנחנו עושים הכל על מנת שהיא תהיה מהירה, בלי חלילה לפגוע באף אחד, באף כבוד של אישה או של מתפלל שרוצה להיכנס. יש גם שיקול דעת לשוטרים איך לפעול ומול מי לפעול. אני מקווה שנעבור את תפילת יום השישי הזו בצורה טובה.

“ההיערכות שלנו כפופה להערכת מצב שמתבצעת מספר פעמים ביום”, מבהיר ומוסיף סנ”צ כהן, “אנחנו מנתחים את המודיעין ומדברים עם אנשים בשטח. המערכים הם טובים וחזקים”.

 

סגן ניצב אבי כהן, מפקד מרחב דוד (צילום: דוברות המשטרה)

בהתייחס לחברי הכנסת, שהגיעו השבוע להר הבית בניגוד לאיסור, אומר סנ”צ כהן: “עדיין יש איסור לח”כים לעלות על הר הבית. כשמגיע חבר כנסת אנו ניגשים אליו ומסבירים לו את זה. בדרך כלל הדברים עוברים בצורה חלקה ושקטה, לא נדרשנו לטפל בהפרה כזאת או אחרת. חשוב להדגיש כי הר הבית פתוח למתפללים. כל מי שרוצה לבוא ולהתפלל. אני קורא לכולם להגיע ולהיכנס ולשמור על המקום הקדוש”.

כזכור, ביום שישי שעבר, הפיגוע הקטלני החל בשעות הבוקר המוקדמות. שלושה מחבלים, שהגיעו להר הבית, הלכו לכיוון אחד השערים כשהם חמושים. תוך כדי הבחינו בשוטרים, ירו לעברם ונמלטו לכיוון המסגדים בשטח הר הבית. התנהל מרדף אחריהם ולאחר זמן קצר הם חוסלו. על גופותיהם נתפסו שני נשקי קרל גוסטב ואקדח.

בפיגוע נרצחו השוטרים רס”מ כמיל שנאן ז”ל, בן 22, מחורפיש, ורס”מ האיל סתאוי, בן 30, ממרר. השניים התעמתו עם שלושת המחבלים שתקפו את כוח המשטרה באזור שער האריות, ונפגעו במהלך חילופי הירי באזור מתחם הר הבית. הם פונו לטיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, שם נקבע מותם.

 

רס”מ האיל סתאוי ורס”מ כמיל שנאן ז”ל (צילומים: דוברות המשטרה)

רס”מ האיל סתאוי ורס”מ כמיל שנאן ז”ל (צילומים: דוברות המשטרה)

שנאן התגייס לשירות קבע במשטרה לפני כשבעה חודשים, כשוטר סיור ביחידת הר הבית. הוא הותיר אחריו אח ושלוש אחיות, אם ואב – חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, חבר מפלגת העבודה ומפלגת העצמאות. סתאוי שירת במשמר הגבול בשירותו הצבאי, והתגייס בשנת 2012 לשירות קבע כשוטר סיור ביחידת הר הבית במרחב דוד של מחוז ירושלים, שם שירת עד מותו. הוא הותיר אחריו אישה וילד בן שלושה שבועות, הורים ושלושה אחים.

 

פיגוע הר הבית (צילום: דוברות המשטרה )

זירת הפיגוע סמוך להר הבית (צילום: דוברות המשטרה )

הפיגוע הרצחני ביום שישי שעבר אירע כחודש בלבד לאחר שנרצחה במקום לוחמת מג”ב רס”ר הדס מלכא ז”ל בפיגוע משולב. מלכא נאבקה במחבלים שהגיעו לשער שכם, אך היא נפצעה אנושות והרופאים נאלצו לקבוע את מותה.

בעקבות הפיגוע ביום שישי שעבר נסגר הר הבית למתפללים עוד באותו יום, וביום ראשון הוא נפתח מחדש, אולם במקום הותקנו אמצעי אבטחה חדשים ביניהם מגנומטרים (גלאי מתכות) ומצלמות. ביום ראשון, חלק מאנשי הוואקף מחו נגד נוהלי האבטחה החדשים, לא נכנסו להר והתפללו סמוך למגנומטרים. יחד עם זאת, במשטרה דיווחו כי אלפים נכנסו להר הבית במהלך השבוע והתפללו כשגרה.

במהלך השבוע התרחשו אירועי יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה במזרח העיר. כוחות רבים של משטרה פעלו באזור. במשטרה מספרים כי בלילה שבין שני לשלישי הושלכו אבנים ונורו זיקוקין ישירות לעבר כוחות המשטרה בסילוואן. כוח המשטרה פיזר את מפירי הסדר תוך שימוש באמצעים. באירוע אחר, לכיוון תחנת הדלק בכניסה לעיסוויה הגיעו עשרות צעירים רעולי פנים אשר יידו אבנים, ירו זיקוקין, והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות. כתוצאה מכך פרצה שריפה במקום. גם בלילה שבין שלישי לרביעי נמשכו הפרות הסדר האלימות בסילוואן ובעיסוויה. שוטר נפגע מאבן ברגלו ופונה במצב קל לבית החולים, נזק נגרם לניידות משטרה, נעצרו ארבעה חשודים.

 

פיגוע בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

ביום רביעי מבקר יהודי שהגיע להר הבית הפר את כללי הביקור, הוצא משטח הר הבית ועוכב לחקירה. בעקבות האירוע הורה מפקד משטרת ירושלים ניצב יורם הלוי על הוצאת הקבוצה משטח הר הבית וסגירת ההר בפני מבקרים יהודים. עוד באותו יום הוכרז בקרב הציבור המוסלמי “יום הזעם”, במחאה על הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. ראש העיר ניר ברקת התייחס למהלך ומסר כי “הר הבית הוא מקום קדוש שנועד לתפילה ולשם כך נשמור על זכויותיכם של כל המתפללים והמבקרים בהר. אך לא ניתן לאף אדם להשתמש במסגד למטרות של טרור, כפי שעשו המחבלים. החלטת המשטרה להצבת המגנומטרים היא החלטה נכונה והכרחית שתמנע אפשרות לפעולות טרור נוספות במקום. על מנהיגי המוסלמים והעולם כולו להפנים שהר הבית לא יוכל לשמש מקלט או מקום התארגנות למחבלים ולרוצחים. אני מציע למפגינים להפנות את הזעם אל המחבלים שהביאו את הצורך בכך, ולא למשטרה”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר