רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)
רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)

התוכנית להקמת חניון חדש בשוק: מתחדש המאבק נגד הקמת מעליות ופורטל יציאה למשאיות

העירייה ביקשה אתמול, שני, מוועדת הערר המחוזית להעלות שוב לדיון את החלופה בפרויקט חניון עיני, שכוללת בניית פורטל יציאה מרחוב אשכול ומעוררת התנגדות רחבה מצד סוחרי השוק. המועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ: "פורטל המשאיות יפגע בבעלי עסקים ובהתפתחות התרבות הקולינרית"

פורסם בתאריך: 9.1.18 11:29

האם העירייה מנסה להחזיר את התוכנית השנויה במחלוקת להקמת פורטל יציאה למשאיות ברחוב אשכול ובניית מעליות בשוק הפתוח? העירייה הודיעה אתמול, שני, 8.1, לוועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה כי היא מבקשת שהוועדה תעלה לדיון את החלופה הכוללת פורטל יציאה מרחוב אשכול. כמו כן, העירייה מבקשת להגיש בנושא חוות דעת הנדסית עד ליום 15.2.18.



כזכור, כפי שפורסם לפני כשנה ב"כל העיר" בעקבות התנגדות עזה מצד חלק מסוחרי שוק מחנה יהודה ומצד תושבי שכונת נחלאות לתוכנית להקמת חניון עיני באגריפס, שינתה העירייה את המתווה המוצע, כשכעת כל שנותר מהתוכנית המלאה הוא חניון שבו כ־340 מקומות חניה. התוכנית המקורית של החניון היתה גדולה בהרבה וכללה בנוסף למתחם החניות, שני פירי מעלית, שעולים מקומת פריקה וטעינה אל מפלס רחוב מחנה יהודה, וכן פורטל ליציאת רכבים מרחוב האשכול – דבר שעורר התנגדות רחבה בשל הפגיעה הצפויה בפרנסת בעלי העסקים, שכאמור שוב עולה לדיון. בנוסף, במסגרת ההתנגדויות עלה חשש מהרס החזות האותנטית הייחודית של רחוב מחנה יהודה ורחוב האשכול. תוכנית החניון עלתה לראשונה ב-2004, הוקפאה ב-2009, וחזרה לדיון במוסדות התכנון בעיריית ירושלים ב-2013. מטרתה להוסיף לאזור 340 מקומות חניה תת קרקעיים.

 

שוק מחנה יהודה (צילום אסף קרלה)

שוק מחנה יהודה (צילום אסף קרלה)

בסיעת התעוררות מציינים כי היא מתנגדת לחלופה החדשה, כפי שהציגה העירייה, שכן היא כוללת מעליות בשוק הפתוח ויציאת פורטל משאיות ברחוב אשכול – אלמנטים שישבשו את המרקם הייחודי של השוק, ברחוב המרכזי שלו ובעסקים בסביבותיו. עופר ברקוביץ, יו"ר תנועת התעוררות והמועמד לראשות העיר מוסר: "החלופה הכוללת מפגעי מעליות בשוק הפתוח ופתיחת פורטל יציאה למשאיות ברחוב אשכול כפי שהציגה העירייה, תפגע בשוק מחנה יהודה ובתושבי נחלאות. יש להיצמד ל'תוכנית עיני', כפי שאושרה בוועדה המקומית, על מנת שתסייע ללקוחות השוק ולתושבים, אך תצמצם הפגיעה ברחוב השוק ובסביבותיו".

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

"הוספת מעליות בתוך השוק הפתוח תפגע במרקם המיוחד שלו ובאווירה הייחודית של באי השוק", מדגיש ברקוביץ'. "פורטל המשאיות יפגע ברחובות הצדדיים, בבעלי עסקים ובהתפתחות התרבות הקולינרית שם. תנועת התעוררות דורשת את יישום התוכנית כפי שאושרה בוועדה המקומית. לא ברור מה מאפשר לעיריה להחזיר את האלמנטים הללו לתוכנית למרות שלא אושרו בוועדה".

נינו פרץ, יו"ר ועד הסוחרים בשוק מחנה יהודה, מדגיש כי סוחרי השוק מתנגדים להקמת המעליות ופורטל היציאה. "יהיה מאבק רציני", אומר פרץ, "אני לא אתן שתהיה מנהרה מרחוב האשכול – זו עלולה לפגוע בכל העסקים ברחובות הערמונים, האשכול, השקמה ובית יעקב. אני לא אתן שזה יקרה. לגבי המעליות – אני לא אתן שיהיו מעליות באמצע שוק מחנה יהודה. כל החנויות מסביב ייפגעו בצורה דרסטית. אני הצעתי שיבנו את מתחם הטעינה והפריקה מתחת לרחוב הראשי במחנה יהודה. חשוב לציין שאנחנו זקוקים ל-3,000 מקומות חניה כדי להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את השוק האותנטי, אבל המהלך הזה של המעליות והמנהרה יהרוס חלק גדול מהשוק".

נינו פרץ (צילום: ארנון בוסאני)

נינו פרץ (צילום: ארנון בוסאני)

גם מינהל קהילתי לב העיר מתנגד לתוכנית. יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג מוסר: "אנו מתנגדים למנהור, שהעבודות להקמתו יפגעו קשות בסוחרים והתושבים. גם נושא הפריקה והטעינה התת-קרקעית אינו רלוונטי עוד לשוק, כשהיקפי הפריקה והטעינה נמצאים במגמת ירידה. בכלל, לטעמנו אין כלל הצדקה להקים עוד חניון באזור השוק, שייצור עומסי תנועה ברחוב אגריפס, שכבר היום סובל מגודש תנועה חמור, פקקים וזיהום אוויר. קיימים כבר חמישה חניונים בשוק שאינם בתפוסה מלאה, וניתן להסדיר אותם מאשר לחפור חניון חדש. לצד זאת, ניתן להשקיע יותר בתחבורה ציבורית נגישה לאזור".

עו"ד איתמר שחר, מהתנועה לאיכות השלטון, אשר הגישה ערר כנגד אישור החניון ביחד עם עמותת אדם טבע ודין ולצד תושבים מהאזור, מדגיש ומציין כי "במסגרת ריצת האמוק שלה לאישור החניון עיריית ירושלים נוקטת פעם נוספת צעד שחוקיותו לא ברורה, ומודיעה על חזרה לחלופה הקודמת (שנפסלה בוועדה המקומית בחודש מרץ האחרון) מבלי שהתקיימה הצבעה מחודשת בוועדה המקומית, כדרישת החוק. בהודעת העירייה מאתמול התגלה פרט נוסף שהוסתר עד כה – והוא שבמשך 13 שנים, בהן מקודם הפרויקט בעלות של מיליוני שקלים, איש לא טרח לערוך לו מעולם בחינת היתכנות הנדסית. על הציבור להבין שהקמת החניון תחייב חפירה כוללת של רחוב אגריפס לעומק רב, ובנוסף כרוכה בקדיחה של "עוגנים" תת קרקעיים מתחת ליסודות הבניינים הגובלים ברחוב, במהלך שחוקיותו מוטלת בספק ושעלול להביא לקריסתם – מידע שהוסתר מהציבור ומחברי הוועדה המקומית, ונחשף רק בזכות בקשת חופש מידע שהוגשה על ידינו".

עוד מוסיף שחר כי "קידום החניון מנוגד לחלוטין לעמדת משרד התחבורה ואף להצהרות העירייה עצמה על הפחתת תנועת רכבים במרכז העיר. העירייה מסרבת להציג את הבדיקה הכלכלית שנערכה על ידה, או נתונים כלשהם שמראים על צורך בחניון נוסף בתשלום באזור השוק – שימשוך מאות רכבים מדי שעה לרחוב אגריפס העמוס, ויתווסף לאלפי מקומות חניה קיימים בחניונים באזור, שאינם מתמלאים. פעמים רבות מדי במהלך ההליך נתקלנו בהסתרת מידע ובעיוות נתונים מצד העירייה, במטרה לטשטש את הנזקים הכרוכים בהקמת החניון. הדבר מעלה חשש כבד בנוגע למטרתו האמיתית של הפרויקט היקר ולמניעים העומדים מאחורי קידומו הנמרץ".

מהעירייה נמסר בתגובה: "פרויקט חניון עיני נועד לטובת הציבור, לשימושו ולרווחתו. העירייה היתה קשובה לרחשי הציבור ולטענות שעלו בוועדת התכנון והבנייה, ועל כן אישרה חלופה הכוללת שינויים מהתוכנית המקורית שפורסמה. מספר מתנגדים הגישו ערר שבמסגרתו מומחה מטעם ועדת הערר קבע שהתכנית המקורית שפורסמה הינה ראויה יותר מבחינה תחבורתית. לפיכך, ועדת הערר תדון בתכנון התחבורתי שפורסם ולא בתכנון התחבורתי שאושר בעירייה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר