תלפיות (צילומים: חברת טוטם 1, אמיל סלמן-ג'ני, ארנון בוסאני)
תלפיות (צילומים: חברת טוטם 1, אמיל סלמן-ג'ני, ארנון בוסאני)

החל מהשנה ועד 2023: מהפכת תלפיות

הצעדים הראשונים כבר מורגשים, ההתעניינות גוברת והכל מוכן להפיכת אזור התעשייה האפרורי למרכז עסקי ותרבותי צבעוני - סקירה מיוחדת

פורסם בתאריך: 25.2.18 15:52

זה קרה בהרצליה פיתוח ושינה את פני האזור לחלוטין, זה התממש בצורה מרשימה ברמת החייל בתל אביב – ועכשיו זה קורה גם בתלפיות: אזור התעשייה, מהמקומות המוכרים ביותר בירושלים, עומד בפתחו של מהפך בלתי רגיל שצפוי להפוך אותו עד לשנת 2023 למשהו אחר לחלוטין ממה שאתם מכירים היום: מאזור תעשייתי ואפור למרכז שוקק חיים וצבעוני; מסביבה של תעשייה זעירה ומוסכים – למקום המשלב גם תעשייה מתקדמת ומרכזי תרבות ופנאי; מאזור שמגיעים אליו "כי צריך", למקום שפוקדים אותו שוב ושוב בשל אינספור מוקדי העניין שבו.

היכונו, המהפכה כבר מתחילה.

את תוכנית האב, שמהווה את הבסיס לשינוי המהפכני, אישרו הוועדה המקומית והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לפני כשלוש שנים. על תכנון הפרויקט: מינהלת תכנון אורבני בחברת מוריה לפיתוח ירושלים. מהות התוכנית – שינוי אזור התעשייה תלפיות לאזור של 'עירוב שימושים', בעיקר על ידי תוספת אדירה של שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 1.6 מיליון מ"ר בסך הכול.

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב פייר קניג (הדמיה: חברת טוטם 1)

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב פייר קניג (הדמיה: חברת טוטם 1)

"בשנתיים וחצי האחרונות השטח מתעורר", מספר אלון שפייזר, מנכ"ל חברת עדן, החברה לפיתוח כלכלי בירושלים, אשר אמונה על ביצוע השינוי בפועל. "ישנן כבר כמה תב"עות (תוכניות בניין עיר), תוכניות נקודתיות, שמקודמות כאן בהתאם לתוכנית האב, וכמה מהן נמצאות כבר בשלב האישור. זה תהליך ארוך: במרכז העיר הוא נמשך 15 שנים, פחות או יותר. בתלפיות אני מעריך שבתוך חמש שנים כולם ייראו את השינוי, ובעוד כעשר שנים תתרחש הקפיצה הגדולה. מצפה לנו עשור שלאורכו האזור יעבור שינוי גדול".

לא במקרה מזכיר שפייזר את תהליך השדרוג שעבר מרכז העיר – תהליך שגם אותו הוציאה מן הכוח אל הפועל חברת עדן. "התוכנית תתבצע על פי אותו מודל שנעשה במרכז העיר, והיא מתבטאת מבחינת חברת עדן בשלושה מישורים: מימוש תוכנית אב בהיבט של פיתוח המרחב הציבורי; תמיכה ועידוד של יזמים שרוצים לקדם תוכניות במתחם; מיתוג ושינוי תודעה, במטרה להעניק לו תדמית של מתחם שונה – מתחם שכולל גם תעסוקה, פנאי, בידור ותרבות. זה אזור ירושלמי מאוד – 77 אחוז מהירושלמים הצהירו באחרונה שהיו בתלפיות בחודש האחרון – ואנחנו רוצים לשמר את זה ולגוון את זה, כך שיראו באזור הזה אזור מתפתח".

רחוב פייר קניג (צילום: אמיל סלמן-ג'ני)

רחוב פייר קניג (צילום: אמיל סלמן-ג'ני)

השלב הראשון של התוכנית מושלם, למעשה, ממש בימים אלו. אנשי חברת עדן ומנהלת תלפיות עבדו מרגע אישור תוכנית האב על יצירת 'תוכנית למרחב הציבורי', הכוללת מחקר מעמיק וקובעת איך אמור להיראות כל רחוב ורחוב בתלפיות עם סיום העבודות ואילו עבודות פיתוח ייעשו בו, כך שבסופו של דבר ייווצר מעין שלד שעליו ניתן לבצע את התוכנית בשטח, בכל רחוב ורחוב.

"העבודה התכנונית הזו הסתיימה באחרונה, ועכשיו אנחנו עוברים לביצוע", מספר שפייזר. "הרחוב הראשון שזכה לשינוי הוא רחוב הסדנא, שלא נבחר במקרה: מדובר ברחוב משמעותי בתלפיות, אך לא המשמעותי ביותר – וכך נוכל לבצע את העבודות בצורה קלה יחסית. נתחיל מהאזורים הפשוטים יותר לביצוע וליישום".

כיכר משודרגת ברחוב הסדנה (צילום: ארנון בוסאני)

כיכר משודרגת ברחוב הסדנה (צילום: ארנון בוסאני)

שדרוג התנועה והחניה

אז רחוב הסדנא היה הרחוב הראשון שזכה ל'טיפול', אך אין ספק שהרחוב שעליו יתבסס השינוי הוא רחוב פייר קניג, הרחוב המרכזי בתלפיות כנראה, שלו מוקדש בתוכנית פרק נרחב. הרחוב יעבור מהפך של ממש ויהפוך לשדרה מרכזית, ועל פי התוכניות הוא אף יוארך לכיוון דרום בצורה משמעותית, עד לדרך משה ברעם. בחלקו הצפוני יוכשר הרחוב להגעת הקו הכחול של הרכבת הקלה.

הארכתו של הרחוב לא רק תוסיף לו שטח ותהפוך אותו למרכזי במיוחד – אולי ללב תלפיות כולה – אלא גם תאפשר יציאה נוספת מתלפיות, אל דרך משה ברעם, מה שצפוי להקל על עומסי התנועה במקום. יציאה נוספת מתלפיות מתוכננת באזור כביש הברך, שממשיך את רחוב התנופה וחוצה את פארק המסילה, מה שיפחית את העומס גם מרחוב האומן.

גם נושא החניה והתנועה – הממונעת והרגלית – ברחובות תלפיות יזכה לטיפול ולהתייחסות עמוקה. העבודות יכללו הסדרה וסלילה של מדרכות, הטמנה של פחי אשפה כדי לפנות מקום נוסף במרחב הציבורי וצמצום חניות הרחוב, אשר גורמות הפרעה משמעותית לתנועה. חניונים ציבוריים תת-קרקעיים שייבנו ברחבי האזור יפצו על כך ויספקו מענה כולל לעניין החניה.

אך עם כל הכבוד לשיפור בענייני החניה, נושא התחבורה כולו תלוי בסופו של דבר ברכבת הקלה. "כשתגיע הרכבת לתלפיות, כנראה בסביבות 2024, כל הנגישות והתנועה אל תוך המתחם ומתוכו תשתנה בצורה דרמטית", מצהיר שפייזר. "הארכת רחוב פייר קניג כבר עברה את הוועדה המקומית ואושרה, ועכשיו מתחיל תהליך פינוי השטח. העבודות אמורות להתחיל בסוף 2018 או בתחילת 2019, אבל השאלה היא מתי יאושר הקו הכחול של הרכבת הקלה. כשהסוגיה הזו תיגמר, נהיה חכמים הרבה יותר לגבי מועדי הביצוע".

השדרוג ברחבת קניון האחים ישראל (צילום: ארנון בוסאני)

השדרוג ברחבת קניון האחים ישראל (צילום: ארנון בוסאני)

הדמיית רחוב פייר קניג (הדמיה: חברת טוטם 1)

הדמיית רחוב פייר קניג (הדמיה: חברת טוטם 1)

תרבות ופנאי בין המוסכים

כאמור, עניין נוסף שזוכה להתייחסות רבה בתוכנית לשדרוג תלפיות הוא נושא הבילויים, תרבות הפנאי וחיי הלילה במקום. כיום, תושבי השכונות הסמוכות לתלפיות צריכים להגיע עד למרכז העיר כדי למצוא מקום בילוי ראוי וכדי ליהנות מבירה טובה – וגם את זה תוכנית האב הולכת לשנות.

סביב תלפיות מתגוררים כ-300 אלף תושבים, בשכונות גילה, בקעה, ארמון הנציב, תלפיות מזרח, קטמון והר חומה. בתי עסק בתחום המזון וההסעדה שייפתחו במקום צפויים לענות על צורך מרכזי מאוד ובעצם למלא חלל שבמשך שנים נותר ריק מבחינת אותם מאות אלפי תושבים.

הניצנים מהבחינה הזו כבר נראים בשטח, בדמות כמה וכמה מקומות חדשים שנפתחו – כמו ההמבורגר של שגב, מסעדת עזרא ועוד כמה יוזמות שנבחנות ממש בימים אלו. עוד סימן טוב לרוח צעירה ורעננה שמנשבת בתלפיות, ושתביא לאזור עוד מאות פיות רעבים, הוא הגעתן של חברות סטארט-אפ לאזור: כ-60 סטארט-אפים קבעו את מקומם בשלוש השנים האחרונות בתלפיות, וביניהם חברות בעלות שם כמו מלאנוקס, שפתחה את ה'סניף' הירושלמי שלה באזור התעשייה.

משרדי חברת מלאנוקס (צילום: ארנון בוסאני)

משרדי חברת מלאנוקס (צילום: ארנון בוסאני)

כדי ליצור עבור אותם סטארט-אפים סביבה נוחה ומתאימה להתפתחות, אף החל לאחרונה 'פרויקט מנטורים' בתלפיות, אשר מלווה בוגרי אקסלרטורים, משלב הסיד ועד לשלב הגיוס הראשון, בידי אנשי מקצוע ותיקים ומנוסים מתחום ההייטק, במטרה להפוך את האזור ל'בית חם' ליזמים ולסטארט-אפיסטים בתחילת דרכם.

גם אירועי התרבות הולכים ותופסים את מקומם בתלפיות, ומדובר בעניין שאינו מובן מאליו כלל, שהרי האזור הוא, עדיין, אזור תעשייה במלוא מובן המילה. למרות זאת, התקיימו בו בקיץ האחרון לא מעט אירועי תרבות, מופעים ופעילויות, עד שנראה כי כבר כעת ישנו לפחות מתחם תרבות אחד המתהווה ומתגבש במקום, בדרך להפוך לאבן שואבת – מתחם החניה ברוב פועלי צדק 2, מול קניון הדר, שבו נערכו מופעים של הזמרת מרגול ושל הקאמרטה הישראלית ירושלים, שמשכו קהל רב.

"אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות קטנות, בשיתוף העסקים באזור, כדי ליצור 'נקודות צבע' של תרבות ופנאי, כדוגמת מיזמי פלייסמייקינג – שדרוג זמני באמצעים זולים ופשוטים יחסית", מציין שפייזר. "אחת הדוגמאות לשינוי שכבר נעשה היא חזית קניון ישראל תלפיות: זו שימשה את העובדים כחניה, ונראתה רע מאוד. בעזרת שיתוף פעולה בין הצדדים הקמנו גינה במקום החניה – ופתאום אנשים יושבים בה וכל האזור נראה אחרת".

משרדי חברת מלאנוקס (צילום: מיכל גור)

משרדי חברת מלאנוקס (צילום: מיכל גור)

ההשקעה בתוכנית מצד העירייה עומדת על כ-300 מיליון שקלים, לטובת השדרוג המלא של כל אזור התעשייה תלפיות. כדי להבטיח מודל עסקי יעיל, חתמה העירייה על הסכם שמפנה את הכספים מהאגרות ומההיטלים שנגבים באזור התעשייה אך ורק לטובת השקעה במקום עצמו, כך שהכסף שיגיע לעירייה מהיזמים בתלפיות יחזור אליהם בדמות השקעה מצד הרשות בעבודות הפיתוח.

"קשה לקבוע הערכה מדויקת לגבי ההשקעה הצפויה של המגזר הפרטי באזור", מבהיר שפייזר, "אבל אם מדובר על תוספת של 1.6 מיליון מ"ר, וכל מ"ר בתלפיות עולה כיום כ-5,000 שקלים, הסכום שישקיע המגזר הפרטי במסגרת התוכנית בתלפיות יעבור את מיליארד השקלים".

אם כן, העבודות בתלפיות יצאו כבר לדרך ברחוב הסדנא, מה שאמור לתת את האות לתחילתו של שינוי אדיר, שיתפרס על פני שנים רבות. אנשי אזור התעשייה מקווים שהצעדים הללו יגרמו לאפקט דומינו חיובי: הראשון שיעשה את הצעד המשמעותי, בדרך לכניסה למקום (ויש כבר לא מעט גורמים שנמצאים בכיוון), יגרום על פי ההערכות לזרם בלתי פוסק של פניות.

גם ראש העיר, ניר ברקת, צופה קדימה בתקווה ובאמונה מלאה שהשינוי יביא למהפך של ממש באזור: "החלטנו להפוך את אזור תלפיות למרכז היי-טק ותרבות עדכנית המוביל בישראל. תלפיות תהפוך לשכונה תוססת ולמוקד משיכה לחברות ולמשקיעים מחד ולצעירים מאידך, שיזכו לערך מוסף משמעותי ביותר במקום אידיאלי מבחינתם. האזור יספק פתרונות עסקיים, נגישות ותחבורה כפי שמעולם לא נראו בו קודם לכן. אני מאמין בתוכניות שפיתחנו לקידום האזור, שאת הסנוניות הראשונות שלה כבר ניתן לראות ולהרגיש בשטח. אנחנו משקיעים תקציבים ומאמצים רבים בכך ומימוש הפוטנציאל וההזדמנות הטמונים באזור הוא רק עניין של זמן".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר